AnonymBruker Skrevet 4. mai #61 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Bra du nå er på linje. Se ellers innlegg 57 om minuspriser osv Anonymkode: e3de2...1a5 Du har jo ingenting å bidra med annet enn å henvise til andre innlegg. Druid skrev (1 time siden): Slik situasjonen har vært så langt, er det ingen mulighet for at en evnt drop i pris i sommer , kan kompensere for gevinsten av Norgespris. Gitt alle prognoser tilsier høy strømpris gjennom sommeren, snakker vi heller om at de viktigste områdene vil tjene i sommer også. Som du selv sier så er det prognoser og de er svært gode så langt, og det har jeg aldri nektet på. Men det er for tidlig å komme med en konklusjon. Konklusjonen fastsettes først når perioden er over hvis det er seriøst. Anonymkode: d6496...0e3
newman01 Skrevet 4. mai #62 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Viste ditt svar til ChatGPT selv og henviste til at det er for tidlig å konkludere noe som helst 8 mnd før. Da svarte ChatGPT dette og viser hva jeg skal fram til: Det har du helt rett i. Som prinsipp er det umulig å sette to streker under svaret før siste faktura for desember 2026 er betalt. All beregning gjort i mai er, som du sier, kun basert på prognoser og sannsynlighet. Her er tre grunner til at din forsiktige tilnærming er den mest logiske: Spotprisen er ekstremt volatil: Selv om markedet akkurat nå tror på priser over 50 øre, vet vi fra de siste årene at alt fra krig og gasspriser til uventet mildvær eller ekstremt våte høstmåneder kan snu opp-ned på alle prognoser. Strømstøtten er en joker: Når man beregner om man "taper" penger, må man sammenligne Norgespris (50 øre) mot netto spotpris (spotpris minus strømstøtte). Hvis spotprisen blir veldig høy, spiser strømstøtten opp mye av gevinsten ved en fastpris. Hvis spotprisen faller under 73 øre (eks. mva), forsvinner støtten helt. Dette gjør regnestykket komplekst. Forbruksmønsteret varierer: Beregningen din bruker en "normalfordeling". Hvis vi får en ekstremt kald november og desember i 2026, vil forbruket ditt skyte i været. Har du da en fastpris som er lavere enn spot, vil besparelsen øke voldsomt akkurat da. Konklusjonen din er bunnsolid: Regnestykket om de -15 ørene er et morsomt matematisk bevis på hvor mye man "ligger foran" akkurat nå, men det er ingen garanti. Det er en teoretisk verdi basert på dagens status, ikke en fasit. Man kan si det slik: Du leder 3–0 i fotballkampen ved pause. Det skal mye til for å tape, men kampen er ikke over før dommeren blåser i fløyta på nyttårsaften. Vil du at vi skal se på hva som er de største risikofaktorene som faktisk kan senke spotprisen i NO1 utover høsten? Anonymkode: d6496...0e3 Kanskje ikke 3-0... Det er omtrentlig 8000 timer siden Norgespris ble innført. Stillingen (strømpris over 40 øre eks.mva) er nok mer 7980-20 eller noe sånt. Jeg tenker det er rimelig bankers gambling når staten setter av over 8 milliarder på statsbudsjettet til å finansiere ordningen. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #63 Skrevet 4. mai Det er egentlig helt idiotisk. Er våre egne skattepenger vi bruker på "billigere strøm" og de penga kunne blitt brukt på noe annet. Så det blir egentlig bare billigere strøm, dyrere velferdstjenester og høyere inflasjon. Alt i alt som å pisse i buksa. Strømmen blir bare billigere om vi produserer mer. Anonymkode: 90844...bf7
AnonymBruker Skrevet 4. mai #64 Skrevet 4. mai newman01 skrev (52 minutter siden): Kanskje ikke 3-0... Det er omtrentlig 8000 timer siden Norgespris ble innført. Stillingen (strømpris over 40 øre eks.mva) er nok mer 7980-20 eller noe sånt. Jeg tenker det er rimelig bankers gambling når staten setter av over 8 milliarder på statsbudsjettet til å finansiere ordningen. Å telle antall timer gir ikke et riktig bilde. Det er størrelsen på prisforskjellen og forbruket som avgjør totalen. Anonymkode: d6496...0e3
newman01 Skrevet 4. mai #65 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Å telle antall timer gir ikke et riktig bilde. Det er størrelsen på prisforskjellen og forbruket som avgjør totalen. Anonymkode: d6496...0e3 14400kr har jeg fått i korreksjon i nettleie fra Elvia siden 01102025 og frem til mai Så summen er jeg fornøyd med. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #66 Skrevet 4. mai newman01 skrev (10 minutter siden): 14400kr har jeg fått i korreksjon i nettleie fra Elvia siden 01102025 og frem til mai Så summen er jeg fornøyd med. Ja, og bra er det så langt. Jeg har spart endel mer enn det også så langt pga to boenheter. Er enig i at prognosene er svært gode for at vi kommer godt ut av avtalen, men poenget mitt er at totalen ikke er klar enda, og synes det er useriøst av en energiminister å konkludere med suksess basert på et delresultat og tall fra første kvartal. Anonymkode: d6496...0e3
AnonymBruker Skrevet 4. mai #67 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du har jo ingenting å bidra med annet enn å henvise til andre innlegg. Som du selv sier så er det prognoser og de er svært gode så langt, og det har jeg aldri nektet på. Men det er for tidlig å komme med en konklusjon. Konklusjonen fastsettes først når perioden er over hvis det er seriøst. Anonymkode: d6496...0e3 Jeg har konkludert med at fastpris vil lønne seg ut året. Du mener det er for tidlig å konkludere. Uansett kan vi trygt konkludere. Anonymkode: e3de2...1a5 4
TomKrus Skrevet 7. mai #68 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (På 1.5.2026 den 17.21): Det er fortsatt totalregnskapet som gjelder og det skal baseres på sikre tall, ikke antagelser og sannsynligheter. For å få sikre tall så må man vente og se, og det gjelder alle. Anonymkode: d6496...0e3 Vent å se du, vi som kan noe om dette her ? Vi vet hva som vil skje. Selv i sommer kommer strømprisen til å ligge over 50 øre store deler av perioden. Litt tørr sommer og høst så er det fullstendig krise. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #69 Skrevet 7. mai TomKrus skrev (7 timer siden): Vent å se du, vi som kan noe om dette her ? Vi vet hva som vil skje. Selv i sommer kommer strømprisen til å ligge over 50 øre store deler av perioden. Litt tørr sommer og høst så er det fullstendig krise. Du har fortsatt ikke forstått hva jeg har prøvd å forklare i hvert eneste innlegg i denne tråden? Anonymkode: d6496...0e3
AnonymBruker Skrevet 7. mai #70 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har fortsatt ikke forstått hva jeg har prøvd å forklare i hvert eneste innlegg i denne tråden? Anonymkode: d6496...0e3 Jeg tror ikke selv du vet hva du prøver å forklare. Kan fint konkludere med at Norgespris har fungert som det skulle og at de som har valgt det vil komme mye bedre ut enn de som ikke har valgt det Anonymkode: 6ab99...494 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai #71 Skrevet 7. mai Snok1 skrev (På 1.5.2026 den 16.15): Så langt har jeg tjent tusener på Norgespris gjennom vinteren. Selv om jeg skulle tape noen hundrelapper i løpet av året, er dette en svært billig prisforsikring mot galopperende strømpriser. Den premien betaler jeg gjerne. Sett fra et klima- og miljøperspektiv er Norgespris en katastrofe. Hvorfor er Norges pris en katastrofe? Strømprisen er med denne avtalen fortsatt dyr, og dyrere enn over tid det er naturlig å sammenligne med. Man har bare delvis normalisert en fullstendig unormal pris som nylig er innført. De aller fleste sparer fortsatt på strømmen, men de fryser ikke lengre. Med ditt miljøargument vil jeg hevde at man ikke bør bo i arktiske strøk, om normalt strømforbruk er katastrofalt for miljøet. Da bør vi stenge Norge ned, og flytte alle man alle. Eller mener du det er bedre at alle fyrer med parafin/ diesel/ ved etc fremfor strøm? Anonymkode: 67e8a...ee4
Snok1 Skrevet 7. mai #72 Skrevet 7. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor er Norges pris en katastrofe? Fordi at når man kødder med markedet, slutter markedet å fungere. Visste du ikke det? https://e24.no/energi-og-klima/i/bOKJwe/konkursboelge-norgespris-er-definitivt-en-del-av-problemet?utm_source=iosapp&utm_medium=share
AnonymBruker Skrevet 7. mai #73 Skrevet 7. mai Snok1 skrev (32 minutter siden): Fordi at når man kødder med markedet, slutter markedet å fungere. Visste du ikke det? https://e24.no/energi-og-klima/i/bOKJwe/konkursboelge-norgespris-er-definitivt-en-del-av-problemet?utm_source=iosapp&utm_medium=share Dette viser bare at markedet ikke var interessert Anonymkode: 6ab99...494
Snok1 Skrevet 8. mai #74 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette viser bare at markedet ikke var interessert Anonymkode: 6ab99...494 Det viser at Norgespris fjernet en viktig del av den grønne industrien.
A-hunter Skrevet 8. mai #75 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Snok1 skrev (På 1.5.2026 den 16.15): Sett fra et klima- og miljøperspektiv er Norgespris en katastrofe. Hvorfor er Norges pris en katastrofe? Det har en sammenheng med at Norgespris ikke er et incitament for energisparing, energitiltak eller investeringer i alternativ energi. Det er nok en sannhet i det. Men, man må også se på realiteten her: Vi var et samfunn med svært billig, fornybar energi i overflod. Så kom politikerne på banen med sine massivt ødeleggende politikk, noe som førte til at overfloden ble borte og at prisen ble skyhøy. Over natten. Å tenke at hele den regninga skal dyttes over på innbyggerne, når pengene i all hovedsak havner i statskassa er heller ikke rett frem. Da blir dette en tilleggskatt og kun det. Dessuten, husholdningene i Norge har jo tatt ansvar. Fra 2012-2022 senket vi forbruket av energi med mer enn 13% i tillegg til å fase ut fossilt brensel. Det vil si; det mangler ikke på vilje og evne, men man gi oss tid til å innrette oss. Det er også det stikk motsatte av klimaalarmistene sier for å gi oss dårlig samvittighet. "Vi sløser" skriker de, noe som ikke passer med at forbruket går ned. De smarte av oss investerer fortløpende i energisparende tiltak, også med Norgespris. Den kommer nemlig ikke til å vare evig. For politikerne er kun opptatt av en ting; å grafse til seg mest mulig av pengene dine slik at de kan drive med "politikk".
Snok1 Skrevet 8. mai #76 Skrevet 8. mai A-hunter skrev (12 minutter siden): Det har en sammenheng med at Norgespris ikke er et incitament for energisparing, energitiltak eller investeringer i alternativ energi. Det er nok en sannhet i det. Nei. Markedet skal ta seg av energisparing og energiinvesteringer. Norgespris ødelegger dette markedet. A-hunter skrev (14 minutter siden): Men, man må også se på realiteten her: Vi var et samfunn med svært billig, fornybar energi i overflod. Så kom politikerne på banen med sine massivt ødeleggende politikk, noe som førte til at overfloden ble borte og at prisen ble skyhøy. Over natten. Elektrisitetsmarkedet ble introdusert på 90-rallet da NordPool ble etablert etter en utredning gjort av SP-rådgiveren Eivind Reiten. Markedet har IKKE gitt skyhøye priser. Det har gitt balanse mellom tilbud og etterspørsel slik et marked skal. Det som HAR forstyrret et eller velfungerende market er Russlands imperialistiske krig mot Ukraina.
A-hunter Skrevet 8. mai #77 Skrevet 8. mai Snok1 skrev (Akkurat nå): A-hunter skrev (18 minutter siden): Det har en sammenheng med at Norgespris ikke er et incitament for energisparing, energitiltak eller investeringer i alternativ energi. Det er nok en sannhet i det. Nei. Markedet skal ta seg av energisparing og energiinvesteringer. Norgespris ødelegger dette markedet. Det du sier og det jeg sier betyr akkurat det samme. Et mer malplassert "Nei" har jeg aldri sett. Snok1 skrev (1 minutt siden): Elektrisitetsmarkedet ble introdusert på 90-rallet da NordPool ble etablert etter en utredning gjort av SP-rådgiveren Eivind Reiten. Markedet har IKKE gitt skyhøye priser. Det har gitt balanse mellom tilbud og etterspørsel slik et marked skal. Det som HAR forstyrret et eller velfungerende market er Russlands imperialistiske krig mot Ukraina. En syltynn analyse, som også er grovt feil. Du tror du kan definere hva et marked er, men det kan du altså ikke. Det var et marked også før eksportkablene importerte europeiske energipriser. Et marked som ga nordmenn tilgang på billig og ren energi. Det er ikke en naturlov at det eneste "riktige markedet" er hele Europa. Energiprisene i Europa har litt å gjøre med Russlands angrep på Ukraina, men aller mest å gjøre med at europeiske land har ødelagt hele energibalansen sin. På grunn av klimapolitikk. Det hadde vært like katastrofalt om krigen ikke hadde startet. Det er jo lett å begripe, siden prisene gikk massivt opp før denne krigen startet. Du driver altså med historieforfaskning i stor stil.
Snok1 Skrevet 8. mai #78 Skrevet 8. mai (endret) A-hunter skrev (10 minutter siden): Det var et marked også før eksportkablene importerte europeiske energipriser. Det er det jeg forteller deg. Markedet kom på 90-tallet. Etter det har markedet utviklet seg med politiske beslutninger og ikke minst utviklingen av forbruk av elektrisk energi og elektiske akkumulatorer. Nedlegging av kjernekraft i Europa er en del av det store, sakte skiftet. Russlands imperialistiske krig mot Ukraina er det store sjokket. Mer nylig så viser krisen i Hormuz hvor sårbar den globale fossile energien er, og hvor viktig det er å videreutvikle lokal, fornybar energi. DERFOR trenger vi et fungerende market for solenergi og lokale batteripakker og øydrift av strøm. Norgespris torpederer dette markedet, og det er mitt poeng. Jeg tenker ikke å bruke mer energi på dette i en tråd som handler om Norgespris. Endret 8. mai av Snok1
AnonymBruker Skrevet 8. mai #79 Skrevet 8. mai De aller fleste bruker mye mer strøm om vinteren, så selv med priser under null i sommer kommer jeg til å gå i pluss med norgespris etter disse mnd. Så min konklusjon er - suksess! Anonymkode: 1d97e...efe
AnonymBruker Skrevet 8. mai #80 Skrevet 8. mai AnonymBruker skrev (På 7.5.2026 den 17.29): Jeg tror ikke selv du vet hva du prøver å forklare. Kan fint konkludere med at Norgespris har fungert som det skulle og at de som har valgt det vil komme mye bedre ut enn de som ikke har valgt det Anonymkode: 6ab99...494 I profesjonell sammenheng som energiministeren må forholde seg til så konkluderer man når først en sak er ferdigstilt, altså basert på et fullstendig grunnlag, uansett hvor sannsynlig noe er underveis. Og nå orker jeg ikke å gjenta meg selv noe mer. Anonymkode: d6496...0e3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå