Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så på nyhetene nylig og der ble det sagt at norske familer har spart flere milliarder på strøm siden januar, og at det viser at norgespris er en suksess.

Hvor useriøse går det an å bli? Norgesprisavtalen har en bindingstid fram til desember 2026 og nå går det mot sommer og varmere tider, og strømprisene framover er det ingen som vet.

Hvorvidt norgespris er en suksess eller ikke, kan ikke sies enda.

Anonymkode: d6496...0e3

  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så på nyhetene nylig og der ble det sagt at norske familer har spart flere milliarder på strøm siden januar, og at det viser at norgespris er en suksess.

Hvor useriøse går det an å bli? Norgesprisavtalen har en bindingstid fram til desember 2026 og nå går det mot sommer og varmere tider, og strømprisene framover er det ingen som vet.

Hvorvidt norgespris er en suksess eller ikke, kan ikke sies enda.

Anonymkode: d6496...0e3

Norgespris har en bindingsavtale til  okt 2027

Norgespris har sålangt lønt seg for de aller fleste, og strømprisen kommer aldri mer nedpå det niva de engang var "unntatt i nord"

Muleg strømprisen vil krype under 0.50 i sommermånaden, men det vil m.a. avhengi fyllingsgraden i vannmagasinene.  Pussig i ikkje langt flere har tegnet norgespris når det er rikeleg dokumentasjon på at det er lønnsomt

Anonymkode: 682f9...64c

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Norgespris har en bindingsavtale til  okt 2027

Norgespris har sålangt lønt seg for de aller fleste, og strømprisen kommer aldri mer nedpå det niva de engang var "unntatt i nord"

Muleg strømprisen vil krype under 0.50 i sommermånaden, men det vil m.a. avhengi fyllingsgraden i vannmagasinene.  Pussig i ikkje langt flere har tegnet norgespris når det er rikeleg dokumentasjon på at det er lønnsomt

Anonymkode: 682f9...64c

Nei, Norgespris har en bindingstid fram til 31 desember 2026, og det er altfor tidlig enda å si om avtalen er en suksess eller ikke.

Anonymkode: d6496...0e3

  • Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, Norgespris har en bindingstid fram til 31 desember 2026, og det er altfor tidlig enda å si om avtalen er en suksess eller ikke.

Anonymkode: d6496...0e3

Uten tvil en ubetinget suksess.

Anonymkode: e3de2...1a5

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Så langt har jeg tjent tusener på Norgespris gjennom vinteren. Selv om jeg skulle tape noen hundrelapper i løpet av året, er dette en svært billig prisforsikring mot galopperende strømpriser. Den premien betaler jeg gjerne.

Sett fra et klima- og miljøperspektiv er Norgespris en katastrofe.

  • Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er fadese hvis en ser litt lengre enn hva en sparer i egen lommebok. 

Anonymkode: f05b8...d6c

  • Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (28 minutter siden):

Så langt har jeg tjent tusener på Norgespris gjennom vinteren. Selv om jeg skulle tape noen hundrelapper i løpet av året, er dette en svært billig prisforsikring mot galopperende strømpriser. Den premien betaler jeg gjerne.

Sett fra et klima- og miljøperspektiv er Norgespris en katastrofe.

Poenget er at det fortsatt er for tidlig å konkludere med noe som helst når det er fortsatt 7-8 mnd igjen av bindingsperioden. 

Anonymkode: d6496...0e3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Midt, hvor det lenge var uklart om Norgespris ville lønne seg. Da det ble klart at det var lønnsomt, var vi allerede langt ut på våren. Jeg tenker å fortsette med dagens strømstøtte inntil videre, men til høsten vil jeg nok velge Norgespris. Men jeg ønsket ikke binde meg til Norgespris først i mars-april, da burde jeg gjort det tidligere. Og tidligere var det uvisst om det lønte seg i Midt (som eneste sone i landet). Men nå har vi blitt så tett knyttet sørover at vi også ryker med i uføret med høye priser. Og prisene her kan være skyhøye (høyest i landet), selv om det blåser mye både i Trøndelag og Nord-/Midt-Sverige, noe som tidligere har bragt strømprisen ned. Og ingen strømeksperter skjønner hvordan det er mulig! Strømselskapene skulle liksom tjene penger på å importere strøm billig fra kontinentet, og selge strøm dyrt til kontinentet. Og utbyttet skulle gå til staten og kommunene. Men det ser mer ut som at det er landets egen befolkning som må betale prisen, og det er mulig enkelte kraftkommuner bader i gull, men resten gjør sannelig ikke det. Min kommune eier en del av et stort kraftselskap (NTE), men de har som policy at de knapt betaler utbytte til eierkommunene, og det lille de betaler, det kan ikke brukes på drift! I stedet kjøper de vindmøllepark til mange milliarder i Nord-Norge! 🤯

Anonymkode: 20bbb...184

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Poenget er at det fortsatt er for tidlig å konkludere med noe som helst når det er fortsatt 7-8 mnd igjen av bindingsperioden. 

Anonymkode: d6496...0e3

I juli bruker ca 1/3 av strømmen som vi bruker i januar. Så selv om spotprisen går under 50 i sommer sparer vi på det totalt i løpet av året siden vi får redusert pris når vi bruker mest. 

Anonymkode: 311f0...146

  • Liker 8
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så på nyhetene nylig og der ble det sagt at norske familer har spart flere milliarder på strøm siden januar, og at det viser at norgespris er en suksess.

Hvor useriøse går det an å bli? Norgesprisavtalen har en bindingstid fram til desember 2026 og nå går det mot sommer og varmere tider, og strømprisene framover er det ingen som vet.

Hvorvidt norgespris er en suksess eller ikke, kan ikke sies enda.

Anonymkode: d6496...0e3

Vi vet det nå, det har aldri vært mindre snø i fjellene en nå, og sannsynligheten for at prisene holder seg godt over 50 øre gjennom sommeren i snitt er enorm. Men du kan jo bare la være og vente å se. Og om den ikke gjør det ? Det betyr mindre, fordi man bruker absolutt minst strøm om sommeren. Men dette vet jo normalt sett oppegående mennesker ! Uten å måtte erfare det gjennom økonomiske tap.

Endret av TomKrus
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Poenget er at det fortsatt er for tidlig å konkludere med noe som helst når det er fortsatt 7-8 mnd igjen av bindingsperioden. 

Anonymkode: d6496...0e3

Å vente til man kan konkludere er det samme som å ikke gjøre noe før muligheten har passert.

Norgespris er ikke uten risiko, men jeg vurderte oppsiden som vesentlig større enn nedsiden. Så langt har denne vurderingen vært svært vellykket.

Skulle jeg tape en tusenlapp eller to, vil jeg fremdeles være fornøyd. 

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I juli bruker ca 1/3 av strømmen som vi bruker i januar. Så selv om spotprisen går under 50 i sommer sparer vi på det totalt i løpet av året siden vi får redusert pris når vi bruker mest. 

Anonymkode: 311f0...146

Tullingene forstår det ikke !

Skrevet
Snok1 skrev (Akkurat nå):

Å vente til man kan konkludere er det samme som å ikke gjøre noe før muligheten har passert.

Norgespris er ikke uten risiko, men jeg vurderte oppsiden som vesentlig større enn nedsiden. Så langt har denne vurderingen vært svært vellykket.

Skulle jeg tape en tusenlapp eller to, vil jeg fremdeles være fornøyd. 

I Sør Norge er Norgespris helt uten noe som helst risiko, selv Midt Norge er der nå. Nord Norge ? Tja. Det må de finne ut selv med å følge med prisutviklingen i sitt område.

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

I juli bruker ca 1/3 av strømmen som vi bruker i januar. Så selv om spotprisen går under 50 i sommer sparer vi på det totalt i løpet av året siden vi får redusert pris når vi bruker mest. 

Anonymkode: 311f0...146

Det er hele sommeren, hele høsten og desember igjen, så det blir forenklet å konkludere med gevinst basert på en forventning om lav sommerpris. Totalregnskapet er fortsatt uavklart.

Anonymkode: d6496...0e3

AnonymBruker
Skrevet
TomKrus skrev (13 minutter siden):

Vi vet det nå, det har aldri vært mindre snø i fjellene en nå, og sannsynligheten for at prisene holder seg godt over 50 øre gjennom sommeren i snitt er enorm. Men du kan jo bare la være og vente å se. Og om den ikke gjør det ? Det betyr mindre, fordi man bruker absolutt minst strøm om sommeren. Men dette vet jo normalt sett oppegående mennesker ! Uten å måtte erfare det gjennom økonomiske tap.

Det er fortsatt totalregnskapet som gjelder og det skal baseres på sikre tall, ikke antagelser og sannsynligheter. For å få sikre tall så må man vente og se, og det gjelder alle.

Anonymkode: d6496...0e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er hele sommeren, hele høsten og desember igjen, så det blir forenklet å konkludere med gevinst basert på en forventning om lav sommerpris. Totalregnskapet er fortsatt uavklart.

Anonymkode: d6496...0e3

Det er frivillig om du vil motta gratis penger fra Staten, så bare vent. 
Fellesskapet takker deg.

  • Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (20 minutter siden):

Å vente til man kan konkludere er det samme som å ikke gjøre noe før muligheten har passert.

Norgespris er ikke uten risiko, men jeg vurderte oppsiden som vesentlig større enn nedsiden. Så langt har denne vurderingen vært svært vellykket.

Skulle jeg tape en tusenlapp eller to, vil jeg fremdeles være fornøyd. 

Du har misforstått hva jeg skal fram til. Har valgt norgespris selv jeg og er fornøyd hittil.

Men det som blir feil er at nyhetene presenterer avtalen som en stor suksess lenge før man kan beregne totalen med sikkerhet.

Anonymkode: d6496...0e3

AnonymBruker
Skrevet
Snok1 skrev (4 minutter siden):

Det er frivillig om du vil motta gratis penger fra Staten, så bare vent. 
Fellesskapet takker deg.

Hva mener du?

Anonymkode: d6496...0e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har misforstått hva jeg skal fram til. Har valgt norgespris selv jeg og er fornøyd hittil.

Men det som blir feil er at nyhetene presenterer avtalen som en stor suksess lenge før man kan beregne totalen med sikkerhet.

Anonymkode: d6496...0e3

Det ER en stor suksess når mange har valgt det. Det er populært. Jeg har forklart hvorfor jeg er fornøyd lenge før den endelige regnskapet foreligger. Myndighetene har sine ord i behold.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har misforstått hva jeg skal fram til. Har valgt norgespris selv jeg og er fornøyd hittil.

Men det som blir feil er at nyhetene presenterer avtalen som en stor suksess lenge før man kan beregne totalen med sikkerhet.

Anonymkode: d6496...0e3

Det var en artikkel tidligere i vår, hvor de konkluderte med at om man har hatt Norgespris helt fra start så må strømprisen under - 8 øre resten av året for å tape penger på dette. Minussummen varierte litt etter hvilket prisområde da. Men at strømmen hver eneste time resten av året er i minus er jo ikke mulig. 

Anonymkode: 9cf67...f5f

  • Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...