Gå til innhold

BV hentet barn på hotell


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er mange hysteriske svar her...selvsagt må man ikke være hos sine barn hele tiden...jeg synes barnevernet er altfor dømmende når de henter et barn til et barnehjem bare fordi det våknet og gråt.

Skal det ingenting til før noen ringer barnvernet?! Kanskje det holder med at enkelte oppfører seg på en annerledes måte enn hva noen er vant med - også ringer de og rapporterer.  :sjokkert:  :sjokkbla:

Forferdelige greier, at noen ser etter den lille jenten. Hva skulle de ha gjort? Latt jenten grine sine modige tårer, og bare latt henne være alene? Eller skulle de som jobbet på hotellet, overtatt som barnevakt til moren fant det for godt å komme tilbake på hotellet?

Siden du er så i mot det som ble gjort, lurer jeg på hva som egentlig burde gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Trebarnsmor_*
Forferdelige greier, at noen ser etter den lille jenten. Hva skulle de ha gjort? Latt jenten grine sine modige tårer, og bare latt henne være alene? Eller skulle de som jobbet på hotellet, overtatt som barnevakt til moren fant det for godt å komme tilbake på hotellet?

Siden du er så i mot det som ble gjort, lurer jeg på hva som egentlig burde gjøres?

Vel, jeg synes nok moren selv burde få ansvaret for hva som skjer med hennes eget barn. Barnet er per definisjon hennes og ikke staten sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg synes nok moren selv burde få ansvaret for hva som skjer med hennes eget barn. Barnet er per definisjon hennes og ikke staten sitt.

Men moren har jo gått i fra det, forstår du ikke det? Eller bare skriver du for å provosere nå? Om et barn blir slått av foreldrene, skla foreldrene fortsatt få bestemme over barna? Når skla barnevernet gripe inn? Eller burde de ikke gripe inn i det hele tatt, men la foreldrene styre sitt eget liv? Det er jo foreldrene som eier barnet i følge deg, og da må jo de kunne gjøre det som passer de uten at noen blander seg inn. Er det det du mener?

Barn er ikke en eiendom, men et levende vesen som foreldrene får ansvar for å passe på til de blir så gamle at de klarer seg selv. Klarer man ikke den jobben, bør man ikke få barn heller. Og har man fått barn, bør barnevernet virkelig ta seg av de barna, for det finnes mange foreldre som aldri burde hatt barn.

Endret av vimselims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Trebarnsmor_*
Eller burde de ikke gripe inn i det hele tatt, men la foreldrene styre sitt eget liv?  Det er jo foreldrene som eier barnet i følge deg, og da må jo de kunne gjøre det som passer de uten at noen blander seg inn. Er det det du mener?

Ja, jeg mener at Barnevernet ikke bør gripe inn, da det å ha barn er en privatsak og selv om barna ikke er eiendeler/eiendom, så er det foreldrene som "eier" dem. De aller fleste foreldre behandler barna sine greit og fint, og de åf som ikke gjør det, der griper som regel naboer og frivillig liv inn. Markedet regulerer seg selv, vi trenger ikke statlig inngripen.

Endret av vimselims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mener at Barnevernet ikke bør gripe inn, da det å ha barn er en privatsak og selv om barna ikke er eiendeler/eiendom, så er det foreldrene som "eier" dem. De aller fleste foreldre behandler barna sine greit og fint, og de åf som ikke gjør det, der griper som regel naboer og frivillig liv inn. Markedet regulerer seg selv, vi trenger ikke statlig inngripen.

Og ingen "eier"/eier andre mennesker, vi har barna våre til låns. Selv om de fleste klarer å ta seg av barn, har barnevernet mye å gjøre fordi enkelte ikke klarer det. Det er ikke alltid naboer ol ønsker å påta seg et slikt ansvar, og det er heller ikke alltid de kan. Men barn skal ikke måtte lide, fordi enkelte har blitt dårlig behandlet.

Men egentlig tror jeg du bare skriver for å provosere, og det har du virkelig klart.

Endret av vimselims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Varg-Menja
De aller fleste foreldre behandler barna sine greit og fint, og de åf som ikke gjør det, der griper som regel naboer og frivillig liv inn. Markedet regulerer seg selv, vi trenger ikke statlig inngripen.

Du tuller nå? De fleste naboer som "griper inn" vil jo gjøre dette ved å kontakte barnevernet... Fordi naboer og frivillige ikke har noen som helst myndighet til å gripe inni andres familieliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bellatrix
Markedet regulerer seg selv, vi trenger ikke statlig inngripen.

Du kan da ikke sammenligne barn med et marked. Barn er mennesker som skal taes vare på, og klarer ikke foreldrene det må noen andre gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spøker nå, sant?

Hvordan i all verden skal naboer og frivillige kunne gripe inn i privatsfæren til folk? Er det bare å ta en tur over til famillien med alkoholikermor og psyko-far, og prate litt til dem i en vennlig tone... og så er saken løst??

Nei, i de få tilfellene der det virkelig er snakk om omsorgssvikt (og bare for å knytte det til tråden, så vil jeg si det å forlate en treåring alene på hotell er omsorgssvikt, ja. Men ikke nødvendigvis større barn.) trenger man noen som med loven i hånd kan gripe inn i privatssfæren. Og det er det, heldigvis, bare staten som kan. Og takk og lov for at de av og til gjør det!

For oss tilhengere av det private marked mener vi at markedet selv ordner opp, vi trenger ikke staten til innblanding i folks privatliv. Naboer og frivillige lag og organisasjoner tar seg av slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Så opphengt du var i den ølen da, Evelina ;)

Å like øl har ingenting med omsorgssvikt å gjøre (så lenge man kjenner sitt ansvar som forelder.)

Å forlate småbarn alene på hotell har alt med omsorgssvikt å gjøre.

Men det er mulig du ser en link her som jeg ikke ser... :sjenert:

Jeg er ikke så opptatt av øl, jeg liker det faktisk ikke en gang, men det jeg egentlig spør om er om øl (eller alkohol) er så tvingende nødvendig for folk at de på død og liv MÅ gå fra barna sine alene på et hotellrom.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor lite man er kjent i Oslo, vil første møte med Skippergata, også i dagslys, si så mye at alle planer om å ta seg en tur på puben på kveldstid, burde avlyses umiddelbart!

En treåring kan tusle ut av et rom selv, en treåring kan ikke ta vare på seg selv og en treåring burde ikke være alene på noe som helst annet rom enn hjemme hos seg selv eller hos besteforeldre ellere tilsvarende trygt sted.

Hva andre måtte mene om foreldres alenetid, så er kanskje ikke et hovedstadsbesøk med tilhold Skippergata den tiden det burde være i fokus. Og flere timer på en pub i en annen bygning er virkelig uhørt!

Ta seg en tur til resepsjonen for å hente noe el.l får så være. det er forskjell på treåringer også, men pubtur med en unge på rommet, ville aldri være akseptert i min bok. Uansett.

Og nei, jeg ville neppe gått til naboen på andre siden av veien heller, men det er en annen historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, enkelte synes nå det må være lov å ta seg en øl eller drink selv om man har et lite barn. Får være grenser for hva man ikke skal få gjøre bare fordi man har barn! Skal en melde seg inn i kloster kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, enkelte synes nå det må være lov å ta seg en øl eller drink selv om man har et lite barn.  Får være grenser for hva man ikke skal få gjøre bare fordi man har barn! Skal en melde seg inn i kloster kanskje?

Ja, det synes jeg også. Det er å overlate barnet til seg selv mange timer på et hotellrom i Skippergata mens man selv er i en annen bygning, jegreagerer på i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1
Da burde politiet hentet meg da jeg var liten også, for hvis vi var på hotell og jeg la meg tidlig gikk mor og far i baren og jeg sov på rommet, også sjekket de innimellom.

Vi har også lagt på hotellrom åleine fleire gonger, før foreldra våre kom å la seg nokre timar seinare. Heilt uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Vi har også lagt på hotellrom åleine fleire gonger, før foreldra våre kom å la seg nokre timar seinare. Heilt uproblematisk.

Var du 3 år og alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også lagt på hotellrom åleine fleire gonger, før foreldra våre kom å la seg nokre timar seinare. Heilt uproblematisk.

Samme her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du barn så går du ikke fra dem.

End of story.

Signerer!

Jeg ville ikke dratt til naboen heller, hvis sønnen min lå og sov (eller var våken for den saks skyld).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Jeg er ikke så opptatt av øl, jeg liker det faktisk ikke en gang, men det jeg egentlig spør om er om øl (eller alkohol)  er så tvingende nødvendig for folk at de på død og liv MÅ gå fra barna sine alene på et hotellrom.....

Min far drikker svært sjelden (alle søsknene hans gjør det), og han tar seg som regel en cola i baren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

til Varg menja

hvis du hadde lest det du siterte så hadde du sett at jeg mente eldre barn, yngre hadde jeg selvsakt ikke gått fra dessuten så måler man barnet sitt modenhet er viktigere en alder

til

Neverland

det du beskriver er jo trist, men det jeg siktet til er noe annet, det er en gang i blandt, evelina mener at større søsken ikke skal passe mindre søsken noen gang, jeg mener det ikke er farlig enkelte ganger, og når det gjelder det med forskningen så gjelder det de barna som tar litt mer ansvar av og til, altså før var man veldig hysteriske på det at barn aldri måtte ta mer ansvar en vanlig, i dag vet vi bedre, vis barna forstår situasjonen og vet at den er midler tidig så er det ikke farlig, for eksempel situasjonen til di jentene i bergen som har fortalt om og leve med en manisk depresiv mor, ille at de måtte lyve på alderen for barnevernet fordi di var redde for og bli flyttet håper det er bedre nå

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg vil først si at jeg er enig i mye av det frysepulver sier, og jeg er glad for det hun fortalte at tanten sa, at barnevernet ikke griper inn ved første hyl, lettende jeg regner og med at hotellet hadde passet banret noen timer før di ringte barnevernet, jeg skjønner egentlig at di gjorde det, de kunne jo være redd for at det hadde skjedd moren noe og barnevernet er vel di som har best kunskaper om og hjelpe et barn i en slik situasjon ;)

jeg ser at barnevernet er blit tatt inn her, jeg fikk ikke lest hele artikkelen fordi den hengte seg, men vis det er slik at di plaserte barnet på barnehjem så syns jeg det er litt drøyt :overrasket: jeg syns det måtte ha vert bedre og tatt seg av det til man fant moren og vurdert henne, uansett så håper jeg hun får barnet hjem og at saken blir overført der hun kommer fra vis hun er utenbysfrasiden barnevernet nå en gang er delegert til kommunene.

til det med at naboer og di nærmeste skal gripe inn, vel greit nok at de skal det og hjelpe verandre og barnevernet mener og at barn skal best hjelpes innen sin egene familie og nettverk men om moren var med barnet på et helt annet sted en vor hun bodde da? :forvirret:

når det gjelder når barnevernet skal gripe inn syns jeg ikke vi skal diskutere her det blir et for stort tema, det bør vi da nok ja ta i et annet tema, det er mye som er vanskelig her, for eksempel livssyn, skal man gripe inn når foreldrene praktiserer et livssyn som strider mot vanlig oppdragelse og samfunnsyn, når det er bekreftet i alle konvensjoner, banrekonvensjonen og menneskrerttskonvensjonen at de har lov til og velge livssyn og oppdra barna etter det?

det blir vanskelig

jeg vet ikke men jeg tror det er best og ikke ta det her

jeg håper jeg har klart og få meg forståbar

hilsen

Tule

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...