Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Som er kodeord for å snylte seg til ufør fordi man er for lat og selvsentrert til å gidde jobbe.

Anonymkode: a1c95...dbd

Oi, er det kommet kodeord også nå? Da lurer jeg på hvordan du vet dette...?

Anonymkode: 0fc9d...8cc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oi, er det kommet kodeord også nå? Da lurer jeg på hvordan du vet dette...?

Sett det mange ganger på KG.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ihvertfall en del som forsørger seg ved å jobbe deltid, ikke fulltid, og/eller opplever mer fritid ved å jobbe ulike turnuser framfor en dagjobb.

Har man en del penger spart opp, kan man også få godt utbytte av aksjer/fond, leie ut boliger/utleiedel osv. 

Var det flere ting du tenkte på?

Anonymkode: 15138...af3

Det beste her ville nok vært å spurt et ok utvalg av de 250000 det er snakk om.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sett det mange ganger på KG.

Aaa, en fantastisk kilde til sannhet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Aaa, en fantastisk kilde til sannhet.

Oh, the irony... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Oh, the irony... 

Kodeord og fordommer... Litt mindre tid på KG kunne gjort seg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det har nok ikke noen overordnet mening, annet enn formering. Vi finner på mange ulike å gjøre fram til vi en dag dauer.

Så må man lure på hva hele greia egentlig skal være godt for.

Jeg tror mange har hatt dager hvor de tenker slik. Når man har en dårlig periode, er det fort gjort å bli sittende fast i tunge tanker og begynne å stille spørsmål ved alt.

Samtidig tenker jeg at det er viktig å prøve å rette oppmerksomheten mot ting som gir glede, mening eller noe å se frem til, selv om det kan være vanskelig. Hvis man bare blir værende i de negative tankene, er det lett å grave seg stadig lenger ned, og det er sjelden godt for verken humøret eller livskvaliteten.

Anonymkode: 526a4...ef0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror mange har hatt dager hvor de tenker slik. Når man har en dårlig periode, er det fort gjort å bli sittende fast i tunge tanker og begynne å stille spørsmål ved alt.

Samtidig tenker jeg at det er viktig å prøve å rette oppmerksomheten mot ting som gir glede, mening eller noe å se frem til, selv om det kan være vanskelig. Hvis man bare blir værende i de negative tankene, er det lett å grave seg stadig lenger ned, og det er sjelden godt for verken humøret eller livskvaliteten.

Det er da ingen tunge tanker? En kan gjøre omtrent hva en vil her i livet, det er i utgangspunktet en fest. Men man bør bevege seg ut av mønstre man ikke passer i, og konformitet. 

Siden det etter sigende kun er forplantning som er meningen med livet, er det jo oppsiktsvekkende at så mange nå frivillig velger det vekk for å kunne realisere seg selv i høyere grad.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

En må være kreativ, tenke utenfor boksen og søke andre løsninger.

Ufør er ikke noe jeg er kvalifisert til, hvis det er det du sikter til?

Anonymkode: c6ee0...283

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er da ingen tunge tanker? En kan gjøre omtrent hva en vil her i livet, det er i utgangspunktet en fest. Men man bør bevege seg ut av mønstre man ikke passer i, og konformitet. 

Siden det etter sigende kun er forplantning som er meningen med livet, er det jo oppsiktsvekkende at så mange nå frivillig velger det vekk for å kunne realisere seg selv i høyere grad.

Jeg skjønner hva du mener, men jeg er ikke helt enig i premisset om at det bare finnes én “mening med livet” eller at det kun handler om forplantning.

For meg blir det også litt for enkelt å si at livet bare er en “fest” man kan gjøre hva man vil med uten at det også kan inneholde perioder med tvil, slit eller tunge tanker. De tingene er en del av menneskelivet for mange, uten at det nødvendigvis betyr at noe er galt.

Når det gjelder å velge bort barn for å realisere seg selv, så tenker jeg det nettopp illustrerer poenget mitt: mennesker finner mening på ulike måter, og det som er riktig for én person, er ikke nødvendigvis riktig for en annen.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (På 6.6.2026 den 10.32):

Man jobber ca 235 dager á 8 timer som er 1880 timer, mens året har 365 dager á 24 timer som utgjør 8760 timer.
Man jobber altså litt over 20% av tiden mens man er i yrkesaktiv alder.

Ser man over hele livsspennet, kan man grovt sett tenke at man blir 80 år og er yrkesaktiv i 40 av dem.

Bruker man dette perspektivet vil man se at man jobber 10% av livet.

Jeg håper for alle at livet er mer enn jobb.

Og når man sover 7 timer i døgnet - hvor mange timer er det igjen da? Søvn må alle ha. Jeg opplever ikke at tiden jeg må sove er fritid eller gir meg annet enn nødvendig hvile for å håndtere neste dag og neste dag og neste dag.. Ca 14 timer av døgnet er allerede planlagt og har null med fritid å gjøre. Oppleves det som fritid den timen man har om morgenen til å gjøre seg klar for jobb, noen kanskje med hylende barn som ikke vil, samt pendling. Er det fritid? Hvis denne timen regnes som fritid, så vil jeg helst gjøre noe annet denne «fritiden». Noe selvvalgt.

eller la være å sove - da blir man sikkert en strålende arbeidstaker.

Anonymkode: 71335...565

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ufør er ikke noe jeg er kvalifisert til, hvis det er det du sikter til?

Anonymkode: c6ee0...283

Jeg sikter ikke til noe spesielt, kun en kommentar om å tenke anneledes en a4-boksen og det strømlinjede rotteracet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, men jeg er ikke helt enig i premisset om at det bare finnes én “mening med livet” eller at det kun handler om forplantning.

For meg blir det også litt for enkelt å si at livet bare er en “fest” man kan gjøre hva man vil med uten at det også kan inneholde perioder med tvil, slit eller tunge tanker. De tingene er en del av menneskelivet for mange, uten at det nødvendigvis betyr at noe er galt.

Når det gjelder å velge bort barn for å realisere seg selv, så tenker jeg det nettopp illustrerer poenget mitt: mennesker finner mening på ulike måter, og det som er riktig for én person, er ikke nødvendigvis riktig for en annen.

Jeg syns livet er en fest. En kan gjøre omtrent akkurat som en vil, om en tilrettelegger for det. For meg vil det si å ikke gå på kompromiss med noe jeg ikke liker. Det blir bare pes og drar energi.

En må vite hva en vil og tilrettelegge over tid slik at man kommer dit. Når man så ca er der, kan en vurdere om dette er såpass ok at man blir der en stund, eller livet ut. Om ikke, må man begynne å tilrettelegge for andre ting igjen.

For meg er det viktig å ha full råderett over mitt eget liv og tid. Jeg gjør ingenting jeg selv ikke har bestemt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble utbrent og skjønte det ikke før det smalt. Frivillig barnløs og singel, og det har vært en kamp å kave seg ut av grøfta. Føler definitivt at at arbeidslivet bare er lagt opp for å jobbe og sove og så på'n igjen... All ære til foreldre som blir utbrente og samtidig har barn å ta vare på, jeg fatter ikke hvordan dere klarer å få livene til å fortsette å rulle og gå. 

Anonymkode: 61f18...fc1

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.6.2026 den 9.32):

Jeg er så utslitt mentalt og fysisk at jeg føler for å bare gi opp alt sånn har det vært i yrket i 28 år nå. Har et fantastisk yrke og gode mennesker der og er ikke mye fysisk bare mest kontorjobb men blir jo utslitt av det og tar mye mental energi. Er bare at det hamsterhjulet å måtte slite seg ut i 7 timer 5 dager  å  bare kunne nyte to dager i uka fri det er over halve livet nesten på jobb  hvis man dør før man blir pensjonist.Det gjør at jeg er ufrivillig barnløs fordi jeg orker ikke å sjonglere jobb i yrket og samtidig hjemme føler jeg ikke har noe valg uansett hvor bra økonomi jeg har. hadde valgt å få barn hvis jeg kunne være hjemme og gi alt hjemme. Føler bare jeg blir en sutrette stressa  kjærring ovenfor barna og mann hvis jeg skulle hatt det livet. 

Anonymkode: cf66c...8cf

Tenker vi har det bra i Norge, med gratis utdannelse og alt; hvis en får et system hvor en både aksepterer prostitusjon og krever penger for utdannelse, så er systemet kjørt - de som har penger og tid til å utdanne seg er de som prostituerer seg. Med AI tilstede, så har det tullet Storbritania har hatt kollapset, og de sitter med en 100 000 prostituert befolknings gruppe som går rundt som en tikkende bombe i en ruin av det en før kalte sivilisasjon.

Norge er ikke der enda, vi har noe å leve for 👍

Anonymkode: 15895...bf3

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det fritid? Hvis denne timen regnes som fritid, så vil jeg helst gjøre noe annet denne «fritiden». Noe selvvalgt.

Værsågod. Ditt liv er ditt liv.

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (8 minutter siden):

Værsågod. Ditt liv er ditt liv.

Tror du forstår at tid tilknyttet det å være arbeidstaker ikke bare er 7,5 timer daglig for de alle fleste mennesker. Men du må gjerne late som noe annet selvsagt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Tror du forstår at tid tilknyttet det å være arbeidstaker ikke bare er 7,5 timer daglig for de alle fleste mennesker. Men du må gjerne late som noe annet selvsagt.

Hva mer er det? Kjøring fra eller til, men da kan man høre på lydbok/radio/podcast, så det er jo også din egen tid sånn sett.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint jobbe deltid og ha mann og barn. Det har jeg gjort i alle år. Du kan VIRKELIG ikke legge bort drømmen om familie pga jobben.

Anonymkode: a832f...6dd

• Liker 1
Skrevet

Personlig elsker jeg livet mitt og i historisk sammenheng så jobber vi faktisk ikke så mye. Spesielt ikke i Norge.

Nordmenn har fri 138 til 143 dager totalt i året, fordelt på helger, lovbestemt ferie og helligdager. Med andre ord er nesten 40% årets fridager og jeg synes faktisk det er en ganske fair jobb/fritid-fordeling. Det finnes land som har flere fridager enn Norge, men Norge er definitivt i verdenstoppen.

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...