Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.4.2026 den 15.49):

Er det pappvegger i dette huset?

Det må også være ekstremt lytt når det siver ting gjennom veggene 🙃

Anonymkode: 9cb28...bda

Ja det er lytt, hørte når barnet til de forrige eierne våknet, da det hadde rommet vegg i vegg med meg. Hører også når den over meg kommer hjem og går over gulvet, hører også prating om det er stille på stuen fra den over meg.

Anonymkode: 331a1...392

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Illuminatum skrev (På 10.4.2026 den 12.46):

Nå er det vel her ikke snakk om passiv røyking?

Noen duftpartikler kommer gjennom enten dårlige vegger mellom leilighetene eller gjennom lufteanlegg. Det skal en ganske stor mengde av disse partiklene før det blir snakk om helseskadelig.

AnonymBruker skrev (På 10.4.2026 den 12.44):

Dette er en advarsel om å ikke kjøpe eldre boliger som har blitt bygd om til flere leiligheter. (Ødelegger gamle flotte boliger samt gir dårlig brannvern).

Anonymkode: ea95e...189

Bygget her var bygd som en flermannsbolig, men som jeg har funnet ut nå i ettertid så var det bygd raskt og enkelt. Det var bygd for å huse industriarbeidere fikk jeg høre for noen dager siden. Det er kun tre stenderverk og rupannel som skille mellom leilighetene. Så dårlig brannvern er det nok også dessverre, men jeg må jo bare bo her da jeg eier og har ikke råd og mulighet til å selge og flytte.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.4.2026 den 9.59):

Det finnes ikke brannceller i 4-mannsboligene fra 50-tallet (hvis ikke det er etablert i nyere tid). Det er gamle ventilasjonsystemer som ikke er tette, og med undertrykk. Fikk dette forklart fra boligbyggelaget da naboen over meg røyka inne, og jeg enkelte dager plutselig fikk røyklukt på badet(!) 

Anonymkode: eba57...36c

Ja akkurat sånn er bygget her også

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bygget her var bygd som en flermannsbolig, men som jeg har funnet ut nå i ettertid så var det bygd raskt og enkelt. Det var bygd for å huse industriarbeidere fikk jeg høre for noen dager siden. Det er kun tre stenderverk og rupannel som skille mellom leilighetene. Så dårlig brannvern er det nok også dessverre, men jeg må jo bare bo her da jeg eier og har ikke råd og mulighet til å selge og flytte.

Men da har du jo en mulighet for å isolere i din egen leilighet og gjøre det tettere

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du kan jo pusse opp og sørge for at det er lufttett mellom din leilighet og tilliggende boliger.

Det er ikke naboen som er problemet, det er bygget.

Anonymkode: b106e...278

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Illuminatum skrev (3 timer siden):

Men da har du jo en mulighet for å isolere i din egen leilighet og gjøre det tettere

Ja, har begynt med det nå. Får dessverre ikke gjort noen omfattende oppussing så fokuserer på veggen jeg deler direkte med røykende nabo, så håper det er nok. Vi har revet min gamle pannelvegg inn til en gipset vegg, og lagt på et ekstra lag gips. Vi skal bruke fugemasse og byggskum for å tette mest mulig. Tilslutt er planen å legge på ferdig malte plater på denne veggen. Tar gjerne i mot tips og råd til hva man bør gjøre og hva som fungerer

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kan jo pusse opp og sørge for at det er lufttett mellom din leilighet og tilliggende boliger.

Det er ikke naboen som er problemet, det er bygget.

Anonymkode: b106e...278

Ja, har begynt med det nå. Får dessverre ikke gjort noen omfattende oppussing så fokuserer på veggen jeg deler direkte med røykende nabo, så håper det er nok. Vi har revet min gamle pannelvegg inn til en gipset vegg, og lagt på et ekstra lag gips. Vi skal bruke fugemasse og byggskum for å tette mest mulig. Tilslutt er planen å legge på ferdig malte plater på denne veggen. Tar gjerne i mot tips og råd til hva man bør gjøre og hva som fungerer

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2026 den 11.05):

Ts her, problemet er også at det kommer røyklukt inn fra hennes innendørs røyking og inn til min leilighet, da vi har soverom vegg i vegg. Jeg og mitt kjæledyr blir jo passiv røyker og blir utsatt for helserisiko pga hennes røyking. 

Hvorfor er det sånn at så snart en nabo fyrer opp en røyk, så kommer helseangsten som et knyttneveslag i magen, men når det kommer til eksos og svevestøv så har man ingen bekymringer? 

Anonymkode: 801d8...f7f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Lyd følger åpninger, så anbefaler å gjøre den mest mulig støydempende. 
Anbefaler en måneds abonnement på gjør det selv under oppussing, mange kjekke veiledninger.
https://gjoerdetselv.com/hus/lydisolering

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2026 den 10.09):

Bor dere også vegg i vegg med han?

Nei. På skrå under oss. Og det er en han

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvorfor er det sånn at så snart en nabo fyrer opp en røyk, så kommer helseangsten som et knyttneveslag i magen, men når det kommer til eksos og svevestøv så har man ingen bekymringer? 

Anonymkode: 801d8...f7f

Fordi naboens røyk kommer inn til meg og er mye tettere på en både eksos og svevestøv. Jeg merker aldri noe av verken eksos eller svevestøv inne hos meg, men naboens røyklukt merkes veldig godt. Så det har nok noe med konsentrasjonen på det som kommer inn, når jeg kjenner lukten regner jeg med at konsentrasjonen er mye høyre enn det som kanskje finnes i luften, men man ikke merker.

I tillegg så handler det nok også om hvor opplyst man er spesielt om helse skadene av spesielt røyk og tobakk. Vi har vel alle sett bilder av hvordan lunger til de som røyker og har blitt utsatt for mye røyk ser ut, jeg har aldri sett bilder av lignende når det kommer til verken svevestøv eller eksos. 

I tillegg har jeg aldri hørt om at svevestøv og eksos har kommet inn til noen i så stor grad at lukten har satt seg i møbler og klær, men det har jeg hørt om flere ganger når det kommer til røyk.

AnonymBruker
Skrevet
Brukerano skrev (2 timer siden):

Nei. På skrå under oss. Og det er en han

Uff skjønner, fælt at det skal være sånn. Har dere gjort noe for å prøve å tette, eventuelt hva? Siden dere nå må flytte skjønner jeg at det ikke har fungert om dere har gjort noe, men også det er til hjelp for å finne ut hva jeg bør gjøre/ikke gjøre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Lyd følger åpninger, så anbefaler å gjøre den mest mulig støydempende. 
Anbefaler en måneds abonnement på gjør det selv under oppussing, mange kjekke veiledninger.
https://gjoerdetselv.com/hus/lydisolering

Takk for tips, det setter jeg pris på

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uff skjønner, fælt at det skal være sånn. Har dere gjort noe for å prøve å tette, eventuelt hva? Siden dere nå må flytte skjønner jeg at det ikke har fungert om dere har gjort noe, men også det er til hjelp for å finne ut hva jeg bør gjøre/ikke gjøre. 

Vi har klagd til styre i borettslaget i 3 år. Vi har prøvd å snakke med henne det gjelder. Hun åpner aldri døra, så blir når man ser henne ute. Hun nekter for at det er henne. Men nekter ikke for at det kommer fra hennes leilighet. Og hun bor alene. 
vi har klagd til abbl også, men ingen kan gjøre noe. Vi får beskjed om å ta kontakt med politi, og har gjort det en gang. Men som alltid åpnet hun jo ikke døra. Men stinka i gangen, så politiet lagde en rapport på det. Og fordi det luktet så mye i gangen og hos oss anbefalte dem å anmelde det hver gang det skjer. 

AnonymBruker
Skrevet
Brukerano skrev (7 timer siden):

Vi har klagd til styre i borettslaget i 3 år. Vi har prøvd å snakke med henne det gjelder. Hun åpner aldri døra, så blir når man ser henne ute. Hun nekter for at det er henne. Men nekter ikke for at det kommer fra hennes leilighet. Og hun bor alene. 
vi har klagd til abbl også, men ingen kan gjøre noe. Vi får beskjed om å ta kontakt med politi, og har gjort det en gang. Men som alltid åpnet hun jo ikke døra. Men stinka i gangen, så politiet lagde en rapport på det. Og fordi det luktet så mye i gangen og hos oss anbefalte dem å anmelde det hver gang det skjer. 

For en kjedelig situasjon, ille at det skal være sånn. Skulle ha vært en egen rett/lov som tilsa at man har rett til å slippe røyk/narkotika lukt i eget hjem (som var sterkere en retten til å røyke og å være til skade og plage andre). Trist at det skal være sånn, og at man skal bli jaget ut av eget hjem, eller måtte leve i det og mistrives sikkelig.

Bra de anbefalte å anmelde da, men da spørs det om de gjør noe med det eller bare henlegger det.

Men har dere prøvd å tette med fuging og lignende? Jeg har begynt med det nå (i tillegg til å pusse opp hele veggen som går mot naboen som røyker), og håper virkelig det vil hjelpe. Kommer lukten inn i hele leiligheten deres, eller kun gang/soverom?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2026 den 0.03):

For en kjedelig situasjon, ille at det skal være sånn. Skulle ha vært en egen rett/lov som tilsa at man har rett til å slippe røyk/narkotika lukt i eget hjem (som var sterkere en retten til å røyke og å være til skade og plage andre). Trist at det skal være sånn, og at man skal bli jaget ut av eget hjem, eller måtte leve i det og mistrives sikkelig.

Bra de anbefalte å anmelde da, men da spørs det om de gjør noe med det eller bare henlegger det.

Men har dere prøvd å tette med fuging og lignende? Jeg har begynt med det nå (i tillegg til å pusse opp hele veggen som går mot naboen som røyker), og håper virkelig det vil hjelpe. Kommer lukten inn i hele leiligheten deres, eller kun gang/soverom?

Det er ingen plasser vi kan tette. Da må vi rive ytterveggen og isolere på nytt. Men vi har ikke lov. 
Det kommer inn i stua og soverommet, men soverommet er verst! Gangen er fellesgangen i etasjen under oss! 

så bra du kan gjøre noe! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...