Gå til innhold

Konflikt om morsmelkerstatning

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ønsker å amme og ønsker at barnet mitt kun skal ha morsmelk, ikke morsmelkerstatning. Nå har vi hatt mange runder der far sier han respekterer morsmelk og amming veldig høyt, men likevel har svært lett for å ty til morsmelkerstatning likevel fordi det er «enklere» enn å tine opp fryst morsmelk som jeg har pumpet. Vi har vært enige om at vi kan vurdere sammen om morsmelkerstatning er aktuelt i enkelte nødsituasjoner, men han bruker det bare uten å snakke med meg, kun fordi han synes det er enklere enn å varme opp frossen morsmelk. Dette opplever jeg som et overtramp og respektløst. Han beklager, men så går det noen uker og så er vi der igjen hvor han sier at han tenker vi bruker morsmelkerstatning i situasjoner der han synes det er «enklere». 

Spørsmålet er altså ikke hva som er best av morsmelk eller erstatning, for der har vi allerede forskning som viser at ekte vare er best. Spørsmålet er hva dere tenker om selve konflikten her? Hva bør jeg gjøre? 

Anonymkode: 4b0a4...298

• Liker 1
  • Hjerte 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg synes, sånn umiddelbart, er at det er skremmende hvordan en voksen mann velger å spare noen minutter i sitt egen liv fremfor å gjøre det som utvilsomt er best for barnet. 

Men vi har alle vårt, da. Han kan være en god far og en fin mann likevel.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Unngå å ha morsmelkserstatning i hus. Alternativt sørg for at barnet er med deg hele tiden, så puppen er tilgjengelig.

Anonymkode: b55fb...10b

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjem morsmelkerstatningen. Gjør den utilgjengelig. 

Anonymkode: 50fc1...df4

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du pumper jevnlig så holder vel morsmelk seg 24 timer i kjøleskapet om jeg ikke husker feil? Ha heller noe i kjøleskapet? Eller sett frossen melk i kjøleskapet noen timer før du er utilgjengelig for amming. Så er den tint og det gjenstår kun oppvarming.

Men kan det tenkes at han synes det er ekkelt med morsmelk? Det er jo det mest naturlige. Men noen klarer gjerne ikke helt å forholde seg til andres «kroppsvæsker». Selv om dette er næringen til barnet deres.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Legg morsmelkerstatningen i fryseren....neida. Hvem kjøper erstatningen? Min mann kjøpte ingenting sånn, så her hadde han ikke noe valg. Handler mannen din inn selv?

Anonymkode: 346f6...796

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Frk. Viaggio skrev (7 minutter siden):

Det jeg synes, sånn umiddelbart, er at det er skremmende hvordan en voksen mann velger å spare noen minutter i sitt egen liv fremfor å gjøre det som utvilsomt er best for barnet. 

Men vi har alle vårt, da. Han kan være en god far og en fin mann likevel.

Ja det er det jeg også reagerer på. Men jeg blir også såret av at han ikke verdsetter nok den jobben jeg gjør med å pumpe og fryse ned morsmelk. Vi har mange glass med morsmelk i fryseren og han velger heller ultraprosessert fabrikk-konstruert melk fordi det er enklere for han? 

Han er en veldig fin mann og en god far. Ingen tvil om det. Men her sårer han meg. 

• Liker 1
  • Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Unngå å ha morsmelkserstatning i hus. Alternativt sørg for at barnet er med deg hele tiden, så puppen er tilgjengelig.

Anonymkode: b55fb...10b

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gjem morsmelkerstatningen. Gjør den utilgjengelig. 

Anonymkode: 50fc1...df4

Ja, jeg har gjemt den. Noen få ganger er jeg på div avtaler og derfor pumper jeg og fryser ned, og hele hensikten med det er at han skal kunne mate barnet med morsmelk noe som burde være en fin ting. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du bruker jo tid på å pumpe og fryse ned. Er dårlig gjort å ikke ta opp og tine da! Jeg mener mme kun bør brukes når det faktisk er nødvendig: feks mor er syk og ikke fått pumpet, det plutselig er tomt i frysen og mor er borte, man produserer for lite eller ingen melk og må spe på osv.

Anonymkode: 9e6c1...9bc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (4 minutter siden):

Hvis du pumper jevnlig så holder vel morsmelk seg 24 timer i kjøleskapet om jeg ikke husker feil? Ha heller noe i kjøleskapet? Eller sett frossen melk i kjøleskapet noen timer før du er utilgjengelig for amming. Så er den tint og det gjenstår kun oppvarming.

Men kan det tenkes at han synes det er ekkelt med morsmelk? Det er jo det mest naturlige. Men noen klarer gjerne ikke helt å forholde seg til andres «kroppsvæsker». Selv om dette er næringen til barnet deres.

Det kan være et alternativt, men kjipt om den melken da går til spille fordi den ikke blir brukt en dag bare fordi de gangene han skal mate så gidder han ikke tine opp frossen morsmelk. Men det var en god ide at jeg setter klart et glass frossen morsmelk i kjøleskapet, problemet er bare at de to siste gangene han har gitt erstatning så har ikke jeg hatt mulighet til å vite at han kom til å gi det, han har bare gjort det og sagt at det var enklere. 

Han synes ikke morsmelk er ekkelt nei. Men han er kanskje ikke så opplest på hvor bra ekte morsmelk faktisk er for barnet. Jeg blir provosert av at han ikke gidder å lese seg opp om det heller, med tanke på hvor mange ganger vi har diskutert temaet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du bruker jo tid på å pumpe og fryse ned. Er dårlig gjort å ikke ta opp og tine da! Jeg mener mme kun bør brukes når det faktisk er nødvendig: feks mor er syk og ikke fått pumpet, det plutselig er tomt i frysen og mor er borte, man produserer for lite eller ingen melk og må spe på osv.

Anonymkode: 9e6c1...9bc

Ja, det er akkurat dette jeg føler og tenker. Blir så lei meg av dette. Ammestarten var også vanskelig så hele tematikken blir veldig sår for meg. 

• Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det kan være et alternativt, men kjipt om den melken da går til spille fordi den ikke blir brukt en dag bare fordi de gangene han skal mate så gidder han ikke tine opp frossen morsmelk. Men det var en god ide at jeg setter klart et glass frossen morsmelk i kjøleskapet, problemet er bare at de to siste gangene han har gitt erstatning så har ikke jeg hatt mulighet til å vite at han kom til å gi det, han har bare gjort det og sagt at det var enklere. 

Han synes ikke morsmelk er ekkelt nei. Men han er kanskje ikke så opplest på hvor bra ekte morsmelk faktisk er for barnet. Jeg blir provosert av at han ikke gidder å lese seg opp om det heller, med tanke på hvor mange ganger vi har diskutert temaet. 

Kanskje dere kan ta det med helsesykepleier? At han er med på neste kontroll? Da må han på en måte begrunne fra sitt ståsted hvorfor han mener erstatning er godt nok. Og det kan selvsagt være godt nok altså. Det er jo ikke farlig. Men da må han hvertfall stå for det han sier og tåle å høre hva du mener om det og ta til seg informasjon helsesykepleier gir om du spør om helsesykepleier kan formidle mer om fordelene med morsmelk.

AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (Akkurat nå):

Kanskje dere kan ta det med helsesykepleier? At han er med på neste kontroll? Da må han på en måte begrunne fra sitt ståsted hvorfor han mener erstatning er godt nok. Og det kan selvsagt være godt nok altså. Det er jo ikke farlig. Men da må han hvertfall stå for det han sier og tåle å høre hva du mener om det og ta til seg informasjon helsesykepleier gir om du spør om helsesykepleier kan formidle mer om fordelene med morsmelk.

Ja, det var lurt. Vi skal dit nå på fredag. Men jeg føler jeg går bak ryggen på han om jeg snakker med helsesykepleier i forkant av timen. Så hvordan tar jeg dette opp på best mulig måte i timen sånn at hun kan forklare han det, og på en måte som kan føles fair for han? 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er barnet?  Hvor ofte ammer du?

Hvis amming skjer regelmessig ville jeg sluttet å detaljstyre mannen.  Morsmelk er bra, men mme er ok det også. Det blir folk ut av flaskebarn også 

Anonymkode: 7c2fb...f8d

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Legg morsmelkerstatningen i fryseren....neida. Hvem kjøper erstatningen? Min mann kjøpte ingenting sånn, så her hadde han ikke noe valg. Handler mannen din inn selv?

Anonymkode: 346f6...796

Han kjøper inn selv ja.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det var lurt. Vi skal dit nå på fredag. Men jeg føler jeg går bak ryggen på han om jeg snakker med helsesykepleier i forkant av timen. Så hvordan tar jeg dette opp på best mulig måte i timen sånn at hun kan forklare han det, og på en måte som kan føles fair for han? 

Kanskje legge det litt over på deg? «Jeg har tenkt en del på dette med morsmelk. For meg er det viktig at det er det eneste barnet får så lenge barnet vokser så det skal og jeg produserer nok. Dette gjør det foreløpig. Vi har hatt litt diskusjoner rundt det å bruke erstatning når jeg ikke kan amme, selv om det er tilgjengelig morsmelk i frysen. Jeg ønsker ikke at erstatning brukes. Jeg ser så mange fordeler med morsmelk som feks ….. er det andre fordeler også?». 

du trenger jo ikke å si alle fordeler du vet om. Spar det til helsesykepleier. Men noen. 
så tenker jeg praten fort går av seg selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammelt er barnet?  Hvor ofte ammer du?

Hvis amming skjer regelmessig ville jeg sluttet å detaljstyre mannen.  Morsmelk er bra, men mme er ok det også. Det blir folk ut av flaskebarn også 

Anonymkode: 7c2fb...f8d

Dette var som sagt ikke spørsmålet

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette synes jeg er helt uproblematisk.

Jeg hadde selv ikke giddet å tine opp morsmelk når babyen skulle ha mat NÅ. Da går det fortere med mme og baby tar ingen skade.

Morsmelk kan forresten oppbevares i kjøleskap i opp til 4 døgn så da bør du vel klare å planlegge slik at du kan pumpe når du har en avtale?

(Jeg fullpumpet og hadde alltid måltider i kjøleskapet, brukte likevel mme innimellom).

Anonymkode: bb38a...c18

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (2 minutter siden):

Kanskje legge det litt over på deg? «Jeg har tenkt en del på dette med morsmelk. For meg er det viktig at det er det eneste barnet får så lenge barnet vokser så det skal og jeg produserer nok. Dette gjør det foreløpig. Vi har hatt litt diskusjoner rundt det å bruke erstatning når jeg ikke kan amme, selv om det er tilgjengelig morsmelk i frysen. Jeg ønsker ikke at erstatning brukes. Jeg ser så mange fordeler med morsmelk som feks ….. er det andre fordeler også?». 

du trenger jo ikke å si alle fordeler du vet om. Spar det til helsesykepleier. Men noen. 
så tenker jeg praten fort går av seg selv. 

Takk for tips! Skal grunne litt på dette :) 

AnonymBruker
Skrevet

Dette synes jeg er helt uproblematisk.

Jeg hadde selv ikke giddet å tine opp morsmelk når babyen skulle ha mat NÅ. Da går det fortere med mme og baby tar ingen skade.

Morsmelk kan forresten oppbevares i kjøleskap i opp til 4 døgn så da bør du vel klare å planlegge slik at du kan pumpe når du har en avtale?

(Jeg fullpumpet og hadde alltid måltider i kjøleskapet, brukte likevel mme innimellom).

Anonymkode: bb38a...c18

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette var som sagt ikke spørsmålet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...