Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #41 Skrevet 2. april 2006 Eller lærerne kamuflerer sine lønnskrav som ønske om bedre undervisning for elevene. ← Nemlig! Det er selvfølgelig der kjernen ligger i det meste Utdanningsforbundet gjør. Deres mål er hele tiden å skru opp lønnen til det dobbelt eav hva andre akademikere med mer utdannign enn lærerne tjener...og slik som H. Hjetland syter og sutrer får hun sikkert viljen sin!
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #42 Skrevet 2. april 2006 Nemlig! Det er selvfølgelig der kjernen ligger i det meste Utdanningsforbundet gjør. Deres mål er hele tiden å skru opp lønnen til det dobbelte av hva andre akademikere med mer utdanning enn lærerne tjener...og slik som H. Hjetland syter og sutrer får hun sikkert viljen sin! ← Beklager, men jeg forstår ikke hvordan det er en kamp om lønn. Kampen dreier seg om at det ikke skal skilles mellom undervisningstid og forberedelsestid. Om vi skal tjene dobbelt så mye som andre akademikere, så er det en laaang vei å gå! Det som forbauser meg mest er at de som er mest i mot lærere og skolesystemet synes det er helt i orden at lærerne ikke skal få tid til å forberede undervisningen. Hvordan tror de det vil være på skolen da?
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #43 Skrevet 2. april 2006 Hvordan i all verden klarte lærerne å få lærdom inn i elevene før de begynte å skrike så mye om alt mulig i mediene?
T.S Skrevet 2. april 2006 #44 Skrevet 2. april 2006 Hvordan i all verden klarte lærerne å få lærdom inn i elevene før de begynte å skrike så mye om alt mulig i mediene? ← Alt var best før? Ja, da var sommeren varmere, vinteren tørrere og vi var best i verden
Gjest Gjest Skrevet 2. april 2006 #45 Skrevet 2. april 2006 Hvordan i all verden klarte lærerne å få lærdom inn i elevene før de begynte å skrike så mye om alt mulig i mediene? ← Struktur og disiplin? Tror det var det som fikk det til å fungere da jeg gikk på skolen. Jeg tror ikke at vi som barn var særlig mye bedre enn dagens unger. Likevel er det det jeg får inntrykk av at det strander på i blant. At vi som foreldre ikke klarer å oppdra barna våre og deretter slipper dem løs på forsvarsløse lærere. Selvfølgelig skal ungene ha oppdragelse hjemmefra og disiplin er viktig. Men det gir gale signaler om det ikke også blir fulgt opp på skolen. Selv husker jeg en episode i skolegården fra jeg var ung, for over tyve år siden. En lærerinne som forsøkte å skille to kamphaner på barneskolen fikk faktisk problemer med å komme helskinnet fra det. (Sjokkerende selvfølgelig og ikke vanlig, men det forekom altså.) Nei jeg tror nok ikke ungene er noe verre i dag enn den gang.
Gjest Gjesten Skrevet 2. april 2006 #46 Skrevet 2. april 2006 Den gong hadde ein spesialskular for verstingane. Og foreldra hadde mindre makt enn no. Og det er sikkert bra at dette er endra, eg veit ikkje. Eg berre veit at vi hadde farlege og valdelege elevar på skulen min fordi foreldra meinte ungen var normal, det var alle dei andre som var unormale.
Gjest Gjest_Lisa_* Skrevet 2. april 2006 #47 Skrevet 2. april 2006 Er lærer sjøl - 6 års utdanning, lærerhøgskole + to grunnfag, noe som ikke er uvanlig. Jeg elsker jobben min, føler at jeg jobber med noe virkelig meningsfylt. De fleste av mine klegaer er enig med meg. Vi stiller ennå på samtaler om kvelden og synes det er ok om elever eller foreldre ringer oss hjem. Men det er klart, noen "syterauer" er det på personalrommet som helst vil gjøre minst mulig. Slik er det desverre i mange bransjer. Noen av dem har vært i yrket lenge og ynder å fortelle at alt var bedre før. Det var den gang skolen slutta kl 14.00 og man kledde seg opp for å gå på lærerråd og planlegge i fellesskap engang i mnd. Det var den gang vaskekona tok møkka di og vanskelige elever ble sendt på spesialskole. Akk svunnen tid. De ødelegger for oss andre som aldri har jobbet i den gamle skolen, vi som aldri har gått hjem og lufta bikkja kl 14. 00 til naboers irritasjon. Er enig i at utdanningsforbundet framstiller oss svært sytete i pressen. Men pressen vil det slik. I blant når vi gjør spennende ting på skolen blir avis og lokal tv varslet. Vi ønsker å vise hva som skjer i skolen. Det er slett ikke alltid det er godt stoff og at de gidder å komme. Er det streik derimot kommer de...... Nei, ta på deg nye briller gå inn på en av skolenes mange nettsider og se hva som skjer rundt på skolene. Spør barnet ditt. Du er hjertelig vellkommen inn i klasserommet på den kolen barnet ditt går og, bare for å sitte å kjenne skolelukta og se at verden har gått framover selv i en gammel byggning
Gjest Lisa - igjen Skrevet 2. april 2006 #48 Skrevet 2. april 2006 Glemte å si at jeg tjener 375.000 med max ansiennitet.(6 år, adjunkt med opprykk. Får ikke betalt for det 6. året mitt. "Trenger det ikke" )Klager ikke. En tidligere klassekamerat fra videreg. bor borti gata her. Han er sivilingeniør og har litt over 5 års utdanning etter videreg. Årslønna er 780.000. Hans lønn vil nok stige mer. Ikke vanlig at du står å stedet hvil når du er 40.
Gjest LoisLane Skrevet 2. april 2006 #49 Skrevet 2. april 2006 Jeg blir bare deppa over sånne holdninger til meg som fagperson. Kanskje er dere en av de i foreldregruppa mi som ikke sier et ord på møter? Jeg får bare mer lyst til å skifte jobb...
Gjest King James II Skrevet 2. april 2006 #50 Skrevet 2. april 2006 lærere er mine fiender..De skal stopeps for en ver pris...Men egentlig brur jeg meg lite om dem de lærte meg ikke en dritt uansett borset fra kanskje 2 av dem,
Sun Mei Skrevet 3. april 2006 #51 Skrevet 3. april 2006 Lærernes oppgjør i år handler om arbeidstidsavtalen og ikke mere lønn. I år er det førskolelærernes lønn Utdanningsforbundet fokuserer på. Dere vrir og vender på det og kommer med usakligheter som ikke hører hjemme i debatten om arbeidstid.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2006 #52 Skrevet 3. april 2006 Lærernes oppgjør i år handler om arbeidstidsavtalen og ikke mere lønn. I år er det førskolelærernes lønn Utdanningsforbundet fokuserer på. Nå skal jeg ta et helt tilfeldig valgt eksempel. Hvis en person tjener kr. 200.000,- pr år for å jobbe 35 timer pr uke, vil da denne personen få en høyere timesbetaling (=lønn) hvis vedkommende får samme årslønn når arbeidstiden reduseres til 30 timer pr uke? Dere vrir og vender på det og kommer med usakligheter som ikke hører hjemme i debatten om arbeidstid. ← Hva har sånne ytringer i en debatt å gjøre? En diskusjon innebærer forskjellige vinklinger på det man diskuterer. Jeg kan ikke fatte at du kan påstå at størrelse på lønn og lengde på arbeidstid ikke har noe med hverandre å gjøre.
Sun Mei Skrevet 3. april 2006 #53 Skrevet 3. april 2006 Det er hvordan lærernes arbeidstid skal tilrettelegges det er snakk om, ikke hva de har i lønn. Lærerne har nå muligheten til å jobbe hjemmefra. Det vil de ikke få ved den nye arbeidstidsavtalen. Da skal de ha alle sine timer lagt til skolebygget. Dette vil da ikke ha utslag på lønna deres
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2006 #54 Skrevet 3. april 2006 Hvorfor kan ikke lærerne jobbe på en arbeidsplass - det funker da for de fleste andre arbeidsgrupper?
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2006 #55 Skrevet 3. april 2006 Hvorfor kan ikke lærerne jobbe på en arbeidsplass - det funker da for de fleste andre arbeidsgrupper? ← Hvor mange pc'r tror du det finnes på norske skoler? Jeg går på lærerskolen, og har hatt endel praksis i det siste årene. På et vanlig personalrom deler fire eller fem lærere EN datamaskin. Hvor lett er det å jobbe da? Mye som kan gjøres for hånd, det er klart, men jeg tror likevel at skal lærere bli tvunget til å jobbe mer på skolen, så burde tilgangen til flere datamaskiner bli mye bedre. Og det har jo ikke skolene råd til
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2006 #56 Skrevet 3. april 2006 Det er hvordan lærernes arbeidstid skal tilrettelegges det er snakk om, ikke hva de har i lønn. Lærerne har nå muligheten til å jobbe hjemmefra. Det vil de ikke få ved den nye arbeidstidsavtalen. Da skal de ha alle sine timer lagt til skolebygget. Dette vil da ikke ha utslag på lønna deres ← Det vil med andre ord bli enklere å kontrollere at de jobber de timene de fører opp? Det burde da ikke skremme noen med rent mel i posen?
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2006 #57 Skrevet 3. april 2006 Hvorfor mener så mange at det er ok at lærere skal ha mer bundet arbeidstid, mens trenden ellers i yrkeslivet er at det blir større fleksibilitet?
Sun Mei Skrevet 3. april 2006 #58 Skrevet 3. april 2006 Det vil med andre ord bli enklere å kontrollere at de jobber de timene de fører opp? Det burde da ikke skremme noen med rent mel i posen? ← Nei, selvfølgelig ikke. Det er vel ikke noe skremmemiddel. Men her du vært på en skole og sett arbeidsforholdene for en lærer?
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2006 #59 Skrevet 3. april 2006 Hvor mange pc'r tror du det finnes på norske skoler? Jeg går på lærerskolen, og har hatt endel praksis i det siste årene. På et vanlig personalrom deler fire eller fem lærere EN datamaskin. Hvor lett er det å jobbe da? Mye som kan gjøres for hånd, det er klart, men jeg tror likevel at skal lærere bli tvunget til å jobbe mer på skolen, så burde tilgangen til flere datamaskiner bli mye bedre. Og det har jo ikke skolene råd til ← Nå ja, jeg har vel ikke så stor tro på at alle lærerne må forberede sine timer samtidig. Det meste går an hvis man vil - foreningene til lærerne vil ikke.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2006 #60 Skrevet 3. april 2006 Men hvorfor krever da ikke lærerne bedre arbeidsforhold på jobb isteden for å nekte å være på arbeidsplassen i arbeidstiden? Ja, jeg har dessverre fordommer mot lærerne. En venninne av meg jobber som lærer og jeg har svært sjelden opplevd at hun har jobbet på ettermiddager og i helger (hun har 3 små barn, så det hadde hun fått problemer med å gjøre). Hun begynner samtidig som meg på jobb og er hjemme lenge før meg. I tillegg har hun jo fri høst, jul, vinter, påske, sommer ++++. Det er vist nok avspassering. Jeg kjenner jeg blir en smule rød i toppen når hun begynner å jamre ogver så dårlige forhold hun har på jobb.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå