Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I profesjonell sammenheng som energiministeren må forholde seg til så konkluderer man når først en sak er ferdigstilt, altså basert på et fullstendig grunnlag, uansett hvor sannsynlig noe er underveis.

Og nå orker jeg ikke å gjenta meg selv noe mer.

Anonymkode: d6496...0e3

Så ingenting skal evalueres underveis i en prosess? Droppe karakterer, tilbakemeldinger og kontinuerlig evaluering i skolen også da..? Bare overlate alt til eksamen siste måneden siste semester av en tolvåring skolegang... 

Det må da være lov å uttale seg om en støtteordning, som etter alt å dømme, ser ut til å fungere rimelig greit for forbrukeren. Gitt det markedet man har havnet i. Snittprisen på spot siden Norgespris startet har ligget rundt 2x fastprisen, ihvertfall, så man kan si at det har vært rimelig ok. Ja, det kan være at noen i Østfold plutselig finner opp fusjonsreaktoren og klarer å bringe gratis strøm til verdensmarkedet rett etter pinse, men sannsynligheten er rimelig lav. I mellomtiden må da en motvillig energiminister få lov til å sole seg litt i glansen av en situasjon han følger tett, og ikke hadde noen særlige tiltak til før AP en sen kveld i valgkampanjen fant ut at dette valget taper vi om vi ikke finner på noe lurt. Og vipps så var Norgespris oppfunnet 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk strømregningen for april nå og den var på 0,00, det hadde den ikke blitt uten norgespris.

Anonymkode: bca46...500

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Så ingenting skal evalueres underveis i en prosess? Droppe karakterer, tilbakemeldinger og kontinuerlig evaluering i skolen også da..? Bare overlate alt til eksamen siste måneden siste semester av en tolvåring skolegang... 

Det må da være lov å uttale seg om en støtteordning, som etter alt å dømme, ser ut til å fungere rimelig greit for forbrukeren. Gitt det markedet man har havnet i. Snittprisen på spot siden Norgespris startet har ligget rundt 2x fastprisen, ihvertfall, så man kan si at det har vært rimelig ok. Ja, det kan være at noen i Østfold plutselig finner opp fusjonsreaktoren og klarer å bringe gratis strøm til verdensmarkedet rett etter pinse, men sannsynligheten er rimelig lav. I mellomtiden må da en motvillig energiminister få lov til å sole seg litt i glansen av en situasjon han følger tett, og ikke hadde noen særlige tiltak til før AP en sen kveld i valgkampanjen fant ut at dette valget taper vi om vi ikke finner på noe lurt. Og vipps så var Norgespris oppfunnet 

Nå snakker du om noe helt annet.

Klart man kan evaluere underveis det er jo hele poenget. Men å evaluere underveis er ikke det samme som å konkludere.

Det jeg reagerer på er når foreløpige tall blir brukt som grunnlag for en endelig konklusjon om at noe er en suksess.

Det med karakterer og vurderinger underveis og eksamen var egentlig et godt eksempel på hva jeg skal fram til. Karakterer underveis er vurderinger basert på det man har sett så langt, mens eksamen til slutt er det som gir grunnlag for den endelige konklusjonen.

Å konkludere gjør man når sluttresultatet er klart. Før det kan man vurdere, analysere og mene noe om utviklingen

Anonymkode: d6496...0e3

Skrevet

Litt vanskelig å diskutere det absolutte kriteriet ditt siden det ikke er noen kilder på påstanden din i førsteposten din. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det som gjør at jeg tenker dette må være en mannetråd?

Anonymkode: 2b404...b9c

AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (23 timer siden):

Det du sier og det jeg sier betyr akkurat det samme. Et mer malplassert "Nei" har jeg aldri sett.

En syltynn analyse, som også er grovt feil. Du tror du kan definere hva et marked er, men det kan du altså ikke. Det var et marked også før eksportkablene importerte europeiske energipriser. Et marked som ga nordmenn tilgang på billig og ren energi. Det er ikke en naturlov at det eneste "riktige markedet" er hele Europa.

Energiprisene i Europa har litt å gjøre med Russlands angrep på Ukraina, men aller mest å gjøre med at europeiske land har ødelagt hele energibalansen sin. På grunn av klimapolitikk. Det hadde vært like katastrofalt om krigen ikke hadde startet. Det er jo lett å begripe, siden prisene gikk massivt opp før denne krigen startet. Du driver altså med historieforfaskning i stor stil.

Takk, noen ganger virker det som man har en kollektiv hukommelsessvikt fra 2021. Året da strømstøtte faktisk ble innført, etter massivt press. Sist jeg sjekket invaderte Russland Ukraina i 2022. 

Anonymkode: f05b8...d6c

AnonymBruker
Skrevet

Strøm er en forbruksvare, og for noen  oppleves denne varen eit større "hogg " inn i husholdningbudsjettet en hos andre. Bor i midtnorge hvor strømprisene har vert igjnnomsnittleg lavere en i sydnorge helt fremtil høsten 2025.  Når sognfjordlinjen / overføringslinjen  ble oppnett,  ble det defiinitivt slutt også på lave strømpriser i midtnorge.

Har hatt norgespris fra slutten av november og har utvilsamt vert mer lønt en med strømstøtte.  Norge er annerledes landet hvor mange låntagere har valgt flytende renter til fordel for fastrente når renten var lav. Så er det i neste omgang å begynne å klage på økte renter, og høye strømregninger. 

Norge er på verdenstoppen i  husholdningsgeld, og  renta er på veg opp. Problemet er nok ikkje at mange har for lav lønn, men de som har mye har fått bare enda mer, og de som bidrar  til høy prisvekst, økte renter, og inflasjon.  

 

Anonymkode: 682f9...64c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.5.2026 den 13.53):

Så på nyhetene nylig og der ble det sagt at norske familer har spart flere milliarder på strøm siden januar, og at det viser at norgespris er en suksess.

Hvor useriøse går det an å bli? Norgesprisavtalen har en bindingstid fram til desember 2026 og nå går det mot sommer og varmere tider, og strømprisene framover er det ingen som vet.

Hvorvidt norgespris er en suksess eller ikke, kan ikke sies enda.

Anonymkode: d6496...0e3

For meg er det vel en suksess

Sparer en del hver måned. Året rundt.

Anonymkode: 7bac0...3ba

Skrevet

Interessant post i Revidert Nasjonalbudsjett som ble presentert idag. Budsjettposten økes med 10 milliarder, til hele 21,5 milliarder kroner. 

Det er nok en indikasjon på at innbyggerne sparer penger på ordningen. Og antagelig norgeshistoriens dyreste valgkampanje. 

Skrevet

Jeg har hatt stor glede av norgesprisen, men jeg har heller ikke økt forbruket.  Regningene har bare blitt mer overkommelige. Jeg gruer til noen fjerner denne ordningen og regningene stiger igjen.

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (9 minutter siden):

De med høy utdanning velger Norgespris, de med lav og ingen utdanning velger ikke Norgespris.

https://www.aftenposten.no/norge/i/ArPglA/regjeringen-nesten-dobler-stroemstoetten-undersoekelser-viser-at-de-med-hoeyest-inntekter-bruker-det-mest?utm_source=iosapp&utm_medium=share
 

Vi kan altså konkludere med at Norgespris lønner seg.

Da er vi klare for neste tema!

Jeg har konkludert forlengst.

Anonymkode: e3de2...1a5

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har konkludert forlengst.

Anonymkode: e3de2...1a5

Samme her. Det er en så enkel vurdering at det krever strengt tatt ikke høy utdanning, selv om empirien peker i den retningen. 

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...