Gå til innhold

Klokkeslett barnebursdag

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi feiret nylig bursdag med klassen. Lørdag kl. 12.30-14.00. Kommer til å gå for det igjen. Det kom mange barn. Det passer aldri for absolutt alle, men sånn er det alltid uansett hvilket tidspunkt. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som også er en fordel er at alle barna (stort sett) feirer sammen den måneden de har bursdag. Da reduseres antall helger ☺️

AnonymBruker
Skrevet
TrixieLeeMiller skrev (1 minutt siden):

Det som også er en fordel er at alle barna (stort sett) feirer sammen den måneden de har bursdag. Da reduseres antall helger ☺️

Misliker de greiene der. Vanner ut hele konseptet og så blir man tvunget med på en eller annen type kompromissbursdag. Har sluppet unna dette så langt, men har fortsatt en skolestarter igjen så kan komme. 

Anonymkode: 6b8c2...c1c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her har flere - og vi -  hatt en slags mellomting av ukedag og helg, nemlig fredager kl 17.00-18.30. Eventuelt har noen hatt det 16.30-18.00 og tar da med seg alle hjem fra SFO (alle bor i gåavstand til skolen, vi bor i by). Veldig greit. Ingen har fritidsaktiviteter på fredagene og vi ødelegger ikke lørdag/søndag. De går i 2.trinn.

Anonymkode: 4e950...b3c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja barnebursdag syns jeg faktisk er en plage. Det er grusomt, både å delta i og å arrangere selv, faktisk noe jeg gruer meg til hver gang. Viser ikke det for ungene selvsagt, men det syns jeg. Familieselskap er mye hyggeligere selv om det er flere unger involvert der for vår del enn klassebursdag 😅 

Her er det vanlig. Blir kalt "bonding mellom foreldre" som er et (tulle)tiltak for hele skolen som FAU har kommet på. Kanskje meningen min hadde endret seg hadde jeg sluppet å sitte og smile og chitchat'e med folk jeg ikke har noe til felles med 🤷🏽‍♀️ Men enn så lenge er barnebursdag en plage, og særlig når helgene skal ødelegges av det 😅

Anonymkode: b10ff...d31

Kan du ikke bare levere og så komme innom 10-15 min før henting? Jeg hadde aldri giddet å la meg diktere av FAU på den måten. Du er nok ikke den eneste forelderen som misliker slik tvangs-bonding. Samtidig er det greit å slå av en prat av og til, det har stor verdi om det skulle oppstå utfordringer blant barna.

AnonymBruker
Skrevet

Konklusjonen i denne tråden er at ingen tidspunkt passer for barnebursdag?😅

Vi har prøvd litt forskjellig, og jeg personlig synes at 17-18.30 i hverdager funker fint. Jeg synes det er kjekt å kunne ta en tur søndag formiddag, men går gjerne i bursdag om det er en da. 

Anonymkode: ac999...24f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om dere blir så slitne etter en dag på skole og jobb at barna ikke orker halvannen time i bursdag, da må jeg jo si jeg stusser på kapasiteten (men nå kan det jo være noen diagnoser du ikke nevner da).

Mine barn orket både idrett etter skole, samt å leke med venner etter skole. Ei heller har jeg måtte være med i bursdager når barna har vært i bursdag, så for min del har det ikke betydd noe fra eller til. Om man har problemer med å rekke det, kan man vel gardere seg med andre foreldre som ikke har noe problem med få det til. Om jeg måtte plukket opp en eller tre på Sfo for å orde de klare til bursdagsfeiring, og kjøre de i bursdag  hadde ikke kostet meg en kalori.

Anonymkode: 2a5f6...6e9

Nei, jeg har null interesse for å sosialisere meg selv etter jobb. Med pendling er jeg ute av huset i 10 timer og trenger tid for og hente meg inn igjen. Mine har dessuten fult kjør med aktiviteter på konkurranse nivå. Den ene dagen de har fri i uken brukes på lekser og faktisk slappe litt av. Ingen diagnoser. Skjønner ikke hva det har og si? Man trenger ikke ha en diagnose for og bli sliten av hverdagsstresset. Helgene er som regel ledige, så å dra i bursdag da er null problem, hverken for barna eller voksne

Anonymkode: e77d8...d62

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her har vi begynt å ha bursdager litt tidlig i helgene. Type 12.00 - 13:30. Eller 11.30 - 13.00. Det har slått veldig an - da er ungene uthvilte, bursdagsbarnet har ikke gått hele dagen å bare ventet, de som er avhengig av Adhd medisiner har fortsatt god effekt av den.

Også går det også an å ha ettermiddagsfeiring med familien samme dag om man vil det. 

I ukedagene har det også vært noen som praktiserer å ha det rett etter skolen, fra 12.40 til 15.00 - da bor gjerne bursdagsbarnet slik at man kan gå i flokk. Kan være litt tidlig å hente klokka 15.00 for endel, så den er kanskje ikke så "universal". 

Anonymkode: 6a87e...038

Det er en annen tråd her inne hvor de syntes 1,5 t var vel kort og at 2t var det vanligste.

Anonymkode: 02f66...11f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker best rundt 13-15. Spiller ingen rolle om det er lørdag eller søndag for meg :)

For oss ble det lørdag i år da lokalet ikke leies ut på søndager.

Anonymkode: 2bdc6...f4c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her pleier de feire fredag 17-19, som er genialt. Da kan man dra bort etterpå, og har helgen fri til tur i skogen, ski etc. 

Evt søndag etter 16. Drar selvsagt i de som blokker hele dagen i helgen også, men det er veldig irriterende å få «ødelagt» dagen. 

Anonymkode: 1a229...b0b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har likt lørdag/søndag 12-14 best. 

Anonymkode: 63809...f75

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er åpen for alt, har skjeldent store planer, og klassebursdager trumfer det meste.

Anonymkode: 548c4...152

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er åpen for alt, har skjeldent store planer, og klassebursdager trumfer det meste.

Anonymkode: 548c4...152

Det er lett og si med ett barn. Når du har tre i skolealder så er du oppe i 30-40 klassebursdager i året. Det går helt knall om de er på hverdager, men vi lar ikke være å dra bort pga helgebursdager. 

Anonymkode: 6b8c2...c1c

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (18 timer siden):

Det er jo ikke lite stress å pynte og gjøre i stand til bursdag rett etter jobb og så har man kanskje en halvtime på seg?

Det aller meste kan gjøres klar dagen i forveien, eller også lenge før. Pizzaboller kan fryses, tas opp om morgenen og en liten runde i ovnen rett før bursdagen starter. Pynting og kaker kan gjøres dagen i forveien. Null stress.

Anonymkode: b8954...651

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det aller meste kan gjøres klar dagen i forveien, eller også lenge før. Pizzaboller kan fryses, tas opp om morgenen og en liten runde i ovnen rett før bursdagen starter. Pynting og kaker kan gjøres dagen i forveien. Null stress.

Anonymkode: b8954...651

Ja sant det men det resulterer i at man må opp tidligere enn vanlig. Og man kommer heseblesende inn døra fra jobb og ser sikkert ut som en dass om det har vært hektisk på jobb og kanskje man stinker svette og whatnot og så skal man rekke og dusje, bursdagsbarnet kanskje og må det eller iallefall bytte klær... Ja jeg blir stressa av å tenke på sånt 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg liker best rundt 13-15. Spiller ingen rolle om det er lørdag eller søndag for meg :)

For oss ble det lørdag i år da lokalet ikke leies ut på søndager.

Anonymkode: 2bdc6...f4c

Det likte jeg også best når vi hadde barnebursdager.

Anonymkode: c3202...905

AnonymBruker
Skrevet

Nå har vi bare et halvt års erfaring fra skole, men her har alle vært ca 17-19 på fredager i gymsalen på skolen, med to unntak der de dro rett fra sfo kl 15.

Det har vært supert. Min førsteklassing er a-menneske, fort overstimulert  og tidlig trøtt, men med unntak av bursdagen i august har dette gått kjempebra. Vi prioriterer bursdager (jeg har selv vært bursdagsbarnet der halvparten uteble, det er ikke noe gøy), og da er det fint å ha lørdag og søndag til andre ting. 

I barnehagen var/er det stort sett i helger, og det er veldig fint når barna er små, men da foretrekker jeg søndag, gjerne kl 12

Anonymkode: 231e6...dda

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nå har vi bare et halvt års erfaring fra skole, men her har alle vært ca 17-19 på fredager i gymsalen på skolen, med to unntak der de dro rett fra sfo kl 15.

Det har vært supert. Min førsteklassing er a-menneske, fort overstimulert  og tidlig trøtt, men med unntak av bursdagen i august har dette gått kjempebra. Vi prioriterer bursdager (jeg har selv vært bursdagsbarnet der halvparten uteble, det er ikke noe gøy), og da er det fint å ha lørdag og søndag til andre ting. 

I barnehagen var/er det stort sett i helger, og det er veldig fint når barna er små, men da foretrekker jeg søndag, gjerne kl 12

Anonymkode: 231e6...dda

Aldri opplevd stort frafall på søndager. Vi har som regel feiret på en søndag 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.2.2026 den 11.16):

Her har vi begynt å ha bursdager litt tidlig i helgene. Type 12.00 - 13:30. Eller 11.30 - 13.00. Det har slått veldig an - da er ungene uthvilte, bursdagsbarnet har ikke gått hele dagen å bare ventet, de som er avhengig av Adhd medisiner har fortsatt god effekt av den.

Også går det også an å ha ettermiddagsfeiring med familien samme dag om man vil det. 

I ukedagene har det også vært noen som praktiserer å ha det rett etter skolen, fra 12.40 til 15.00 - da bor gjerne bursdagsbarnet slik at man kan gå i flokk. Kan være litt tidlig å hente klokka 15.00 for endel, så den er kanskje ikke så "universal". 

Anonymkode: 6a87e...038

Dette er det verste tidspunktet for alle andre. Helgen blir ødelagt. Søndag ettermiddag kl 17 så man kan reise bort eller hverdager etter skolen. 

Anonymkode: 63e9e...992

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette er det verste tidspunktet for alle andre. Helgen blir ødelagt. Søndag ettermiddag kl 17 så man kan reise bort eller hverdager etter skolen. 

Anonymkode: 63e9e...992

«alle andre»? Er jo ikke sånn at alle har mulighet til å reise bort i helgene på grunn av fritidsaktiviteter lørdag formiddag. 

Anonymkode: c3202...905

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...