Gå til innhold

Trenger vi en "softislov"?

Trenger vi en "softis-lov?"  

167 stemmer

1. 1. Trenger vi en "softis-lov?" som begrenser posjonstørrelsen?

• Ja,
      33
    • Nei
      51
    • Usikker på behovet
      10
    • For noe tull
      73

Fremhevede innlegg

Skrevet

Herregud 🤣 finnes det noe mer typisk norsk forbud enn dette? Jeg blir oppriktig flau på vegne av de som tror slikt overformynderi er bra 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Får da være genser til tåpelig overformynderi 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

så kan man jo argumentere med at overformynderi tydeligvis er nødvendig når vi hver dag kaster rundt 1115TONN mat hver dag.. som tilsvarer over 70 kilo pr person eller  hver 8 handlepose.. 

At akkurat softisen ble valgt som kampsak er kanskje uheldig da fen del olk har et intimt forhold til isen sin virker det som :P

Anonymkode: 91fbd...82f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarer sjelden å spise opp hele softisen, selvom jeg ber om en liten. Å ha en egen «lov» blir jo dumt, men de kunne godt begynne å faktisk lage små softiser. Jeg antar at de som lager softisene føler seg snille som lager de så store, men det skaper jo bare stress for mottakerne. For hva skal man egentlig gjøre med resten av isen man ikke klarer å spise opp? Den smelter jo! 

Anonymkode: 223f3...a2e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du tror kafeer og restauranter har et system som sier at når vi selger en porsjon pasta carbonara, så skal det umiddelbart medføre reduksjon på X gram pasta på varelageret, og at det oppstår et avvik når kokken velger litt mer eller mindre pasta...? 

Tror du varelageret sier at nå er det nøyaktig 132 kjøttkaker på lager og når vi nå selger denne porsjonen forsvinner 2 kjøttkaker ut, og hvis kunden bare vil ha 1 kjøttkake blir det avvik...? 

Jeg kan avsløre for deg at sånn er det ikke. 😂 

Anonymkode: fdbbf...e07

Vi hadde rimelig stålkontroll på antall gram av kjøttdeig, ost, pepperoni osv i pizzaresturanten jeg jobbet i😊 ALT ble regnet i vekt og det skulle samsvare.

Jeg kan avsløre for deg at noen resturanter har god kontroll og andre dårlig kontroll. De med god kontroll gjør det bedre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser poenget, jeg liker softis men blir matt/lei/kvalm/oppblåst midt i og kaster halve, fordi den er for stor. Det er jo både bortkastede penger for meg, og unødvendig matavfall. 

Så stort ja takk til mindre porsjoner med softis. Men en LOV blir å dra det for langt.

Jeg er generelt småspist.. glad i Foodora og Wolt sånn sett, for da bestiller jeg gjerne barneporsjoner, når det er tilgjengelig. Føler liksom ikke det er "lov" med barneporsjon på restaurant, når man er voksen. De har nok mye bedre marginer, på å servere store porsjoner, så jeg skjønner de gjør det. De tjener jo mer på å selge deg en gigantisk softis for jeg-vet-ikke-jeg-hva-det-koster, enn å gi halve softisen for halve prisen. Kostnaden for å produsere, for arbeidskraft og lokale osv., halveres jo ikke om man halverer størrelsen på isen.

Anonymkode: 6041e...a6b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg deler med barna. Ingen av oss som orker en helt porsjon

Anonymkode: 4648a...c07

• Nyttig 1
Skrevet

Kjøper heller slush, så slipper jeg og bli kvalm av softis 😄

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fordi inntjeningen blir dårligere. Protein koster så mye mer enn tilbehør, og det er mest tilbehøret du får mindre av.

Barneporsjon er ikke lønnsomt for noen andre enn kunden. Innkjøpspris er marginalt billigere og det er like tidkrevende å lage.

Hvorfor tror dere barneporsjon ikke selges på de fleste steder? Ikke lønnsomt 

Anonymkode: 4cbff...816

Nå snakker vi om softis. Hvorfor kan ikke en voksen bestille liten softis?

AnonymBruker
Skrevet

"Nei og for noe tull" leder rankingen.  Ikke rart enkelte folk ser ut som ei Folkevogn med to sko under🤣

Anonymkode: 90aa0...db2

AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (2 timer siden):

Vanskelig for små barn å dele en softis, sånn rent praktisk. Og det bør vel kunne gå an å kjøpe softis til ett barn?

Ikke egentlig, to beger, to kjeks, et beger pluss en kjeks eller bare ett beger eller kjeks og to skeier så hjelper de voksne til. Mamma betalte for ekstra beger eller kjeks og fortsatt er det slik at jeg kjøper beger og kjeks samtidig fordi det for meg gir mer mening enn bare en av delene av gangen.

En løsning vi hadde på deling var at den som delte opp fikk velge sist. Altså var begge tjent med å dele rettferdig og vi fikk ikke drive med krangling og drama rundt slikt. Fint løst med å blant annet vise oss at mat som frukt, bær og grønnsaker kommer i ulike størrelser og varianter så det blir aldri heeeelt likt. Skulle det være oddetall på de som spiser is så greier man å finne en løsning da også om man vil. 

Anonymkode: bd97b...2ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

jeg mener hun har et poeng, jeg er voksen og jeg klarer ikke spise en vanlig softis fordi jeg blir kvalm, det er for mye - og jeg like softis men realiteten er at jeg aldri kjøper det fordi det er å kaste bort penger. Selv om jeg sier tydelig at jeg vil ha en LITEN softis, og gjentar, mindre enn halv posjon - så får jeg alltid en stor is.. 
Samme med en "Liten" posjon middag på utesteder som tilbyr dette, det er gjerne to poteter, tre kjøttkaker liksom, det er i mine øyne en stor solid posjon - så jeg tror ikke dette er "karen" jeg tror det er at folk i dag overspiser og forbeholder seg at det er normalen - samtidig som vi i tråd opp og tråd ned leser om folk som "bare ikke går ned i vekt" 
Så, tja, kanskje det er på tide med en regulering for de som tydeligvis ikke er selvregulerende om kanskje ikke akkurat en lov? 

Du kaster jo ikke bort dine penger. Du betaler for mindre enn du får. Men enig i at man får alt for mye is når man kjøper softis. Jeg klarer aldri å spise opp.

Skrevet

Vel, mange klarer å spise opp. Helt latterlig om vi skal ha slik overformynderi. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke problemet. Jeg sier i fra hvor stor jeg vil ha. Kjøper først til datteren og sier at jeg vil ha halvparten av hennes sin - går alltid fint. Betaler full pris med et smil

Anonymkode: 24300...b12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

nei softismaskinen er laget slik at den som styrer håntaket også styrer posjonen som kommer ned i kjeksen eller begeret.. 

Rart. Må være mye både svinn og svarte penger på soft is da. 

Anonymkode: 9925c...684

AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (7 timer siden):

Det blir jo ikke feil i oppgjøret om den ansatte slår inn det en vanlig softis koster. Kunden betaler det. Men ber den ansatte fylle mindre i begeret/kjeksen.

Det har jeg selv gjort mange ganger der man betaler for en liten porsjon, og jeg sier stopp lenge før 

Kaster de overskuddet da? Hvis ikke blir det jo feil i regnskapet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du tror kafeer og restauranter har et system som sier at når vi selger en porsjon pasta carbonara, så skal det umiddelbart medføre reduksjon på X gram pasta på varelageret, og at det oppstår et avvik når kokken velger litt mer eller mindre pasta...? 

Tror du varelageret sier at nå er det nøyaktig 132 kjøttkaker på lager og når vi nå selger denne porsjonen forsvinner 2 kjøttkaker ut, og hvis kunden bare vil ha 1 kjøttkake blir det avvik...? 

Jeg kan avsløre for deg at sånn er det ikke. 😂 

Anonymkode: fdbbf...e07

Jo, det er jo akkurat sånn! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be om et ekstra beger. Del isen i to og problem er løst. Porsjoner og folk har blitt større. Men hun er vel på jakt etter nye følgere og nå får hun media omtale. 

Anonymkode: ed282...2db

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker softis. Jeg er kjempe glad i iskrem og søtt ellers. Her om dagen skulle jeg kjøpe meg en softis, og ba om liten softis i beger - og til og med jeg syns at porsjonen var stor, så absolutt ikke liten ut! Jeg klager ikke, men jeg skjønner at enkelte syns at de er for store. Begeret i seg selv er ikke så stort men de topper begeret ganske mye. 

Det beste hadde vært om de hadde bilde for å illustrere porsjonen. Liten, medium og stor, der den lille porsjonen faktisk var liten.  

Anonymkode: 33515...319

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Rart. Må være mye både svinn og svarte penger på soft is da. 

Når jeg jobbet i mix kiosk så kastet vi mye for den har kort holdbarhet når posen er åpnet i maskinen og maskinen må vaskes hyppig. 

Anonymkode: ed282...2db

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...