Gå til innhold

Snusfornuftige barn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig var TS vilter, men også veldig rolig, ja. Høy og lav, stor og liten, svart og hvit 😂

Anonymkode: a6308...70b

Du vet ikke hva hyperfokus er du... Ts.

Anonymkode: 0f456...91b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
gjest:) skrev (2 minutter siden):

Noe som vekker mye motvilje hos meg er voksne med et så ekstremt ekskluderende barnesyn som du viser her.

På hvilken måte er jeg ekskluderende? Dette er et barn som er hos oss minst 1 gang i uka og har vært det en god stund fordi hen liker seg hos oss. Ts.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du virker i alle fall hyperfokusert på et barnebesøk. Kanskje hyperfokusere på noe annet? Alle vennene dine og menneskene som synes du er så fantastisk? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så hva mente du egentlig da du skrev at du var både vilter og veldig rolig? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så hva mente du egentlig da du skrev at du var både vilter og veldig rolig? 

Anonymkode: a6308...70b,.åm

Folk med adhd har ofte bedre konsentrasjon enn folk uten adhd.  De kan hyperfokusere (gå veldig dypt inn i) det de interesserer seg for, på en måte de uten hyperfokus klarer. Det er mange innen akademia som har adhd/add nettopp pga det.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du virker i alle fall hyperfokusert på et barnebesøk. Kanskje hyperfokusere på noe annet? Alle vennene dine og menneskene som synes du er så fantastisk? 

Næmen så artige ordspill, gitt. Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 13.28):

Noen må jo oppdra renholdsarbeidere også, så egentlig fint at folk er forskjellige.

Anonymkode: 95e68...43a

Hold kjeft du a!

Anonymkode: c133e...d4b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Folk med adhd har ofte bedre konsentrasjon enn folk uten adhd.  De kan hyperfokusere (gå veldig dypt inn i) det de interesserer seg for, på en måte de uten hyperfokus klarer. Det er mange innen akademia som har adhd/add nettopp pga det.

Kanskje barnebesøket ditt også er hyperfokusert på renslighet da? Er ikke det en fantasisk egenskap som har gitt deg masse venner og gode karakterer og skryt hele livet? Særlig når de fleste med ADHD sliter?

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

😅 Skjeldent jeg har følt meg mindre intelligent enn andre. Pga Adhd har jeg (og ene barnet) fått testet IQ'en vår, og den er godt over snitt. Klarte meg godt på skole, og i høyere utdanning.  

Det er flere lengre opp i tråden som forklarer det med at snusfornuftige barn er besserwissere. Det er det jeg ikke tåler. Ikke at barn er stille, forsiktige eller fornuftige. Men besserwisser-barn med et selvgodt vesen er rett og slett utålelige (for min del). Ser flere er enige, og skjønner hva jeg mener. 

Kanskje du har fått mye kjeft/ nedlatende irettesettelser for samme type oppførsel når du var liten?  Smarte barn kan jo av og til oppføre seg sånn forde de faktisk vet og forstår mer enn andre? Derfor blir du "sint" når barnet oppfører seg på en måte man "ikke skulle når du var liten"

Jeg kan kjenne kraftig irritasjon til tiden på mitt ekstremt pratsomme barn. Da prøver eg å puste og tenke hvorfor blir jeg sint nå? Så husker eg at eg alltid fikk kjeft når eg var liten, fikk alltid beskjed om å være stille, for eg pratet for mye..

Anonymkode: f11ba...b3a

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 12.42):

Er et av barna ene ungen tar med hjem via vennegruppe noen ganger som jeg ganske enkelt ikke tåler helt. Veldig snusfornuftig og veldig vant til å ha alt fokus på seg. Får på følelsen av at dette barnet er svært vant til å være eneste barnet rundt voksne. Vi har alle vårt og dette barnet vekker så mye motvilje i meg, altså. Når ungen og de andre er besøk og herjer og leker helt fritt ute, passer det snusfornuftige barnet på å ikke bli skitten eller bustete på håret. Når jeg spør hvorfor får jeg et snusfornuftig svar om at hen ikke vil bli skitten.. Skjønner at det er bra å ha så fornuftige barn, men det er rart, eller...? Barna det er snakk er 9 år.

Hadde ei venninne som var slik.

Måtte ikke bli skitten. Måtte ikke slå hull på knærne. Måtte ikke buste til håret. Måtte ikke heve stemmen. Måtte ikke ha beina i senga. Måtte ikke ha beina i sofaen. Måtte ikke le høyt. Måtte ikke løpe i trappa. Måtte ikke lage lyd med dører og skapdører.

Hun ble panisk redd da noe uforutsett oppstod, og hun kom forsinket hjem. 

Det var i det hele tatt veldig mange regler.

Det var ikke hun som hadde laget alle reglene, for å si det sånn.

• Liker 6
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 12.42):

Er et av barna ene ungen tar med hjem via vennegruppe noen ganger som jeg ganske enkelt ikke tåler helt. Veldig snusfornuftig og veldig vant til å ha alt fokus på seg. Får på følelsen av at dette barnet er svært vant til å være eneste barnet rundt voksne. Vi har alle vårt og dette barnet vekker så mye motvilje i meg, altså. Når ungen og de andre er besøk og herjer og leker helt fritt ute, passer det snusfornuftige barnet på å ikke bli skitten eller bustete på håret. Når jeg spør hvorfor får jeg et snusfornuftig svar om at hen ikke vil bli skitten.. Skjønner at det er bra å ha så fornuftige barn, men det er rart, eller...? Barna det er snakk er 9 år.

At en 9-åring ikke vil bli skitten er vel ikke så rert. Hadde de det vært en 3-åring forstår jeg om du hadde reagert. Ellers er vel barn som voksne, noen er bare vanskelig å like.

• Liker 6
Skrevet
Amvi skrev (1 minutt siden):

At en 9-åring ikke vil bli skitten er vel ikke så rert. Hadde de det vært en 3-åring forstår jeg om du hadde reagert. Ellers er vel barn som voksne, noen er bare vanskelig å like.

Anonymkode: 2d1ec...01c

Skrevet

Vi lærer oss å like våre egne barn, også deres mindre gunstige sider. Når vi blir konfrontert med det motsatte, kan det å bli irritert være en forsvarsmekanisme.

Du må bare ta deg sammen. Det at ditt barn ruller i gjørma er noe du har lært deg til å finne sjarmerende. Hadde du fått et barn som var opptatt av å være renslig, hadde du syntes det var sjarmerende.

Anonymkode: 5dbed...d2a

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi lærer oss å like våre egne barn, også deres mindre gunstige sider. Når vi blir konfrontert med det motsatte, kan det å bli irritert være en forsvarsmekanisme.

Du må bare ta deg sammen. Det at ditt barn ruller i gjørma er noe du har lært deg til å finne sjarmerende. Hadde du fått et barn som var opptatt av å være renslig, hadde du syntes det var sjarmerende.

Anonymkode: 5dbed...d2a

😂Manglende lyst til å rulle rundt i gjørma er det minste problem ved dette barnet. Men har fått flere svar og input via tråden som fikk ryddet opp i hvorfor jeg misliker dette barnet; jeg er lite petimeter og regelrytter selv. Og liker dårlig sånne sider både hos barn og voksne. Men for å svare i samme stil som et av svarene jeg fikk lenger opp; det er fint noen er sånn. Noen må jo bli hjerte-og sjelløse byråkrater, også.

• Liker 1
Skrevet

Trodde det gikk ut på barn som henger seg opp i regler. Min er sånn. Jeg må be min drite i reglene, hvis ikke blir hen gående alene. 

Det er ikke alle barn som liker gjørmebryting eller å hoppe i pytter, men så lenge hen er med de andre i lek, så er det neppe noe å irritere seg over. Hvor ofte har dere gruppa hjemme? Her er det kun en gang med de samme barna.  Å ikke ville bli bustete høres litt rart ut men barn er forskjellige. Jeg kjenner voksne som ikke vil sykle med hjem pga frisyre, det er teit det.

Anonymkode: ee0e9...a89

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

😂Manglende lyst til å rulle rundt i gjørma er det minste problem ved dette barnet. Men har fått flere svar og input via tråden som fikk ryddet opp i hvorfor jeg misliker dette barnet; jeg er lite petimeter og regelrytter selv. Og liker dårlig sånne sider både hos barn og voksne. Men for å svare i samme stil som et av svarene jeg fikk lenger opp; det er fint noen er sånn. Noen må jo bli hjerte-og sjelløse byråkrater, også.

Har skumlest og synes ikke eksemplet med "liker ikke å bli skitten" er det beste eksemplet. Tror det er derfor du ikke får så mye støtte i tråden. Skjønner at du vil holde det anonymt, men synes ikke eksemplet demonstrerer besserwisser-oppførsel. 

Synes også det er litt snodig at du har behov for å påpeke dine fremragende akademiske evner. 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har skumlest og synes ikke eksemplet med "liker ikke å bli skitten" er det beste eksemplet. Tror det er derfor du ikke får så mye støtte i tråden. Skjønner at du vil holde det anonymt, men synes ikke eksemplet demonstrerer besserwisser-oppførsel. 

Synes også det er litt snodig at du har behov for å påpeke dine fremragende akademiske evner. 

Det var en som rakket ned på "adhd-unger", og at jeg sikkert følte meg underlegen dette barnet. Hadde ikke hatt behov for å skrive om det ellers.

Skrevet

Mitt barn sliter med å få søle på seg også, det kan ligge så mange andre grunner til enn de du antar. Kan være en sensorisk greie som hos mitt barn. Han liker rett og slett ikke følelsen av å få våt sand/søle på hender og får helt panikk om det skulle skje. Samme gjelder for sølete mat rundt ansiktet/hender. Når man er kommet til 9 år så skjønner man såpass at å si "vil ikke blir skitten" høres bedre ut enn "jeg mister det helt når jeg blir skitten" 

Anonymkode: 07b41...f5f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mitt barn sliter med å få søle på seg også, det kan ligge så mange andre grunner til enn de du antar. Kan være en sensorisk greie som hos mitt barn. Han liker rett og slett ikke følelsen av å få våt sand/søle på hender og får helt panikk om det skulle skje. Samme gjelder for sølete mat rundt ansiktet/hender. Når man er kommet til 9 år så skjønner man såpass at å si "vil ikke blir skitten" høres bedre ut enn "jeg mister det helt når jeg blir skitten" 

Anonymkode: 07b41...f5f

Men dette er jo ikke et snusfornuftig barn du beskriver? Skjønner ikke de svarene som er fra folk som ikke forstår hva slags barn jeg beskriver. Ditt barn høres ut som ene vennen til eldstemann. Vennen har aspbergers, og mye sensoriske issues. Har full forståelse for dette. Det er ikke det innlegget dreier seg om. Heller ikke om barn som er opptatt av å følge regler og gjøre alt riktig; det ene barnet mitt er slikt. Det er andre som har beskrevet hva slags barn jeg mener bedre enn jeg klarte lenger opp i tråden, dersom du vil skjønne hva jeg beskriver. Ts.

• Nyttig 1
Skrevet

Ja, noen begynner tidlig å få "haters" skjønner jeg - når man allerede som skolebarn blir dømt, av voksne 🙄 "Haters gonna hate".

Anonymkode: 59afc...ab1

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...