Gå til innhold

Trenger vi en "softislov"?

Trenger vi en "softis-lov?"  

167 stemmer

1. 1. Trenger vi en "softis-lov?" som begrenser posjonstørrelsen?

• Ja,
      33
    • Nei
      51
    • Usikker på behovet
      10
    • For noe tull
      73

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er det man ofte ikke får lov til, som brukeren Macro sier, da er argumentet at det blir feil i oppgjøret.

Anonymkode: 33127...16b

Det blir jo ikke feil i oppgjøret om den ansatte slår inn det en vanlig softis koster. Kunden betaler det. Men ber den ansatte fylle mindre i begeret/kjeksen.

Det har jeg selv gjort mange ganger der man betaler for en liten porsjon, og jeg sier stopp lenge før 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og dette er årsaken til at ingen bedrifter vil gi mindre porsjon for å unngå surmuling om prisen.

Jeg jobbet på kafé hvor det var barneporsjoner til barn under 12 år. Det var så mange voksne som ville bestille det. Og som ble direkte ufine når de fikk nei

Og det handlet nok ikke om å unngå matsvinn, men spare penger. 

Anonymkode: 4cbff...816

Hvorfor kunne ikke voksne kjøpe barneporsjon...?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og dette er årsaken til at ingen bedrifter vil gi mindre porsjon for å unngå surmuling om prisen.

Jeg jobbet på kafé hvor det var barneporsjoner til barn under 12 år. Det var så mange voksne som ville bestille det. Og som ble direkte ufine når de fikk nei

Da kan jeg spørre deg direkte; hvis jeg hadde bestilt barneporsjon til voksen pris (altså ikke for å spare penger), ville du da sagt ja?   

Som skrevet flere ganger i denne tråden får jeg alltid "nei" på en slik forespørsel, og jeg forstår ikke helt hvorfor.

Anonymkode: 33127...16b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en mage og tarm sykdom. Som gjør at jeg må spise små porsjoner. Og da er selv en barneporsjon for stor. Så jeg går nesten aldri ut og spiser, fordi jeg ikke får kjøpe mindre porsjoner. 

Anonymkode: 2bc40...728

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har i hvert fall alltid fått den porsjonen jeg ønsker, men må selvsagt betale for det den ordinære porsjonen koster.

Så hadde jeg som voksen betalt for en voksen, men sagt at jeg ville ha lite, så har jeg til nå bare opplevd å få det jeg ville ha.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

problemet er at selv om du sier du vil ha en liten så får du en stor - da hjelper ikke kommunikasjonen.. 

videre sier artikkelen at dette ikke kun handler om softis, bollene er blitt større, burgeren på maccern er større, alt vokser og flere steder er det ikke mulig å velge hvor mye mat eller is da man vil kjøpe og da øker svinnet.. 

Anonymkode: 91fbd...82f

Burgeren på mækkærn er ikke blitt større, ikke bollene heller.. det er en grunn til at begrepet krympflasjon brukes! Forpakninger o.l minker, mens prisen forblir den samme eller blir dyrere!

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (37 minutter siden):

Nei argumentet faller ikke bort. Selger de mindre varer for samme pris som et større volum varer så stemmer ikke økonomien overens med varelageret. Oppgjøret er ikke bare penger i kassen, det er samsvar med varer, inntekt og utgifter.

Dette er egentlig ikke et problem. Det vil slå ut med god fortjeneste på softis.

Det er neppe noen som har så detaljkontroll på softis-mixen at de ser at det er solgt et par små softiser til fullpris. Det er verre andre veien - at det selges store softis for liten pris.

Det er en del svinn på softis, siden maskinen må tømmes og vaskes jevnlig som påvirker varelager og hvor god kontroll de kan ha på det.

Anonymkode: 43c5b...0fc

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Lov trenger vi ikke men det er jo rart at det er umulig mange steder å kjøpe en liten is beregnet på barn som ikke greier å spise en så stor is som mange selger. Matsvinn er jo ugreit selv om stor is er morro for de fleste. 

Jeg for min del ser ikke helt problemet med å bare la være å kjøpe softis om barna uansett ikke greier å spise opp men jeg ser heller ikke problemet når det er snakk om et produkt man kanskje kjøper 1-2 ganger i året.
Det finnes løsninger som feks å be om beger og dele.
Mulig min familie er rar men jeg voks ihvertfall opp med deling av desserter fordi ingen nødvendigvis hadde plass til hver sin så jeg tror jo det går fint for andre familier også.

Anonymkode: bd97b...2ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prisen burde vært i ft Størrelsen. Og det  burde også være mulig å velge stor eller liten.  

Her rundt hsr en ENORM softis på en kiosk samme pris som en bitteliten på et anner sted. 

Anonymkode: ef721...c2d

AnonymBruker
Skrevet
Kratos skrev (39 minutter siden):

Hvorfor kunne ikke voksne kjøpe barneporsjon...?

Fordi inntjeningen blir dårligere. Protein koster så mye mer enn tilbehør, og det er mest tilbehøret du får mindre av.

Barneporsjon er ikke lønnsomt for noen andre enn kunden. Innkjøpspris er marginalt billigere og det er like tidkrevende å lage.

Hvorfor tror dere barneporsjon ikke selges på de fleste steder? Ikke lønnsomt 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når hun snakker om "sukkerbudsjett" får jeg litt spiseforstyrrelsesvibber.

Anonymkode: 37f72...e4b

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

så hvorfor er din mening den eneste riktige som alle andre må rette seg etter? Hvorfor kan ikke du få valget om å betale for din størrelse mens jeg kan få velge mindre? og få det jeg ønsker? Jeg blir uvel av å trykke i meg en softis på 1000kcal 

Det var det du leste ut av det? Deg om det. Når softis er så dyrt så vil JEG ha størrelse på den, du får be om liten du da, men de fleste har ikke forskjellige priser på størrelse, så da vil jeg ha valuta for pengene. Softis er latterlig dyrt. 

Anonymkode: 5eade...d28

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når hun snakker om "sukkerbudsjett" får jeg litt spiseforstyrrelsesvibber.

Anonymkode: 37f72...e4b

jeg vil jo si tvert imot, de som ikke tenker på dette er de som potensiellt har et problem fordi de fleste i dag spiser for mye sukker, prossesert mat og junk.. og de har et problem, de nekter bare ta det innover seg.. og er garantert de samme folka som lager trår opp og tråd ned om at de ikke går ned i vekt selv om de er såååååå flinke på alle plan :P satt på spissen.. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da softisen kom til byen - smp.no
93c4c3a4-95bc-4bbd-a863-4dc2efcd8ef9?fit=clip&h=600&q=80&tight=false&w=800

Det er litt forskjell på størrelse på isen fra 1960 tallet til i dag ref artikkelen i HI 

• Liker 1
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (3 timer siden):

Foreldre burde bli flinkere til å si at (små) barn må dele. 

Vanskelig for små barn å dele en softis, sånn rent praktisk. Og det bør vel kunne gå an å kjøpe softis til ett barn?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er krig i verden. Klarer du ikke å spise den jævla softisen eller porsjonen på restauranten du har råd til å unne deg, så får du lukke øynene og spise det du orker å kaste resten. Det er nok en rotte som blir glad en plass. 

Om softisen blir mindre så blir prisen den samme uansett og jeg tror det er de færreste voksne som ikke klarer å spise opp en vanlig softis. Du spiser da heller ikke softis hver dag, så kalori og hvor sunt det er bør være et jævla ikke-problem. 

Skjerp dere, voksne folk. 

Anonymkode: ef347...904

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Macro skrev (3 timer siden):

Nei argumentet faller ikke bort. Selger de mindre varer for samme pris som et større volum varer så stemmer ikke økonomien overens med varelageret. Oppgjøret er ikke bare penger i kassen, det er samsvar med varer, inntekt og utgifter.

Du tror kafeer og restauranter har et system som sier at når vi selger en porsjon pasta carbonara, så skal det umiddelbart medføre reduksjon på X gram pasta på varelageret, og at det oppstår et avvik når kokken velger litt mer eller mindre pasta...? 

Tror du varelageret sier at nå er det nøyaktig 132 kjøttkaker på lager og når vi nå selger denne porsjonen forsvinner 2 kjøttkaker ut, og hvis kunden bare vil ha 1 kjøttkake blir det avvik...? 

Jeg kan avsløre for deg at sånn er det ikke. 😂 

Anonymkode: fdbbf...e07

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det er krig i verden. Klarer du ikke å spise den jævla softisen eller porsjonen på restauranten du har råd til å unne deg, så får du lukke øynene og spise det du orker å kaste resten. Det er nok en rotte som blir glad en plass. 

Om softisen blir mindre så blir prisen den samme uansett og jeg tror det er de færreste voksne som ikke klarer å spise opp en vanlig softis. Du spiser da heller ikke softis hver dag, så kalori og hvor sunt det er bør være et jævla ikke-problem. 

Skjerp dere, voksne folk. 

Anonymkode: ef347...904

Så det at vi prøver å begrense matsvinn er ikke relevant? 

Anonymkode: fdbbf...e07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle får ta ansvar for seg selv, men det smaker av spiseforstyrrelser dette. 

Anonymkode: 8df77...431

Skrevet

Jeg er så gammel at jeg husker at softis kom i to størrelser tidligere; Stor og liten. Jeg synes vi burde få dette tilbake, for ønsker du å spise en liten is så burde jo det være mulig! At å kaste halve isen skal være løsningen er jo vilt.

Har stor sans for Hanne-Lene, følger henne på Instagram og synes hun er tøff som tar upopulære kamper.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...