Gå til innhold

Hvorfor mister folk barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
DesmondMiles skrev (50 minutter siden):

Det er ikke automatisk saksbehandlingsfeil, nei. Veldig mange som har barnevernssak har lite selvinnsikt, og er lite realitetsorienterte. Når disse folkene ikke liker svarene de får, så er ikke dette saksbehandlingsfeil.

Noen foreldre som har mistet omsorgen for barna sine ringer og sender SMS til saksbehandler daglig.

Du verden så du vet..  Du må være på innsiden av systemet siden du vet innhold  i både mailer og hva som skjer. 
Om foreldre sender sms daglig vet jeg ingenting om, jeg jobber ikke i tjenesten og kan ikke uttale meg om det. 
Men vi sendte 4 mailer vi ikke fikk besvart, det ble tematisert i retten fra advokatene. 

Anonymkode: 9effc...372

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2025 den 16.59):

Kjenner ingen i den kategorien du beskriver. Mulig du har gjort deg opp en mening og er full av fordommer. 
jeg kjenner flere som har fått hjelp av barnevernet, de er bl a advokat, lærer, lege. 

Det er ofte slik at der foreldrene kommer fra de øvre samfunnslag, så mottar de ofte hjelpetiltak på grunn av barnets atferd, ikke foreldrenes manglende omsorgskompetanse. I de lavere samfunnslag er det oftere slik at tiltak (både hjelp og tvang) kommer som følge av foreldrenes manglende omsorgskompetanse- eller -evne i mange tilfeller. Forskjellen er ofte at de ressurssterke fra øvre samfunnslag selv ser problemene, og oppsøker hjelp til barnet. De mange fra lavere lag er det ofte slik at de selv ikke ser sine egne begrenslinger og mangler som foreldre. Det meldes ofte inn av barnehage, skole og helsestasjon. Som regel ikke med foreldres samtykke, slik at det må gå så langt at det offentlige må ty til opplysningsplikten for å lovlig kunne skaffe barna hjelp. For uten samtykke har de ikke lov til å melde om de ikke har grunn til å tro at det dreier seg om forhold etter barnevernsloven paragraf 13-2; alvorlige mangler ved den daglige omsorgen. Skulle ønske samfunnet var rigget slik at det holdt å være bekymret generelt som ansatt i forvaltningen. 

Anonymkode: a8f6d...9bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ofte slik at der foreldrene kommer fra de øvre samfunnslag, så mottar de ofte hjelpetiltak på grunn av barnets atferd, ikke foreldrenes manglende omsorgskompetanse. I de lavere samfunnslag er det oftere slik at tiltak (både hjelp og tvang) kommer som følge av foreldrenes manglende omsorgskompetanse- eller -evne i mange tilfeller. Forskjellen er ofte at de ressurssterke fra øvre samfunnslag selv ser problemene, og oppsøker hjelp til barnet. De mange fra lavere lag er det ofte slik at de selv ikke ser sine egne begrenslinger og mangler som foreldre. Det meldes ofte inn av barnehage, skole og helsestasjon. Som regel ikke med foreldres samtykke, slik at det må gå så langt at det offentlige må ty til opplysningsplikten for å lovlig kunne skaffe barna hjelp. For uten samtykke har de ikke lov til å melde om de ikke har grunn til å tro at det dreier seg om forhold etter barnevernsloven paragraf 13-2; alvorlige mangler ved den daglige omsorgen. Skulle ønske samfunnet var rigget slik at det holdt å være bekymret generelt som ansatt i forvaltningen. 

Ja man har mange grader av svakheter hos foreldre. Noen har helt åpenbart manglende ressurser og innsikt i hva barna trenger. 
hva er bekymret? 
Jeg jobber selv med barn og det å være bekymret er det stor uenighet om. 
Å melde til barnevernet er vi enig i de åpenbare sakene, men uenig i andre. 
Ikke alle som jobber med barn har nok kunnskap om hvilke instans som er riktig om et barn har utfordringer. Noen mener vi skal melde til Bv når barn sliter med konsentrasjon. At det sikkert er dårlige familieforhold. Mens andre mener ppt er riktig instans. Det handler om å ha kompetanse nok til å vite hvilke instans som kan hjelpe. Barnevernet får mye meldinger om urolige barn på skolen, som blir utsatt for mobbing. Dette er ofte andre instanser som skal inn. 
Bv er der for alvorlig omsorgssvikt, vold og overgrep grovt sett. 
også for de som trenger avlastning. 
Ikke for de barna som mangler matpakke eller har for små sko. Da er det mange som burde vært meldt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er vel tull og tøys… det er ingen som har skrevet dette bortsett fra deg.

Du får ha lykke til med å leve i din fantasiverden. Skjønner ikke hva du gjør her inne om du tror anonyme deler vonde historier med hensikt i å lyve. Ingenting av det som skrives her inne kan etterprøves, og hvis du har tanker om at alle lyver så burde du heller være med folk irl så du får bekreftet at folk er ekte 

Jo det er det i flere av trådene dine ..

Anonymkode: a7f29...eae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du verden så du vet..  Du må være på innsiden av systemet siden du vet innhold  i både mailer og hva som skjer. 
Om foreldre sender sms daglig vet jeg ingenting om, jeg jobber ikke i tjenesten og kan ikke uttale meg om det. 
Men vi sendte 4 mailer vi ikke fikk besvart, det ble tematisert i retten fra advokatene. 

Du er ekstremt nedlatende mot alle som svarer deg og ikke er enig , det sier i grunn alt 

Anonymkode: a7f29...eae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

men det kan jo være at de nettopp ser sine begrensninger at de er skeptiske til å søke hjelp/ikke søker om hjelp, selv om det ikke skal være slik at man gjør forskjell på de ulike samfunnslag så skjer det likevel i praksis. de føler kanskje sterkere på maktesløshet i møte med det offentlige. hvis man er fra øvre samfunnslag får man kanskje mer hensiktsmessig hjelp og det sitter lengre inne å ty til drastiske grep fra barnevernets side. man vet at man er prisgitt dem man møter i barnevernet og man tør kanskje ikke å ta slike sjanser på vegne av barna sine. 

Anonymkode: b02a1...28d

AnonymBruker
Skrevet

Nettopp lest en sterk historie i VG . Der kan jo lese hvordan et barn kan ha det😢

Anonymkode: f1dca...7d2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kan også gå inn på lovdata og lese dommer mot barnevernet i det siste. 

Jeg har litt vanskelig med å forstå akkurat hva du legger i at en rettsavgjørelse er en "dom mot barnevernet." Har du lovdata-referansene til et par av disse så jeg kan se? 

Anonymkode: a66b4...4b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har litt vanskelig med å forstå akkurat hva du legger i at en rettsavgjørelse er en "dom mot barnevernet." Har du lovdata-referansene til et par av disse så jeg kan se? 

Når barnevernet velger å fatte vedtak om omsorgsovertakelse, plassering utenfor hjemmet og setter barn på institusjon basert på opp konstruert sak. Saken går til retten, og barnevernet taper. Da får de en dom mot seg. De må vite hva de gjør før de flytter på barn. De skal være 100% sikker når de fatter et vedtak, at de ikke senere taper i domstolene. Da viser det seg at de har plassert barnet ulovlig. 
Det skaper store traumer for barna det gjelder og for foreldrene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er ikke abonnent i lovdata. Men fikk tilsendt flere dommer under en sak. 
15 ulike dommer siste året der barnevernet har tapt i retten. 
Feilen ligger i manglende personlig egnethet og lav kompetanse. De kan ikke plassere et barn på grunnlag som ikke holder mål i domstolene. Ikke gang på gang. Barna bærer konsekvensene hele livet, de ansatte kaster seg over neste sak. Ingen konsekvenser. De betaler ikke engang erstatning til familiene, da det er forsikringsselskapet til kommunen som dekker det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...