Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
IkeaGirl skrev (11 timer siden):

Jeg bruker litt forskjellig, og sikkert for mye, men blir litt slik når jeg ikke finner noe jeg synes funker. Nå går det mest i; 

Rens: https://www.farmasiet.no/catalog/ansiktspleie/ansiktsrens/cerave-hydrating-foaming-oil-cleanser,5032018?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Hydrating Foaming Oil - 1171159&gad_source=1&gad_campaignid=22335242851&gbraid=0AAAAADSYjGHLm30DXkBTSYmnYygtn6tNF&gclid=EAIaIQobChMIitnasr2WlAMVWmiRBR1dhztnEAQYASABEgKLb_D_BwE 

Skrubb: 

https://www.kicks.no/sensai-silky-purifying-silk-peeling-powder-40-g?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=195381186602&utm_term=&utm_campaign=&gad_source=1&gad_campaignid=16625541818&gbraid=0AAAAADuwE3qS1MzLAYAa9LEpoGuj9bB0Q&gclid=EAIaIQobChMIr-XP876WlAMVwQqiAx2mDh8IEAQYASABEgImoPD_BwE

Serum: 

https://www.kicks.no/lancome-renergie-hcf-triple-serum-50-ml?gad_source=1&gad_campaignid=23614097666&gbraid=0AAAAADuwE3rEhMA6ybvBnvYtqaSuXZOFm&gclid=EAIaIQobChMI7r3bz72WlAMVQEGRBR1HNxGPEAQYASABEgKxcPD_BwE

https://shop.tblmedical.no/products/face-formula-fra-elixir?currency=NOK&country=NO&variant=40913745019014&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Google Shopping&stkn=4380cad9a17a&gad_source=1&gad_campaignid=21606123580&gbraid=0AAAAA99quM_qSIJZO8hF0R0LGW7bxDUWM&gclid=EAIaIQobChMIla_6472WlAMVL1iRBR1nzwL6EAQYAyABEgLEcvD_BwE

Ansiktskrem: 

https://www.kicks.no/lancome-renergie-hpn-300-peptide-rich-cream-50-ml?gad_source=1&gad_campaignid=23614097666&gbraid=0AAAAADuwE3rEhMA6ybvBnvYtqaSuXZOFm&gclid=EAIaIQobChMIwqLG-r2WlAMVWlORBR2g_AAJEAQYASABEgJWS_D_BwE

https://www.farmasiet.no/catalog/ansiktspleie/nattkrem/klairs-rich-moist-soothing-cream-45014bc9,5032424?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Rich Moist Soothing - 1171567&gad_source=1&gad_campaignid=22335280078&gbraid=0AAAAADSYjGHiKk3xjOrq49S5eE5JAdGXL&gclid=EAIaIQobChMI0a_phb6WlAMVnQqiAx3jQTYIEAQYAiABEgIqJvD_BwE

Har tidligere brukt retinol fra Execuviance, men hatt pause pga jeg har fått barn. Ønsker gjerne å prøve ut et annet (retinol)serum. 

Jeg kan være villig til å investere litt, spesielt i serum og til dels krem, men helst ikke mye over kr 1000. Når det kommer til rens, føler jeg meg avhengig av en rens som kan skylles bort med vann, hvis ikke føler jeg meg ikke ordentlig ren. 

IkeaGirl skrev (11 timer siden):

Kan legge til at jeg syns det er for mye parfyme i produktene fra Lancome og at jeg tror det først og fremst er kremen fra Klairs jeg får kviser av, samt en rekke solkremer. 

Takk, dette var veldig nyttig :) Det er fort gjort at man ender med å bruke litt for mange produkter når man finner noe man liker, jeg har gjort det selv også ;) 

Rensen din er fin, den skal du bare fortsette med hvis du liker den. Du kan eventuelt prøve å kun rense om kvelden og heller vaske ansiktet med litt varmere enn kroppstemperert vann om morgenen, mange som har dehydrert hud - inkludert meg selv - opplever at det hjelper. Avslutt gjerne med å "splashe" ansiktet med kaldt vann noen ganger, det kvikker opp og får i gang blodsirkulasjonen. 

Når det gjelder resten av produktene du bruker, tror jeg mye av forklaringen på at huden din er dehydrert og kjennes tørr, ligger her. For det første inneholder samtlige av produktene fra Lancôme ganske mye alkohol (alcohol denat) som virker uttørkende på huden. Alkohol skader også hudbarrieren og kan føre til hudirritasjon. Peelingen inneholder også noe alkohol, men dette er jo ikke et produkt som blir liggende lenge på huden, og da har det ikke så mye å si. Det andre er at flere av produktene du bruker, inneholder niacinamide. I utgangspunktet er dette en skikkelig stjerneingrediens hvis man tåler den, men å bruke flere produkter med niacinamide samtidig, kan føre til at man totalt får en for høy konsentrasjon av virkestoffet, noe som kan gi reaksjoner i form av bl.a. tørrhet, flassing og kviser (!). Jeg er helt enig med deg at Lancôme-produktene er alt for parfymerte, og både parfyme og andre duftstoffer kan faktisk også både tørke ut og irritere huden. Jeg tror også du har rett når det gjelder kremen fra Klairs, den inneholder en del ingredienser som er god for tørr hud, men som kan gi kviser hos andre hudtyper. 

Jeg tror dette også er forklaringen på kvisene, en kombinasjon av skadet fuktbarriere som følge av produkter med høyt alkoholinnhold, irritasjon pga "overdosering" med niacinamide og muligens også en reaksjon på parfyme og andre ingredienser.

Mye av dette er jo dyre produkter, men det finnes flere ting du kan gjøre for å få brukt de opp slik at du gradvis kan erstatte dem med produkter som er bedre tilpasset din hud, og noen av dem, som rensen og peelingen, kan du jo fortsette å bruke. Dersom du ønsker et parfymefritt alternativ til peelingen, kan du prøve Anua Rice Enzyme Brightening Enzyme Powder, som skal gi veldig lik følelse som Sensai. Syreeksfoliering kan - tross navnet - ofte være et bra alternativ når man har dehydrert hud. I motsetning til fysisk skrubb som løsner døde hudceller med friksjon fra skrubbepartiklene, virker eksfolierende syrer ved å løse opp "limet" (keratinet) som binder de døde hudcellene sammen. Mange syrer tilfører også huden fukt og har antioksidantegenskaper som bidrar til å beskytte huden. Si fra om du ønsker produktforslag.

Elixir Face Formula-kremen er det beste å fortsette med akkurat nå, så lenge du ikke kombinerer den med andre produkter som inneholder niacinamide, noe som betyr at du ikke kan kombinere det med Rènergie-serumet. Om du har lyst til å bruke opp serumet, kan løsningen være å bruke dette på kveldstid og kombinere med en fuktighetskrem uten niacinamide, alkohol og evt. parfyme. Noen kremer i ulike prisklasser som jeg tror kan passe bra for din hud, er:

Matter of Fact Minimalist Hydrating Moisturizer

Biotherm Aqua Source Hydra Barrier Cream (svakt parfymert, men dufter egentlig bare rent og friskt etter min erfaring)

Jumiso D-Panthenol Barrier Soothing Cream - veldig bra budsjettalternativ til din hudtype

Noen antioksidantserum (C-vitaminserum) du kan vurdere når du har brukt opp Rènergie-serumet, og som kan kombineres med Face Formula-kremen om morgenen:

Drunk Elephant C-Luma Hydrabright Serum

Niche Beauyt Lab Tetramid CEF Serum

The Ordinary Ascorbyl Glucoside Solution 12% - godt budsjettvalg

Jeg har plukket ut serum som inneholder andre former for rent C-vitamin, ettersom jeg mistenker at hudbarrieren din er svekket, samtidig som de er godt egnet til dehydrert hud. Du kan eventuelt gå over til ren C-vitamin (ascorbic acid) når huden din er i balanse igjen :) 

Renèrgie-kremen tenker jeg vel egentlig at du kan bruke på kroppen, selv om det er litt råflott. Slik det er nå, blir det vanskelig å plassere den inn i hudpleierutinen din, og du skriver jo også at du synes den lukter for sterkt parfyme, så da er kanske det like greit. Det samme gjelder Klairs-kremen, jeg tenker at den kan bli en luksuriøs fotkrem 😊

Om du ønsker peptider i hudpleierutinen din, er det mer effektivt å få dette gjennom et serum. Det gir også mer fleksibilitet for hudens varierende behov å ha en krem som "bare" har fukt og barrierefokus, og holde de aktive ingrediensene separat i serum. Noen gode peptidserumer er:

Medik8 Liquid Peptides og Medik8 Liquid Peptides Advanced MP, sistnevnte inneholder også GF (growth factors). Disse serumene er svakt parfymert, men svært behagelige på huden. Et rimeligere alternativ er det danskutviklede Pudderdåserne Multi-Peptide +EGF Serum

Peptider bør ikke kombineres med antioksidanter og syrer pga ulik pH-verdi, så dette brukes best om kvelden, eventuelt etter eksfoliering hvis du ikke bruker syre, eller dersom du skyller av syreeksfolieringen. Til å begynne med kan du alternere med retinol/retinal, og etterhvert som huden bygger opp toleransen mot retinal, kan du eventuelt bruke dem sammen.

Når du skal begynne med retinol igjen, kan du vurdere å starte med retinaldehyd i stedet. Dette er mer effektivt enn retinol, ettersom det er nærmere ren retinsyre (tretinoin) enn retinol er. Crystal Retinal-produktene fra Medik8 er et bra sted å starte, du kan f.eks. begynne på Crystal Retinal 3, og jobbe deg gradvis oppover til styrke 10. En annen fordel med retinaldehyd er at det ikke er omfattet av det nye lovverket rundt retinol, som begrenser retinol i hudpleie til maks 0,3 % i produkter for ansikt og 0,5% for kroppen.

Har du prøvd koreanske solkremer? De er ofte mye lettere og mer fuktighetsgivende enn typisk "vestlige" solkremer, og foretrekkes ofte dersom man f.eks. er plaget med kviser. Her er noen produktforslag uten niacinamide:

House of Hur Weightless Sunscreen SPF50+PA++++

Etude Soon Jung X Director's Moisture Sun Cream SPF50+ PA++++

Beauty of Joseon Relief Sun Aqua-fresh: Rice + B5

Håper dette kan være til hjelp :) Dersom du ønsker forslag til rutine, flere produkter eller har andre spørsmål, er det selvfølgelig bare å si fra 😊

Endret av Roci
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

image.thumb.png.3a4be5739528a766a0cb91996f02fbbf.png

Anonymkode: 27f60...ff2

Denne er effektiv, men må brukes med største forsiktighet og kun dersom huden er vant med eksfolierende syrer! Jeg kjenner dessverre til flere som har fått hudirritasjon og skadet hudbarriere etter å ha brukt denne. Men om du tåler den og tar dine forsiktighetsregler (barrierekrem og høy solfaktor), så burde det gå bra :) 

Skrevet

Å ha rent putetrekk er kraftig undervurdert hvis man sliter med kviser på kinnene eller i tinningen. Om man er usikker på hvilken hudtype man faktisk har, rens ansiktet som normalt og gå i 30 min uten noe hudpleie, da vil man få en god indikasjon på hva huden faktisk trenger. Rens huden ETTER hårvasken er fullført. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Bruk en tynn makeupsvamp til å legge solkrem over sminke.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
liverbird skrev (2 timer siden):

Bruk en tynn makeupsvamp til å legge solkrem over sminke.

Hva er en tynn makeupsvamp? 

Anonymkode: 8cb2b...ce3

AnonymBruker
Skrevet

Bruker amino acids under tretinoin for å tåle det bedre,å kunne bruke det oftere. 

Ett annet er å innimellom bruke glykolsyre under c vitamin serum. 🤩

Anonymkode: 10393...f43

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her er den store hacken for meg «less is more». Har gjort om rutinen til et minium og huden min har aldri vært så fornøyd som når den får være mest mulig i fred.

Anonymkode: db44e...001

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bruker amino acids under tretinoin for å tåle det bedre,å kunne bruke det oftere. 

Å bruke en "buffer" under aktive serum, er et smart grep :) Når det gjelder å kombinere glycolsyre og C-vitaminserum, bør huden være vant til aktive ingredienser for å unngå irritasjon, dette er en veldig "potent" kombinasjon :) 

AnonymBruker
Skrevet
Roci skrev (7 minutter siden):

Å bruke en "buffer" under aktive serum, er et smart grep :) Når det gjelder å kombinere glycolsyre og C-vitaminserum, bør huden være vant til aktive ingredienser for å unngå irritasjon, dette er en veldig "potent" kombinasjon :) 

Ja,den gjør susen. Men har holdt på lenge å tåler en del nå. Huden blir knallfin av denne komboen. Leste på nett at glycolisyre gjør at c-vitamin serum funker bedre. Kan virke som det stemmer🙂

Har du prøvd medik8 sitt peptide serum Roci?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja,den gjør susen. Men har holdt på lenge å tåler en del nå. Huden blir knallfin av denne komboen. Leste på nett at glycolisyre gjør at c-vitamin serum funker bedre. Kan virke som det stemmer🙂

Har du prøvd medik8 sitt peptide serum Roci?

Det gir mening, siden begge har lav pH-verdi, men dette er faktisk ikke noe jeg har kjennskap til :) Men takk for tips, jeg skal dykke ned i det ved anledning  :)  Jeg har nettopp begynt å bruke Medik8 Liquid Peptides Advanced MP, så det er for tidlig å si noe om resultatet, men det er et nydelig serum å bruke, lett og fuktighetsgivende og svaaakt parfymert, dufter egentlig bare rent og friskt :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Fortell meg mer om amino acids er du snill? Jeg skulle i utgangspunktet tålt det minst annenhver dag nå pga brukt det over flere mnd, men den gang ei. Selv om jeg "sandwicher" og bruker tynt lag. 

Anonymkode: 8bd8d...7ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hva er en tynn makeupsvamp? 

Anonymkode: 8cb2b...ce3

Screenshot_20260501-151220_Gallery.jpg

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er snart 60, og av de heldige som aldri har hatt problemhud. Noen få kviser i puberteten, rundt mensen bare.

Har renset huden hver kveld siden jeg var 14. Men vanlig rensekrem. Vasker ansiktet godt i dusjen på morgenen. Er ikke glad i å sole meg, og det hjelper nok.

Bruker ansiktskrem hver morgen, og nattkrem hver kveld. Det hender jeg tar en skrubb eller maske, men det skjer ikke ofte. 

Anonymkode: 2cc21...a55

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Fortell meg mer om amino acids er du snill? Jeg skulle i utgangspunktet tålt det minst annenhver dag nå pga brukt det over flere mnd, men den gang ei. Selv om jeg "sandwicher" og bruker tynt lag. 

Amino Acids er ikke syrer i den forstand, men egentlig en type proteiner som kort forklart bidrar til å gi fukt til huden. Jeg kjenner ikke til at dette er noe som skaper hudreaksjoner, det er et rent fuktserum. Det inneholder riktignok panthenol, som noen kan reagere på. Er du sikker på at det er Amino Acids du mener?

AnonymBruker
Skrevet
Roci skrev (2 timer siden):

Amino Acids er ikke syrer i den forstand, men egentlig en type proteiner som kort forklart bidrar til å gi fukt til huden. Jeg kjenner ikke til at dette er noe som skaper hudreaksjoner, det er et rent fuktserum. Det inneholder riktignok panthenol, som noen kan reagere på. Er du sikker på at det er Amino Acids du mener?

Vel det er derfor jeg spør brukeren om å forklare, er selv klar over at amino acids ikke er aktive syrer ala AHA, BHA, PHA...

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vel det er derfor jeg spør brukeren om å forklare, er selv klar over at amino acids ikke er aktive syrer ala AHA, BHA, PHA...

Jeg har brukt Amino Acids fra The Ordinary selv i mange år, og kan ganske mye om hudpleie. Det er som sagt et rent fuktserum uten aktive ingredienser, og ikke en type hudprodukt som krever tilvenning. Men jeg misforstår deg kanskje, er det slik at du ikke tåler tretinoin selv om du "sandwicher", og lurer på hvordan Amino Acids fungerer i forhold til det?

Endret av Roci
Skrevet

Vasker håret i kaldt vann! Fjerner flass uten en masse dyr spesial produkter og håret blir utrolig blankt og holder seg penere lengre.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

The Peptide Collagen Hydrogel Eye Patch

over er Kiki Health castor olje (glemte skrive det) 

Anonymkode: 3db5e...9e9

De eye-patchene der er skikkelig gode😊

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...