Gå til innhold

Snusfornuftige barn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ingen av guttene mine liker å bli skitne. Da de kom hjem fra barnehagen var de blant de reneste ungene der til tross for at andre hadde kastet søle rundt. De har sjeldent vært møkkete utenom noen få uhell med makrell i tomat eller søle på kinnene. De har verken svømt i søledammer eller kastet seg rundt i skiten. I en barnebursdag kastet alle gutta seg i søla i et masseslagsmål. Foreldrene som var der bare så på og tenkte at det var helt normalt. Sønnen min sto et stykka unna og ble helt forferdet over villmannsoppførselen. Barn er barn, men det betyr ikke at de skal være møkkete villmenn uten noen form for oppdragelse. Guttene har hatt hull på knærne/albuen 3 ganger og det er fra de gangene de har falt av syklene sine. Tror vi skal være glad for at barn er forskjellige fra hverandre. Barn vokser opp med forskjellig bakgrunn og forskjellige grunnlag. De trengs til ulike arbeidsoppgaver senere i livet så det er ingen fasit. Verken barnas far eller jeg har vært "rulle-i-søla-barn" og vi jobber begge på kontorjobber hvor man må oppføre seg pent og kle seg skikkelig. På jobbarrangementer med barn er det forventet at barna oppfører seg pent og at det skal være en refleksjon av foreldrene. Vi passer godt på barna våre og de har fullt fokus.

Anonymkode: 76a1a...cfd

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var en som rakket ned på "adhd-unger", og at jeg sikkert følte meg underlegen dette barnet. Hadde ikke hatt behov for å skrive om det ellers.

Anonymkode: 0f456...91b

Jeg oppfattet det innlegget som et forsøk på å svare med samme mynt. Om det er lov å mislike barn som er rolige og opptatt av å følge reglene må det jo være lov å mislike "adhd-unger" også?

Eventuelt bør vi voksne vite at ingen barn er perfekte og forsøke akseptere alle som de er, så lenge de ikke direkte plager eller er slemme mot andre.

Anonymkode: 34265...27d

• Liker 7
Skrevet

😂Manglende lyst til å rulle rundt i gjørma er det minste problem ved dette barnet. Men har fått flere svar og input via tråden som fikk ryddet opp i hvorfor jeg misliker dette barnet; jeg er lite petimeter og regelrytter selv. Og liker dårlig sånne sider både hos barn og voksne. Men for å svare i samme stil som et av svarene jeg fikk lenger opp; det er fint noen er sånn. Noen må jo bli hjerte-og sjelløse byråkrater, også.

Men hva feiler det deg egentlig? Du mener at dette barnet er helt utålelig men det eneste du kan si spesifikt er at barnet ikke liker å bli skitten. Og så beskriver du barnet som en som kan passe som en hjerteløs og sjelløs byråkrat. Grøsser over å tenke på at voksne kan tenke sånne ekle og smålige tanker om barnas venner. Og hate dem så mye at de skriver mange sider om dem på nett!

Anonymkode: a6308...70b

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg sliter litt med å forstå hva TS mener når det eneste eksempelet hun kan gi, er at barnet ikke liker å bli skittent. Forstår ikke helt hva det er å irritere seg over?

Ungene mine har hatt med en masse ulike unger hjem hit i årenes løp, og selvsagt har jeg likt noen av dem bedre enn andre. Noen har nok sagt ting jeg synes barn ikke burde si. Men jeg synes det høres veldig rart ut å la det gå så ekstremt inn på seg som TS gjør. Hadde forstått reaksjonen om dette barnet mobbet barnet til TS eller noe. Men det virker som om det kun er barnets personlighet som trigger TS så ekstremt? Da synes jeg du bør gå litt i deg selv, TS, og finne ut hva det er som gjør at dette påvirker deg så mye.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Men hva feiler det deg egentlig? Du mener at dette barnet er helt utålelig men det eneste du kan si spesifikt er at barnet ikke liker å bli skitten. Og så beskriver du barnet som en som kan passe som en hjerteløs og sjelløs byråkrat. Grøsser over å tenke på at voksne kan tenke sånne ekle og smålige tanker om barnas venner. Og hate dem så mye at de skriver mange sider om dem på nett!

Uanonym bruker skrev (44 minutter siden):

Jeg sliter litt med å forstå hva TS mener når det eneste eksempelet hun kan gi, er at barnet ikke liker å bli skittent. Forstår ikke helt hva det er å irritere seg over?

Ungene mine har hatt med en masse ulike unger hjem hit i årenes løp, og selvsagt har jeg likt noen av dem bedre enn andre. Noen har nok sagt ting jeg synes barn ikke burde si. Men jeg synes det høres veldig rart ut å la det gå så ekstremt inn på seg som TS gjør. Hadde forstått reaksjonen om dette barnet mobbet barnet til TS eller noe. Men det virker som om det kun er barnets personlighet som trigger TS så ekstremt? Da synes jeg du bør gå litt i deg selv, TS, og finne ut hva det er som gjør at dette påvirker deg så mye.

Jeg støtter begge disse svarene 100%. 

Svarene til TS viser dog tydelig at det er et TS-problem som projikteres. 

Anonymkode: 8dd1b...3a0

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg støtter begge disse svarene 100%. 

Svarene til TS viser dog tydelig at det er et TS-problem som projikteres. 

Anonymkode: 8dd1b...3a0

Helt sært at selv etter 5 sider så er TS opptatt av å overtale oss om at det er helt normalt at hun er så opptatt av dette grusomme barnet, som ikke vil skitne til klærne. Lurer på om det faktisk er trygt for barnet å være på besøk hos TS. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

«En besserwisser er en person som tror de vet bedre enn andre og ofte opptrer belærende eller korrigerende»

men det er vel en del av dem her inne uansett 😂

det handler IKKE om vilter utagering eller ei, men om holdningen til andre mennesker..ikke særlig populær type i hvilken som helst sosial omgivelse.

Anonymkode: e8b20...565

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

«En besserwisser er en person som tror de vet bedre enn andre og ofte opptrer belærende eller korrigerende»

det handler IKKE om vilter utagering eller ei, men om holdningen til andre mennesker..ikke særlig populær type i hvilken som helst sosial omgivelse.

Er du TS? I så fall sikter du vel til egne holdinger til andre mennesker (barn!!). 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Er du TS? I så fall sikter du vel til egne holdinger til andre mennesker (barn!!). 

Nej, men det var definisjonen av hva en besserwisser er 🤷‍♂️

• Nyttig 2
Skrevet

Herregud. Heller snusfornuftig en hyper bajas som ruller seg i gjørma. 

Anonymkode: 4343a...eeb

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bingo! Skrev noe om  selvgodt vesen for å forklare hva jeg mener med snusfornuftig, men orker ikke forklare flere ganger.  Ts 

• Nyttig 2
Skrevet
Uanonym bruker skrev (4 timer siden):

Du sliter med forståelsen av hva jeg sikter til. Flere andre i tråden gjør det ikke.... Jeg tenker vi sier dette er et deg-problem. Ts. (😂 Sorry jeg er useriøs nå, svarer bare i samme stil som andre i tråden her;)

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du sliter med forståelsen av hva jeg sikter til. Flere andre i tråden gjør det ikke.... Jeg tenker vi sier dette er et deg-problem. Ts. (😂 Sorry jeg er useriøs nå, svarer bare i samme stil som andre i tråden her;)

Du er litt selvgod…Besserwisser…

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Bingo! Skrev noe om  selvgodt vesen for å forklare hva jeg mener med snusfornuftig, men orker ikke forklare flere ganger.  Ts 

Rart at du har vært så flink og beundret på skole og universitet når du sliter med å forklare helt enkle ting. Du har skrevet 5 sider om denne saken, falt det deg aldri inn å definere hva du mente og komme med mer enn ett eksempel (som ikke passer til definisjonen av ordet)?

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Rart at du har vært så flink og beundret på skole og universitet når du sliter med å forklare helt enkle ting. Du har skrevet 5 sider om denne saken, falt det deg aldri inn å definere hva du mente og komme med mer enn ett eksempel (som ikke passer til definisjonen av ordet)?

Nei. Det er da flere fra start som skjønte hva jeg siktet til. Definisjonen av snusfornuftig er å være et petimeter på et selvgodt vis. Når man deltar i en diskusjon uten å forstå det men mener det er forsiktig barn/veloppdratt barn og annet kan ikke jeg lastes for å ha kommet med dårlig beskrivelse. Det er flere som skjønte greia med en gang, mens du.....ikke. Tenker vi sier det er et du-problem til deg også;) Ts

(Holder meg ikke så seriøs etter så mange useriøse svar i tråden. Tydelig at man ikke helt forstår hva snusfornuftig vs et fornuftig barn er. Alle foreldre vil vel ha fornuftige barn.  Men ingen vil vel ha snusfornuftige barn?).

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 12.42):

Er et av barna ene ungen tar med hjem via vennegruppe noen ganger som jeg ganske enkelt ikke tåler helt. Veldig snusfornuftig og veldig vant til å ha alt fokus på seg. Får på følelsen av at dette barnet er svært vant til å være eneste barnet rundt voksne. Vi har alle vårt og dette barnet vekker så mye motvilje i meg, altså. Når ungen og de andre er besøk og herjer og leker helt fritt ute, passer det snusfornuftige barnet på å ikke bli skitten eller bustete på håret. Når jeg spør hvorfor får jeg et snusfornuftig svar om at hen ikke vil bli skitten.. Skjønner at det er bra å ha så fornuftige barn, men det er rart, eller...? Barna det er snakk er 9 år.

Jeg var et slikt barn. Jeg var en minivoksen, jeg passet på å ikke bli skitten eller ødelegge klærne mine mm.

Sannheten er at jeg ble utsatt for vold hjemme, jeg ble mye involvert i voksenting, jeg måtte i stor grad dra omsorg for meg selv og gjorde jeg ikke det, om jeg ble skitten på klærne, vanket det bank. Jeg brukte mye tid på å justere meg etter voksne, for å unngå kjeft eller juling, og jeg var redd for det meste. Dermed mistet jeg mye lekekompetanse og jeg forsto ikke helt det sosiale samspillet mellom barn, fordi jeg var mest opptatt av å lese de voksne. 

Anonymkode: 23451...b7d

• Liker 3
  • Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg var et slikt barn. Jeg var en minivoksen, jeg passet på å ikke bli skitten eller ødelegge klærne mine mm.

Sannheten er at jeg ble utsatt for vold hjemme, jeg ble mye involvert i voksenting, jeg måtte i stor grad dra omsorg for meg selv og gjorde jeg ikke det, om jeg ble skitten på klærne, vanket det bank. Jeg brukte mye tid på å justere meg etter voksne, for å unngå kjeft eller juling, og jeg var redd for det meste. Dermed mistet jeg mye lekekompetanse og jeg forsto ikke helt det sosiale samspillet mellom barn, fordi jeg var mest opptatt av å lese de voksne. 

Men med en slik oppvekst var du neppe selvgod? Det du beskriver er heller ikke å være snusfornuftig,  men å være traumatisert. Forstrukket. Skremt. Det er en helt annen vibb.

Håper det går bra med deg etter en sånn oppvekst..

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men med en slik oppvekst var du neppe selvgod? Det du beskriver er heller ikke å være snusfornuftig,  men å være traumatisert. Forstrukket. Skremt. Det er en helt annen vibb.

Håper det går bra med deg etter en sånn oppvekst..

Jeg fremsto nok som både selvgod og snusfornuftig, hadde et voksent språk, ville alltid følge reglene og hadde en maske på meg, slik at ingen skulle forstå hva som egentlig skjedde hjemme og slik at jeg kunne lese, og tolke, de voksne bedre. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg fremsto nok som både selvgod og snusfornuftig, hadde et voksent språk, ville alltid følge reglene og hadde en maske på meg, slik at ingen skulle forstå hva som egentlig skjedde hjemme og slik at jeg kunne lese, og tolke, de voksne bedre. 

Jeg tør påstå jeg hadde plukket opp om du var snusfornuftig pga omsorgssvikt eller pga selvgodhet. Vil ikke utlevere meg selv noe ved å fortelle hvorfor. Uansett, ønsker deg alt godt. Du fortjente ikke en slik start på livet.  Håper du tør slippe deg løs og leve livet som voksen. Ts.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tør påstå jeg hadde plukket opp om du var snusfornuftig pga omsorgssvikt eller pga selvgodhet. Vil ikke utlevere meg selv noe ved å fortelle hvorfor. Uansett, ønsker deg alt godt. Du fortjente ikke en slik start på livet.  Håper du tør slippe deg løs og leve livet som voksen. Ts.

SELVFØGELIG er du så smart og flink at DU ville ha plukket opp på omsorgssvikten denne brukeren skjulte som barn. Bare kanskje ikke hvis du var så hyperfokusert på å hate et annet barn fordi de ikke likte å leke i gjørmen 😂 

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...