Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
mamanodrama skrev (16 timer siden):

Fikk bort kviselignende utslett med å vaske ansiktet med Head&Shoulders. Var hos legen, prøvde alt av produkter og kremer med og uten resept, ingenting annet hjalp. 

Det var nok sopp.

Anonymkode: e0534...bb8

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min rutine er:

Morgen:

Rens, citamin serum, fuktighet, solkrem,sminke

kveld: Rens, Retinol, fuktighetskrem

Tar botox på 3 områder hver 5 mnd og får injeksjoner med skinbooster for å gi huden fukt fra innsiden. 

Har også sånn mikroneedeling hjemme kit jeg bruker sjeldent

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Silkeputetrekk! Det hjelper både hår og hud👌🏼

Anonymkode: 8cb2b...ce3

Hjelper det på tørr hud som ser ut som man har rynker?

Anonymkode: 4a3c1...5f7

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det var nok sopp.

Anonymkode: e0534...bb8

Jepp. 

AnonymBruker
Skrevet
Roci skrev (På 29.4.2026 den 10.39):

Som den hudpleienerden jeg er, er jeg alltid interessert i å høre om andres favorittprodukter, rutiner og tips og triks som kan gjøre hudpleierutinen enda bedre😊 Her er mine:

- massere renseproduktet mitt inn i huden i minst 1 minutt for å sørge for at rester av sminke og solkrem får tid til å løse seg ordentlig opp. Bonus er at jeg stimulerer blodsirkulasjonen, noe som gir fin glød!

- bruke fuktspray mellom serum og dagkrem for ekstra fukt, funker spesielt bra dersom man - som jeg - har dehydrert hud. 

- bruke vaselin som "slugging" på smilerynkene de kveldene jeg ikke bruker retinal. Det hindrer fukttap fra huden og har faktisk gjort en forskjell for min del.

Sikkert mange som kjenner til dette fra før, det er jo ikke akkurat revolusjonerende🤭 Men småting som jeg opplever har forbedret hudpleien min. 

Hva er ditt beste "hack"?😊

kan du anbefale en fuktspray?

Anonymkode: 34cf1...108

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig spesifikt for min hud men: Jeg har hatt ganske store hudplager i ansiktet, var til flere hudleger som diagnostiserte meg med alt fra roasasea til eksem til elveblest og jeg vet ikke hva. I beste fall gjorde behandlingen ingenting, i verste fall gjorde den det verre. 

Det viste seg at jeg rett og slett produserte for lite sebum. Jeg har nok naturlig lite produksjon av dette, men kombinert med ppiller, lavt stoffskifte, lite jern og store mengder antihistaminer(fordi de mente jeg hadde elveblest og eksem!), så ble det jo enda verre. Så jeg laget en blanding av jobjoba olje og solsikke olje. Etter 10 år med forverring av symptomer og sikkert like mange hudleger, så løste AI problemet på 2 måneder 🫠 Kan si mye rart om AI, men der har den utrettet mirakler. Grisebillig å lage. 

Anonymkode: ea532...ffb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Roci skrev (På 29.4.2026 den 10.39):

Som den hudpleienerden jeg er, er jeg alltid interessert i å høre om andres favorittprodukter, rutiner og tips og triks som kan gjøre hudpleierutinen enda bedre😊 Her er mine:

- massere renseproduktet mitt inn i huden i minst 1 minutt for å sørge for at rester av sminke og solkrem får tid til å løse seg ordentlig opp. Bonus er at jeg stimulerer blodsirkulasjonen, noe som gir fin glød!

- bruke fuktspray mellom serum og dagkrem for ekstra fukt, funker spesielt bra dersom man - som jeg - har dehydrert hud. 

- bruke vaselin som "slugging" på smilerynkene de kveldene jeg ikke bruker retinal. Det hindrer fukttap fra huden og har faktisk gjort en forskjell for min del.

Sikkert mange som kjenner til dette fra før, det er jo ikke akkurat revolusjonerende🤭 Men småting som jeg opplever har forbedret hudpleien min. 

Hva er ditt beste "hack"?😊

Solkrem og helt vanlig fuktighetskrem. Ikke bruke noe sminke på huden, aldri tilsette masse greier som liksom skal gjøre huden så flott.

34 år og får ofte høre at jeg ser ut som ei på 22. 

Anonymkode: 305c0...83e

• Liker 2
Skrevet

Jeg må vel si koreanske essenser/tonere som gir mye fukt.

Hadde alltid tørre flekker, de har jeg ikke sett sporet av siden jeg først kjøpte Hada Labo Gokuyjun (?) HA essence.

Så trengte jeg noe enda mer fuktgivende og byttet den ut med Dr Ceuracle vegan kombucha tea essence.

Nå derimot pga medikamenter har jeg fått mer kombohud, så jeg går for Klairs supple toner uten parfyme på morgenen.

Prøvde først Haru haru wonder centella, men den fikk jeg utbrudd av. 

Jo, og dobbeltrens. Brukte MAC sin olje før, byttet ut med Clinique sin balm. Og etterpå LRP sin rensekrem for sensitiv hud.

Jeg vil vel og si at hudbarrieren blir langt mer fornøyd av miscellarvann fremfor vanlig rens på morgen, og at jeg innså at kjemisk eksfoliering ikke er noe for meg uansett type. Holder med en BHArens 1-2 gg i uka. 

Har prøvd masse ulike serumer, ingen gjør noe utover de fuktgivende. Og de gir KUN fukt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Veldig spesifikt for min hud men: Jeg har hatt ganske store hudplager i ansiktet, var til flere hudleger som diagnostiserte meg med alt fra roasasea til eksem til elveblest og jeg vet ikke hva. I beste fall gjorde behandlingen ingenting, i verste fall gjorde den det verre. 

Det viste seg at jeg rett og slett produserte for lite sebum. Jeg har nok naturlig lite produksjon av dette, men kombinert med ppiller, lavt stoffskifte, lite jern og store mengder antihistaminer(fordi de mente jeg hadde elveblest og eksem!), så ble det jo enda verre. Så jeg laget en blanding av jobjoba olje og solsikke olje. Etter 10 år med forverring av symptomer og sikkert like mange hudleger, så løste AI problemet på 2 måneder 🫠 Kan si mye rart om AI, men der har den utrettet mirakler. Grisebillig å lage. 

Dette prøvde jeg i endel år og. 

Det var ikke helt innertier med olje alene, jeg må blande med fuktighetskrem. Og fuktgivende essens under. 

Men, jeg hadde ikke eksem da. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (1 time siden):

Dette prøvde jeg i endel år og. 

Det var ikke helt innertier med olje alene, jeg må blande med fuktighetskrem. Og fuktgivende essens under. 

Men, jeg hadde ikke eksem da. 

Hadde ikke jeg heller:D Men jeg bruker ikke olje alene, men det var den som virkelig gjorde den store forskjellen for meg. 

AnonymBruker
Skrevet
Roci skrev (På 30.4.2026 den 6.47):

Ja, selfølgelig 😊 I hovedsak en kombinasjon av eksfoliering med glycolsyre og retinol, kombinert med å være nøye med å rense huden. Det tok noen måneder, men etter det har huden holdt seg fin. Jeg har kombinert hud og kan fortsatt oppleve å være litt oljete i t-sonen innimellom, men så lenge jeg bruker retinol (har gått over til retinal nå) og eksfolierer et par kvelder i uka, så holder huden seg fin😊 Nok fukt er faktisk også viktig for å unngå forstørrede porer, så rart det enn kan høres ut. Dehydrering gjør at huden blir mindre elastisk slik at porene blir litt større ,og om man har tørr hud, kan overskudd av døde hudceller tette porene, noe som også forstørrer porene.

Her er en "kick-start"-rutine du kan prøve, men OBS! Du må ikke gjøre dette mer enn maks 2 kvelder i uka, og vær ekstra nøye med fukt og solbeskyttelse. Fokuser på områdene med store porer og/eller sorte prikker.

Du trenger: 

• oljerens + vannbasert rens
  • eksfolierende syre (BHA, AHA (glykolsyre, melkesyre, mandelsyre)
  • leiremaske med kaolin eller bentonite

Slik gjør du

• påfør syreeksfoliering på ren og tørr hud, la virke i 20-30 minutter.
  • påfør deretter leiremaske uten å skylle av eksfolieringen. Det holder å påføre masken på områdene med store porer/sorte prikker. La masken sitte på i det tidsrommet som er angitt på forpakningen, som regl 10 min.
  • skyll av masken med lunkent vann, bruk evt. klut for å fjerne alle rester av masken
  • påfør renseolje på tørt og rent ansikt. La den virke i 10-15 minutter før du begynner å massere inn oljen i huden, med fokus på områdene med store porer/sorte prikker. Masser i 2-3 minutter. Tilfør deretter vann og skyll/vask av oljen. Rens deretter med en vannbasert rens, før du påfører evt. fuktserum og fuktighetskrem.
  • Husk solbeskyttelse dagen etter!

Rutinen bør ikke gjøres på hud som er uvant med syreeksfoliering, da dette kan føre til hudirritasjon. Bruk noen uker på å la huden tilvenne seg gradvis. Det er tilstrekkelig å eksfoliere 2-3 ganger i uka. Husk også patch test før produktet brukes i ansiktet :) 

Tusen takk 💖

Anonymkode: f6e4b...4a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Etter 10 år med forverring av symptomer og sikkert like mange hudleger, så løste AI problemet på 2 måneder 🫠 Kan si mye rart om AI, men der har den utrettet mirakler. Grisebillig å lage. 

AI er den virkelige hackeren her :hallo:

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk 💖

Bare hyggelig😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bruke rikelig med hydrerende produkter for fukt, og det siste halve året har jeg brukt tretinoin gel. Min oljete hud med høy tendens til urenheter (som hverken profesjonell hudpleie/behandling eller alskens syrer og gode rutiner greide å stabilisere) er endelig mer rolig og fin. 

Og ja, SPF selvsagt. 

Anonymkode: 8bd8d...7ff

Så flott at du fant ut hva som fungerte😀 Jeg tror definitivt at betydningen av fukt er undervurdert, og at  hudpleiere "pusher" sterke aktive produkter litt for ivrig innimellom.

Skrevet

kan du anbefale en fuktspray?

Anonymkode: 34cf1...108

Gjerne, hvilken hudtype har du?😊

Skrevet

Hjelper det på tørr hud som ser ut som man har rynker?

Anonymkode: 4a3c1...5f7

Silkeputetrekk forhindrer friksjon som kan gjøre huden tørr og ru og gjøre håret tørt og bustete😊 Bruket du fuktighetskrem tilpasset hudtypen din?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.4.2026 den 14.48):

Eneste vegvesenet brukt siden fødselen er frotteklut og så varmt vann jeg bare klarer i ansiktet. Samme gjorde mamma og mine søsken. Mine barn som er voksne fikk også denne runden hver dag. Ingen av oss er plaget med uren hud, huden er helt perfekt.

En sjelden gang smører jeg ansiktet med fuktighetskrem.spesielt når det er kaldt om vinteren og tørr luft.

Anbefales virkelig og sparer de som prøver massevis av penger.

Anonymkode: 0aa7a...16b

Ja, varmen åpner porene og man får vekk overflødig fett som tetter de. Du kan også prøve med å holde ansiktet over dampen fra varmt vann i vasken med et håndkle over hodet. 

Det enkle er ofte det beste. Klorhexidin på kviser for å dempe utbrudd.

Anonymkode: 70f66...6a7

• Liker 1
Skrevet

Etter årevis med problemhud (tørr og kvisete hud), og tusenvis av bortkastede penger på å finne en løsning som funket, fant jeg endelig ut at det eneste som funker er å rense med vann (fra springen), og tilføre skikkelig fuktighet i form av krem uten tilsatt dilldall og parfyme (Locobase Repair)..huden har vært kvisefri og glatt siden den gang. Det tok noen mnd før endringen skjedde, men plutselig var det som om huden fikk nytt liv.
Jeg må også være påpasselig med å ikke bruke sminke med parfyme (og her er billigmerker som L’Oréal og Max Faktor vel så gode som de dyre merkene). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere som er så dyktige på hud; hjelp! Jeg er over 40. Har gått ned MYE i vekt, og har derfor litt løs/hengende hud på under haka. Har prøvd kremer med retinol, uten stor effekt. Er det noe som kan hjelpe? 

Jeg er og alltid rød i nesevingene. Hva kan hjelpe? (Jeg har prøvd mye)

Anonymkode: 14d8e...b0d

AnonymBruker
Skrevet

Ikke parfyme, c vitamin serum, mye fukt, mye!

solkrem (cosrx) i ansikt. 
ikke tørr luft (varmepumper er helt jævlige).

Anonymkode: e463c...8cf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...