Fru Uperfekt Skrevet 9. april #121 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Føles ut som jeg allerede er i helvete med denne røyklukten som kommer inn til meg. Jeg trives ikke lengre i mitt eget hjem, og jeg mener sånn sikkelig mistrives. Men grunnen til jeg enda ikke har tatt det opp med henne er jo fordi jeg er redd for å gjøre situasjonen verre for meg selv. Anonymkode: 331a1...392 Jeg skjønner at du føler det er verdens undergang. Luftrenser og eddik tar lukten. Ha litt eddik i maskinen når du vasker bla sengetøy så tar den vekk lukten Ellers må du bare lære å leve med det, surt men sant.
Perfume Skrevet 9. april #122 Skrevet 9. april Her er fra google: tredjehånds røyking +2 Tredjehånds røyk refererer til de giftige restene av tobakksrøyk som setter seg i omgivelser og på gjenstander lenge etter at røyken er stumpet. Dette inkluderer nikotin og andre kjemikalier som fester seg til vegger, møbler, tepper, klær, hud og hår. Forskning.no +1 Her er de viktigste punktene om tredjehånds røyk: Hudproblemer: Forskning indikerer at akutt eksponering for tredjehånds røyk kan trigge hudsykdommer, øke markører forbundet med kontakteksem og psoriasis. Hvor det finnes: Giftstoffene setter seg i omgivelser der det har blitt røykt, som innendørs i boliger, biler og i klærne til røykere. Varighet: Disse giftstoffene er svært persistente og kan bli igjen i rom og møbler i uker, måneder eller til og med år. Forskning.no +4 Helsefare: Stoffene kan tas opp i kroppen gjennom huden, ved svelging eller ved innånding av støv . Selv om det trengs mer forskning på langtidseffekter, anses det som helseskadelig, spesielt for barn som krabber på gulvet og tar på gjenstander. Forskjell på røyketypene: Førsthånds: Du røyker selv. Passiv røyking (andrehånds): Du puster inn røyken fra andres sigaretter. Tredjehånds: Du kommer i kontakt med giftrester som har satt seg fast etter at røykingen er avsluttet. Dette referere til å flytte inn der hvor det er blitt røyket. Gjør det ikke? 1
Rotemor Skrevet 9. april #123 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (På 6.4.2026 den 11.25): Mulig det, men etter det jeg har lest så er fremdeles partiklene fra tredjehåndsrøyking også skadelige og kreftfremkallende både for meg og min katt. Dette har jo gjort at jeg er bekymret og mistrives i eget hjem. Jeg er også redd for at denne lukten skal sette seg permanent i mine ting som klær, dyne, møbler, osv. Fordi det innebærer at jeg må kjøpe alt nytt senere når røykeren eller jeg flytter, noe som vi bli alt for dyrt for meg. Anonymkode: 331a1...392 Du mister sympati når kreft hos katten blir et fokus. Du trenger ikke å overdrive. Vi vet hva røyk lukter. 1 4
AnonymBruker Skrevet 9. april #124 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja og det ødelegger jo både min trivsel, helse og økonomi for ganske for ganske langt frem i tid. Hvor lenge bodde dere sånn? Måtte dere male og kjøpe inn nytt av møbler og klær pga røyklukten satt? De forrige som bodde der hadde to barn og de lå vegg i vegg med meg, hørt litt lyder men det gjorde ingen ting. Savner de som naboer for de var gode hyggelige naboer (som ofte spurte om jeg ble plaget av lyd fra de, no jeg alltid sa at gikk helt fin, for det gjorde det å), i tillegg de ødela ikke min leilighet, møbler, klær, trivsel, osv. Anonymkode: 331a1...392 Vi pusset opp etterpå. Skiftet ut tak, vegger og gulv. Fikk på plass ny sofa og nye stoler til spisebordet. Lukta satt i tapetet, sofa og stoler (stoff). Det satte seg også litt på møbler av rent tre, men det fikk vi bort ved hjelp av vask med eddikløsning. Vet ikke om det er sunt for møblene, men det gikk bra. Ganga (ved siden av stua) har fremdeles lukt på veggene (sikkert tak også), så vi sparer til å pusse opp der også. Det er to år siden naboen flytta. Har vaska med allslags såpemidler og kjerringråd, men det sitter dønn, men det oser i hvert fall ikke lenger etter all vaskinga. Man må med nesa nesten inntil veggen for å kjenne det, så vi lever jo greit med det på en måte, men det må skiftes ut. Jeg ville absolutt flytta. Såpass sjenerende synes jeg røyklukt er. Det var bare flaks at naboen la ut sin bolig for salg før vi gjorde. Anonymkode: 74d1c...488
AnonymBruker Skrevet 9. april #125 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ja, det er naboen min på høyre side. Heldigvis røyker hen bare ute på balkongen. Men røyken siver jo inn til meg når jeg har balkongdøren åpen. Og hen røyker ofte, så til og med på vinteren, når jeg bare sjokklufter, pleier jeg å få røyklukt inn. Jeg er ufør, og det er heldigvis ikke hen (selv om vedkommende kommer tidlig hjem, allerede før klokka femten hver dag). Det eneste jeg gjør, er å spurte bort til døren og lukke den hver gang jeg kjenner at røyken siver inn.. Og så har jeg flaks, for soverommet mitt ligger på motsatt side av balkongen. Jeg har altså en gjennomgående leilighet. Men det ødelegger jo balkonglivet mitt en god del. Og er til stor irritasjon hver gang jeg må lukke døra 😞 Jeg blir virkelig så lei meg av å lese at du må leve med røyklukt inne hos deg! Skulle ønske jeg hadde gode råd til deg Anonymkode: 5ea37...cd2 Har du prøvd å sette en vifte på kanten av balkongen som blåser alt tilbake til naboen? Røyken følger jo vinnstrømmen, så hvis du sørger for at vinden alltid blåser bort fra deg fjerner nok det store deler av problemet. Anonymkode: c859d...e1f
AnonymBruker Skrevet 9. april #126 Skrevet 9. april Rotemor skrev (2 timer siden): Du mister sympati når kreft hos katten blir et fokus. Du trenger ikke å overdrive. Vi vet hva røyk lukter. Vel jeg en dyreeier som bryr meg om dyret mitt og ønsker at hun skal få et godt og langt liv, om du ikke skjønner det sier det mere om deg enn meg. Håper du ikke har dyr. Anonymkode: 331a1...392 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #127 Skrevet 9. april Perfume skrev (4 timer siden): Her er fra google: tredjehånds røyking +2 Tredjehånds røyk refererer til de giftige restene av tobakksrøyk som setter seg i omgivelser og på gjenstander lenge etter at røyken er stumpet. Dette inkluderer nikotin og andre kjemikalier som fester seg til vegger, møbler, tepper, klær, hud og hår. Forskning.no +1 Her er de viktigste punktene om tredjehånds røyk: Hudproblemer: Forskning indikerer at akutt eksponering for tredjehånds røyk kan trigge hudsykdommer, øke markører forbundet med kontakteksem og psoriasis. Hvor det finnes: Giftstoffene setter seg i omgivelser der det har blitt røykt, som innendørs i boliger, biler og i klærne til røykere. Varighet: Disse giftstoffene er svært persistente og kan bli igjen i rom og møbler i uker, måneder eller til og med år. Forskning.no +4 Helsefare: Stoffene kan tas opp i kroppen gjennom huden, ved svelging eller ved innånding av støv . Selv om det trengs mer forskning på langtidseffekter, anses det som helseskadelig, spesielt for barn som krabber på gulvet og tar på gjenstander. Forskjell på røyketypene: Førsthånds: Du røyker selv. Passiv røyking (andrehånds): Du puster inn røyken fra andres sigaretter. Tredjehånds: Du kommer i kontakt med giftrester som har satt seg fast etter at røykingen er avsluttet. Dette referere til å flytte inn der hvor det er blitt røyket. Gjør det ikke? Det gjør det, men det gjelder også når røyken kommer inn fra naboen og inn til min leilighet. Her er noe av det jeg har lest om tredjehåndsrøyking: «Tredjehånds røyking fra en nabo vegg-i-vegg er en reell problemstilling i leilighetskomplekser, hvor giftige rester fra tobakksrøyk setter seg i vegger, gulv, tak og lufteanlegg hos naboen, selv etter at røyken har lagt seg. Dette er nikotin og andre kreftfremkallende stoffer som fester seg til overflater og kan være helseskadelige, spesielt for barn og sensitive personer. Her er en oversikt over problemet og mulige tiltak basert på erfaringer og ekspertråd: Hvordan røyken siver inn Utettheter i konstruksjonen: Røyk siver ofte gjennom sprekker, stikkontakter, rørgjennomføringer og elektriske bokser i delevegger. Ventilasjonsanlegg: Felles ventilasjonskanaler kan spre røyklukt fra én leilighet til en annen. Gamle bygg: I eldre, urenoverte bygg er det målt at nesten 10 prosent av de ultrafine partiklene i sigarettrøyken siver inn til naboen. » Anonymkode: 331a1...392
Rotemor Skrevet 9. april #128 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Vel jeg en dyreeier som bryr meg om dyret mitt og ønsker at hun skal få et godt og langt liv, om du ikke skjønner det sier det mere om deg enn meg. Håper du ikke har dyr. Anonymkode: 331a1...392 Du er et barn! Forhold deg til de faktiske forholdene ! 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #129 Skrevet 9. april Rotemor skrev (Akkurat nå): Du er et barn! Forhold deg til de faktiske forholdene ! Den var ny, vil ikke akkurat si jeg er det da men, du om det🙈 De faktiske forholdene er akkurat hva jeg forholder meg til. Anonymkode: 331a1...392 2
AnonymBruker Skrevet 9. april #130 Skrevet 9. april Føler med deg TS. Høres jo ut som start er å snakke med naboen. Om hun lett kan bli ubehagelig kan det være greit å tenke litt over hvordan du skal formulere deg så det ikke blir angrep. Jeg gleder meg også til passiv røyking ikke er noe som "man bare må akseptere". Jeg er farget av astma og at jeg har måttet dra til legevakten flere ganger på grunn av passiv røyking. Om jeg hadde vert i TS sin situasjon ville jeg ikke kunnet bo i leiligheten, det er jo heftig utfordrende om man ikke har mulighet til å selge heller. En ting er at mye allergi og astma medisin sannsynligvis ville gjort det trygt, men jeg har blitt redd røyk lukt også så våkner/ sliter med å sove... Anonymkode: 1fcf4...4e6 2
AnonymBruker Skrevet 9. april #131 Skrevet 9. april Veldig lite og gjøre med at naboen din røyker , naboen her røyker også , å røyklukta kjenner vi meget godt , men det er deres hjem og di gjør hva di vil , så det må vi bare finne oss i . Har vært røyker selv sluttet for mange år siden , synes røyklukta er grusom nå . Men at vi skulle bli skadet av det tror jeg lite på . Så enten må du leve med det eller flytte . Men du har jo aldri noen garanti for at ikke noen naboer røyker på ett nytt sted også . Anonymkode: 014a2...b18 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #132 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (På 8.4.2026 den 15.48): Hvis du er så utrolig dum at du RØYKER i 2026, så hadde jeg regnet med at det var kommunen som hadde kjøpt leiligheten, og at den som bor der er under omsorg fra den instansen. Så da kan du passe på å spørre naboen om hun/han føler oppfølgingen er bra nok, og evt hvem man skal kontakte om det gjelder noe ang bygget. Verge ect. Anonymkode: 9d561...d24 🤔 Og hvilken/hvilke instanser får du oppfølging fra da? 🫣😅😂 Anonymkode: 94a88...2cc 4
AnonymBruker Skrevet 9. april #133 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (På 6.4.2026 den 11.08): Den helserisikoen du skisserer her er bare tull. Greit nok at du synes røyklukten er irriterende og skjemmende, men du virker hysterisk Anonymkode: 2a1b1...c25 Ja enig. Tenk når jeg vokste opp, røyka folk til og med på fly 🤣 Sier ikke at det er bra eller noe men bare nevner det. Anonymkode: 50c46...b1c 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #134 Skrevet 9. april Tør du å sette deg ned med en utendørs picknick i närheten av et tre? En røyker satt der kanskje i går? Lukten blir sittende i barken. Anonymkode: 3eb5d...73b 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #135 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det gjør det, men det gjelder også når røyken kommer inn fra naboen og inn til min leilighet. Her er noe av det jeg har lest om tredjehåndsrøyking: «Tredjehånds røyking fra en nabo vegg-i-vegg er en reell problemstilling i leilighetskomplekser, hvor giftige rester fra tobakksrøyk setter seg i vegger, gulv, tak og lufteanlegg hos naboen, selv etter at røyken har lagt seg. Dette er nikotin og andre kreftfremkallende stoffer som fester seg til overflater og kan være helseskadelige, spesielt for barn og sensitive personer. Her er en oversikt over problemet og mulige tiltak basert på erfaringer og ekspertråd: Anonymkode: 331a1...392 Har du latt AI dikte for deg? Anonymkode: b106e...278 1
AnonymBruker Skrevet 9. april #136 Skrevet 9. april TS jeg håper du bare overser mye rare tilbake meldinger du får. Men håper for din del at det ordner seg. Bare ta kontakt med naboen uansett hvordan rykter det er om henne. Kan jo håpe hun tar hinte og går ut i sola å tar seg en røyk. Røykere vet mange ganger ikke hvor vondt det lukter. Anonymkode: 7f48d...093 1
blasfeminist Skrevet 9. april #137 Skrevet 9. april AnonymBruker skrev (13 timer siden): Føles ut som jeg allerede er i helvete med denne røyklukten som kommer inn til meg. Om du ønsker å bestemme hva andre gjør i eget hjem må du akseptere at de bestemmer hva du får gjøre i ditt. Kanskje de mener det ikke bør være lov med katt. 4 2
Rotemor Skrevet 10. april #138 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Den var ny, vil ikke akkurat si jeg er det da men, du om det🙈 De faktiske forholdene er akkurat hva jeg forholder meg til. Anonymkode: 331a1...392 Nei. 2
AnonymBruker Skrevet 10. april #139 Skrevet 10. april blasfeminist skrev (7 timer siden): Om du ønsker å bestemme hva andre gjør i eget hjem må du akseptere at de bestemmer hva du får gjøre i ditt. Kanskje de mener det ikke bør være lov med katt. Jeg ønsker å bestemme at andre ikke skal få påvirke mitt hjem negativt og bestemme over min luftkvalitet i mitt hjem noe jeg ikke får, men som denne røykeren gjør, hun bestemmer jo også over min livskvalitet. Jeg har allerede skriftlig bekreftelse fra styret om at jeg fikk ha innekatt, og det er slik jeg har forstått, det ikke noe de kan trekke tilbake det vil i såfall bli tatt til retten. Uansett en katt er et levende vesen som oss mennesker og blir noe helt annent, men kan ikke bare kvitt seg med noe som lever, har følelser og et hjerte som banker. Min katt er også en innekatt så ingen utenfor min leilighet merker noe av henne, så de har ingen begrunnelse på å skulle nekte meg det (eneste grunnen til at naboene vet at jeg har katt er at jeg har et skilt på døren der det står at jeg har en katt ved fare/brann, slik at andre vet det om jeg ikke er hjemme og hun må berges ut. Så ingen merker eller blir plaget av henne, men vi merker røyken og den er en plage. Hun som røyker har en hund, så prøver hun noe på det så skal jeg ihvertfall klage på lyder av den (kanskje er jeg heldig og hun ikke har fått tillatelse før hun flyttet inn jeg får «tatt henne» på det (hun slår meg ikke som noen som har bedd om tillatelse. Egentlig skal vi beboere også få spørsmål om det er grei med dyr/hund, jeg fikk beskjed om at det tidligere hadde blitt gitt tillatelse om dette her i bygget aldri hørt noe om hund). Jeg la også inn forbehold om at jeg måtte få ha katten min når jeg ga mitt bud, så da får jeg i det minste kanskje hevd kjøpet og får tilbake pengene da hvis noen prøver seg på å nekte meg min katt. Anonymkode: 331a1...392
AnonymBruker Skrevet 10. april #140 Skrevet 10. april Rotemor skrev (3 timer siden): Nei. Jo Anonymkode: 331a1...392
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå