Gå til innhold

Trenger vi en "softislov"?

Trenger vi en "softis-lov?"  

167 stemmer

1. 1. Trenger vi en "softis-lov?" som begrenser posjonstørrelsen?

• Ja,
      33
    • Nei
      51
    • Usikker på behovet
      10
    • For noe tull
      73

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og der ble ikke skrevet som svinn? 
du kunne jo bare puttet pengene fra soft is salg i egen lomme . 

Anonymkode: 9925c...684

Ja, det finnes mange måter man kan svindle til seg ekstra om man vil det her i livet. Slår jo inn på kassen når kunden står der også. Litt vanskelig å beregne svinn for hvor mange soft is er igjen i posen. Kastet også mye påsmurt, boller osv i den tiden, nå er det jo togoodtogo. Man noterer ned antall man kaster,  men ingen som åpner søpla og sjekker. Fikk heller ikke lov å ta det med oss mat som skulle kastes hjem, måtte kaste det. 

Anonymkode: ed282...2db

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

"Nei og for noe tull" leder rankingen.  Ikke rart enkelte folk ser ut som ei Folkevogn med to sko under🤣

Anonymkode: 90aa0...db2

Topp det med bunad, ser ut som vraltende gås 😄😄

Anonymkode: 18121...11b

AnonymBruker
Skrevet
Kratos skrev (3 timer siden):

Var på jobbreise i Halden forleden. Som en som har bodd i Oslo og Akershus hele livet, ble jeg overrasket over hvor mange særdeles overvektige folk det var der nede i forhold til her. Minnet mer om Florida enn Norge.

Dersom folk er overvektige så tviler jeg på at det skyldes softis. Hvor ofte spiser man soltis? Jeg tror ikke jeg har spist det på 10 år så jeg kan ihvertfall ikke skylde på softis om jeg skulle legge på meg. 

Anonymkode: 16fa6...744

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva tenker KG, er det en reel problemstilling at softisen eller posjonene generelt er for store? 
Vil ha softislov: - Kan jeg bare få en liten!?

Anonymkode: 91fbd...82f

Noen liker den stor, andre liten. Kommunikasjon løser det meste. Jeg bestiller en liten og betaler. Før de tapper den så sier jeg bare vennlig og bestemt «tapp den bare halvparten så stor som vanlig, jeg spiser ikke mer». Problem løst. 

Anonymkode: a2483...7c2

Skrevet

I disse krympflasjonstider, synes jeg for stor softis for billig er luksus 😋

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Dersom folk er overvektige så tviler jeg på at det skyldes softis. Hvor ofte spiser man soltis? Jeg tror ikke jeg har spist det på 10 år så jeg kan ihvertfall ikke skylde på softis om jeg skulle legge på meg. 

Anonymkode: 16fa6...744

Det skyldes jo åpenbart usunn, ultraprosessert mat i store porsjoner kombinert med lite fysisk aktivitet.

Skrevet

Godt å bo i Norge dert man har så lite problemer, at man må lage problem utav ingenting.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

så hvorfor er din mening den eneste riktige som alle andre må rette seg etter? Hvorfor kan ikke du få valget om å betale for din størrelse mens jeg kan få velge mindre? og få det jeg ønsker? Jeg blir uvel av å trykke i meg en softis på 1000kcal 

Men så la vær da menneske! Foreslår at du ikke hverken kjøper, eller spiser softice.

Anonymkode: ca4e3...375

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes det blir et overformynderi som kan minne om nord korea om en sånn lov blir implementert, hva er neste? Forbud mot å gå med grønne klær på torsdager? (Jeg setter dette på spissen, selvsagt)

Nei, hold Jonas ute av hvor mye en porsjon skal være.

• Liker 2
Skrevet
Maleficenta skrev (2 timer siden):

Som betyr?

At de taper penger på den typen salg, og tar høyere pris for resten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Akkurat dette med softis-størrelse er noe jeg har sagt flere ganger at jeg ikke liker. Når jeg bestiller en liten softis så er det fordi jeg vil ha en liten is. Skulle ønske at man fikk det man bestiller rett og slett. Det samme gjelder på restaurant f.eks. med vanlig mat. Jeg klarer sjeldent å spise opp det jeg får servert. At staten skal komme inn å regulere porsjonsstørrelser er jeg uenig i. Her er det nok heller bransjen som burde gå i seg selv. 

Anonymkode: baecf...715

Men en restaurant skal jo favne både menn og kvinner. Menn spiser generelt mer enn kvinner. Du trenger ikke å spise opp hele porsjonen.

Anonymkode: 33406...457

Skrevet
Hololo skrev (2 timer siden):

Godt å bo i Norge dert man har så lite problemer, at man må lage problem utav ingenting.

100% enig med deg! De som klarer å lage problem utav softis-størrelse, er i tillegg særdeles lite løsningsorientert. 

Det er jo bare å si i fra hvor mye man vi ha før de begynner å fylle begeret eller kjeksen. Evner man ikke å forklare mengden, så kan man vise med fingrene eller et gjenstand. Mange utslagssteder for softis selger kaffe også, og da kan man vise til koppene de har, og si at man ønsker mengde is som tilsvarer feks en halv kopp. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ønsker en liten is så trenger man vel ikke å kjøpe softis.

Jo større jo bedre.

Anonymkode: 4725a...691

• Liker 2
Skrevet

Da junior var liten og ikke orket en hel softis, så delte vi på, - hadde en skje hver og spiste fra hver vår kant. 

Softis er såpass dyrt at jeg vil ha en stor når jeg først kjøper, men varierer med hvem som jobber der og hvor mye de har i begeret/kjeksen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hva tenker KG, er det en reel problemstilling at softisen eller posjonene generelt er for store? 
Vil ha softislov: - Kan jeg bare få en liten!?

Om ikke nødvendigvis på softis som hovedfokus, - så tenker jeg at alle slike menyer, restaurant eller bensinstasjon, burde hatt krav om vekt og ca kcal som krav i menyen der det ikke allerede er en oppgitt målbar størrelse på porsjonene. 

Anonymkode: 4d574...c03

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

"Nei og for noe tull" leder rankingen.  Ikke rart enkelte folk ser ut som ei Folkevogn med to sko under🤣

Anonymkode: 90aa0...db2

Det går an å ha to tanker i hodet på samme tid.

Det er sikkert ikke bare meg som svarte "nei" på spørreundersøkelsen, men som samtidig mener at porsjonene er for store.

Anonymkode: 33127...16b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...