AnonymBruker Skrevet 8. april #101 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ja snakket med ei som bor i lignende firemannsbolig, (hun selv unngikk lukten da hun bodde i på skrå i etasjen over, hun rett over slet mye, og de på siden var hun usikker på fordi det flyttet så ofte folk inn og ut at hun ikke ble kjent med de- noe som får meg til å tenke at det var et stort problem med lukt i side-leiligheten som også er mitt tilfelle). Så er nok akkurat samme problem i de lignende leilighetene her. Det ble bra når i firemannsboligen til hun jeg snakket med når røykeren til slutt døde og røyker-leiligheten ble renovert. Anonymkode: 331a1...392 Hvordan skrev takstmann om leiligheten i salgsoppgaven?. Anonymkode: 7f48d...093 1
gjest431 Skrevet 8. april #102 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ta en prat med styre kan jo være slik mellom flere leiligheter hos dere?. Noe dere kan gjøre. Anonymkode: 7f48d...093 Kan muligens også være noe problemer med avtrekket. Vet flere som har røyket under ventilatoren hvor naboer har fått det inn hos seg .
AnonymBruker Skrevet 8. april #103 Skrevet 8. april AnonymBruker skrev (På 6.4.2026 den 11.33): Søk opp tredjehånds røyking fra nabo vegg i vegg, så får man dette svaret: Tredjehånds røyking fra en nabo vegg-i-vegg er en reell problemstilling i leilighetskomplekser. Det innebærer at giftige rester fra tobakksrøyk setter seg i vegger, gulv, tak og lufteanlegg hos naboen, selv etter at røyken har lagt seg . NRK Hva er tredjehånds røyking? Restutslipp: Røyken etterlater seg nikotin og andre kreftfremkallende stoffer som fester seg til overflater og materialer. Helseskapeleg: Selv om det lukter mindre enn passiv røyking, kan disse partiklene være helseskadelige, spesielt for barn og sensitive personer. Inntrengning: Røyk siver ofte gjennom utettheter i bygningskonstruksjonen, stikkontakter, luftekanaler og overføringskabler. NRK +3 I tillegg er jeg jo redd for å få ødelagt mine klær og eiendeler av røyklukt Anonymkode: 331a1...392 What? Redd for å ødelegge klær og eiendelen pga at naboen røyker??? 😂😂 Anonymkode: b34d2...41b 3 5
AnonymBruker Skrevet 9. april #104 Skrevet 9. april Letteste er å snakke med henne. Det mer ukonvensjonelle er å begynne psykologisk terror tilbake i form av lyd og lukt slik at hun unngår å bruke soverommet sitt så mye eller at du sover på stua. Kontinuerlig støvsuger på ved sovetider helt frem til det MÅ være stille, korpsmusikk, øving på instrument, TV med masse lyd på osv. Du kan lukke døren inn til soverommet og heller være på stua slik at det ikke blir for ille for husdyret ditt. Alt innenfor lovlighetens grenser Anonymkode: e3ab1...af6
AnonymBruker Skrevet 9. april #105 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er nok desverre ikke trolling. Går forbi noen leilighetsbygg her i byen av og til, og det ligger en eim av røyk rundt hele bygget. Da du skjønner at bygg puster! Lurer på hvor mye det røykes der inne når det lukter røyk flere meter unna husveggen hele veien rundt! Anonymkode: 1373f...786 Overdrivelse fremmer forståelsen, ser jeg…. Anonymkode: 61be3...eb5 3
AnonymBruker Skrevet 9. april #106 Skrevet 9. april Du kommer til å få røyklukt på både klær, noe inventar og generelt i vegg og tak. Du vil få vanskeligheter med å selge leiligheten etter en viss tid, når lukten er mer inngrodd og du må skrubbe og male hele sulamitten i håp om å kvitte deg med mesteparten av lukten. Klær og inventar må kjøpes nytt. Jeg er sensitiv for røyklukt og får kraftig migrene av lite lukt. Forrige naboen (rekkehus) røykte utendørs og vi lukka alt av ventilasjon, spjeld, vinduer og dører. Midt på varmeste sommeren. Det sivet likevel gjennom og det kunne luktes da vi kom hjem etter å ha vært utendørs. Det var uutholdelig. Vi så på nye boliger på grunn av det, men så flyttet heldigvis naboen først. Vi trives godt her. Nye naboen har flere små barn som bråker noe dyrisk, alt fra lek, gråt, sinne, trass, krangling osv., men gjett om jeg er lettet over å slippe røyklukt. Heller disse småbarna som krangler og brøler nonstop. Og de har katter som driter overalt i hagen vår og sprayer ned utemøblene med piss og markeringssprut. Heller det! Anonymkode: 74d1c...488 2
AnonymBruker Skrevet 9. april #107 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): What? Redd for å ødelegge klær og eiendelen pga at naboen røyker??? 😂😂 Anonymkode: b34d2...41b Ja røyklukt setter seg godt, og kan i mange plagg eller møbler være vanskelig å få vekk igjen, da er de ødelagte i mine øyne. Anonymkode: 331a1...392 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #108 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvordan skrev takstmann om leiligheten i salgsoppgaven?. Anonymkode: 7f48d...093 Hun flyttet inn etter meg så jeg får ikke gjort noe med heving av kjøp, reduksjon av pris, osv da dette ikke var noe de kunne vite på forhånd, sto dermed ingen ting i salgsoppgaven om dette Anonymkode: 331a1...392
AnonymBruker Skrevet 9. april #109 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun flyttet inn etter meg så jeg får ikke gjort noe med heving av kjøp, reduksjon av pris, osv da dette ikke var noe de kunne vite på forhånd, sto dermed ingen ting i salgsoppgaven om dette Anonymkode: 331a1...392 Så vidt jeg har skjønt i hvertfall Anonymkode: 331a1...392
AnonymBruker Skrevet 9. april #110 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kommer til å få røyklukt på både klær, noe inventar og generelt i vegg og tak. Du vil få vanskeligheter med å selge leiligheten etter en viss tid, når lukten er mer inngrodd og du må skrubbe og male hele sulamitten i håp om å kvitte deg med mesteparten av lukten. Klær og inventar må kjøpes nytt. Jeg er sensitiv for røyklukt og får kraftig migrene av lite lukt. Forrige naboen (rekkehus) røykte utendørs og vi lukka alt av ventilasjon, spjeld, vinduer og dører. Midt på varmeste sommeren. Det sivet likevel gjennom og det kunne luktes da vi kom hjem etter å ha vært utendørs. Det var uutholdelig. Vi så på nye boliger på grunn av det, men så flyttet heldigvis naboen først. Vi trives godt her. Nye naboen har flere små barn som bråker noe dyrisk, alt fra lek, gråt, sinne, trass, krangling osv., men gjett om jeg er lettet over å slippe røyklukt. Heller disse småbarna som krangler og brøler nonstop. Og de har katter som driter overalt i hagen vår og sprayer ned utemøblene med piss og markeringssprut. Heller det! Anonymkode: 74d1c...488 Ja og det ødelegger jo både min trivsel, helse og økonomi for ganske for ganske langt frem i tid. Hvor lenge bodde dere sånn? Måtte dere male og kjøpe inn nytt av møbler og klær pga røyklukten satt? De forrige som bodde der hadde to barn og de lå vegg i vegg med meg, hørt litt lyder men det gjorde ingen ting. Savner de som naboer for de var gode hyggelige naboer (som ofte spurte om jeg ble plaget av lyd fra de, no jeg alltid sa at gikk helt fin, for det gjorde det å), i tillegg de ødela ikke min leilighet, møbler, klær, trivsel, osv. Anonymkode: 331a1...392
AnonymBruker Skrevet 9. april #111 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Letteste er å snakke med henne. Det mer ukonvensjonelle er å begynne psykologisk terror tilbake i form av lyd og lukt slik at hun unngår å bruke soverommet sitt så mye eller at du sover på stua. Kontinuerlig støvsuger på ved sovetider helt frem til det MÅ være stille, korpsmusikk, øving på instrument, TV med masse lyd på osv. Du kan lukke døren inn til soverommet og heller være på stua slik at det ikke blir for ille for husdyret ditt. Alt innenfor lovlighetens grenser Anonymkode: e3ab1...af6 Skal prøve, men har mine tvil på at det vil fungere å snakke med henne. Ikke helt min stil å gjøre det, men mulig jeg snart bli desperat nok. Må bare også passe på at han over meg ikke er hjemme for vil ikke plage de andre greie naboene som aldri har gjort noe som har påvirket meg og min leilighet negativt. Vet jo at hun ikke tåler så godt lyd fra tidligere nabo/der hun leide da hun la ut offentlig innlegg med klaging om det (det var en barnebursdag liksom, på dagtid). Anonymkode: 331a1...392
AnonymBruker Skrevet 9. april #112 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (På 6.4.2026 den 10.38): Jeg bor i en firemannsbolig bygd i 1954. Jeg har fått en nabo som røyker, jeg kjenner røyklukt både fra utsiden og innsiden. Hvordan får jeg gjort slik at denne lukten ikke kommer inn? Jeg har panikk for å få røyklukt av mine klær og ting. Er det noen som har hatt samme problem (bo i flermannsbolig/blokk og få røyklukt fra naboen inn både igjennom innsiden og utsiden, værste er vell kanskje lukten fra inn siden fra hennes innendørs røyking)? Og hva gjore dere for å få slutt på røyklukten, og hvor bra fungerte det? Jeg er desperat etter å få slutt på røyklukt, jeg kan heller ikke flytte da jeg eier leiligheten selv og har ikke råd til å begynne en prossess med å selge. (Jeg kjøpte leiligheten for litt over et halvt år siden, røykeren har også kjøpt selv og flyttet nylig inn, så hun flyttet inn en god stund etter meg så dette vart ikke mulig å vite før jeg kjøpte/flyttet inn). Anonymkode: 331a1...392 Hvis du skal dra strikken så kunne du evt kontaktet styret, prøvd å endre regelverket (?) Igjen så er dette å dra det langt, men hvis du er såpass kritisk så er det veien å gå. Anonymkode: 9e14e...f7d
Perfume Skrevet 9. april #113 Skrevet 9. april Jeg tenker at hun kanskje ikke VET at dette merkes og er sjenerende for deg. At hun tenker at hun røyker ute på terrassen og inne hos seg selv og ikke aner at det går gjennom vegger. Mange som ikke vet sånt. En luft - frisker ( air purifier) av Litt størrelse kanskje kunne hjulpet, på soverommet iallefall? Her jeg bor, røyker huseieren min inne eller rett på utsiden og det siver også inn til oss, men vi bryr oss ikke siden vi har røyket før selv. Det setter seg ikke i klær og møbler, bare kjenner det godt tidvis. Tror ikke det er så mye mer du kan gjøre enn å pusse det opp bedre på de veggene, siden hun ikke kan snakkes til? Men du kan jo høre om noen i styre kan gi beskjed da, kanskje vedkommende er greiere enn man tror.. 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 9. april #114 Skrevet 9. april Perfume skrev (5 minutter siden): Jeg tenker at hun kanskje ikke VET at dette merkes og er sjenerende for deg. At hun tenker at hun røyker ute på terrassen og inne hos seg selv og ikke aner at det går gjennom vegger. Mange som ikke vet sånt. En luft - frisker ( air purifier) av Litt størrelse kanskje kunne hjulpet, på soverommet iallefall? Her jeg bor, røyker huseieren min inne eller rett på utsiden og det siver også inn til oss, men vi bryr oss ikke siden vi har røyket før selv. Det setter seg ikke i klær og møbler, bare kjenner det godt tidvis. Tror ikke det er så mye mer du kan gjøre enn å pusse det opp bedre på de veggene, siden hun ikke kan snakkes til? Men du kan jo høre om noen i styre kan gi beskjed da, kanskje vedkommende er greiere enn man tror.. 🤷♀️ Ja det er sant, godt mulig hun ikke er helt klar over det. Har du forslag til en luftrenser som fungerer godt til lukt/røyklukt? Har sett litt på Winix Zero luftrenser med PlasmaWave, men har ærligtalt ikke anelse på slike ting. Bra det ikke har satt seg, kanskje det er litt håp for meg også. Ja oppussing er i vurderingen, men vet du noe om det vil holde med å pusse opp kun den veggen som grenser til henne eller bør/må jeg ta hele rommet? Skal prøve å fuge under alle lister på det i tillegg om det blir oppussing. Ja kan også gjøre det. Takk for gode forslag. Anonymkode: 331a1...392 1
Perfume Skrevet 9. april #115 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja det er sant, godt mulig hun ikke er helt klar over det. Har du forslag til en luftrenser som fungerer godt til lukt/røyklukt? Har sett litt på Winix Zero luftrenser med PlasmaWave, men har ærligtalt ikke anelse på slike ting. Bra det ikke har satt seg, kanskje det er litt håp for meg også. Ja oppussing er i vurderingen, men vet du noe om det vil holde med å pusse opp kun den veggen som grenser til henne eller bør/må jeg ta hele rommet? Skal prøve å fuge under alle lister på det i tillegg om det blir oppussing. Ja kan også gjøre det. Takk for gode forslag. Anonymkode: 331a1...392 Skal ikke påberope meg å kunne oppussing, men vil tro at det kanskje må være både veggen mot henne og veggen som går ut? Kanskje jeg tenker feil. Hos oss kommer lukten gjennom skap(nedre, sikkert via vannrør og sånne ting) og ved pipe. Og det er lydt. Har dessverre heller ikke peiling på luftrenser, men ville satset på det først, det er jo positivt uansett om det fjerner alt eller ikke.. Og dersom det funker så slipper du dyr oppussing?
AnonymBruker Skrevet 9. april #116 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hvis du skal dra strikken så kunne du evt kontaktet styret, prøvd å endre regelverket (?) Igjen så er dette å dra det langt, men hvis du er såpass kritisk så er det veien å gå. Anonymkode: 9e14e...f7d Ja mulig jeg kan prøve, men etter hva jeg har lest her og ellers så er nok det utrolig vanskelig å få gjort, da styret heller egentlig ikke kan nekte noen å røyke ettersom jeg har forstått, dessverre. Jeg kan prøve å bruke naboloven § 2 (hovedregelen i grannelova (Lov om rettshøve mellom grannar) og setter grensen for hva naboer må tåle av ulemper fra hverandre. Paragrafen fastslår at ingen må ha, gjøre eller sette i verk noe som er urimelig eller unødvendig (uturvande) til skade eller ulempe på naboeiendom. Dette inkluderer støy, lukt, rystelser, røykskader eller fare for skade) eller Borettslagsloven § 5-11 (slår fast at andelseiere skal opptre hensynsfullt, og at bruken av boligen og fellesarealene ikke må påføre andre beboere «urimelig eller unødvendig» skade eller ulempe. Denne bestemmelsen setter en grense for hva naboer må tåle av støy, lukt og annen sjenanse i et tettbygd strøk). Men virker som retten til å røyke er sterkere enn alle andre lover. Vurderer å melde meg inn i det noen foreslo over her slik at jeg kan søke råd fra de som kan litt mere om juss enn meg. Anonymkode: 331a1...392
AnonymBruker Skrevet 9. april #117 Skrevet 9. april Perfume skrev (10 minutter siden): Skal ikke påberope meg å kunne oppussing, men vil tro at det kanskje må være både veggen mot henne og veggen som går ut? Kanskje jeg tenker feil. Hos oss kommer lukten gjennom skap(nedre, sikkert via vannrør og sånne ting) og ved pipe. Og det er lydt. Har dessverre heller ikke peiling på luftrenser, men ville satset på det først, det er jo positivt uansett om det fjerner alt eller ikke.. Og dersom det funker så slipper du dyr oppussing? Skjønner, måtte bare spørre da jeg trenger alt jeg kan få av råd. Ja mulig, skal prøve å forhøre meg litt rundt oppussing. Jeg har ikke hørt vanlig prating fra det rommet, men har hørt skriking fra barn og noe dunk i veggen (som var mye bedre enn røyklukt), da barna som bodde der tidligere hadde det rommet. Men kjipt at det kommer inn sånn hos dere også. Ja skal absolutt prøve luftrenser tenker jeg, for jeg ønsker og holde prisen på tiltakene lavest mulig ja. Takk for tipsene. Anonymkode: 331a1...392
Fru Uperfekt Skrevet 9. april #118 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (På 6.4.2026 den 11.49): Er det en hyggelig nabo? Kan jo være at det er mulig å ta en prat og bli enig om å unngå å røyke i enkelte rom. For selv om vedkommende har lov til å røyke i eget hjem, så er det lov å ta litt hensyn. Så er det bare å håpe det etterhvert kommer en ny lov mot å røyke i flermannsboliger. Anonymkode: c859d...e1f Husk at veien til helvete er brolagt med gode intensjoner. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #119 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hva/hvem er tredjehåndsrøyking? Og hva er i så fall andrehåndsrøyking? Anonymkode: 9cb28...bda Tredjehånds røyking en reell problemstilling der giftstoffer fra tobakksrøyk siver gjennom utettheter i konstruksjonen, som vegger, stikkontakter, ventilasjonsanlegg eller rørgjennomføringer. Dette er partikler som fester seg til overflater og kan skape helseplager og ubehag selv lenge etter at røykingen har opphørt. Nærmere 10 prosent av de ultrafine partiklene fra sigarettrøyk kan trenge inn til naboen i eldre, urenoverte bygg. Andrehånds røyking har jeg vel ikke brukt i denne diskusjonen eller hørt om før, men mulig det er det samme som passiv røyking da??? Anonymkode: 331a1...392
AnonymBruker Skrevet 9. april #120 Skrevet 9. april Fru Uperfekt skrev (8 minutter siden): Husk at veien til helvete er brolagt med gode intensjoner. Føles ut som jeg allerede er i helvete med denne røyklukten som kommer inn til meg. Jeg trives ikke lengre i mitt eget hjem, og jeg mener sånn sikkelig mistrives. Men grunnen til jeg enda ikke har tatt det opp med henne er jo fordi jeg er redd for å gjøre situasjonen verre for meg selv. Anonymkode: 331a1...392
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå