AnonymBruker Skrevet 10. april #141 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (8 timer siden): TS jeg håper du bare overser mye rare tilbake meldinger du får. Men håper for din del at det ordner seg. Bare ta kontakt med naboen uansett hvordan rykter det er om henne. Kan jo håpe hun tar hinte og går ut i sola å tar seg en røyk. Røykere vet mange ganger ikke hvor vondt det lukter. Anonymkode: 7f48d...093 Ja mye rart fra det som liksom skal være voksne mennesker, skjønner nå at det må være mange som er uheldige og har noen spesielle naboer i negativ forstand som helst ikke tar hensyn til andre. Tusen takk, det setter jeg pris på. Håper virkelig det ordner seg jeg også. Skal prøve nå å pusse opp veggen som er mot naboen og sette opp doble gipsplater og fuge for å se om det kan hjelpe. Hvis ikke får jeg prøve å spørre henne fint ja, og bare håpe hun skjønner det og tar det fint å tar hensyn. Anonymkode: 331a1...392
AnonymBruker Skrevet 10. april #142 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (15 timer siden): Føler med deg TS. Høres jo ut som start er å snakke med naboen. Om hun lett kan bli ubehagelig kan det være greit å tenke litt over hvordan du skal formulere deg så det ikke blir angrep. Jeg gleder meg også til passiv røyking ikke er noe som "man bare må akseptere". Jeg er farget av astma og at jeg har måttet dra til legevakten flere ganger på grunn av passiv røyking. Om jeg hadde vert i TS sin situasjon ville jeg ikke kunnet bo i leiligheten, det er jo heftig utfordrende om man ikke har mulighet til å selge heller. En ting er at mye allergi og astma medisin sannsynligvis ville gjort det trygt, men jeg har blitt redd røyk lukt også så våkner/ sliter med å sove... Anonymkode: 1fcf4...4e6 Den reddselen du beskriver der kjenner jeg veldig på, selv om jeg ikke har astma eller ender opp på legevakten. Men kan jo ende opp med at jeg får det tilslutt av denne røykingen. Har jo allerede luftveisallergier som gjør meg ekstra utsatt. Jeg føler virkelig med deg også, veldig trist at røykeres rett til å holde på med skadelige ting for seg selv og andre er større enn andres rett til å slippe det og ihvertfall i eget hjem. Jeg føler meg veldig låst i denne situasjonen som tærer veldig på psyken siden jeg ikke bare kan selge og flytte. Anonymkode: 331a1...392
AnonymBruker Skrevet 10. april #143 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja enig. Tenk når jeg vokste opp, røyka folk til og med på fly 🤣 Sier ikke at det er bra eller noe men bare nevner det. Anonymkode: 50c46...b1c Og hva var levealderen da i forhold til i dag? Anonymkode: 331a1...392 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #144 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tør du å sette deg ned med en utendørs picknick i närheten av et tre? En røyker satt der kanskje i går? Lukten blir sittende i barken. Anonymkode: 3eb5d...73b Ikke på samme måte da det er utendørs og får tilført mye mere frisk luft, og vil faktisk blir luftet bort innen den tid. Det som skjer i et hus er ganske annerledes og du får i deg det skadelige, når røyken siver inn i konstruksjonen på et hus og videre til meg som nabo er helt annerledes. Hvorfor tror du det er så vanskelig å bli kvitt røyklukt innendørs? Anonymkode: 331a1...392
AnonymBruker Skrevet 10. april #145 Skrevet 10. april blasfeminist skrev (7 timer siden): Om du ønsker å bestemme hva andre gjør i eget hjem må du akseptere at de bestemmer hva du får gjøre i ditt. Kanskje de mener det ikke bør være lov med katt. En ting til da, hvis jeg skal synke ned på hennes nivå med at det skal være lov til å gjøre hva man vil og ikke ta hensyn til andre, og skal bestemme helt selv i eget hjem. Så kan jeg sette en høytaler med full musikk på fra 7 om morgenen til 23 om kvelden da i mot veggen som er vegg i vegg mellom leilighetene, for jeg må få bestemme selv i eget hjem uten å ta hensyn til naboen. Blir ikke det litt for dumt synest du, akkurat som med røykingen som påvirker med i mitt hjem? Anonymkode: 331a1...392 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #146 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (På 6.4.2026 den 11.32): Ville kontaktet styret. Når lukten siver inn til deg kan bygget ha feil som brutt branncelle mellom deres leiligheter, f.eks pga feil på ventilasjonskanaler. Anonymkode: cc8fd...918 Det finnes ikke brannceller i 4-mannsboligene fra 50-tallet (hvis ikke det er etablert i nyere tid). Det er gamle ventilasjonsystemer som ikke er tette, og med undertrykk. Fikk dette forklart fra boligbyggelaget da naboen over meg røyka inne, og jeg enkelte dager plutselig fikk røyklukt på badet(!) Anonymkode: eba57...36c 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #147 Skrevet 10. april Evot_i_skogen skrev (På 8.4.2026 den 14.59): Et tips til. Siden det eksisterer et styre, meld deg inn i det. Mye enklere å få til regelendringer når man selv sitter i styret. Og slike endringer om røyking inne er lettere å få igjennom hvis du skylder på brannfaren. Innerøyking er faktisk en stor grunn til branner, spesielt de som starter på soverommet. Dette argumentet burde veie hardt i en firemannsbolig siden det går utover alles sikkerhet! En mulighet er å legge damptett plast over eller bak veggene dine på soverommet, og så fuge absolutt alle kanter/hjørner og bak lister. Ulempen er at all ekstra tetting kan føre til fuktproblemer. Så det blir litt valget mellom pest og kolera. I tillegg så kan det hende at noe av lukten siver gjennom taket eller gulvet (lukt flytter seg gjerne sidelengs og finner alt av åpninger). Så i verste fall må du plastre inn hele rommet. Du kan selvfølgelig prøve å gjøre det ubehagelig for naboen å bo ved siden av deg, type høy musikk hele dagen, lage masse lyder på soverommet ditt som ligger inntil hennes (slike som ikke kan klages på, du skjønner sikkert hva jeg mener), ta kontakt med henne og oppfør deg helt ekstrem psycho (verre enn henne, f.eks hver gang du ser henne snakk høyt om at katta di har nyrestein eller noe slik bullshit). Prat ørene av henne om alt mulig. Dette pleier å fungere gull, men tar litt tid. De fleste gir opp og flytter. Jeg hadde nok ikke hatt hjerte til å oppføre meg slik mot en nabo, men skal aldri si aldri hvis jeg hadde vært desperat nok.. Så hvis ikke dette er noe for deg, ikke følg denne metoden! Skulle gjerne hjulpet deg mer, og hadde jeg vært multimillionær så hadde jeg definitivt gjort det jeg kunne. Men jeg er dessverre bare en vanlig og anonym person på nett. Styret kan ikke lage regler som går over lovverket. Det er ikke lov å nekte røyking inne uansett. Dette har vært prøvd i rettsapparatet. Jeg har sittet i styre selv, og tro meg, vi hadde flere runder med boligbyggelaget på dette også, nettopp med argumentene du kommer med her. Hjelper ikke… dessverre. Anonymkode: eba57...36c 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #148 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det finnes ikke brannceller i 4-mannsboligene fra 50-tallet (hvis ikke det er etablert i nyere tid). Det er gamle ventilasjonsystemer som ikke er tette, og med undertrykk. Fikk dette forklart fra boligbyggelaget da naboen over meg røyka inne, og jeg enkelte dager plutselig fikk røyklukt på badet(!) Anonymkode: eba57...36c Fikk du løst problemet med røyklukt? Eventuell hvordan? Var det kun på badet du kjente lukten? Anonymkode: 331a1...392
AnonymBruker Skrevet 10. april #149 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Styret kan ikke lage regler som går over lovverket. Det er ikke lov å nekte røyking inne uansett. Dette har vært prøvd i rettsapparatet. Jeg har sittet i styre selv, og tro meg, vi hadde flere runder med boligbyggelaget på dette også, nettopp med argumentene du kommer med her. Hjelper ikke… dessverre. Anonymkode: eba57...36c Om de ikke kan forby det kan de begrense det? Kan de pålegge naboen min å gjøre tiltak for å forhindre lukt inne hos meg? Tenker da både på naboloven paragraf 2 og borettslagsloven paragraf 5 11(Bruken må ikke være til unødvendig skade eller ulempe for andre. Dette innebærer å følge ordensregler, unngå plagsom støy/lukt, og vedlikeholde boligen)? Om ikke, dette er jo nedfelte lover betyr de ingen ting? Er det plutselig greit å bryte loven uten at noen andre enn oss som blir påvirket av bruddet bryr seg? Anonymkode: 331a1...392
AnonymBruker Skrevet 10. april #150 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Og hva var levealderen da i forhold til i dag? Anonymkode: 331a1...392 Artig at du spør for nå begynner jeg å tenke 🤣 Det er de som er gull generasjonen i dag. Aldri før har de levd lenger. Det er de som er fra 60 og opp nå. Altså de sprekeste pensjonistene vi kjenner til i vår tid, Og jeg er selv under 50 og satt i fly med røyk som barn. Anonymkode: 50c46...b1c
AnonymBruker Skrevet 10. april #151 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fikk du løst problemet med røyklukt? Eventuell hvordan? Var det kun på badet du kjente lukten? Anonymkode: 331a1...392 Det var spesielt nok kun på badet ja… Og nei, fikk ikke løst det. Nå skjedde det heldigvis ikke daglig. Var i kontakt med boligbyggelaget. Fikk forklart hvordan ventilasjonen ble gjort i disse byggene den gangen. Kanalene er ikke tette heller visstnok. Og det var visst ikke noen logikk i hvilke rom naboen røyka i og i hvilket rom lukta kom hos meg. Sånn sett var jo badet det beste stedet for min del. 😅 Jeg satt i styret da, så vi sjekka jo også grundig ut om det var mulig å regulere noe, det er det ikke. Retten til å røyke i eget hjem står sterkt, dessverre… vi har regler for alt annet som belaster naboene, men røyking er fritt fram. Og til den som mente du trolla: min nabo røyka både inne og ute, og i en sånn grad at når hen fikk besøk og inngangsdøra var blitt åpnet og lukka så lukta det røyk i hele trappeoppgangen. full forståelse til deg TS. Anonymkode: eba57...36c 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #152 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om de ikke kan forby det kan de begrense det? Kan de pålegge naboen min å gjøre tiltak for å forhindre lukt inne hos meg? Tenker da både på naboloven paragraf 2 og borettslagsloven paragraf 5 11(Bruken må ikke være til unødvendig skade eller ulempe for andre. Dette innebærer å følge ordensregler, unngå plagsom støy/lukt, og vedlikeholde boligen)? Om ikke, dette er jo nedfelte lover betyr de ingen ting? Er det plutselig greit å bryte loven uten at noen andre enn oss som blir påvirket av bruddet bryr seg? Anonymkode: 331a1...392 De kan fikse ventilasjonssystemet som sikkert går rett i din leilighet. Anonymkode: 50c46...b1c
AnonymBruker Skrevet 10. april #153 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om de ikke kan forby det kan de begrense det? Kan de pålegge naboen min å gjøre tiltak for å forhindre lukt inne hos meg? Tenker da både på naboloven paragraf 2 og borettslagsloven paragraf 5 11(Bruken må ikke være til unødvendig skade eller ulempe for andre. Dette innebærer å følge ordensregler, unngå plagsom støy/lukt, og vedlikeholde boligen)? Om ikke, dette er jo nedfelte lover betyr de ingen ting? Er det plutselig greit å bryte loven uten at noen andre enn oss som blir påvirket av bruddet bryr seg? Anonymkode: 331a1...392 Dessverre er svaret nei… jeg skulle ønske det var sånn. Man er faktisk ikke pliktig å opplyse at det er blitt røyket inne i leiligheten ved salg en gang! Har to naboer som er blitt «lurt» da de kjøpte. Var lufta skikkelig ut, og gjort smågrep, så de merka det ikke fordi de ikke har verdens beste luktesans. Så flytta de inn, og da kom jo lukta fram. Den ene måtte totalrenovere leiligheten, det satt i ledninger/elektrisk anlegg og alt. Den andre har malt med sånn spesialmaling osv, som har løst problemet 99%. Men plutselig kan det komme røykeim, særlig i det ene rommet. Anonymkode: eba57...36c
AnonymBruker Skrevet 10. april #154 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (På 8.4.2026 den 15.56): Herre mi høne altså. Alle som er teknisk oppegående, dvs. de fleste som er her inne, har fått med seg at passiv røyking selvfølgelig er direkte helseskadelig. Hva i all verden er dette for slags påstand? Anonymkode: 3c457...274 Loven trumfer hva man enn må mene. Så lenge tobakk er lovlig er det ingen som kan hindre noen å røyke i eget hjem. Sånn må det være frem til tobakk blir forbudt. Bli politiker å få tobakk forbudt er i realiteten eneste alternativ. (røykfrie borettslag er heller ikke etter loven). Anonymkode: ea95e...189 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #155 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (På 6.4.2026 den 11.08): Den helserisikoen du skisserer her er bare tull. Greit nok at du synes røyklukten er irriterende og skjemmende, men du virker hysterisk Anonymkode: 2a1b1...c25 Oi, kanskje det mest kunnskapsløse jeg har lest på lenge. Bodde med en storrøyker da jeg var barn og lungene mine er påvirket av det. Det er haugevis av studier som viser effektene av passiv røyking- dette var flaut å lese i 2026. Også provoserende og trist, snakk om å være født bak en stein. Anonymkode: e64a1...54f
AnonymBruker Skrevet 10. april #156 Skrevet 10. april Har inget forslag men vill bare si jeg lider med deg, hade akkurat samme problem, heldighvis flyttet min røykende nabo nu endelig etter ni år. Anonymkode: ffef7...879
AnonymBruker Skrevet 10. april #157 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Loven trumfer hva man enn må mene. Så lenge tobakk er lovlig er det ingen som kan hindre noen å røyke i eget hjem. Sånn må det være frem til tobakk blir forbudt. Bli politiker å få tobakk forbudt er i realiteten eneste alternativ. (røykfrie borettslag er heller ikke etter loven). Anonymkode: ea95e...189 Dessverre. Men det tar likevel ikke vekk vitenskapelige fakta om passiv røyking. De har forsket i mange år på dette. Har du sett hva som skjer når du heller vann i et askebeger. Ingrediensene i en sigarett er og interessante. Anonymkode: e64a1...54f
AnonymBruker Skrevet 10. april #158 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dessverre. Men det tar likevel ikke vekk vitenskapelige fakta om passiv røyking. De har forsket i mange år på dette. Har du sett hva som skjer når du heller vann i et askebeger. Ingrediensene i en sigarett er og interessante. Anonymkode: e64a1...54f Forskningen er klar, men så lenge giften kan selges lovlig, er bruk lovlig. Anonymkode: ea95e...189 1
AnonymBruker Skrevet 10. april #159 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (På 6.4.2026 den 11.08): Den helserisikoen du skisserer her er bare tull. Greit nok at du synes røyklukten er irriterende og skjemmende, men du virker hysterisk Anonymkode: 2a1b1...c25 Må jo være en røyker som har skrevet dette. Har bodd med en røyker og senere hatt naboer som røyker. Det siver inn. Om man ikke tror det er det fordi luktesansen er dårlig og man røyker selv Anonymkode: e64a1...54f
AnonymBruker Skrevet 10. april #160 Skrevet 10. april AnonymBruker skrev (På 6.4.2026 den 11.08): Den helserisikoen du skisserer her er bare tull. Greit nok at du synes røyklukten er irriterende og skjemmende, men du virker hysterisk Anonymkode: 2a1b1...c25 Kjære vene, nikotin. Det er alt man trenger å si. Les litt om det. Anonymkode: e64a1...54f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå