Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva mener du?

Anonymkode: d6496...0e3

Hva forstår du ikke?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (1 minutt siden):

Hva forstår du ikke?

Hva du mente med dette, annet enn at det måtte være en spydig kommentar? 

 

Det er frivillig om du vil motta gratis penger fra Staten, så bare vent. 
Fellesskapet takker degDet er frivillig om du vil motta gratis penger fra Staten, så bare vent. 

Fellesskapet takker deg

Dette er ikke “gratis penger fra staten”, men en prismodell med både risiko og gevinst. Om det lønner seg eller ikke kan først vurderes når hele perioden er ferdig og ikke før.

Anonymkode: d6496...0e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er hele sommeren, hele høsten og desember igjen, så det blir forenklet å konkludere med gevinst basert på en forventning om lav sommerpris. Totalregnskapet er fortsatt uavklart.

Anonymkode: d6496...0e3

Du tror på magisk vis stømmen går under 50 øre pr kw når vinteren kommer igjen😂?

Anonymkode: e3de2...1a5

AnonymBruker
Skrevet

For meg har norgespris vært lønnsomt, har solceller så jeg betaler 50 øre for strøm jeg kjøper og får spotpris + 5 øre for den jeg selger så i april blir det vel omtrent gratis strøm, i dag 1 mai klokka 20 hadde jeg kjøpt 6kWh til 50 øre og solgt 47kWh til spot + 5 øre så det blir nok lønnsomt i mai også.

Anonymkode: bca46...500

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tror på magisk vis stømmen går under 50 øre pr kw når vinteren kommer igjen😂?

Anonymkode: e3de2...1a5

Poenget er at vi ikke vet hva prisene blir. Å konkludere bastant med at de holder seg høye er like mye en antakelse som det motsatte. Derfor er det fortsatt totalen over hele perioden som avgjør, ikke hva det har vært hittil.

Det er fullt mulig at norgespris blir en suksess totalt sett, men det er for tidlig å si nå. 

Anonymkode: d6496...0e3

  • Liker 1
Skrevet

Det har vært en suksess for meg! Har hatt full varme i svømmebassenget hele vinteren. Sender varme tanker til skattebetalerne for den generøse sponsingen av mesteparten av strømregningen min!

AnonymBruker
Skrevet
Vma skrev (18 minutter siden):

Det har vært en suksess for meg! Har hatt full varme i svømmebassenget hele vinteren. Sender varme tanker til skattebetalerne for den generøse sponsingen av mesteparten av strømregningen min!

Betaler du ikke skatt selv?

Anonymkode: d6496...0e3

AnonymBruker
Skrevet

75% av årsforbruket mitt er når strømmen er dyrest, og 25% av det i månedene det er noe rimeligere. Da skal det veldig lang tid med svært lave priser til. Hjelper ikke å duppe rett under Norgespris, de må skikkelig ned, helst på minus, og lenge.

Ifjor var ingen måneder i snitt under Norgespris. I år er mars og april omtrent dobbelt så høyt som i fjor… hvis våren setter standarden blir det dyrt . I tillegg er det lave magasiner.

Mange som sier «bare vent til sommeren, da taper du penger». Men det virker ikke som de skjønner HVOR billig det må være, og hvor ofte/lenge det må være billig, for å utligne vinterbesparelsen... Og hvor lite sannsynlighet det er for at det skjer, når man ser prisutvikling, magasinstatus og prognoser. Man bør jo bruke matte- og statistikktimene fra skolen til noe. Og da er det helt OK å si at Norgespris har vært en suksess for mitt prisområde så langt, og absolutt alle solemerker tilsier at det fortsetter sånn.

Anonymkode: 060c3...b3d

  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Poenget er at vi ikke vet hva prisene blir. Å konkludere bastant med at de holder seg høye er like mye en antakelse som det motsatte. Derfor er det fortsatt totalen over hele perioden som avgjør, ikke hva det har vært hittil.

Det er fullt mulig at norgespris blir en suksess totalt sett, men det er for tidlig å si nå. 

Anonymkode: d6496...0e3

Det er ikke en halv sjans i Utopia engang at strømmen blir billigere fremover. Avsolutt alt peker mot det motsatte. Og da mener jeg alt.

Du har kanskje et forslag til hvorfor eller hvordan dette skulle skje?

Ikke det, nei. Tenkte meg det

Anonymkode: e3de2...1a5

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt dust at staten skal betale strømmen min og at nær sagt alle incentiver for å redusere forbruket (især når det trengs som mest) forsvinner, men at det lønner seg for meg er det ingen tvil om. 

Anonymkode: 91460...513

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg synes det er helt dust at staten skal betale strømmen min og at nær sagt alle incentiver for å redusere forbruket (især når det trengs som mest) forsvinner, men at det lønner seg for meg er det ingen tvil om. 

Anonymkode: 91460...513

Det som var mest dust er at de lagde seg en situasjon som gjorde at de måtte trå til med dette i utgangspunktet.

Anonymkode: e3de2...1a5

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke en halv sjans i Utopia engang at strømmen blir billigere fremover. Avsolutt alt peker mot det motsatte. Og da mener jeg alt.

Du har kanskje et forslag til hvorfor eller hvordan dette skulle skje?

Ikke det, nei. Tenkte meg det

Anonymkode: e3de2...1a5

Jeg har ikke sagt at strømmen blir billigere, poenget er at ingen vet sikkert. Å være skråsikker på at “alt peker i én retning” er også en antakelse. Derfor blir det feil å trekke en konklusjon allerede nå.

Er det så vanskelig å forstå hva jeg mener?

Anonymkode: d6496...0e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke sagt at strømmen blir billigere, poenget er at ingen vet sikkert. Å være skråsikker på at “alt peker i én retning” er også en antakelse. Derfor blir det feil å trekke en konklusjon allerede nå.

Er det så vanskelig å forstå hva jeg mener?

Anonymkode: d6496...0e3

Det er ikke vanskelig å forstå hva du mener, bare at det er helt uten mening.

Anonymkode: e3de2...1a5

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Det er ikke vanskelig å forstå hva du mener, bare at det er helt uten mening.

Anonymkode: e3de2...1a5

Det får være din mening. Det er fortsatt for tidlig å konkludere.

Det er stor forskjell på å anta hva som er mest sannsynlig, og å konkludere. Man kan godt mene at høye priser er sannsynlig framover, men det er noe annet enn å slå fast at ordningen er en suksess allerede nå.

Anonymkode: d6496...0e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det får være din mening. Det er fortsatt for tidlig å konkludere.

Det er stor forskjell på å anta hva som er mest sannsynlig, og å konkludere. Man kan godt mene at høye priser er sannsynlig framover, men det er noe annet enn å slå fast at ordningen er en suksess allerede nå.

Anonymkode: d6496...0e3

Neida. Som flere har forklart, det kan konkluderes nå. Og vel så det.

Anonymkode: e3de2...1a5

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Neida. Som flere har forklart, det kan konkluderes nå. Og vel så det.

Anonymkode: e3de2...1a5

Hvordan kan man konkludere når avtalen fortsatt løper i 8 mnd til? Da må man jo basere seg på antakelser om framtidige priser, og da er det ikke en konklusjon, men en prognose.

Anonymkode: d6496...0e3

AnonymBruker
Skrevet

Ingen vet prisene fremover å dessverre lite som tyder på at de skal langt ned, noen dager eller timer vil de selvsagt være svært lave, men for oss i sør skal det vanvittig mye til å ikke spare betydelig beløp total sett gjennom hele året på norgespris så ja jeg er enig, det er en suksess. Har fulgt strømprisene nøye i 6 år å de siste 5 årene har den i snitt vært over norgespris hele tiden. Det er ingenting som tyder på at prisene skal ned.

Anonymkode: d976e...0bd

  • Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 1.5.2026 den 13.53):

Så på nyhetene nylig og der ble det sagt at norske familer har spart flere milliarder på strøm siden januar, og at det viser at norgespris er en suksess.

Hvor useriøse går det an å bli? Norgesprisavtalen har en bindingstid fram til desember 2026 og nå går det mot sommer og varmere tider, og strømprisene framover er det ingen som vet.

Hvorvidt norgespris er en suksess eller ikke, kan ikke sies enda.

Anonymkode: d6496...0e3

Jo flere som får Norges pris jo høyere kommer strømprisen til å bli, tilslutt er det ingen andre reelle alternativer og da kan de styre prisen som de vil, også på Norges pris å vipps så er strømmen totalt sett dyrere enn den brukte å være å enn den hadde trengt å være. Skjer sikkert gradvis og over tid så folk ikke blir for opprørt og uansett så er jo alternativet sikkert helt horribelt så da tar de til takke med Norges pris uansett 

Endret av Crazydoglady
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ingen vet prisene fremover å dessverre lite som tyder på at de skal langt ned, noen dager eller timer vil de selvsagt være svært lave, men for oss i sør skal det vanvittig mye til å ikke spare betydelig beløp total sett gjennom hele året på norgespris så ja jeg er enig, det er en suksess. Har fulgt strømprisene nøye i 6 år å de siste 5 årene har den i snitt vært over norgespris hele tiden. Det er ingenting som tyder på at prisene skal ned.

Anonymkode: d976e...0bd

Hovedpoenget er at det fortsatt er en prognose- og ikke en fasit.

Denne tråden var ikke ment for å diskutere hva som er mest sannsynlig, men jeg ønsket å få fram at jeg synes det er useriøst av en energiminister å konkludere med norgespris som en bindende avtale for suksess allerede nå uten å ta med hele perioden og gjennomsnittstall.

Er enig i at prognosene nå derimot i stor grad tyder på det, men det er ikke det tråden handler om. Som du selv sier så vet ingen prisene fremover. Og er det noe vi har erfart de siste årene så er det hvor fort ting kan endre seg.

Anonymkode: d6496...0e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan kan man konkludere når avtalen fortsatt løper i 8 mnd til? Da må man jo basere seg på antakelser om framtidige priser, og da er det ikke en konklusjon, men en prognose.

Anonymkode: d6496...0e3

Fordi det folk har spart hittil umulig kan bli "spist opp" av evn lavere priser uansett.

Så man kan konkludere.

Anonymkode: e3de2...1a5

  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...