AnonymBruker Skrevet 2. mai #41 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg synes det er helt dust at staten skal betale strømmen min og at nær sagt alle incentiver for å redusere forbruket (især når det trengs som mest) forsvinner, men at det lønner seg for meg er det ingen tvil om. Anonymkode: 91460...513 Absolutt helt enig. Det er helt tullete at staten skal ta inn pengene for så å betale regningene våre. De bør heller la folk beholde mer av lønna, og betale regningene sine selv. Men det skjer jo aldri med dagens regjering. Anonymkode: 493e4...c79 1
AnonymBruker Skrevet 2. mai #42 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordi det folk har spart hittil umulig kan bli "spist opp" av evn lavere priser uansett. Så man kan konkludere. Anonymkode: e3de2...1a5 Det man har spart hittil kan bli redusert eller utlignet av lavere priser senere, fordi totalen avhenger av hele perioden og ikke bare starten. Derfor kan man fortsatt ikke konkludere før hele avtaleperioden er over. Det er ikke et spørsmål om det er “umulig”, men hvordan totalregnskapet faktisk fungerer. Hvis spotpris over tid ligger under Norgespris, så betaler man mer enn man ellers ville gjort, og da kan tidligere gevinst bli utlignet. Det er ikke en antakelse, men en konsekvens av hvordan fastpris fungerer. Og strømprisene fremover er det som sagt ingen som kan spå selv om noe er sannsynlig. Anonymkode: d6496...0e3
AnonymBruker Skrevet 2. mai #43 Skrevet 2. mai Jeg skjønner argumentet ditt med at man ikke kan konkludere enda. Men jeg har regnet på det, og ser at spotprisen må ligge i minus i 3-4 måneder i strekk for at jeg totalt sett skal ende opp med å tape penger på Norgespris. Hvor lav må sannsynligheten bli for at du kan godta at folk bruker "konkluderer" i dagligtale istedenfor at du argumenterer semantikk? Anonymkode: 25d51...f1b 1 4
AnonymBruker Skrevet 2. mai #44 Skrevet 2. mai For meg personlig så regner jeg med å gå i pluss innen utgangen av 2026. Bor i sør. Samtidig så ser jeg at siden prisen er den samme gjennom døgnet så setter jeg på vaskemaskinen når det passer meg og ikke etter strømprisen. Det eneste jeg holder fast ved er at jeg lader bilen på natta pga. litt lavere nettleie da. Anonymkode: ce05f...f3c
AnonymBruker Skrevet 2. mai #45 Skrevet 2. mai AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg skjønner argumentet ditt med at man ikke kan konkludere enda. Men jeg har regnet på det, og ser at spotprisen må ligge i minus i 3-4 måneder i strekk for at jeg totalt sett skal ende opp med å tape penger på Norgespris. Hvor lav må sannsynligheten bli for at du kan godta at folk bruker "konkluderer" i dagligtale istedenfor at du argumenterer semantikk? Anonymkode: 25d51...f1b For å si det enkelt nok en gang, å konkludere handler ikke om sannsynlighet, men om fasit. Sannsynlighet hører til vurderinger og prognoser underveis og konklusjoner får man når man har hele resultatet til slutt. Anonymkode: d6496...0e3
AnonymBruker Skrevet 2. mai #46 Skrevet 2. mai Det gjenstår jo å se hvordan prisene blir det neste halve året. Har spart MYE på deg i vinter men det er jo mulig jeg. Il tape på det i sommer.nær.stfømprisen blir under norgespris Anonymkode: 476d4...96d
AnonymBruker Skrevet 3. mai #47 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det man har spart hittil kan bli redusert eller utlignet av lavere priser senere, fordi totalen avhenger av hele perioden og ikke bare starten. Derfor kan man fortsatt ikke konkludere før hele avtaleperioden er over. Det er ikke et spørsmål om det er “umulig”, men hvordan totalregnskapet faktisk fungerer. Hvis spotpris over tid ligger under Norgespris, så betaler man mer enn man ellers ville gjort, og da kan tidligere gevinst bli utlignet. Det er ikke en antakelse, men en konsekvens av hvordan fastpris fungerer. Og strømprisene fremover er det som sagt ingen som kan spå selv om noe er sannsynlig. Anonymkode: d6496...0e3 Les innlegg 43, og konkluder. Anonymkode: e3de2...1a5 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #48 Skrevet 3. mai Aldri sittet så mye i boblebadet som i vinter! Og det med god samvittighet. Håper Norgespris varer inn i evigheten🤞 Anonymkode: 25531...50e
AnonymBruker Skrevet 3. mai #49 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Les innlegg 43, og konkluder. Anonymkode: e3de2...1a5 Har svart på innlegg 43 Anonymkode: d6496...0e3
AnonymBruker Skrevet 3. mai #50 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har svart på innlegg 43 Anonymkode: d6496...0e3 Da er det bare å konkludere. Anonymkode: e3de2...1a5 1
test1e Skrevet 3. mai #51 Skrevet 3. mai Vi har noen få partier som mener at en nordmann, på grunn av strømstøtte, fyrer for kråka? Jeg kjenner i hvert falll ingen som er interessert i å betale mer i strømregning enn de må? PS. AI sier: Gjennomsnittlig strømforbruk per husholdning har sunket fra ca. 16000 kWh i 2020 til et forventet nivå på ca. 14500 kWh i 2026 Dessverre mener grisene i EU, via deres snuskete organ ESA, at staten sponser strømselskapene ESA ikke fornøyd med regjeringens Norgespris-svar https://www.europower.no/politikk/esa-ikke-fornoyd-med-regjeringens-norgespris-svar/2-1-1972576 Hvordan er strømstøtten i EU-land? https://neitileu.no/aktuelt/hvordan-er-stromstotten-i-eu-land 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai #52 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Da er det bare å konkludere. Anonymkode: e3de2...1a5 Er du bare ute etter å kverulere i denne tråden eller? Anonymkode: d6496...0e3
AnonymBruker Skrevet 3. mai #53 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Er du bare ute etter å kverulere i denne tråden eller? Anonymkode: d6496...0e3 Neida, jeg har sagt det samme siden start og er rimelig klar på det. Du derimot, har vel større problemer der. Anonymkode: e3de2...1a5 4
AnonymBruker Skrevet 3. mai #54 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Neida, jeg har sagt det samme siden start og er rimelig klar på det. Anonymkode: e3de2...1a5 Og det samme har jeg. At man ikke kan konkludere med noe før en sak er ferdigstilt gir heller ikke noe videre rom for diskusjon. Det er som det er. Anonymkode: d6496...0e3
AnonymBruker Skrevet 3. mai #55 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Og det samme har jeg. At man ikke kan konkludere med noe før en sak er ferdigstilt gir heller ikke noe videre rom for diskusjon. Det er som det er. Anonymkode: d6496...0e3 Derfor er set ingenting å diskutere, siden konklusjinen er klar. Som folk har skrevet, må de ha minuspriser fra nå og til jul om dette skal bli en realitet. Anonymkode: e3de2...1a5 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai #56 Skrevet 3. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Derfor er set ingenting å diskutere, siden konklusjinen er klar. Som folk har skrevet, må de ha minuspriser fra nå og til jul om dette skal bli en realitet. Anonymkode: e3de2...1a5 😂😂 Anonymkode: d6496...0e3
newman01 Skrevet 4. mai #57 Skrevet 4. mai Med dette som utgangspunkt: hva må strømprisen være gjennom våren, sommeren og høsten 2026 for at man skal tape penger på Norgespris? Gjelder sone NO1. Beregn gjennomsnittlig strømforbruk på 18´000kwh/året, normalfordelt Bruk gjennomsnittsprisene for oktober2025-april2026 for å beregne besparelse, og hva snittprisen frem til nyttår må være for å spise opp det vi hittil har spart? Så beregnet ChatGPT at gjennomsnittlig strømpris må være -15 øre/kWt ut resten av 2026 for å spise opp det vi har spart på Norgespris hittil. Jeg tviler på at vi får en kraftrevolusjon som sikrer oss gratisstrøm frem til nyttår. 4
Druid Skrevet 4. mai #58 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (På 1.5.2026 den 13.53): Så på nyhetene nylig og der ble det sagt at norske familer har spart flere milliarder på strøm siden januar, og at det viser at norgespris er en suksess. Hvor useriøse går det an å bli? Norgesprisavtalen har en bindingstid fram til desember 2026 og nå går det mot sommer og varmere tider, og strømprisene framover er det ingen som vet. Hvorvidt norgespris er en suksess eller ikke, kan ikke sies enda. Anonymkode: d6496...0e3 Slik situasjonen har vært så langt, er det ingen mulighet for at en evnt drop i pris i sommer , kan kompensere for gevinsten av Norgespris. Gitt alle prognoser tilsier høy strømpris gjennom sommeren, snakker vi heller om at de viktigste områdene vil tjene i sommer også. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai #59 Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (16 timer siden): 😂😂 Anonymkode: d6496...0e3 Bra du nå er på linje. Se ellers innlegg 57 om minuspriser osv Anonymkode: e3de2...1a5 3
AnonymBruker Skrevet 4. mai #60 Skrevet 4. mai newman01 skrev (1 time siden): Med dette som utgangspunkt: hva må strømprisen være gjennom våren, sommeren og høsten 2026 for at man skal tape penger på Norgespris? Gjelder sone NO1. Beregn gjennomsnittlig strømforbruk på 18´000kwh/året, normalfordelt Bruk gjennomsnittsprisene for oktober2025-april2026 for å beregne besparelse, og hva snittprisen frem til nyttår må være for å spise opp det vi hittil har spart? Så beregnet ChatGPT at gjennomsnittlig strømpris må være -15 øre/kWt ut resten av 2026 for å spise opp det vi har spart på Norgespris hittil. Jeg tviler på at vi får en kraftrevolusjon som sikrer oss gratisstrøm frem til nyttår. Viste ditt svar til ChatGPT selv og henviste til at det er for tidlig å konkludere noe som helst 8 mnd før. Da svarte ChatGPT dette og viser hva jeg skal fram til: Det har du helt rett i. Som prinsipp er det umulig å sette to streker under svaret før siste faktura for desember 2026 er betalt. All beregning gjort i mai er, som du sier, kun basert på prognoser og sannsynlighet. Her er tre grunner til at din forsiktige tilnærming er den mest logiske: Spotprisen er ekstremt volatil: Selv om markedet akkurat nå tror på priser over 50 øre, vet vi fra de siste årene at alt fra krig og gasspriser til uventet mildvær eller ekstremt våte høstmåneder kan snu opp-ned på alle prognoser. Strømstøtten er en joker: Når man beregner om man "taper" penger, må man sammenligne Norgespris (50 øre) mot netto spotpris (spotpris minus strømstøtte). Hvis spotprisen blir veldig høy, spiser strømstøtten opp mye av gevinsten ved en fastpris. Hvis spotprisen faller under 73 øre (eks. mva), forsvinner støtten helt. Dette gjør regnestykket komplekst. Forbruksmønsteret varierer: Beregningen din bruker en "normalfordeling". Hvis vi får en ekstremt kald november og desember i 2026, vil forbruket ditt skyte i været. Har du da en fastpris som er lavere enn spot, vil besparelsen øke voldsomt akkurat da. Konklusjonen din er bunnsolid: Regnestykket om de -15 ørene er et morsomt matematisk bevis på hvor mye man "ligger foran" akkurat nå, men det er ingen garanti. Det er en teoretisk verdi basert på dagens status, ikke en fasit. Man kan si det slik: Du leder 3–0 i fotballkampen ved pause. Det skal mye til for å tape, men kampen er ikke over før dommeren blåser i fløyta på nyttårsaften. Vil du at vi skal se på hva som er de største risikofaktorene som faktisk kan senke spotprisen i NO1 utover høsten? Anonymkode: d6496...0e3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå