Gjest Gjest Skrevet 20. april 2006 #41 Skrevet 20. april 2006 Hva om jeg ble påkjørt av en bil og ingen visste at barnet mitt lå der alene, hva om det skulle begynne å brenne eller om en fremmed hadde sneket seg inn på rommet ← Hva om du hadde falt død om på hotellrommet, og ingen visste at barnet ditt var der alene med en død mamma. Det kan skje. Man bør alltid være minst to voksne tilstede når man passer barn, i tilfelle det skjer noe med en av dem. Jeg synes størrelsen på hotellet har litt å si også. Det er forskjell på et lite oversiktelig høyfjellshotell på to etasjer og et hotell med mange rom og etasjer der det gjerne er vanskelig å finne frem. Jeg synes det er greit å la barnet være alene på rommet når det er stort nok til å finne frem på egenhånd, dersom det skulle våkne og ha behov for foreldrene. Det ville altså komme helt ann på barnets modenhet, størrelsen på stedet og hvor lang tid det ville tatt meg å komme opp til rommet dersom noe skulle skjedd. Noen nevner i tråden her en 8åring som hadde sneket seg ut. Det kunne likegodt ha skjedd hjemme hos foreldrene mens dem f.eks. lå å sov. Jeg lurer på om dem som bor i hus med flere etasjer og ikke kan forlate 10 åringer på hotellrommet alene også sitter på rommet til barna sine hjemme eller i det minste kun beveger seg i samme etasje som dem? Det synes jeg er litt overbeskyttende. Jeg var da hjemme alene i helger og av og til ferier fra ca. 13års alder uten at det var noe problem. Dersom jeg var med foreldrene mine så fikk jeg et eget hotellrom. En tolvåring er voksen nok til å komme seg ut om det skulle begynne å brenne. Jeg hadde selvfølgelig ikke forlatt et barn som ikke kunne finne frem på egenhånd eller som ville blitt redd dersom det våknet, men jeg regner med at de fleste kjenner barna sine såpass godt at de klarer å gjøre en vurdering av det.
Jens Skrevet 20. april 2006 #42 Skrevet 20. april 2006 Da er du utrolig flink til å tolke, for de fleste snakker om å gå i fra barnet alene. Kanskje du bør lese det som står skrevet, i stedet for å tolke det du leser. ← Utifra hva folk har stemt Piper! 40,9 % svarer de ikke ville gått fra barna uansett!Les svarene selv du før du svarer.
Lemming Skrevet 20. april 2006 #43 Skrevet 20. april 2006 Tenkte bare at jeg ville innskyte med en kommentar vedr. dette med å sjekke barna med jevne mellomrom. I gamle dager (når jeg var liten og min mor jobbet barneavdeling) så var det jo slik at sykepleierne gikk rundt og sjekket de sovende barna med jevne mellomrom. De kalte det vekkerunder. Min erfaring stemmer også med dette, barna våkner ofte ca 5-10 minutter etter at jeg har sjekket dem - tror de er vare for lydforandringer og at det tar litt tid for dem å komme ut av søvnen (de blir jo ikke bråvekket). Resultatet er jo da at ungene våkner rett etter at du har gått ut av hotellrommet, og da er jo ikke du der. Nei, takke med til systemer som fungerer - jeg er ihvertfall fornøyd med den som virker via mobilen - da er rekkevidde ikke problem lenger og jeg kan til og med lytte inn på rommet der de sover når som helst. ← Dette er faktisk min erfaring også. Hvis min Lille sover lengre enn han pleier går jeg og skjekker til han, og det slår aldri feil - 5 minutter senere våkner han. Men for å gå litt utenom tråden her.. Hvor kjøpte du den baby call'en som virker via mobil? Hva heter den? Og hva koster den? Jeg kunne tenke meg å kjøpe en sånn, for jeg er ikke fornøyd med den jeg har i dag...
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2006 #44 Skrevet 20. april 2006 Går aldri fra barna mine på hotellrommet. de er 4, 7 og 12. Kunne ikke falle meg inn å overlate ansvaret til andre. Hvorfor skulle jeg det? For å sitte i baren og drikke? DET var jeg heldigvis ferdig med før jeg fikk barn. En tolvåring legger seg da vanligvis ganske seint, så hvem har egentlig behov for å være oppe lenger enn sine "nesten"- tenåringer? Men jeg har jo en mann, hvilket ikke alle andre har. Kanskje anderledes for alenemødre ← Snakker du om være fordomsfull og snerpete. Din 12 åring kommer til å vokse opp som verdens mest uselvstendige menneske. Og dine hentydninger om at alenemødre har med barna på ferieturer og forlater dem for å gå på fylla syns jeg var på grensen til uforskammet. Men vi kan jo ikke alle være like perfekte som deg!
Lemming Skrevet 20. april 2006 #45 Skrevet 20. april 2006 (endret) Synes faktisk ikke at foreldre bør drikke alkohol i det hele tatt dersom de er på reise med barn, men folk får gjøre som de vil og ta konsekvensene av det de gjør. Jeg foretrekker f.eks å kunne starte bilen og kjøre avgårde dersom det blir nødvendig. ← Leser jeg deg rett hvis jeg sier du mener man ikke bør drikke alkohol i det hele tatt slik at man har mulighet til å kjøre bil dersom noe skjer? I så fall - hva med alle de som ikke har bil? Er de uansvarlige foreldre av den grunn? Jeg ser ikke noe galt i å ta ett glass vin eller to. Uansett om det er på hotellrommet eller i hotellbaren, men da selvsagt med barnevakt eller baby call. Å forlate et barn helt alene synes jeg er uansvarlig. rettet skriveleifer Endret 20. april 2006 av Lemming
Gjest Emera Skrevet 20. april 2006 #46 Skrevet 20. april 2006 Jeg hadde ikke gått fra datteren min på et hotellrom.
Eliza Doalot Skrevet 20. april 2006 #47 Skrevet 20. april 2006 Mine foreldre pleide å gå fra meg på hotellrommet fra jeg var ca 5-6 år. Dette fungerte helt supert, og jeg har pr i dag ingen problemer med å gjøre det samme når jeg får barn i den alderen. Forutsetningene og framgangsmåten var alltid den samme. -Vi bodde på små hoteller, max 10-15 rom. -De fortalte meg hvor de kom til å være (Restauranten/baren/dansesalen el.), og lærte meg veien dit fra rommet. -De satt inne på rommet til jeg hadde sovnet -De så til meg ca hver halvtime. -På store hoteller eller ombord på båter gikk de ikke fra meg. Jeg ser ikke noe problem i dette, som sagt det var aldri et problem. Forøvrig ser jeg heller ikke noe problem i at foreldre tar seg at glass vin eller to, selv om de har ansvar for barn. Verken hjemme eller på ferie.
mamsentilfire Skrevet 20. april 2006 Forfatter #48 Skrevet 20. april 2006 Hei igjen, det var en her ovenfor som kommenterte at det å ha barnevakt på rommet egentlig ikke burde vært med i pollen - og det er jeg helt enig i. Det er jo snakk om å la små barn være alene på rommet, og da blir det ikke relevant alternativ. Godt poeng. Jeg stusser over at ikke fler av dere synes det er greit å gå fra barna dersom man har en babycall som fungerer. Da hører man jo dersom det skjer noe på rommet (gitt at sensitiviteten er god nok). Jeg har en babycall som virker via mobilen. Den ringer meg når det er lyd på rommet og da kan jeg enten bare lytte og eller så kan jeg prate tilbake til barna. I tillegg har jeg også brukt den og jeg kan ringe inn på rommet og høre hvordan det står til. Da hører jeg alle lyder, til og med pustelyder fra barna. Ved hjelp av denne dibbedutten har jeg med god samvittighet gått fra (maks 200 m) alle fire barna (under 6 år) allerede fra den yngste var et halvt år. Her er det snakk om å få litt avkobling og tid til kjæresteri uten at barna setter dagsorden og tro meg, alkohol er IKKE det første jeg tenker på når jeg har litt tid for meg selv, bare det å føle at jeg har et eget liv i en times tid og kose meg med en god middag på en god restaurant!
Lemming Skrevet 20. april 2006 #49 Skrevet 20. april 2006 Hei igjen, det var en her ovenfor som kommenterte at det å ha barnevakt på rommet egentlig ikke burde vært med i pollen - og det er jeg helt enig i. Det er jo snakk om å la små barn være alene på rommet, og da blir det ikke relevant alternativ. Godt poeng. Jeg stusser over at ikke fler av dere synes det er greit å gå fra barna dersom man har en babycall som fungerer. Da hører man jo dersom det skjer noe på rommet (gitt at sensitiviteten er god nok). Jeg har en babycall som virker via mobilen. Den ringer meg når det er lyd på rommet og da kan jeg enten bare lytte og eller så kan jeg prate tilbake til barna. I tillegg har jeg også brukt den og jeg kan ringe inn på rommet og høre hvordan det står til. Da hører jeg alle lyder, til og med pustelyder fra barna. Ved hjelp av denne dibbedutten har jeg med god samvittighet gått fra (maks 200 m) alle fire barna (under 6 år) allerede fra den yngste var et halvt år. Her er det snakk om å få litt avkobling og tid til kjæresteri uten at barna setter dagsorden og tro meg, alkohol er IKKE det første jeg tenker på når jeg har litt tid for meg selv, bare det å føle at jeg har et eget liv i en times tid og kose meg med en god middag på en god restaurant! ← Hei Mamsentilfire. Jeg spurte over her, men har ikke fått noe svar.. Hvor kjøpte du den baby-call'en som går via mobilen? Hva heter den? Kunne tenke meg å kjøpe en slik selv. Det hørtes smart ut, og jeg er ikke fornøyd med den jeg har idag.
Trampe Skrevet 20. april 2006 #50 Skrevet 20. april 2006 Spørs hvor gamle barna er, hvor lenge vi har bodd på hotellet (om de kjenner hotellet) og hvor jeg skal befinne meg. Skal jeg på et naborom eller i restauranten der, og barna kjenner veien dit jeg skal, samt at de er gamle nok, kan jeg gå fra dem. Med jevnlig sjekk og aller helst babycall. Jeg ville ikke gått fra et barn som sover alene, heller ikke små barn.
mamsentilfire Skrevet 20. april 2006 Forfatter #51 Skrevet 20. april 2006 Hei Mamsentilfire. Jeg spurte over her, men har ikke fått noe svar.. Hvor kjøpte du den baby-call'en som går via mobilen? Hva heter den? Kunne tenke meg å kjøpe en slik selv. Det hørtes smart ut, og jeg er ikke fornøyd med den jeg har idag. ← Sorry - jeg så ikke at du hadde spurt. Du får den på nettet, den heter bébétel og jeg kjøpte den til intoduksjonspris og så bruker jeg den sammen med familieabonementen til Netcom - og da blir bruken helt gratis!
mamsentilfire Skrevet 20. april 2006 Forfatter #52 Skrevet 20. april 2006 Jeg jobber på hotell i en by med mange ferierende småbarnsfamilier om sommeren. Jeg skjønner ikke hva dere foreldre tenker på.... Om ikke barna er ute på egenhånd om kvelden og natten, har jeg møtt en del av dem tidlig om morgenen. Da ligger foreldrene sikkert fremdeles og sover, for mange barn tasser i alle fall rundt på egenhånd. ← Hvor gamle unger snakker du om her... Kanskje hotellet burde være mer behjelpelige til å finne løsninger som gjør at dette ikke skjer - det er jo galskap dersom dette gjøres bevisst! Det kan ikke være mange tilfeller du refererer til eller hva? 6-7 åringer kan jo godt løpe litt fritt rundt på et hotell uten at foreldrene følger dem hele tiden. Tror du dette er noe foreldrene gjør bevisst eller har de rett og slett mistet ungene av syne?
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2006 #53 Skrevet 20. april 2006 Det har vært utrolig engasjement om temaet og som den økonomen jeg er så tenker jeg det hadde vært artig å se hva vi foreldre gjør i praksis. Send din stemme så får vi se! ← uaktuelt. verre enn å gå fra de hemme. Barna vokner på en remmed plass osv.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2006 #54 Skrevet 20. april 2006 Da vi var på cruise i julen med gutten min på 8 måneder, leide vi barnevakt på båten 3 kvelder. Denne damen jobbet som sykepleier om dagen på båten, så jeg følte meg trygg. Hadde han våknet hadde hun jo bare kunnet kontakte oss, og vi hadde vært der med en gang. Ser ikke noe galt i dette. ← Det var vel ike det spørsmålet deide seg om da. Enkelte hoteller fremskaffer barnevakt. iallefall mange hoteller i utlandet, vet ikke om det finns i Norge
mamsentilfire Skrevet 20. april 2006 Forfatter #55 Skrevet 20. april 2006 uaktuelt. verre enn å gå fra de hemme. Barna vokner på en remmed plass osv. ← Vet ikke om jeg catcher poenget ditt her. Poenget var at det faktisk er interessant å se hva vi mammaer faktisk gjør i praksis, ikke hva vi mener at vi burde ha gjort! Skjønner? Det er jo kanskje ikke alle foreldre som er like oppofrende for barna sine som deg. Det er lov som foreldre å ta en viss risiko når det gjelder barna sine, her er det snakk om en avveining mellom hva som er bra for barnet (en overbeskyttende mor) eller hva som er bra for familien ( foreldre som koser seg under forsvarlige rammer mens ungen sover). Jeg mener at vi mødre faktisk trenger å trene MYE på å ikke ha 310% kontroll på ungene absolutt hele tiden. Vi må få lov å ta ansvarlige beslutninger under ordnede forhold.
Gjest Lompa Skrevet 20. april 2006 #56 Skrevet 20. april 2006 Risikere at barnet/barna våkner til en fremmed person på et fremmed sted? Not gonna happen...Skal noen passe min sønn, skal det være folk han kjenner godt og er fortrolig med.
Lemming Skrevet 20. april 2006 #57 Skrevet 20. april 2006 Sorry - jeg så ikke at du hadde spurt. Du får den på nettet, den heter bébétel og jeg kjøpte den til intoduksjonspris og så bruker jeg den sammen med familieabonementen til Netcom - og da blir bruken helt gratis! ← Takk! *søke på nett*
mamsentilfire Skrevet 20. april 2006 Forfatter #58 Skrevet 20. april 2006 Risikere at barnet/barna våkner til en fremmed person på et fremmed sted? Not gonna happen...Skal noen passe min sønn, skal det være folk han kjenner godt og er fortrolig med. ← Var det det du mente! - Alle her er vel enige i at de ikke skal våkne opp til fremmede. Hadde du brukt babycall da? Da er det jo du som kommer til ungen når den gir lyd fra seg. Er man veldig rask, så tar det ikke mange sekundene å komme seg til hotellrommet. Hva gjør du når du dusjer da? Kan ungen ikke ligge og sove mens du dusjer? Tror jeg hadde brukt lenger tid ut av dusjen enn det hadde tatt meg å gå fra restauranten til rommet på et hotell.
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2006 #59 Skrevet 21. april 2006 Nei jeg ville aldri gått fra mine barn alene på et fremmed sted. Bor vi på hotell så er vi på et fremmed sted. Det spiller ingen rolle om de sover. Sier som Piper, ting kan skje 5 min. etter at man har sjekket. Det kunne jeg ikke leve med.
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2006 #60 Skrevet 21. april 2006 Når mine barn var mindre/små så tok vi hensyn til det på ferie og la ferien til steder der det var greit å ha med barn på restaurant utover kvelden, og hadde leilighet der vi voksne kunne sitte ute og kose oss etter at barna har lagt seg. Å leie et hotellrom uten veranda og sitte der hver kveld etter f.eks. klokka 22 er ikke ferie for min del, da blir jeg heller hjemme.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå