Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Største problemet er at røyken siver inn i min leilighet igjennom utettheter. Man bør og kan røyke der det ikke er en plage for andre mennesker som vil ta vare på helsen sin, og ikke vil ha røyklukt av seg og sine ting. 
Jeg hadde nok i ikke merket om hun hadde røykt ute på ende siden hennes, der jeg ikke har noen vinduer eller innganger eller vegger som grenser til røykingen.

Så lenge man kjenner lukten er det fare for at man også får i seg de skadelige partiklene.

Anonymkode: 331a1...392

Hva slags utettheter snakker du om? Går ikke veggene og taket ditt sammen, eller er det gulvet som er noen millimeter under veggen? 
Ventil har du vel ikke på veggen mot hennes leilighet? 

Anonymkode: 61be3...eb5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.4.2026 den 13.18):

Lurer på om du troller…

En som røyker så massivt både inne og ute hele året i 2026?

Jeg røyker, kun ute. Det er sjelden en røyker gjør begge deler, utenom sommeren. Det er sikker noe plagsomt for mine naboer over i min blokk at jeg røyker ute. Men jeg gjør det ikke konstant og pga balansert ventilasjon er det lite åpen vinduer her. 
Det skal røykes voldsomt mye inne med veldige lekkasjer inn til nabo for at det skal ødelegge klær, møbler osv. 

Det er forskjell på å ikke like røyklukt og være allergisk/svært sensitiv. 

Anonymkode: 164da...b3a

Det er nok desverre ikke trolling. Går forbi noen leilighetsbygg her i byen av og til, og det ligger en eim av røyk rundt hele bygget. Da du skjønner at bygg puster! Lurer på hvor mye det røykes der inne når det lukter røyk flere meter unna husveggen hele veien rundt!

Anonymkode: 1373f...786

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hva slags utettheter snakker du om? Går ikke veggene og taket ditt sammen, eller er det gulvet som er noen millimeter under veggen? 
Ventil har du vel ikke på veggen mot hennes leilighet? 

Jeg ser ingen synlige utettheter, men noe må det være siden lukten kommer inn til meg og det kjennes som at det er fra veggen som er vegg i vegg med mitt soverom (i og med det er der lukten er sterkest). Når jeg har googlet så står det at røyklukt ofte siver inn igjennom utettheter i konstruksjonen i boligen, spesielt på eldre boliger som det dette er. I mellom leilighetene våre er det kun tynne vegger som skiller oss.

Nei, ventilen min er på veggen sammen med vinduet mitt mot utsiden, men det har også den røykende naboen (altså ventil og vindu på samme vegg som meg, er vel en til to meter i mellom vinduene våres) så mulig noe kan komme inn derifra også når hun har de åpne, det vet jeg ikke? 
Men jeg vet det kommer også inn røyklukt når hun røyker ute på terrassen/plattingen som er under hennes vindu, men det er det som kommer inn til meg fra innsiden som er verst for det kommer inn selv om vindu/ventil er lukket.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er nok desverre ikke trolling. Går forbi noen leilighetsbygg her i byen av og til, og det ligger en eim av røyk rundt hele bygget. Da du skjønner at bygg puster! Lurer på hvor mye det røykes der inne når det lukter røyk flere meter unna husveggen hele veien rundt!

Anonymkode: 1373f...786

Takk, det er veldig ekte og problematisk ja. Det er trist at det skal være sånn, og trist at ikke alle røykere selv skjønner hvor fælt,  problematisk og skadelig det kan være for oss som bor attmed.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ser ingen synlige utettheter, men noe må det være siden lukten kommer inn til meg og det kjennes som at det er fra veggen som er vegg i vegg med mitt soverom (i og med det er der lukten er sterkest). Når jeg har googlet så står det at røyklukt ofte siver inn igjennom utettheter i konstruksjonen i boligen, spesielt på eldre boliger som det dette er. I mellom leilighetene våre er det kun tynne vegger som skiller oss.

Nei, ventilen min er på veggen sammen med vinduet mitt mot utsiden, men det har også den røykende naboen (altså ventil og vindu på samme vegg som meg, er vel en til to meter i mellom vinduene våres) så mulig noe kan komme inn derifra også når hun har de åpne, det vet jeg ikke? 
Men jeg vet det kommer også inn røyklukt når hun røyker ute på terrassen/plattingen som er under hennes vindu, men det er det som kommer inn til meg fra innsiden som er verst for det kommer inn selv om vindu/ventil er lukket.

Hva sier venner og familie som kommer innom deg? Kjenner de denne røyklukten i din leilighet ? Kjenner de at det lukter røyk av klærne dine?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2026 den 10.38):

Jeg bor i en firemannsbolig bygd i 1954. Jeg har fått en nabo som røyker, jeg kjenner røyklukt både fra utsiden og innsiden. Hvordan får jeg gjort slik at denne lukten ikke kommer inn? Jeg har panikk for å få røyklukt av mine klær og ting.

Er det noen som har hatt samme problem (bo i flermannsbolig/blokk og få røyklukt fra naboen inn både igjennom innsiden og utsiden, værste er vell kanskje lukten fra inn siden fra hennes innendørs røyking)? Og hva gjore dere for å få slutt på røyklukten, og hvor bra fungerte det? 

Jeg er desperat etter å få slutt på røyklukt, jeg kan heller ikke flytte da jeg eier leiligheten selv og har ikke råd til å begynne en prossess med å selge. (Jeg kjøpte leiligheten for litt over et halvt år siden, røykeren har også kjøpt selv og flyttet nylig inn, så hun flyttet inn en god stund etter meg så dette vart ikke mulig å vite før jeg kjøpte/flyttet inn).

Det eneste du kan gjøre er å lukke vinduene. 

Det er domsavsigelser fra rettsvesenet på slike tvister mellom naboer, og røyking på egen eiendom regnes som en privatsak. 

Anonymkode: 1e66f...980

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så lenge man kjenner lukten er det fare for at man også får i seg de skadelige partiklene.

BULLSHIT! 

Anonymkode: a2163...858

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk, det er veldig ekte og problematisk ja. Det er trist at det skal være sånn, og trist at ikke alle røykere selv skjønner hvor fælt,  problematisk og skadelig det kan være for oss som bor attmed.

Det kan vel være at hun skjønner det, men hvor skal hun røyke hvis du plages både inne og ute? Hun bor jo der hun også. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2026 den 11.25):

Mulig det, men etter det jeg har lest så er fremdeles partiklene fra tredjehåndsrøyking også skadelige og kreftfremkallende både for meg og min katt. 
Dette har jo gjort at jeg er bekymret og mistrives i eget hjem. 

Jeg er også redd for at denne lukten skal sette seg permanent i mine ting som klær, dyne, møbler, osv. Fordi det innebærer at jeg må kjøpe alt nytt senere når røykeren eller jeg flytter, noe som vi bli alt for dyrt for meg.

Nei. Du er hysterisk. 

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For et bra svar!! Det er derfor jeg siterer det ❤️ 

Vil også si til deg, Ts, det med at du nevner at nabo er kjent for å dårlig humør / muligens dårlig psyke. Dessverre tror jeg at det er ofte slik at de som sliter psykisk også er storrøykere.. De gjør det vel for å roe nervene. Røyke altså.

Anonymkode: 5ea37...cd2

Det vil ikke være til hjelp. 

Styrer har ikke lov til å vedta forbud mot røykkng. 

• Liker 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det med matlukt får du også det inn til deg? Fra henne ?.

Anonymkode: 7f48d...093

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så mye som hun må røyke, så har hun kanskje ikke tid å lage mat 😅

Anonymkode: 34c79...13b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja gjorde det fra de som bodde der før når de lagde mat med sterk lukt. Nå kjenner jeg kun røyklukten, den overdøver nok matlukten.

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier venner og familie som kommer innom deg? Kjenner de denne røyklukten i din leilighet ? Kjenner de at det lukter røyk av klærne dine?

Ja de kjenner at det lukter inne hos meg.  De har ikke sagt at de kjenner det fra klærne mine, men tror ikke de kommer til å gjøre det heller fordi de vet at jeg da kommer til å bli ekstra stresset og lei meg. Og de vet at jeg allerede mistrives og vil flytte, men ikke kan gjøre det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja gjorde det fra de som bodde der før når de lagde mat med sterk lukt. Nå kjenner jeg kun røyklukten, den overdøver nok matlukten.

Ta en prat med styre kan jo være slik mellom flere leiligheter hos dere?. Noe dere kan gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Du er hysterisk. 

Du kan synest det så mye du vil, men det endrer absolutt ingen ting. Verken for meg, situasjonen min eller trivselen min. Du kan isteden komme med gode råd til å få fjernet og unngått røyklukten og partiklene fra røykingen, som er hele meningen med denne tråden.

Jeg synest absolutt ikke det er hysterisk å tenke på min helse, mitt kjæledyrs helse og de som kommer å besøker meg sin helse. Jeg synest det ikke er hysterisk når dette rett og slett har gjort at jeg mistrives i mitt eget hjem, bare fordi at de som røyker har rett til å forpeste andre sine hjem når man bor vegg i vegg. Jeg synest det også er ganske normalt å da i tillegg være redd for at når enten jeg eller hun flytter å måtte kjøpe inn alt nytt av klær og møbler i stoff fordi naboen har ødelagt det med sin ødeleggende røyking. Det er jo ikke vits for meg lengre å skaffe meg nye ting da de potensielt blir ødelagte av røyklukt.

Du kan heller komme med råd til hvordan jeg kan få unngå denne røyklukten i min leilighet!!!

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ta en prat med styre kan jo være slik mellom flere leiligheter hos dere?. Noe dere kan gjøre.

Ja snakket med ei som bor i lignende firemannsbolig, (hun selv unngikk lukten da hun bodde i på skrå i etasjen over, hun rett over slet mye, og de på siden var hun usikker på fordi det flyttet så ofte folk inn og ut at hun ikke ble kjent med de- noe som får meg til å tenke at det var et stort problem med lukt i side-leiligheten som også er mitt tilfelle). Så er nok akkurat samme problem i de lignende leilighetene her. Det ble bra når i firemannsboligen til hun jeg snakket med når røykeren til slutt døde og røyker-leiligheten ble renovert.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ja, så kanskje bygget må utbedres for store kostnader som selvsagt må bekostes av beboerne/andelshaverne. Det blir nok godt mottatt 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 4/6/2026 at 11:25 AM, AnonymBruker said:

Mulig det, men etter det jeg har lest så er fremdeles partiklene fra tredjehåndsrøyking også skadelige og kreftfremkallende både for meg og min katt. 
Dette har jo gjort at jeg er bekymret og mistrives i eget hjem. 

Jeg er også redd for at denne lukten skal sette seg permanent i mine ting som klær, dyne, møbler, osv. Fordi det innebærer at jeg må kjøpe alt nytt senere når røykeren eller jeg flytter, noe som vi bli alt for dyrt for meg.

Hva/hvem er tredjehåndsrøyking?

Og hva er i så fall andrehåndsrøyking?

Anonymkode: 9cb28...bda

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, så kanskje bygget må utbedres for store kostnader som selvsagt må bekostes av beboerne/andelshaverne. Det blir nok godt mottatt 

Ofte har slike penger , derfor vi har fellesutgifter som skal gå til vedlikehold. Slike leiligheter kan fort få dårlig rykte og bli tungsolgte. Om ikke ting blir fikset. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...