Gå til innhold

Konflikt om morsmelkerstatning

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for tips! Skal grunne litt på dette :) 

Anonymkode: 4b0a4...298

Hvor gammel er baby da? 
Selv om det er en klar fordel med morsmelk så er det jo likevel litt vanskelig å skulle nekte erstatning helt når det ikke er farlig eller om barnet ikke reagerer negativt på det. Men jo mindre jo lettere gjerne😅

• Liker 5
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg ønsker å amme og ønsker at barnet mitt kun skal ha morsmelk, ikke morsmelkerstatning. Nå har vi hatt mange runder der far sier han respekterer morsmelk og amming veldig høyt, men likevel har svært lett for å ty til morsmelkerstatning likevel fordi det er «enklere» enn å tine opp fryst morsmelk som jeg har pumpet. Vi har vært enige om at vi kan vurdere sammen om morsmelkerstatning er aktuelt i enkelte nødsituasjoner, men han bruker det bare uten å snakke med meg, kun fordi han synes det er enklere enn å varme opp frossen morsmelk. Dette opplever jeg som et overtramp og respektløst. Han beklager, men så går det noen uker og så er vi der igjen hvor han sier at han tenker vi bruker morsmelkerstatning i situasjoner der han synes det er «enklere». 

Spørsmålet er altså ikke hva som er best av morsmelk eller erstatning, for der har vi allerede forskning som viser at ekte vare er best. Spørsmålet er hva dere tenker om selve konflikten her? Hva bør jeg gjøre? 

Tenker at mannen din er en jævla idiot? 
Det tar ikke kortere tid å varme opp fryst morsmelk, det er gjort på 5 minutter. 

Anonymkode: 163c3...fe9

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (5 minutter siden):

Hvor gammel er baby da? 
Selv om det er en klar fordel med morsmelk så er det jo likevel litt vanskelig å skulle nekte erstatning helt når det ikke er farlig eller om barnet ikke reagerer negativt på det. Men jo mindre jo lettere gjerne😅

Baby er 3 måneder.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det kan være et alternativt, men kjipt om den melken da går til spille fordi den ikke blir brukt en dag bare fordi de gangene han skal mate så gidder han ikke tine opp frossen morsmelk. Men det var en god ide at jeg setter klart et glass frossen morsmelk i kjøleskapet, problemet er bare at de to siste gangene han har gitt erstatning så har ikke jeg hatt mulighet til å vite at han kom til å gi det, han har bare gjort det og sagt at det var enklere. 

Han synes ikke morsmelk er ekkelt nei. Men han er kanskje ikke så opplest på hvor bra ekte morsmelk faktisk er for barnet. Jeg blir provosert av at han ikke gidder å lese seg opp om det heller, med tanke på hvor mange ganger vi har diskutert temaet. 

Hvor gammel er han? Høres ut som en enkel fyr, sånn oppi hue sitt liksom. 

Trodde det var allmennkunnskap at morsmelk er best for en baby. Jeg har ikke hørt om noen som har tenkt annerledes. Samboeren min ville ikke gi MME, han og visste at morsmelk er best - uten at vi hadde diskutert det en gang. 

På trass hadde jeg vel nekta pappaen å mate ungen sin, hvis han ikke evner å ha hjernekapasitet til noe bedre. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Baby er 3 måneder.

Om du har nok melk, så er det helt tullete å kjøpe inn erstatning. 

Regner med han kjøper disse dyre ferdigkartongene da? Det er jo mye mer stress å blande ut morsmelkerstatning på riktig måte, enn å bare varme opp morsmelken. 

Rar mann.

Anonymkode: 2b61d...106

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Baby er 3 måneder.

Da er jo barnet veldig liten. Så forstår ikke hvorfor erstatning er vanskelig for far å la være. 
Så da tenker jeg det virkelig er helt i orden å ha fokus på dette.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, det var lurt. Vi skal dit nå på fredag. Men jeg føler jeg går bak ryggen på han om jeg snakker med helsesykepleier i forkant av timen. Så hvordan tar jeg dette opp på best mulig måte i timen sånn at hun kan forklare han det, og på en måte som kan føles fair for han? 

Vi har hatt våre konflikter opp gjennom, og når vi har snakket med f.eks helsesykepleier har jeg sagt det som det var. "Ole og jeg er uenig om en sak som er veldig viktig for meg. Jeg har lest meg opp på ernæring og føler sterkt at baby kun skal ha morsmelk. Jeg har ingen problemer med å produsere morsmelk, jeg pumper og baby tar flaske. Ole synes det er for komplisert / slitsomt å tine melken når han skal gi baby mat, og mener at mme, som er enklere, er en god nok erstatning. Siden dette er viktig for meg sårer det meg at han ikke kan ofre seg og tine melken, selv om det er slitsomt. Er det noe du vil legge til, Ole? Hvordan skal vi bli enige om dette?".

Gi en nøytral fremstilling av konflikten og gi han mulighet til å korrigere. Dette handler ikke bare om morsmelk vs. mme, det handler om relasjonen deres. På denne måten kan du også påpeke at dette sårer deg, og det åpner for at dere kan nøste opp i om det finnes andre årsaker. Kanskje synes han det er så stressende å ha ansvar for baby alene at han ikke makter noe som er komplisert eller tar tid. Uansett hva det bunner i så er det ikke sikkert han er klar over det selv.

Det med å ikke ha interesse for å lese seg opp på temaet f.eks handler om ens grunnleggende syn på det å være forelder, og kan være et tegn på at han ser veldig annerledes på omsorgsoppgaven enn du gjør. Kanskje du vil være en optimal forelder, han mener at "godt nok" er sunnest? Pass på å ikke bare diskuter sak for sak, for hvis dere har ulike grunnverdier kan det potensielt bli mange slike saker.

Anonymkode: 6d550...22c

• Liker 3
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet. Virker som dette er en sjelden gang og absolutt ikke noe barnet tar skade av. Er det avtaler som dere vet kommer er det vel bare å ha klart morsmelk i kjøleskapet og gi beskjed om at denne må brukes så det ikke blir ødelagt. 

Anonymkode: 6dac3...80f

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må passe barnet selv. Ikke alle fedre er egnet til å ta vare på en liten baby.

Anonymkode: 1fd11...287

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvor gammel er han? Høres ut som en enkel fyr, sånn oppi hue sitt liksom. 

Trodde det var allmennkunnskap at morsmelk er best for en baby. Jeg har ikke hørt om noen som har tenkt annerledes. Samboeren min ville ikke gi MME, han og visste at morsmelk er best - uten at vi hadde diskutert det en gang. 

På trass hadde jeg vel nekta pappaen å mate ungen sin, hvis han ikke evner å ha hjernekapasitet til noe bedre. 

Han er i 30-årene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Om du har nok melk, så er det helt tullete å kjøpe inn erstatning. 

Regner med han kjøper disse dyre ferdigkartongene da? Det er jo mye mer stress å blande ut morsmelkerstatning på riktig måte, enn å bare varme opp morsmelken. 

Rar mann.

Anonymkode: 2b61d...106

Ja, han bruker de dyre kartongene. Han synes det ikke koster noe. Nå har vi kun pulveret siden jeg har gjemt kartongene. 

• Hjerte 1
Skrevet

Som mor til to som kun har fått mme ser jeg virkelig ikke problemet. 

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (14 minutter siden):

Da er jo barnet veldig liten. Så forstår ikke hvorfor erstatning er vanskelig for far å la være. 
Så da tenker jeg det virkelig er helt i orden å ha fokus på dette.

Ja, sant. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi har hatt våre konflikter opp gjennom, og når vi har snakket med f.eks helsesykepleier har jeg sagt det som det var. "Ole og jeg er uenig om en sak som er veldig viktig for meg. Jeg har lest meg opp på ernæring og føler sterkt at baby kun skal ha morsmelk. Jeg har ingen problemer med å produsere morsmelk, jeg pumper og baby tar flaske. Ole synes det er for komplisert / slitsomt å tine melken når han skal gi baby mat, og mener at mme, som er enklere, er en god nok erstatning. Siden dette er viktig for meg sårer det meg at han ikke kan ofre seg og tine melken, selv om det er slitsomt. Er det noe du vil legge til, Ole? Hvordan skal vi bli enige om dette?".

Gi en nøytral fremstilling av konflikten og gi han mulighet til å korrigere. Dette handler ikke bare om morsmelk vs. mme, det handler om relasjonen deres. På denne måten kan du også påpeke at dette sårer deg, og det åpner for at dere kan nøste opp i om det finnes andre årsaker. Kanskje synes han det er så stressende å ha ansvar for baby alene at han ikke makter noe som er komplisert eller tar tid. Uansett hva det bunner i så er det ikke sikkert han er klar over det selv.

Det med å ikke ha interesse for å lese seg opp på temaet f.eks handler om ens grunnleggende syn på det å være forelder, og kan være et tegn på at han ser veldig annerledes på omsorgsoppgaven enn du gjør. Kanskje du vil være en optimal forelder, han mener at "godt nok" er sunnest? Pass på å ikke bare diskuter sak for sak, for hvis dere har ulike grunnverdier kan det potensielt bli mange slike saker.

Anonymkode: 6d550...22c

Takk for tips! Skal tenke på hvordan jeg vil legge dette frem i timen på fredag. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du må passe barnet selv. Ikke alle fedre er egnet til å ta vare på en liten baby.

Anonymkode: 1fd11...287

Han er egnet til å ta vare på babyen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du svarer jo ikke på ddt viktigste spørsmålet her...

Det er viktig for deg at barnet får morsmelk. Far mater bare om du har en avtale utenfor huset. Morsmelk er holdbar i kjøleskap i 4 døgn.

Hvorfor tiner du ikke eller på annet vis gjør klar morsmelk på flaske i kjøleskapet før du drar på avtalen? Når dette er så viktig for deg, og det ikke er viktig for far, så er jo den mest åpenbare løsningen å forberede slik at far bare plukker ut flaska, varmer opp og gir?

Hvor vanskelig skal det være, liksom...

Anonymkode: a5b55...7a8

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Gipetto skrev (1 minutt siden):

Som mor til to som kun har fått mme ser jeg virkelig ikke problemet. 

Hadde saken vært at jeg faktisk ikke hadde morsmelk eller morsmelk var utilgjengelig så hadde selvsagt erstatning vært ok, men det er ikke tilfellet her i gården. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du svarer jo ikke på ddt viktigste spørsmålet her...

Det er viktig for deg at barnet får morsmelk. Far mater bare om du har en avtale utenfor huset. Morsmelk er holdbar i kjøleskap i 4 døgn.

Hvorfor tiner du ikke eller på annet vis gjør klar morsmelk på flaske i kjøleskapet før du drar på avtalen? Når dette er så viktig for deg, og det ikke er viktig for far, så er jo den mest åpenbare løsningen å forberede slik at far bare plukker ut flaska, varmer opp og gir?

Hvor vanskelig skal det være, liksom...

Anonymkode: a5b55...7a8

Jo, jeg har svart på dette allerede, men du har sikkert ikke lest tråden

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde saken vært at jeg faktisk ikke hadde morsmelk eller morsmelk var utilgjengelig så hadde selvsagt erstatning vært ok, men det er ikke tilfellet her i gården. 

Men hvorfor synes du ikke mme er greit de få gangene far er alene med baby? Om det er så viktig for DEG bør du gjøre som nevnt tidligere, ha det klart i kjøleskapet fremfor å forvente at far skal hente fra fryser. Du vet det sikkert, men når baby blir sulten så vil baby ha mat NÅ og ikke om en halvtime. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er nå hans barn også, så du kan jo ikke styre og bestemme alt. Barnet får mat,det er vel det viktigste. Og regner med at det ikke skjer så ofte?

Anonymkode: fb2e0...8a8

• Liker 8
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...