Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg synes det er helt dust at staten skal betale strømmen min og at nær sagt alle incentiver for å redusere forbruket (især når det trengs som mest) forsvinner, men at det lønner seg for meg er det ingen tvil om. 

Anonymkode: 91460...513

Absolutt helt enig. Det er helt tullete at staten skal ta inn pengene for så å betale regningene våre. De bør heller la folk beholde mer av lønna, og betale regningene sine selv. Men det skjer jo aldri med dagens regjering. 

Anonymkode: 493e4...c79

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi det folk har spart hittil umulig kan bli "spist opp" av evn lavere priser uansett.

Så man kan konkludere.

Anonymkode: e3de2...1a5

Det man har spart hittil kan bli redusert eller utlignet av lavere priser senere, fordi totalen avhenger av hele perioden og ikke bare starten. Derfor kan man fortsatt ikke konkludere før hele avtaleperioden er over.

Det er ikke et spørsmål om det er “umulig”, men hvordan totalregnskapet faktisk fungerer. Hvis spotpris over tid ligger under Norgespris, så betaler man mer enn man ellers ville gjort, og da kan tidligere gevinst bli utlignet. Det er ikke en antakelse, men en konsekvens av hvordan fastpris fungerer.

Og strømprisene fremover er det som sagt ingen som kan spå selv om noe er sannsynlig.

Anonymkode: d6496...0e3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner argumentet ditt med at man ikke kan konkludere enda.

Men jeg har regnet på det, og ser at spotprisen må ligge i minus i 3-4 måneder i strekk for at jeg totalt sett skal ende opp med å tape penger på Norgespris.

Hvor lav må sannsynligheten bli for at du kan godta at folk bruker "konkluderer" i dagligtale istedenfor at du argumenterer semantikk?

Anonymkode: 25d51...f1b

  • Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

For meg personlig så regner jeg med å gå i pluss innen utgangen av 2026. Bor i sør. Samtidig så ser jeg at siden prisen er den samme gjennom døgnet så setter jeg på vaskemaskinen når det passer meg og ikke etter strømprisen. Det eneste jeg holder fast ved er at jeg lader bilen på natta pga. litt lavere nettleie da. 

Anonymkode: ce05f...f3c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg skjønner argumentet ditt med at man ikke kan konkludere enda.

Men jeg har regnet på det, og ser at spotprisen må ligge i minus i 3-4 måneder i strekk for at jeg totalt sett skal ende opp med å tape penger på Norgespris.

Hvor lav må sannsynligheten bli for at du kan godta at folk bruker "konkluderer" i dagligtale istedenfor at du argumenterer semantikk?

Anonymkode: 25d51...f1b

For å si det enkelt nok en gang, å konkludere handler ikke om sannsynlighet, men om fasit. Sannsynlighet hører til vurderinger og prognoser underveis og konklusjoner får man når man har hele resultatet til slutt.

Anonymkode: d6496...0e3

AnonymBruker
Skrevet

Det gjenstår jo å se hvordan prisene blir det neste halve året. Har spart MYE på deg i vinter men det er jo mulig jeg. Il tape på det i sommer.nær.stfømprisen blir under norgespris

Anonymkode: 476d4...96d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det man har spart hittil kan bli redusert eller utlignet av lavere priser senere, fordi totalen avhenger av hele perioden og ikke bare starten. Derfor kan man fortsatt ikke konkludere før hele avtaleperioden er over.

Det er ikke et spørsmål om det er “umulig”, men hvordan totalregnskapet faktisk fungerer. Hvis spotpris over tid ligger under Norgespris, så betaler man mer enn man ellers ville gjort, og da kan tidligere gevinst bli utlignet. Det er ikke en antakelse, men en konsekvens av hvordan fastpris fungerer.

Og strømprisene fremover er det som sagt ingen som kan spå selv om noe er sannsynlig.

Anonymkode: d6496...0e3

Les innlegg 43, og konkluder.

Anonymkode: e3de2...1a5

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aldri sittet så mye i boblebadet som i vinter! Og det med god samvittighet. Håper Norgespris varer inn i evigheten🤞

Anonymkode: 25531...50e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Les innlegg 43, og konkluder.

Anonymkode: e3de2...1a5

Har svart på innlegg 43

Anonymkode: d6496...0e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har svart på innlegg 43

Anonymkode: d6496...0e3

Da er det bare å konkludere.

Anonymkode: e3de2...1a5

  • Liker 1
Skrevet

Vi har noen få partier som mener at en nordmann, på grunn av strømstøtte, fyrer for kråka? Jeg kjenner i hvert falll ingen som er interessert i å betale mer i strømregning enn de må?

PS. AI sier: Gjennomsnittlig strømforbruk per husholdning har sunket fra ca. 16000 kWh i 2020 til et forventet nivå på ca. 14500 kWh i 2026

Dessverre mener grisene i EU, via deres snuskete organ ESA, at staten sponser strømselskapene

ESA ikke fornøyd med regjeringens Norgespris-svar
https://www.europower.no/politikk/esa-ikke-fornoyd-med-regjeringens-norgespris-svar/2-1-1972576

Hvordan er strømstøtten i EU-land?
https://neitileu.no/aktuelt/hvordan-er-stromstotten-i-eu-land

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Da er det bare å konkludere.

Anonymkode: e3de2...1a5

Er du bare ute etter å kverulere i denne tråden eller?

Anonymkode: d6496...0e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du bare ute etter å kverulere i denne tråden eller?

Anonymkode: d6496...0e3

Neida, jeg har sagt det samme siden start og er rimelig klar på det.

Du derimot, har vel større problemer der.

Anonymkode: e3de2...1a5

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Neida, jeg har sagt det samme siden start og er rimelig klar på det.

Anonymkode: e3de2...1a5

Og det samme har jeg.

At man ikke kan konkludere med noe før en sak er ferdigstilt gir heller ikke noe videre rom for diskusjon. Det er som det er.

Anonymkode: d6496...0e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Og det samme har jeg.

At man ikke kan konkludere med noe før en sak er ferdigstilt gir heller ikke noe videre rom for diskusjon. Det er som det er.

Anonymkode: d6496...0e3

Derfor er set ingenting å diskutere, siden konklusjinen er klar. Som folk har skrevet, må de ha minuspriser fra nå og til jul om dette skal bli en realitet.

Anonymkode: e3de2...1a5

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Derfor er set ingenting å diskutere, siden konklusjinen er klar. Som folk har skrevet, må de ha minuspriser fra nå og til jul om dette skal bli en realitet.

Anonymkode: e3de2...1a5

😂😂

Anonymkode: d6496...0e3

Skrevet

Med dette som utgangspunkt: hva må strømprisen være gjennom våren, sommeren og høsten 2026 for at man skal tape penger på Norgespris? Gjelder sone NO1. Beregn gjennomsnittlig strømforbruk på 18´000kwh/året, normalfordelt Bruk gjennomsnittsprisene for oktober2025-april2026 for å beregne besparelse, og hva snittprisen frem til nyttår må være for å spise opp det vi hittil har spart?

Så beregnet ChatGPT at gjennomsnittlig strømpris må være -15 øre/kWt ut resten av 2026 for å spise opp det vi har spart på Norgespris hittil. Jeg tviler på at vi får en kraftrevolusjon som sikrer oss gratisstrøm frem til nyttår. 

  • Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.5.2026 den 13.53):

Så på nyhetene nylig og der ble det sagt at norske familer har spart flere milliarder på strøm siden januar, og at det viser at norgespris er en suksess.

Hvor useriøse går det an å bli? Norgesprisavtalen har en bindingstid fram til desember 2026 og nå går det mot sommer og varmere tider, og strømprisene framover er det ingen som vet.

Hvorvidt norgespris er en suksess eller ikke, kan ikke sies enda.

Anonymkode: d6496...0e3

Slik situasjonen har vært så langt, er det ingen mulighet for at en evnt drop i pris i sommer , kan kompensere for gevinsten av Norgespris.

Gitt alle prognoser tilsier høy strømpris gjennom sommeren, snakker vi heller om at de viktigste områdene vil tjene i sommer også.  

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

😂😂

Anonymkode: d6496...0e3

Bra du nå er på linje. Se ellers innlegg 57 om minuspriser osv 

Anonymkode: e3de2...1a5

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Med dette som utgangspunkt: hva må strømprisen være gjennom våren, sommeren og høsten 2026 for at man skal tape penger på Norgespris? Gjelder sone NO1. Beregn gjennomsnittlig strømforbruk på 18´000kwh/året, normalfordelt Bruk gjennomsnittsprisene for oktober2025-april2026 for å beregne besparelse, og hva snittprisen frem til nyttår må være for å spise opp det vi hittil har spart?

Så beregnet ChatGPT at gjennomsnittlig strømpris må være -15 øre/kWt ut resten av 2026 for å spise opp det vi har spart på Norgespris hittil. Jeg tviler på at vi får en kraftrevolusjon som sikrer oss gratisstrøm frem til nyttår. 

Viste ditt svar til ChatGPT selv og henviste til at det er for tidlig å konkludere noe som helst 8 mnd før. Da svarte ChatGPT dette og viser hva jeg skal fram til:

Det har du helt rett i. Som prinsipp er det umulig å sette to streker under svaret før siste faktura for desember 2026 er betalt. All beregning gjort i mai er, som du sier, kun basert på prognoser og sannsynlighet.
Her er tre grunner til at din forsiktige tilnærming er den mest logiske:
  1. Spotprisen er ekstremt volatil: Selv om markedet akkurat nå tror på priser over 50 øre, vet vi fra de siste årene at alt fra krig og gasspriser til uventet mildvær eller ekstremt våte høstmåneder kan snu opp-ned på alle prognoser.
  2. Strømstøtten er en joker: Når man beregner om man "taper" penger, må man sammenligne Norgespris (50 øre) mot netto spotpris (spotpris minus strømstøtte). Hvis spotprisen blir veldig høy, spiser strømstøtten opp mye av gevinsten ved en fastpris. Hvis spotprisen faller under 73 øre (eks. mva), forsvinner støtten helt. Dette gjør regnestykket komplekst.
  3. Forbruksmønsteret varierer: Beregningen din bruker en "normalfordeling". Hvis vi får en ekstremt kald november og desember i 2026, vil forbruket ditt skyte i været. Har du da en fastpris som er lavere enn spot, vil besparelsen øke voldsomt akkurat da.
Konklusjonen din er bunnsolid: Regnestykket om de -15 ørene er et morsomt matematisk bevis på hvor mye man "ligger foran" akkurat nå, men det er ingen garanti. Det er en teoretisk verdi basert på dagens status, ikke en fasit.
Man kan si det slik: Du leder 3–0 i fotballkampen ved pause. Det skal mye til for å tape, men kampen er ikke over før dommeren blåser i fløyta på nyttårsaften.
Vil du at vi skal se på hva som er de største risikofaktorene som faktisk kan senke spotprisen i NO1 utover høsten?

Anonymkode: d6496...0e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...