Gå til innhold

Trenger vi en "softislov"?

Trenger vi en "softis-lov?"  

167 stemmer

1. 1. Trenger vi en "softis-lov?" som begrenser posjonstørrelsen?

• Ja,
      33
    • Nei
      51
    • Usikker på behovet
      10
    • For noe tull
      73

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker KG, er det en reel problemstilling at softisen eller posjonene generelt er for store? 
Vil ha softislov: - Kan jeg bare få en liten!?

Sitat

«Altså, kan jeg bare få en liten softis når jeg bestiller liten softis!? Vær så snill!»

Slik begynner Hanne-Lene Dahlgren et innlegg i sosiale medier. 

Hun er kokebokforfatter, mamma og matinfluenser.

Nå har hun gått rundt til forskjellige kiosker og spurt om en liten softis i beger. 

Hun mener at mengden hun får er alt annet enn «liten». 

Anonymkode: 91fbd...82f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snakk om Karen, denne Hanne-Lene driter seg ut!

Anonymkode: cbbd4...c3f

• Liker 32
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg mener hun har et poeng, jeg er voksen og jeg klarer ikke spise en vanlig softis fordi jeg blir kvalm, det er for mye - og jeg like softis men realiteten er at jeg aldri kjøper det fordi det er å kaste bort penger. Selv om jeg sier tydelig at jeg vil ha en LITEN softis, og gjentar, mindre enn halv posjon - så får jeg alltid en stor is.. 
Samme med en "Liten" posjon middag på utesteder som tilbyr dette, det er gjerne to poteter, tre kjøttkaker liksom, det er i mine øyne en stor solid posjon - så jeg tror ikke dette er "karen" jeg tror det er at folk i dag overspiser og forbeholder seg at det er normalen - samtidig som vi i tråd opp og tråd ned leser om folk som "bare ikke går ned i vekt" 
Så, tja, kanskje det er på tide med en regulering for de som tydeligvis ikke er selvregulerende om kanskje ikke akkurat en lov? 

• Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet

Generelt mener jeg porsjonene av ting begynner å bli ganske store. Enten det er softis eller en rett fra resturant så synes jeg volumet på en enhet har økt noe voldsomt. Skjønner jo at hvert serveringssted setter seg en standard og at det er ressurskrevende å operere med ulike størrelser, men dumt ang matsvinn. Alt i alt tenker jeg det viktigste er at resturanter, kaféer og kiosker opererer med et system som fungerer og holder folk i arbeid😊

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg foretrekker å kjøpe softis på de stedene de spør om jeg vil ha liten eller stor. Klarer ikke en stor. Hvis man ellers spør om å få en liten, så lager de liksom en ganske stor likevel 🙃

Anonymkode: f13ea...368

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å si det, kommunikasjon løser mye.

Anonymkode: 6d957...792

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat dette med softis-størrelse er noe jeg har sagt flere ganger at jeg ikke liker. Når jeg bestiller en liten softis så er det fordi jeg vil ha en liten is. Skulle ønske at man fikk det man bestiller rett og slett. Det samme gjelder på restaurant f.eks. med vanlig mat. Jeg klarer sjeldent å spise opp det jeg får servert. At staten skal komme inn å regulere porsjonsstørrelser er jeg uenig i. Her er det nok heller bransjen som burde gå i seg selv. 

Anonymkode: baecf...715

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

problemet er at selv om du sier du vil ha en liten så får du en stor - da hjelper ikke kommunikasjonen.. 

videre sier artikkelen at dette ikke kun handler om softis, bollene er blitt større, burgeren på maccern er større, alt vokser og flere steder er det ikke mulig å velge hvor mye mat eller is da man vil kjøpe og da øker svinnet.. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det hjelper ikke.

Jeg har flere ganger spurt om å få en mini-porsjon av ting, og også sagt at jeg betaler selvfølgelig samme pris som vanlig porsjon, men nei - porsjonsstørrelsen er fast  og kan ikke endres.

Så enten må jeg kaste masse, eller la være å kjøpe.

Anonymkode: 33127...16b

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det hjelper ikke.

Jeg har flere ganger spurt om å få en mini-porsjon av ting, og også sagt at jeg betaler selvfølgelig samme pris som vanlig porsjon, men nei - porsjonsstørrelsen er fast  og kan ikke endres.

Så enten må jeg kaste masse, eller la være å kjøpe.

Anonymkode: 33127...16b

Jeg har desverre ingen kilde å vise til, men leste en artikkel for lenge siden om at å etterkomme selvvalgte porsjoner skapte problemer for serveringsstedet. Det ble feil i oppgjøret, vanskligere å holde datovarer under kontroll, beregne bestillinger og tilbreding osv. Så resturantene har nok sine gode grunner for å være "vanskelige" med oss.

• Liker 4
Skrevet

Seff IKKE!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes når man betaler mellom 40 og 60kr for én is, da skal det jammen være litt størrelse på den og. Jeg kjøper ikke soft is om jeg vil ha en liten is, softis skal være så stor som mulig når jeg først kjøper en is.

Anonymkode: 5eade...d28

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (6 minutter siden):

Jeg har desverre ingen kilde å vise til, men leste en artikkel for lenge siden om at å etterkomme selvvalgte porsjoner skapte problemer for serveringsstedet. Det ble feil i oppgjøret, vanskligere å holde datovarer under kontroll, beregne bestillinger og tilbreding osv. Så resturantene har nok sine gode grunner for å være "vanskelige" med oss.

dette faller på sin egen urimelighet d aman enkelt kan ha to størrelser og to priser om man vil, problemet er at enkelte har vent seg til store posjoner og forventer det mens de som fortsatt lever med normale posjoner er unntakene som er "karen" fordi de ikke ønsker betale for å kaste mat.. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes når man betaler mellom 40 og 60kr for én is, da skal det jammen være litt størrelse på den og. Jeg kjøper ikke soft is om jeg vil ha en liten is, softis skal være så stor som mulig når jeg først kjøper en is.

Anonymkode: 5eade...d28

så hvorfor er din mening den eneste riktige som alle andre må rette seg etter? Hvorfor kan ikke du få valget om å betale for din størrelse mens jeg kan få velge mindre? og få det jeg ønsker? Jeg blir uvel av å trykke i meg en softis på 1000kcal 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Av alle ting man skal bruke masse tid på å sutre og bli krenka over... Denne damen framstår som en enkel sjel med et alt for lite liv og med alt for liten innsikt i hva som er egentlige problemer.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er åpenbart en sak for EU, om ikke EU allerede har et softisdirektiv så burde de ha det, og det er enda en god grunn for å få norge inn i EU.

Anonymkode: c57c6...f91

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje helsemyndighetene heller burde gå ut med retningslinjer på hvor stor en porsjon er. Man kan ikke pålegge bransjen å følge dette. Det er definitivt et problem med overvekt i samfunnet.

Hvis vi drar ut å spiser så bruker mannen min å fleipe med at han kan bestille en liten forrett, for han blir uansett stappmett av alle restene etter oss andre. Sant er det også. Det er ikke slik at noen av oss er verken mager eller småspist. Når en porsjon kjøttkaker er to poteter, tre kjøttkaker pluss annet tilbehør, så er det såpass mye at selv mannen min som går under kallenavn som "sluket" og "stormåsa" blir mer mett enn han burde. Det er porsjoner som metter voksne menn med harde, fysiske jobber rett og slett. 

Anonymkode: baecf...715

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir uvel av å trykke i meg en softis på 1000kcal 

En softis som inneholder 1000 kcal kan nok bli litt drøy for de fleste, ja. 😂

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Og brusdispenser lov

Middagsporsjon lov

Kaffe lov

Buffet lov. Barn under 15 får ikke forsyne seg selv.

Anonymkode: f9de9...684

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

dette faller på sin egen urimelighet d aman enkelt kan ha to størrelser og to priser om man vil, problemet er at enkelte har vent seg til store posjoner og forventer det mens de som fortsatt lever med normale posjoner er unntakene som er "karen" fordi de ikke ønsker betale for å kaste mat.. 

Ja jeg vet ikke, er ikke i bransjen selv. Jeg synes ikke forklaringen var så urimelig😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...