Gå til innhold

Kutta ut sukker. Dette skjedde

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er sukkeravhengig. Men når jeg har klart å slutte så har vekten rast ned. 

Anonymkode: b62cb...214

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men ts trenger ikke gå ned hun har normal bmi 

Anonymkode: 2ec8f...a42

Skrevet

Når du sier at formen ikke er bedre så kan det godt være vitamin mangel eller noe annet sykdom realitert 

Gå til legen din

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du sier at formen ikke er bedre så kan det godt være vitamin mangel eller noe annet sykdom realitert 

Gå til legen din

Har testa meg for alt, ingen mangler heller. Spiser jo jevnt sunt, men kutta ut godteri en periode 

Anonymkode: eca7a...1dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har testa meg for alt, ingen mangler heller. Spiser jo jevnt sunt, men kutta ut godteri en periode 

Ok det kan være så mye som gjør at man ikke er helt i form både fysisk og psykisk så det blir litt som å leite etter nåla i høystakken 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok det kan være så mye som gjør at man ikke er helt i form både fysisk og psykisk så det blir litt som å leite etter nåla i høystakken 

Hvorfor skulle det være det? Jeg spiser 90 prosent sunt hele tiden 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor skulle det være det? Jeg spiser 90 prosent sunt hele tiden 

Det trenger ikke være noe med kosthold å gjøre 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Okei da hadde jeg heller valgt medisiner for å kunne ha mer avslappet forhold til mat 

Å jeg har alderi hørt om noen med diabetes 2 går til eneringsfyiolog, jeg har bare hørt dem får all info fra fastlege. Ikke har det vært snakk om trening heller 

Dette var på et felles kurs med sikkert 70 deltakere, så det stemmer nok at folk som ikke har en ravende ukontrollerbar diabetes 2 ikke blir henvist til ernæringsfysiolog. Jeg har dog opplevd mye fokus på trening/bevegelse.

Anonymkode: d4c8f...667

Skrevet

Kropper er forskjellig. 

Jeg sliter med å holde blodsukkeret stabilt, og har periodevis reaktiv hypoglykemi. Eller som legen sa, periodevis overaktiv insulinproduksjon. 

Sukker forverrer tilstanden min. Holder jeg meg unna sukker og raske karbohydrater føler jeg kroppen er stabil. 

Jeg har slitt med akne hele livet, gått på flere isotretoninkurer. Men etter jeg kuttet sukker og raske karbohydrater har huden min blitt helt fin, ikke en eneste kvise. 

Når det er sagt skulle jeg ønske kroppen min hadde høyere toleranse for sukker. 

Anonymkode: 0ced3...b8f

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kropper er forskjellig. 

Jeg sliter med å holde blodsukkeret stabilt, og har periodevis reaktiv hypoglykemi. Eller som legen sa, periodevis overaktiv insulinproduksjon. 

Sukker forverrer tilstanden min. Holder jeg meg unna sukker og raske karbohydrater føler jeg kroppen er stabil. 

Jeg har slitt med akne hele livet, gått på flere isotretoninkurer. Men etter jeg kuttet sukker og raske karbohydrater har huden min blitt helt fin, ikke en eneste kvise. 

Når det er sagt skulle jeg ønske kroppen min hadde høyere toleranse for sukker. 

Anonymkode: 0ced3...b8f

Det er nok ikke noe med kostholdet til ts som gjør at hun ikke er helt i form 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ts hvorfor sier du at du vil ned i vekt? Du har jo sagt at du har normal bmi så det du holder på med nå er farlig 

BMI er ikke noe godt mål. Erfarer det selv. Hadde helt normal BMI på 22,3 da jeg bestemte meg for å bli kvitt alt det farlige indre fettet og få ned fettprosenten min. Har nå BMI på 21,4 og en helt annen kropp. Men det er fortsatt for mye lagret i mageregionen som skal av. Begynner å mistenke at sunn og frisk og sprek er helt nederst på normal-BMI'en. Og/eller at BMI ikke egner seg til å vurdere helse i det hele tatt. Og det kan jo gjelde i begge retninger. De med mye muskler og lite fett kan jo være overvektige i følge BMI. Tilsvarende kan vi med helt normal BMI ha mye farlig innvendig fett som ikke burde være der.

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Folk med normal bmi trenger heller ikke tilsatt sukker. Sukker er ikke noe man trenger for å leve, er du sugen på noe søtt, spis frukt. 

Anonymkode: 58162...5b8

Helt korrekt.

Bare en liten notis. Det finnes ketchup uten tilsatt sukker. Men den smaker høgg😆

Anonymkode: c4131...d2a

I sverige fant vi en helt uten tilsatt sukker som faktisk var god. Var ikke søtet heller. Smakte ketsjup. Idun sin er eddik? 
Jeg spiser ikke ketsjup anyways, men vi har barn.

Kun melkesukker.

Melk.no

Brunost er ikke tilsatt sukker

Stadig blir brunosten trukket frem som sukkerbombe og sammenlignet med søte pålegg som sjokoladepålegg. For å avlive en myte først som sist: Brunost inneholder ikke tilsatt sukker. Den inneholder naturlig sukker i form av laktose (melkesukker). 

Anonymkode: c4131...d2a

Det er så mange ting å tenke på at man kan jo bli helt overveldet.
Brunosten har lav glykemisk indeks og er jo ingen sukkerbombe. 
Eks har brunost GI på 27, mens Nugatti på 55-60 (middels GI). Raffinert sukker har GI på 65 i følge Copilot, mens Cornflakes og hvitt hvetemel har GI på 85. Grovbrød (GI ca 40 - lav) med brunost er jo en helt ok mat i moderate mengder. Men det er jo 17% mettet fett, og 410 kcal pr 100g. Så om man ønsker å gå ned i vekt skader det nok ikke å anse brunost som dessert man spiser sjelden. Også mtp innholdet av mettet dett, som for hjertet og blodårene sin del bør begrenses. Elsker man brunost må man kanskje begrense andre kilder til mettet fett.  

Så - selv om brunosten er uten tilsatt sukker, er det jo ikke akkurat helsekost. Og iaf ikke noe for overvektige som vil ned i vekt. 

En slik tabell (laget av Copilot) sier jo litt om at det er mye å tenke over...
Hva som er det rette å spise kommer jo an på hva man sorterer på her. 
Og hva man egentlig er ute etter.
Antagelig derfor de aller fleste er enige om at et balansert kosthold er lurt, men klart man bør jo unngå et høyere energiinntak enn man forbruker. Og samtidig sikre nok av næringsstoffene man trenger, fra varierte kilder. Ikke enkelt å si at en matvare er feil eller bra nødvendigvis. Folk som trener mye trenger kanskje mer enn bare brokkoli, mens folk som lever stillesittende liv kanskje ikke kan spise særlig mye med mye kalorier i det hele tatt for ikke å overskride sitt kaloriforbruk. SÅ brunost kan jo være alt fra en fin ting i kostholdet, til noe som bør bli i butikken. Fysisk aktivitet er en stor del av regnestykket.

Her er den oppdaterte tabellen med Nugatti satt til GI ≈ 33 og sortert fra lavest til høyest GI:

Vare GI Energi (kcal) Mettet fett (g) Umettet fett (g) Protein (g)
Brokkoli (rå) 15 34 0,4 0,4 2,8
Gulrot (rå) 16 25–36 ~0 ~0 0,7
Mørk sjokolade 70 % 25 578 27 14,9 8,4
Linser (grønne, kokt) 25 52 0,1 0,4 5,7
Brunost 27 406–466 17–19 ~7 11–11,3
Nugatti 33 526 3,4 24,5 4,6–4,9
Bønner (brune, kokt) 30–40 126 0,1 0,3 9
Epler (rå) 30–40 48–53 0,0–0,3 ~0,1 0,3–0,5
Melkesjokolade 40 541 19,9 10,7 8,1
Banan (rå) 51–55 89–96 0,3 0,3 1,1
Havregryn 55 369 1 4,4 14,1

Anonymkode: 9309b...65b

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har vært plsget av betennelser, magesykdom, uvi hele tiden, uren hud osv osv. 

merker jeg ble kvitt alt av betennelser og magesykdom roer seg uten sukker. Det jeg merker det på. Ikke noe på vekta

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ingenting! Ikke gikk jeg ned i vekt, ikke følte jeg meg bedre eller mer opplagt. Hører jo så mye om dette farlige sukkeret, men jeg merket nada på kroppen etter to mnd uten. Noen med lignende opplevelser? 

hvor lenge er det du har følt det sånn? 

du kan være utbrendt

psykiske plager

sykdom som ikke er fanget opp enda 

det kan være været 

mange på bevegelse 

lite søvn 

det er så mye det kan være, en ting er sikkert er at det ikke har noen sammenheng med kosthold siden alle prøvene dine var fine som du da 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

hvor lenge er det du har følt det sånn? 

du kan være utbrendt

psykiske plager

sykdom som ikke er fanget opp enda 

det kan være været 

mange på bevegelse 

lite søvn 

det er så mye det kan være, en ting er sikkert er at det ikke har noen sammenheng med kosthold siden alle prøvene dine var fine som du da 

Hvorfor tror alle jeg er uopplagt? Jeg føler meg helt fin, tenkte bare å se alt det snakket om at kutting av sukker er løsningen på alt. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor tror alle jeg er uopplagt? Jeg føler meg helt fin, tenkte bare å se alt det snakket om at kutting av sukker er løsningen på alt. 

Hvorfor forandre livstil om du føler deg helt fin og vekten er normal?

Anonymkode: 68267...c37

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å kutte usunne ting, vil jo være løsningen på fremtidige livsstilssykdommer. Livet du har levd tar deg igjen når du passerer 50.   

Anonymkode: 68267...c37

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

fordi det er jo det du skrev i hoved innlegget  dit: ikke følte jeg meg bedre eller mer opplagt var det du skrev, så når formen din er fin og kostholdet da skjønner jeg ikke hva du vil med dette innelgget 

• Liker 1
Skrevet

Flott overskrift. Jobber du i Dagbladet?

Anonymkode: cf799...35c

Skrevet

Kutta dere bare ut sukker eller alle typer karbohydrater?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...