Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei. Du misforstår hele innlegget. Ikke alle har helse og energi til å gjøre mer etter jobb. Vi er skapt forskjellige og for mange ER det en kamp for å komme seg gjennom arbeidsdagen. Men det er det ikke alle som forstår eller klarer å sette seg inn i, for de ser kun seg selv og ikke at andre kanskje er ulike. Diskusjonen bør handle om mer enn å rekke ut beskyldninger om hvem som er mest priviligert. Selv om, faktisk så føler jeg meg priviligert selv om jeg vokste opp med vold hele livet og har hatt dårlig råd. Men har jobbet mye hele livet for å forbedre og endre dette. Og føler enorm takknemlighet for å ha tak over hodet og mat på bordet. Hadde jeg hatt enda bedre helse, ville jeg også bidra med masse veldedighet. Men det har jeg per nå ikke overskudd til dessverre. 

Og jeg sier jo ikke innlegget at vi har det bedre enn veldig mange (det overser du totalt, for du leser kun det du vil se), men det betyr ikke at det ikke er mange som sliter. Eller at vi ikke kan gjøre mer for å få det bedre!

Mange er så fastlåst i denne kapitalistiske tankegangen, at de klarer jo ikke å se noe annet. Og vær så snill og kom med noe annet argument enn at jeg er "priviligert". 

Anonymkode: 1daa5...2ff

Hvis du sliter med å stå i 100% jobb, tror -du at du hadde slitt mindre av å jobbe for å dyrke og skaffe deg eget mat, vedlikeholde egen gård, sanke mat osv? Det er ikke en 8-16-jobb.

Anonymkode: a1c95...dbd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nei. Du misforstår hele innlegget. Ikke alle har helse og energi til å gjøre mer etter jobb. Vi er skapt forskjellige og for mange ER det en kamp for å komme seg gjennom arbeidsdagen. Men det er det ikke alle som forstår eller klarer å sette seg inn i, for de ser kun seg selv og ikke at andre kanskje er ulike. Diskusjonen bør handle om mer enn å rekke ut beskyldninger om hvem som er mest priviligert. Selv om, faktisk så føler jeg meg priviligert selv om jeg vokste opp med vold hele livet og har hatt dårlig råd. Men har jobbet mye hele livet for å forbedre og endre dette. Og føler enorm takknemlighet for å ha tak over hodet og mat på bordet. Hadde jeg hatt enda bedre helse, ville jeg også bidra med masse veldedighet. Men det har jeg per nå ikke overskudd til dessverre. 

Og jeg sier jo ikke innlegget at vi har det bedre enn veldig mange (det overser du totalt, for du leser kun det du vil se), men det betyr ikke at det ikke er mange som sliter. Eller at vi ikke kan gjøre mer for å få det bedre!

Mange er så fastlåst i denne kapitalistiske tankegangen, at de klarer jo ikke å se noe annet. Og vær så snill og kom med noe annet argument enn at jeg er "priviligert". 

Men dette "ikke alle" ødelegger hele innlegget ditt. Vi VET at ingenting gjelder alle, derfor blir det helt latterlig som argument.

Anonymkode: 0fc9d...8cc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Mitt mål er alltid å jobbe så lite som mulig, ikke å tjene så mye som mulig. Tiden er det viktigste man har i livet.

37,5 timer i uken er ikke noe for meg. I tillegg hater jeg å jobbe på dagtid. Jeg klarer ikke stå opp om morgenen.

For tiden jobber jeg fra hjemmekontor. Pleier å starte rundt 14-15 og holde på utover kvelden.

Anonymkode: 9dcb7...9b9

Målet er å jobbe 0. Absolutt 0, annet enn det en selv finner for godt å drive med.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Målet er å jobbe 0. Absolutt 0, annet enn det en selv finner for godt å drive med.

Hvordan skal du da få penger til å overleve?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan skal du da få penger til å overleve?

Det er flere måter å få dette til på. Mange lever i dag uten å jobbe 1 time i året.

• Liker 3
Skrevet

Livet er mye mer en bare jobb og penger. Work smarter not harder ;) Lag et liv og en plan hvor du bruker minst mulig tid på det du må, og mest mulig tid på det du vil faktisk bruke livet ditt på! Noen blir sin egen sjef eller finner en jobb som føler mer ut som en hobby, og noen går ned i levestandard (eks hus), og samtidig ned i stilling. Mulighetene er mange. Jeg leide ut huset og flyttet på hytta et år. Slike ting er også en mulighet 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er flere måter å få dette til på. Mange lever i dag uten å jobbe 1 time i året.

Uføretrygd? 

Anonymkode: 0f991...5d3

AnonymBruker
Skrevet

Vi mennesker er skapt til å jobbe. Men ikke alle evner å finne et yrke de trives i. 

Tenk på i skikkelig gamledager, da de sto på fra fem om morgenen til dagslyset forsvant. Fjøs, fiske, vask av klær i bekken, lage alle klær selv, 8 unger.... De som var ansatt et sted, jobbet 6 dager i uken, uten noen rettigheter. 

Vi har det helt fantastisk godt, og nordmenn har mer ferie og goder enn de fleste. 

Anonymkode: af3b6...0d6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Snylte på de som faktisk jobber, altså?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uføretrygd? 

Kan nok være en av alternativene.

Pr i dag er det over 700000 som står utenfor arbeidslivet. Ca 450000 av disse mottar en eller flere ytelser. De andre 250000 mottar ingen ytelser og er heller ikke i jobb.

Så noen har nok skjønt det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Snylte på de som faktisk jobber, altså?

Nei, ikke nødvendigvis.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi mennesker er skapt til å jobbe. Men ikke alle evner å finne et yrke de trives i. 

Tenk på i skikkelig gamledager, da de sto på fra fem om morgenen til dagslyset forsvant. Fjøs, fiske, vask av klær i bekken, lage alle klær selv, 8 unger.... De som var ansatt et sted, jobbet 6 dager i uken, uten noen rettigheter. 

Vi har det helt fantastisk godt, og nordmenn har mer ferie og goder enn de fleste. 

Folk i dag er så bortskjemte og uvitende at de romantiserer "før i tiden" fordi de hadde "frihet" og det ikke var "kapitalisme". 

De kan forsøke å leve på den måten og se hvor mye mer fritid de har da.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De stod på lenge etter dagslyset forsvant.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Men dette "ikke alle" ødelegger hele innlegget ditt. Vi VET at ingenting gjelder alle, derfor blir det helt latterlig som argument.

Det er jeg også fullt klar over. Du trenger ikke være nedlatende. Har du en dårlig dag og må ta sinnet utover meg? Snakker ikle om unntakene. (Vet at det alltid finnes unntak med alt og at det ikke bør nevnes som eksempler, for man snakker om det generelle). Så den spydigheten din, kan du flytte en annen plass. 

Problemet er at det er ikke bare "unntaket" som har det vanskelig i en 8-16 jobb. Det er faktisk utrolig mange! I tillegg passer man barn etc. Før i tiden kan ikke sammenlignes, for det var lagt opp litt annerledes med at kvinnene gjerne var hjemme med barn og mennene var ute og jobbet. Sier ikke at vi skal tilbake dit selvfølgelig. Kvinner tremger også rettigheter og selvstendighet. Takk og pris at det er bedre. Men systemet som er nå, er heller ikke bra. Hvorfor tror du det er så mange som er utbrente? Er bare å se på forskning. Vi blir flere og flere deprimerte og utbrente. Man har selvfølgelig selv et ansvar, men veldig, veldig mange passer ikke inn i dette A4 formatet.

Bare se på feks skolesystemet. Så mange smarte, flinke barn som faller ut av systemet fordi de ikke er skapt til å sitte i ro i 8 timer hver dag. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man har selvfølgelig selv et ansvar, men veldig, veldig mange passer ikke inn i dette A4 formatet.

Da har man selv et ansvar for å finne et liv man passer inn i.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Si det til alle som står opp tidlig hver dag for å gå på jobb fordi regningene må betales…

Det kan jeg godt gjøre. Det er ditt eget valg, så kan man jo tenke hvor mye av regningene er nødvendige? Jakke sa det best, har du et kjøleskap og har du en tv, da har du alt du trenger for å leve.

Jeg har også jobber, men jeg har lagt meg opp en såpass stor buffer at jeg kan hoppe av da jeg vil. Er 45 år nå, og tenker å pensjonere meg og leve livet da jeg blir 50.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da har man selv et ansvar for å finne et liv man passer inn i.

Ja det kan man si. Men tror du noen ønsker å havne i en slik situasjon? Tror du feks noen frivillig ønsker å bli rusmisbrukere og bo på gaten?

Mange blir født i et liv hvor de ikke lærer å sette grenser, ikke lærer å forstå hvordan lytte til egne behov og hva de selv ønsker i livet. Dette må da være noe de må bruke mye tid på som voksen, fordi det tar lang tid å omprogrammere hjernen. Og livet er kort, og innen den tid så er mange allerede snart ferdig med arbeidslivet. 

Det meste er ikke så "enkelt" og fort gjort som du sier.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er så utslitt mentalt og fysisk at jeg føler for å bare gi opp alt sånn har det vært i yrket i 28 år nå. Har et fantastisk yrke og gode mennesker der og er ikke mye fysisk bare mest kontorjobb men blir jo utslitt av det og tar mye mental energi. Er bare at det hamsterhjulet å måtte slite seg ut i 7 timer 5 dager  å  bare kunne nyte to dager i uka fri det er over halve livet nesten på jobb  hvis man dør før man blir pensjonist.Det gjør at jeg er ufrivillig barnløs fordi jeg orker ikke å sjonglere jobb i yrket og samtidig hjemme føler jeg ikke har noe valg uansett hvor bra økonomi jeg har. hadde valgt å få barn hvis jeg kunne være hjemme og gi alt hjemme. Føler bare jeg blir en sutrette stressa  kjærring ovenfor barna og mann hvis jeg skulle hatt det livet. 

Anonymkode: cf66c...8cf

Livet er jo slikt for alle, du jobber for å leve, du lever ikke for å jobbe! Da må du jobbe slik at du har penger til tak over hodet og mat. Ut over det velger du faktisk selv ! Og nei du er ikke ufrivillig barnløs, du er barnløs fordi du har tatt det valget.  Jeg har barn jobbet i 40 år, og det er ikke  slik at jeg har gått konstant trett. Det går i bølger med topper og bunner i alle fall de årene barna var små, økonomisk tilpasse seg slik at man ikke velger en livsstil som gjør at man må jobbe livet av seg for å betale for det.  Tror du at det var så mye bedre før i tiden der noen var hjemme hele tiden og jobbet livet av seg, og mannen var ute og jobbet for å fø familien ? Hva i alle dager skal man ellers bruke livet til ? Bare ligge hjemme og sove, dulle og leke og tro at andre skulle betale for det ? Livet er en gang slik, du må få ræven opp av stole for å kunne komme igjennom livet. 

Skrevet

Folk i dag er så bortskjemte og uvitende at de romantiserer "før i tiden" fordi de hadde "frihet" og det ikke var "kapitalisme". 

De kan forsøke å leve på den måten og se hvor mye mer fritid de har da.

Mine forfedre hadde vel omtrent null fritid ! De jobbet og jobbet og jobbet fordi de måtte det for å overleve ! Dag ut og dag inn til de stupte faktisk. De timene de hadde da mørket senket seg brukte de til å ordne og forbedre utstyr til gårdsbruk og fiske. De fantes ikke noe velferdsstat som tok vare på de. Jobbet de ikke, spiste de ikke så enkelt og brutalt var det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De andre 250000 mottar ingen ytelser og er heller ikke i jobb.

Så noen har nok skjønt det.

Dette! 

At folk tror at uføretrygd eller andre stønader er eneste alternativ for å tjene egne penger uten å stå i jobb, sier mye om hvor fastlåst mange er i det tradisjonelle tankemønsteret rundt jobb og inntekt.

Anonymkode: 89af0...4c3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...