Gå til innhold

Damer som skifter dekk selv.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gjorde det inntil jeg fikk elbil, har ikke sjans med de digre dekkene og understell m batteri...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet hvordan jeg gjør det, men de siste 30 årene har jeg stort sett hatt biler hvor dekkene har vært så store og tunge at det er uaktuelt. Ser ingen grunn til å løfte meg fordervet for å bevise ett eller annet. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 14.4.2026 den 19.26):

Får morsomme kommentarer når jeg tar det, dekkomlegg og oljeskift selv. Men jeg har mer eller mindre vokst opp på et verksted, så det faller seg naturlig. Det samme med å bytte bremser og klosser. 

Kvinne 32. 

Anonymkode: 23344...751

All respekt. Jeg som mann gjør også stort sett alt på bil og motor selv. Når jeg får beundrende kommentarer for det, fortjener du absolutt end mer. For der ER ikke helt vanlig at damene gjør slikt . . 

Selv er jeg så heldig å ha en kone som liker å vise at hun også kan. Når hun lar meg gjøre mekkejobben, liker hun å være håndtlanger og lære selv. Da blir jobben ekstra hyggelig . . Så stå på damer . . 

Endret av senior
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2026 den 18.56):

Hver gang jeg sier at jeg skifter dekk på bilen min selv (kvinne 44år) så får jeg rare blikk og «det gidder ikke jeg» av andre kvinner. Er det virkelig så rart å skifte egne dekk på bilen? I dag har jeg skifta på min og mammas. Samboer tok sin, men det hender jeg har hans også. Kommer helt an på hvem som har tid og mulighet osv. 

Skjønner mange enten betaler for å få de bytta eller får mannen til å bytte de. Mens jeg syns det er skikkelig bortkasta penger å bruke på noe som tar 40min å gjøre selv. 

Hva gjør du som kvinne? Skifter du de selv? Setter det bort? Eller får mannen til å skifte for deg? 

Anonymkode: bde0d...c8a

Jeg har ikke bil nå men jeg byttet dekk på bilen min selv da jeg hadde det.  Kunne ikke falt meg inn å gjøre dette via et Dekksenter o.l. bortkasta penger rett og slett. 

Skrevet

Jeg pleier normalt sett gjøre det selv. Det lærte jeg når jeg var rundt 13.

Men de siste årene har jeg unnet meg den luksusen og sette det bort. Har så mye annet vedlikehold og oppussing jeg må gjøre, at da var det rett og slett en luksus å kunne sette bort noe som tross alt er så billig. 😅 Aldri fått rare blikk for at jeg gjør det selv. (Men nå gjør jeg det meste selv, så folk er jo vant til at jeg er selvstendig) 

Skrevet (endret)

Fint at du skifter dekk, men hvorfor prate om det? Fordi det tradisjonelt er en 'manneting'?

Oppgavene her i huset er heller ikke fordelt tradisjonelt, men det er ikke noe vi prater eller lager innlegg om.

Å skifte dekk er ikke noe å være mer stolt av enn å bake brød! 

Endret av Tubaluba
AnonymBruker
Skrevet

Mamma lærte meg å skifte dekk da jeg var 18 år, så det har jeg gjort i et par tiår. Hender likevel at mannen min skifter på min bil når han uansett tar sin bil, men jeg tar gledelig dekkskiftet selv. Nå i våres blir det jeg som gjør det, for mannen har allerede skiftet på sin bil, mens jeg ville vente litt med å skifte på min. 

Jeg måker også snø, feller trær, hogger ved, snekrer, bygger murer, flislegger, legger parkett osv😉 Byjente til fingerspissene💃🏼

Anonymkode: c47e6...fa7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ah! Hvilken by?:)

Anonymkode: eed31...3c4

Kongsvinger Bla.

Anonymkode: f21a2...12f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tubaluba skrev (11 minutter siden):

Å skifte dekk er ikke noe å være mer stolt av enn å bake brød! 

Sant det,mange klarer ikke å bake brød en gang.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2026 den 18.56):

Hver gang jeg sier at jeg skifter dekk på bilen min selv (kvinne 44år) så får jeg rare blikk og «det gidder ikke jeg» av andre kvinner. Er det virkelig så rart å skifte egne dekk på bilen? I dag har jeg skifta på min og mammas. Samboer tok sin, men det hender jeg har hans også. Kommer helt an på hvem som har tid og mulighet osv. 

Skjønner mange enten betaler for å få de bytta eller får mannen til å bytte de. Mens jeg syns det er skikkelig bortkasta penger å bruke på noe som tar 40min å gjøre selv. 

Hva gjør du som kvinne? Skifter du de selv? Setter det bort? Eller får mannen til å skifte for deg? 

Anonymkode: bde0d...c8a

Setter det bort uten dårlig samvittighet.

Setter også bort vindusvask.

Absolutt verdt det, begge deler.

Pokal og applaus til alle dere som gidder! 

Anonymkode: 4fd07...65d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Sant det,mange klarer ikke å bake brød en gang.

Tviler på at halvparten i tråden snakker sant.

Anonymkode: 4d04c...137

Skrevet

Har skiftet dekk selv på egen bil i mange år, riktignok en jobb jeg hater så jeg må være ifred den tiden det tar for det er de to gangene i året jeg er sur 😂

Nå er sønnene mine blitt voksne så nå har de overtatt jobben med å skifte dekk på min bil og de passer også litt på bilene til sine søstre som ikke er like opptatt av vedlikehold av bil 🙈

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2026 den 19.03):

Alt jeg ikke trenger å gjøre selv, setter jeg bort. 

Anonymkode: 7d3f2...f54

Så hva trenger du å gjøre? Alt kan jo "settes bort"?

Anonymkode: 2a0e5...0d1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er dame, og skifter dekk selv. Skifter dekk for mamma også. 

I tillegg elsker jeg å vaske, polere og vokse. Jeg har egen poleringsmaskin, og kan stelle bilen min i timesvis. 

Anonymkode: 2de6e...8f3

AnonymBruker
Skrevet

Her er det mannen som skifter dekk på bilene våre. Han styrer med alt av vedlikehold knyttet til bilene egentlig.

Kunne nok fint ha gjort det selv også, men han vil ikke at jeg skal det. 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 8289d...440

AnonymBruker
Skrevet

En treåring kler på seg SELV. Ei voksen dame skifter ikke hjul SELV, hun skifter hjul.

Anonymkode: b597a...cd3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En treåring kler på seg SELV. Ei voksen dame skifter ikke hjul SELV, hun skifter hjul.

Anonymkode: b597a...cd3

Kler denne samme dama fortsatt på seg selv?

Anonymkode: 4d04c...137

AnonymBruker
Skrevet

Tok lappen da jeg var 18, og kjøpte bil. Dette var i 1985. Min far var streng på at jeg skulle kunne mye med bilen selv. 

Husker da jeg sto og skiftet dekk, og folk stoppet på gangveien og pekte på meg 😂. Så det var nok ikke vanlig 

Nå har vi dekkhotell på begge bilene, og det er deilig 🙂

Anonymkode: a6357...1fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det virker som om dere som skifter selv og mener det er tullete å gjøre det på verksted har vært heldige og lært dette av familiemedlemmer/foreldre i barndommen. Vi som ikke har vært så heldige, hvor kan det læres på en trygg måte?

Anonymkode: eed31...3c4

Jeg er oppvokst med en alenemor med ti tommeltotter. Jeg har lært alt enten fra andre eller på egen hånd. Det er uendelig med informasjon og videoer på internett. 

Anonymkode: 640f2...3a0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Finn en onkel,en mannlig nabo eller kollega og spør om han vil lære deg det. Finns sikkert på YouTube og! 

Anonymkode: 65c96...168

Bare en mann som kan lære det bort?? 🤷‍♀️

Anonymkode: 640f2...3a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...