Gå til innhold

Trenger vi en "softislov"?

Trenger vi en "softis-lov?"  

167 stemmer

1. 1. Trenger vi en "softis-lov?" som begrenser posjonstørrelsen?

• Ja,
      33
    • Nei
      51
    • Usikker på behovet
      10
    • For noe tull
      73

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (15 minutter siden):

Jeg har desverre ingen kilde å vise til, men leste en artikkel for lenge siden om at å etterkomme selvvalgte porsjoner skapte problemer for serveringsstedet. Det ble feil i oppgjøret, vanskligere å holde datovarer under kontroll, beregne bestillinger og tilbreding osv. Så resturantene har nok sine gode grunner for å være "vanskelige" med oss.

Jo da, jeg har også hørt denne forklaringen, men den er ikke logisk for meg all den tid jeg sier at jeg kan betale vanlig pris for en mindre porsjon.  
Da faller argumentet om "feil i oppgjøret" bort.

Hvis det er bare et lite fåtall som spør om endringer i porsjonsstørrelse vil ikke det gjøre stor forskjell på lagerbeholdningen - og hvis det er så mange som spør om endringer at det faktisk utgjør et problem viser jo det behovet for variasjon i størrelser.

Og for en is-kiosk burde det å ha mulighet til å bestille en liten porsjon is absolutt ikke være et problem. :) 

Jeg er ikke for lovregulering av størrelser, men alle serveringssteder har mulighet til å vise litt fleksibilitet om de ønsker det.

Anonymkode: 33127...16b

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg mener det er en generell trend at prosjonene blir større. Spesielt fra hurtigmatkjedene, men også andre steder. Virker som porsjonene som serveres vokser i takt med overvekt og fedme blant befolkningen.

Det hender f.eks. at jeg kjøper en wrap eller baguette på matbutikken eller i en kiosk for å ha til lunsj, og selv om jeg får i meg hele, så hadde det vært nok om den var halvparten så stor. Da blir det jo til at jeg spiser mer enn jeg burde og det er ikke noen fordel for vekten.

Så, ja, kanskje burde det vært innført en lov, regel eller en bransjestandard for serveringssteder som sier noe om maks kaloriinnhold i en porsjon, enten det er mat eller is. Så får heller de som trenger mer, kjøpe to eller tre porsjoner, men da ville det bli lettere for de som ikke trenger så mye, å spise opp og det ville redusere matsvinn.

Endret av aksase
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Softis-maskinene er vel laget slik at de skal gi like mye is per porsjon, det er ikke sikkert den enkelte isselgeren kan endre så mye selv.

Jeg vet ikke om det har så mye for seg å lovfeste hvor store porsjoner som kan selges, men det de burde være pålagt er å fortelle oss hvor store porsjonene er. Jeg googlet nettopp og fant at softis er ca 170 kalorier per 100 g, men jeg har ingen aning om hvordan 100 g softis ser ut eller hvor mye en vanlig porsjon veier. Det hadde det vært nyttig å vite.

Anonymkode: 6b3ca...b5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

vor mye en vanlig porsjon veier. Det hadde det vært nyttig å vite.

Jeg søkte opp, og 100 g softis tilsvarer 1,5-2 dl i volum.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Softis-maskinene er vel laget slik at de skal gi like mye is per porsjon, det er ikke sikkert den enkelte isselgeren kan endre så mye selv.

nei softismaskinen er laget slik at den som styrer håntaket også styrer posjonen som kommer ned i kjeksen eller begeret.. 

Anonymkode: 91fbd...82f

• Liker 10
Skrevet

En egen lov er jo å overdrive, men jeg synes absolutt hun har et poeng i at porsjonene generelt har blitt større og større, og at det bør være mulig å be om en liten eller en halv porsjon av noe. Både til voksne som ikke spiser så mye/ikke er så sultne eller til barn. 

Dette er jo relevant både når det kommer til overvekt og matsvinn.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om det bare hadde gått an å spise det man klarer og kaste resten! Kanskje i en ideell verden..

Man behøver ikke å være spesielt smart for å forstå hvorfor serveringsporsjoner som selges skal være like store. 

Anonymkode: 4cbff...816

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

så hvorfor er din mening den eneste riktige som alle andre må rette seg etter? Hvorfor kan ikke du få valget om å betale for din størrelse mens jeg kan få velge mindre? og få det jeg ønsker? Jeg blir uvel av å trykke i meg en softis på 1000kcal 

Softis er ikke helsekost, men en liten softis i kjeks med strø ligger på rundt 200 kcal - samme som eller mindre enn en kroneis. Går også an å velge i beger og/eller uten strø for å spare kalorier.

Endret av Virrevirrevapp
  • Liker 2
Skrevet
Uanonym bruker skrev (5 minutter siden):

En egen lov er jo å overdrive, men jeg synes absolutt hun har et poeng i at porsjonene generelt har blitt større og større, og at det bør være mulig å be om en liten eller en halv porsjon av noe. Både til voksne som ikke spiser så mye/ikke er så sultne eller til barn....

Foreldre burde bli flinkere til å si at (små) barn må dele. 

AnonymBruker
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (2 minutter siden):

Foreldre burde bli flinkere til å si at (små) barn må dele. 

poenget er vel mer at de med ett barn også må kunne kjøpe uten å kaste.. eller om man kjøper til seg selv..? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

poenget er vel mer at de med ett barn også må kunne kjøpe uten å kaste.. eller om man kjøper til seg selv..? 

Men da må de jo kaste de halve bollene, eller de små størrelses bollene, i stedet. For om det står på menyen, må tilby begge deler.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Om det bare hadde gått an å spise det man klarer og kaste resten

Jeg velger heller å la være å kjøpe enn å kaste halvparten.

Det er noe galt når det å kaste mat blir sett på som løsningen på at porsjonene er for store for veldig mange.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jo da, jeg har også hørt denne forklaringen, men den er ikke logisk for meg all den tid jeg sier at jeg kan betale vanlig pris for en mindre porsjon.  
Da faller argumentet om "feil i oppgjøret" bort.

Hvis det er bare et lite fåtall som spør om endringer i porsjonsstørrelse vil ikke det gjøre stor forskjell på lagerbeholdningen - og hvis det er så mange som spør om endringer at det faktisk utgjør et problem viser jo det behovet for variasjon i størrelser.

Og for en is-kiosk burde det å ha mulighet til å bestille en liten porsjon is absolutt ikke være et problem. :) 

Jeg er ikke for lovregulering av størrelser, men alle serveringssteder har mulighet til å vise litt fleksibilitet om de ønsker det.

Nei argumentet faller ikke bort. Selger de mindre varer for samme pris som et større volum varer så stemmer ikke økonomien overens med varelageret. Oppgjøret er ikke bare penger i kassen, det er samsvar med varer, inntekt og utgifter.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei da tenker jeg man må ha kjøleskappoliti også. Vil man ha en veldig liten så kan man spør om det også.

Anonymkode: 50d8c...ed4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg velger heller å la være å kjøpe enn å kaste halvparten.

Det er noe galt når det å kaste mat blir sett på som løsningen på at porsjonene er for store for veldig mange.

Man kan spør om å få en veldig liten. Det har jeg gjort noen ganger har ikke fått noe nei på det.

Skrevet

Man kan helt sikkert få så liten porsjon man vil. Men du må betale for det en vanlig porsjon koster

• Liker 2
Skrevet

Hvis vi skal se litt bort fra lovverk, så forstår jeg ikke behovet for disse gigantiske porsjonene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man kan spør om å få en veldig liten. Det har jeg gjort noen ganger har ikke fått noe nei på det.

Og jeg har alltid fått nei på det spørsmålet - "vi serverer bare standard porsjoner, ingen tilpasinger"

Jeg har spurt om å få barneporsjon (til voksen pris) hos de som tilbyr det, men barneporsjon er bare for barn opptil 12 år.
Jeg har spurt om å få dele en voksen porsjon med et barn, men nei.

Macro skrev (10 minutter siden):

Nei argumentet faller ikke bort. Selger de mindre varer for samme pris som et større volum varer så stemmer ikke økonomien overens med varelageret. Oppgjøret er ikke bare penger i kassen, det er samsvar med varer, inntekt og utgifter.

Jeg skal ikke protestere mot deg, jeg har ikke kunnskap nok om bedriftsøkonomi til å si deg i mot :)

exictence skrev (1 minutt siden):

Man kan helt sikkert få så liten porsjon man vil. Men du må betale for det en vanlig porsjon koster

Det er det man ofte ikke får lov til, som brukeren Macro sier, da er argumentet at det blir feil i oppgjøret.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har alltid synes de er store, og de blir jo bare større. Jeg klarer aldri å spise opp.

Så et sted nå, som selger 1 kg med softis, er jo bare tull, er jo ingen som klarer å spise opp.

Anonymkode: 2bc40...728

AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (5 minutter siden):

Og dette er årsaken til at ingen bedrifter vil gi mindre porsjon for å unngå surmuling om prisen.

Jeg jobbet på kafé hvor det var barneporsjoner til barn under 12 år. Det var så mange voksne som ville bestille det. Og som ble direkte ufine når de fikk nei

Og det handlet nok ikke om å unngå matsvinn, men spare penger. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...