Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Roci skrev (4 timer siden):

Jeg har brukt Amino Acids fra The Ordinary selv i mange år, og kan ganske mye om hudpleie. Det er som sagt et rent fuktserum uten aktive ingredienser, og ikke en type hudprodukt som krever tilvenning. Men jeg misforstår deg kanskje, er det slik at du ikke tåler tretinoin selv om du "sandwicher", og lurer på hvordan Amino Acids fungerer i forhold til det?

Ja det stemmer. Jeg sliter fremdeles med at jeg flasser dersom jeg prøver å bruke det f.eks to dager på rad, eller annenhver dag. Bruker 0.025 styrke, og er nøye med å ta veldig lite produkt (ertestørrelse eller helst mindre) og tar det når serum har tørket inn. Bruker ikke andre syrer nå. Har holdt på siden januar, så føler jeg burde ha tålt annenhver dag nå. Har i tillegg fet hud som generelt tåler mye (har tidligere brukt retinol og syrer i mange år uten problem), men blir lett dehydrert. 

Så ja, veldig interessert i tips som potensielt kan gjøre det bedre å bruke tret! 

Anonymkode: 8bd8d...7ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vera skrev (10 timer siden):

Etter årevis med problemhud (tørr og kvisete hud), og tusenvis av bortkastede penger på å finne en løsning som funket, fant jeg endelig ut at det eneste som funker er å rense med vann (fra springen), og tilføre skikkelig fuktighet i form av krem uten tilsatt dilldall og parfyme (Locobase Repair)..huden har vært kvisefri og glatt siden den gang. Det tok noen mnd før endringen skjedde, men plutselig var det som om huden fikk nytt liv.
Jeg må også være påpasselig med å ikke bruke sminke med parfyme (og her er billigmerker som L’Oréal og Max Faktor vel så gode som de dyre merkene). 

Det du forteller her, er et godt eksempel på det jeg skrev tidligere om at jeg tror mange undervurderer betydningen av  tilstrekkelig fukt😊 Takk😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dere som er så dyktige på hud; hjelp! Jeg er over 40. Har gått ned MYE i vekt, og har derfor litt løs/hengende hud på under haka. Har prøvd kremer med retinol, uten stor effekt. Er det noe som kan hjelpe? 

Jeg er og alltid rød i nesevingene. Hva kan hjelpe? (Jeg har prøvd mye)

Anonymkode: 14d8e...b0d

Ingen krem hjelper på hengende hud

Du må da kontakte en hudpleier å se på alternativer til behandling. Laser, ultralyd osv

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hjelper det på tørr hud som ser ut som man har rynker?

Anonymkode: 4a3c1...5f7

Hmmm, neppe, det gir jo ikke noen fukt. Hjelper mer «soverynker» og gir mindre friksjon liksom. Tørr hud ville jeg tilført fukt. 

Anonymkode: 8cb2b...ce3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dere som er så dyktige på hud; hjelp! Jeg er over 40. Har gått ned MYE i vekt, og har derfor litt løs/hengende hud på under haka. Har prøvd kremer med retinol, uten stor effekt. Er det noe som kan hjelpe? 

Unngå retinol rundt nesevingene i hvert fall. Ta litt basilikum der før du tar på retinol. Ellers er det ingen kremer som kan løse overflødig hud dessverre, da er det bare operasjon som er tingen…

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rucula skrev (18 minutter siden):

Ingen krem hjelper på hengende hud

Du må da kontakte en hudpleier å se på alternativer til behandling. Laser, ultralyd osv

Det trodde jeg også og det kommer selvsagt ann på hvor mye "heng" det er snakk om - men etter at jeg begynte å bruke litt ovesterin krem på min rynkete hals så er den merkbart mindre rynkete. Jeg tar en liten dæsj og blander inn i min vanlige nattkrem og resultatene er merkbare. Jeg vet at østrogenkrem i ansiktet/hals øker risiko for pigmentflekker, men jeg bruker faktor 50 alltid så jeg er ikke så bekymret. 

Anonymkode: 53181...6d4

• Liker 1
Skrevet
Roci skrev (På 1.5.2026 den 11.01):

Takk, dette var veldig nyttig :) Det er fort gjort at man ender med å bruke litt for mange produkter når man finner noe man liker, jeg har gjort det selv også ;) 

Rensen din er fin, den skal du bare fortsette med hvis du liker den. Du kan eventuelt prøve å kun rense om kvelden og heller vaske ansiktet med litt varmere enn kroppstemperert vann om morgenen, mange som har dehydrert hud - inkludert meg selv - opplever at det hjelper. Avslutt gjerne med å "splashe" ansiktet med kaldt vann noen ganger, det kvikker opp og får i gang blodsirkulasjonen. 

Når det gjelder resten av produktene du bruker, tror jeg mye av forklaringen på at huden din er dehydrert og kjennes tørr, ligger her. For det første inneholder samtlige av produktene fra Lancôme ganske mye alkohol (alcohol denat) som virker uttørkende på huden. Alkohol skader også hudbarrieren og kan føre til hudirritasjon. Peelingen inneholder også noe alkohol, men dette er jo ikke et produkt som blir liggende lenge på huden, og da har det ikke så mye å si. Det andre er at flere av produktene du bruker, inneholder niacinamide. I utgangspunktet er dette en skikkelig stjerneingrediens hvis man tåler den, men å bruke flere produkter med niacinamide samtidig, kan føre til at man totalt får en for høy konsentrasjon av virkestoffet, noe som kan gi reaksjoner i form av bl.a. tørrhet, flassing og kviser (!). Jeg er helt enig med deg at Lancôme-produktene er alt for parfymerte, og både parfyme og andre duftstoffer kan faktisk også både tørke ut og irritere huden. Jeg tror også du har rett når det gjelder kremen fra Klairs, den inneholder en del ingredienser som er god for tørr hud, men som kan gi kviser hos andre hudtyper. 

Jeg tror dette også er forklaringen på kvisene, en kombinasjon av skadet fuktbarriere som følge av produkter med høyt alkoholinnhold, irritasjon pga "overdosering" med niacinamide og muligens også en reaksjon på parfyme og andre ingredienser.

Mye av dette er jo dyre produkter, men det finnes flere ting du kan gjøre for å få brukt de opp slik at du gradvis kan erstatte dem med produkter som er bedre tilpasset din hud, og noen av dem, som rensen og peelingen, kan du jo fortsette å bruke. Dersom du ønsker et parfymefritt alternativ til peelingen, kan du prøve Anua Rice Enzyme Brightening Enzyme Powder, som skal gi veldig lik følelse som Sensai. Syreeksfoliering kan - tross navnet - ofte være et bra alternativ når man har dehydrert hud. I motsetning til fysisk skrubb som løsner døde hudceller med friksjon fra skrubbepartiklene, virker eksfolierende syrer ved å løse opp "limet" (keratinet) som binder de døde hudcellene sammen. Mange syrer tilfører også huden fukt og har antioksidantegenskaper som bidrar til å beskytte huden. Si fra om du ønsker produktforslag.

Elixir Face Formula-kremen er det beste å fortsette med akkurat nå, så lenge du ikke kombinerer den med andre produkter som inneholder niacinamide, noe som betyr at du ikke kan kombinere det med Rènergie-serumet. Om du har lyst til å bruke opp serumet, kan løsningen være å bruke dette på kveldstid og kombinere med en fuktighetskrem uten niacinamide, alkohol og evt. parfyme. Noen kremer i ulike prisklasser som jeg tror kan passe bra for din hud, er:

Matter of Fact Minimalist Hydrating Moisturizer

Biotherm Aqua Source Hydra Barrier Cream (svakt parfymert, men dufter egentlig bare rent og friskt etter min erfaring)

Jumiso D-Panthenol Barrier Soothing Cream - veldig bra budsjettalternativ til din hudtype

Noen antioksidantserum (C-vitaminserum) du kan vurdere når du har brukt opp Rènergie-serumet, og som kan kombineres med Face Formula-kremen om morgenen:

Drunk Elephant C-Luma Hydrabright Serum

Niche Beauyt Lab Tetramid CEF Serum

The Ordinary Ascorbyl Glucoside Solution 12% - godt budsjettvalg

Jeg har plukket ut serum som inneholder andre former for rent C-vitamin, ettersom jeg mistenker at hudbarrieren din er svekket, samtidig som de er godt egnet til dehydrert hud. Du kan eventuelt gå over til ren C-vitamin (ascorbic acid) når huden din er i balanse igjen :) 

Renèrgie-kremen tenker jeg vel egentlig at du kan bruke på kroppen, selv om det er litt råflott. Slik det er nå, blir det vanskelig å plassere den inn i hudpleierutinen din, og du skriver jo også at du synes den lukter for sterkt parfyme, så da er kanske det like greit. Det samme gjelder Klairs-kremen, jeg tenker at den kan bli en luksuriøs fotkrem 😊

Om du ønsker peptider i hudpleierutinen din, er det mer effektivt å få dette gjennom et serum. Det gir også mer fleksibilitet for hudens varierende behov å ha en krem som "bare" har fukt og barrierefokus, og holde de aktive ingrediensene separat i serum. Noen gode peptidserumer er:

Medik8 Liquid Peptides og Medik8 Liquid Peptides Advanced MP, sistnevnte inneholder også GF (growth factors). Disse serumene er svakt parfymert, men svært behagelige på huden. Et rimeligere alternativ er det danskutviklede Pudderdåserne Multi-Peptide +EGF Serum

Peptider bør ikke kombineres med antioksidanter og syrer pga ulik pH-verdi, så dette brukes best om kvelden, eventuelt etter eksfoliering hvis du ikke bruker syre, eller dersom du skyller av syreeksfolieringen. Til å begynne med kan du alternere med retinol/retinal, og etterhvert som huden bygger opp toleransen mot retinal, kan du eventuelt bruke dem sammen.

Når du skal begynne med retinol igjen, kan du vurdere å starte med retinaldehyd i stedet. Dette er mer effektivt enn retinol, ettersom det er nærmere ren retinsyre (tretinoin) enn retinol er. Crystal Retinal-produktene fra Medik8 er et bra sted å starte, du kan f.eks. begynne på Crystal Retinal 3, og jobbe deg gradvis oppover til styrke 10. En annen fordel med retinaldehyd er at det ikke er omfattet av det nye lovverket rundt retinol, som begrenser retinol i hudpleie til maks 0,3 % i produkter for ansikt og 0,5% for kroppen.

Har du prøvd koreanske solkremer? De er ofte mye lettere og mer fuktighetsgivende enn typisk "vestlige" solkremer, og foretrekkes ofte dersom man f.eks. er plaget med kviser. Her er noen produktforslag uten niacinamide:

House of Hur Weightless Sunscreen SPF50+PA++++

Etude Soon Jung X Director's Moisture Sun Cream SPF50+ PA++++

Beauty of Joseon Relief Sun Aqua-fresh: Rice + B5

Håper dette kan være til hjelp :) Dersom du ønsker forslag til rutine, flere produkter eller har andre spørsmål, er det selvfølgelig bare å si fra 😊

Tuusen takk for svar!! Skal def sjekke dette ut ☺️Hva tenker du forresten om C-vitamin og Hydrance Serum fra Avene? Jeg er litt nysgjerrig på disse to 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gode gener, søvn, mye vann, lite stress er det som skal til for å ha fin hud. Hold jevn vekt, legg på deg sånn at du ikke mister fett/volum i ansiktet. Og til sist en god hudpleierutine

Anonymkode: 78fc7...35f

• Liker 1
Skrevet (endret)

Fuktighetskrem med solfaktor hver morgen. Fuktighetskrem og retinol-serum (1%) hver kveld. C-vitamin-serum annenhver morgen (gir en fin glød). Shea butter-krem under øynene hver ettermiddag, det hjelper mot fine linjer.

Jeg bruker også en krem som heter Strivectin på panne og overleppe hver morgen, og det har gjort underverker for fine linjer der.

Alt dette tar meg ikke mer enn ca 15 minutter hver dag, men det gjør stor forskjell. 

Endret av SjokoladeRute
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når man vasker ansiktet tar jeg på en stor, tykk strikk på hvert håndledd (nesten som slik svettebånd eller hva det heter mange bruker på trening) slik at jeg slipper at det drypper vann nedover armene og over alt. 

Anonymkode: 3789a...a37

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja det stemmer. Jeg sliter fremdeles med at jeg flasser dersom jeg prøver å bruke det f.eks to dager på rad, eller annenhver dag. Bruker 0.025 styrke, og er nøye med å ta veldig lite produkt (ertestørrelse eller helst mindre) og tar det når serum har tørket inn. Bruker ikke andre syrer nå. Har holdt på siden januar, så føler jeg burde ha tålt annenhver dag nå. Har i tillegg fet hud som generelt tåler mye (har tidligere brukt retinol og syrer i mange år uten problem), men blir lett dehydrert. 

Så ja, veldig interessert i tips som potensielt kan gjøre det bedre å bruke tret! 

Hvilke andre produkter bruker du av rens, fukt og solkrem?😊 Det er lettere å komme med anbefalinger når jeg kjenner til produktene og rutinen din😀

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.5.2026 den 22.45):

Det er begrenset hva hudpleieprodukter kan utrette alene når det gjelder løs/hengende hud, men samtidig vil retinol på sikt styrke hudens egen kollagenproduksjon, så det er ingen grunn til å slutte med det. Du må bare ha i bakhodet at retinol ikke er noen quick-fix, det er konsekvent bruk over tid som gir resultater. Jeg har fått synlige resultater på en begynnende "kalkunhals" (er 55 år) med en kombinasjon av dette serumet og min vanlige fuktighetskrem med et dråper castorolje, men vet ikke om det vil ha effekt på løs hud under haka. Tilstrekkelig fukt er uansett viktig, og en godt fuktet hud vil alltid framstå litt fyldigere og mer spenstig enn en hud som mangler fukt. Bruk av retinol vil ofte medføre at huden får behov for mer fukt.

Du kan også forsøke ansiktsmassasje, det stimulerer blodsirkulasjonen og kan ha en midlertidig oppstrammende effekt. Ellers er det nok behandling med ultralyd (Ultherapy eller Softwave) som har vist seg å ha best effekt. :) 

Når det gjelder rødheten rundt nesevingene, kan du prøve en beroligende og fuktende barrierekrem, f.eks. Avène Cicalfate Repairing Protecting Cream, som du får på apoteket. Hvis dette ikke er tilstrekkelig, kan du kombinere med et beroligende serum med betaglucan, en svært beroligende ingrediens som er utvunnet fra sopp, gjær eller havre, f.eks. IUNIK Beta Glucan Power Moisture Serum.

Håper dette kan være til hjelp :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.5.2026 den 23.08):

Beklager at det har tatt litt tid å svare deg. Det er ulikt hvor godt man tåler tretinoin, så det er ikke alle som vil kunne bruke det hver dag. Det betyr ikke at du "går glipp" av effekten på noe som helst måte, for det som gir resultat ved bruk av retinoider er jo konskevent bruk over tid. 

Ettersom du har fet hud som lett blir dehydrert, tror jeg faktisk at Amino Acids kan funke bra for akkurat det, men om det er tilstrekkelig som "buffer", er vanskelig å si, her må du nesten bare prøve deg fram. Hvis du ikke bruker andre produkter med niacinamide, kan du forsøke et barriereserum som inneholder denne ingrediensen, f.eks.Dr Greve Pharma Niacinamide + Cica Beroligende Serum eller Purito SEOUL Wonder Releaf Centella Serum. Om du bruker andre produkter med niacinamide, tror jeg disse kan fungere bra: Jumiso D-Panthenol Barrier Soothing Serum eller Avène Cicalfate + Serum. Bruker du fuktighetskrem om kvelden etter tretinoin?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.5.2026 den 19.37):

kan du anbefale en fuktspray?

Anonymkode: 34cf1...108

Disse er gode:

Ongredients Skin Barrier Glow Mist med glycerin, hyaluronsyre og ceramider, samt glutathione - en antioksidant som bl.a. bidrar til å jevne ut hudtonen. Passer best til normal, dehydrert og tørr hud.

Geek & Gorgeous Liquid Hydration Toner - inneholder panthenol, glycerin og beroligende allantoin. Ettersom denne ikke inneholder lipider, passer den bra til kombinert og fet hud.

Skin1004 Madagascar Centella Hyalu-Cica Cloudy Mist med grønn te, hyaluronsyre, centella asiatica og ceramider. Passer til normal, kombinert/fet hud og også sensitiv hud.

En budsjettfavoritt er Ivy Aïa Face Toner Mist med castorolje, glycerin, hyaluronsyre og jojobaolje. Jobber ikke så mye med hudbarrieren, men gir godt med fukt til tørr hud. Denne får du hos Normal.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2026 den 9.25):

Unngå retinol rundt nesevingene i hvert fall. Ta litt basilikum der før du tar på retinol. Ellers er det ingen kremer som kan løse overflødig hud dessverre, da er det bare operasjon som er tingen…

Bruker du fersk eller tørket? 😅

Anonymkode: f1a7d...cc3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.5.2026 den 9.38):

Det trodde jeg også og det kommer selvsagt ann på hvor mye "heng" det er snakk om - men etter at jeg begynte å bruke litt ovesterin krem på min rynkete hals så er den merkbart mindre rynkete. Jeg tar en liten dæsj og blander inn i min vanlige nattkrem og resultatene er merkbare. Jeg vet at østrogenkrem i ansiktet/hals øker risiko for pigmentflekker, men jeg bruker faktor 50 alltid så jeg er ikke så bekymret. 

Hvor ofte bruker du ovesterin på halsen og hvor lenge har du gjort det? Har lest redditer om folk som gjør det med gode resultater, men ikke turt å prøve selv enda..

Anonymkode: b8f23...769

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor ofte bruker du ovesterin på halsen og hvor lenge har du gjort det? Har lest redditer om folk som gjør det med gode resultater, men ikke turt å prøve selv enda..

Anonymkode: b8f23...769

Jeg har brukt det en måneds tid, ca to ganger i uka. Jeg er seriøst overrasket over effekten - den er synlig og halsen min er mindre rynkete. Så jeg er frelst. Jeg bruker en ert str og blander ut i nattkrem og jeg har bare positive erfaringer. Jeg bruker retinol også og over tid og rynkene har ikke blitt verre, men det har heller ikke vært noen bedring å spore som jeg har sett. Så for min del har Oversterin vært fantastisk. Vel verdt et forsøk spør du meg. :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har rød irritert hud, og har olje rens, serum og vannrens og krem fra tim Christian (??) nå ble jeg fristet til å prøve silketrykk og jojoba olje. Er så lei av å være ildrød i fjeset hele tiden, og ser kvisete ut, det er ikke kviser...

AnonymBruker
Skrevet

Rens, fuktig ansikt, klapp inn serum og fuktighetskrem. Smør deg når du er ferdig i dusjen. Ta opp døra litt, lukk igjen og smør inn fuktigheten 😊

Anonymkode: 4a3c1...5f7

• Liker 1
Skrevet
Puppenlun skrev (8 timer siden):

Jeg har rød irritert hud, og har olje rens, serum og vannrens og krem fra tim Christian (??) nå ble jeg fristet til å prøve silketrykk og jojoba olje. Er så lei av å være ildrød i fjeset hele tiden, og ser kvisete ut, det er ikke kviser...

Det høres ut som om du reagerer på de produktene du bruker. Hvis du opplyser om hva de heter, kan jeg ta en sjekk av ingrediensene :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...