Gå til innhold

Snusfornuftige barn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

😅 Skjeldent jeg har følt meg mindre intelligent enn andre. Pga Adhd har jeg (og ene barnet) fått testet IQ'en vår, og den er godt over snitt. Klarte meg godt på skole, og i høyere utdanning.  

Det er flere lengre opp i tråden som forklarer det med at snusfornuftige barn er besserwissere. Det er det jeg ikke tåler. Ikke at barn er stille, forsiktige eller fornuftige. Men besserwisser-barn med et selvgodt vesen er rett og slett utålelige (for min del). Ser flere er enige, og skjønner hva jeg mener. 

Anonymkode: 0f456...91b

Ja, må jo få sagt at jeg misliker sterkt besserwisser-voksne også.. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Som barn fascinerte det meg at mens voksne kunne forestå at andre voksne hadde ulike personligher og ulike tradisjoner, behandlet de unger som en masse med personlighet som et generelt "barn"og gjerne oppdratt likt som den voksnes egne barn. 

Anonymkode: d2b0f...528

Skjønner ikke helt hva dette er svar til fra innlegget mitt? At jeg misliker besserwissere? 
til info så misliker jeg besserwissere i voksen versjon også. Det har jeg løst fint med å ikke ha slike i omgangskretsen min. 

Og man merker jo på barna rundt besserwisser-barna at de også misliker slike personligheter. 

Anonymkode: f41f9...92e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, må jo få sagt at jeg misliker sterkt besserwisser-voksne også.. 

Skjønner ikke helt hva dette er svar til fra innlegget mitt? At jeg misliker besserwissere? 
til info så misliker jeg besserwissere i voksen versjon også. Det har jeg løst fint med å ikke ha slike i omgangskretsen min. 

Og man merker jo på barna rundt besserwisser-barna at de også misliker slike personligheter. 

Men altså. Utålelige barn? 

Jeg tenker virkelig at dette er et deg-problem, med noe i deg som blir trigget som derettee projikteres utover. 

Anonymkode: 8dd1b...3a0

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Stakkars det er snakk om en unge😳

Anonymkode: 2e943...a89

• Liker 5
Skrevet

Kan du ikke nevne noen konkrete eksempler på hva du mener er "bessewisser"-oppførsel? 

Anonymkode: 1de21...44d

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener. Kjenner et barn som er sånn, som jeg er veldig glad i. Men, han er også tidenes besserwisser, og det kan faktisk være sykt irriterende😅 Setter alltid folk på plass og gir seg aldri når han mener han har rett, kverulerer i vei. Sjeldent med på tull og tøys, alt skal være seriøst og skikkelig. Man må jo bare ta han for den han er, men det er jo en vanskelig personlighetstype for både barn og voksne å forholde seg til.

Anonymkode: b683e...e61

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Blir oppdratt til å ta vare på klærne sine??? Barnet er barn av innvandrer-foreldre ja.

Det er en grunn til at Karpe synger “vi hadde plastikk på kontrollen, til og med på sofaen. De hvite ta’kke vare på ting, det sa morfar”. 

Mange land har ikke denne “bruk og kast” kulturen som vi har her i Norge. 

Anonymkode: ac2a8...f74

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men altså. Utålelige barn? 

Jeg tenker virkelig at dette er et deg-problem, med noe i deg som blir trigget som derettee projikteres utover. 

Anonymkode: 8dd1b...3a0

Jeg tåler alle barn jeg, i alle fasonger og væremåter. Alle har alltid vært velkommen hos oss. Alle har blitt møtt med både klem og smil, så bare ro helt ned. 

Ingen kjenner liket besserwissere.. 

I denne tråden mistenker jeg at jeg diskuterer med at par av det slaget, men det kanskje ikke så lett å se at man selv er besserwisser.

Kan du ikke nevne noen konkrete eksempler på hva du mener er "bessewisser"-oppførsel? 

Anonymkode: 1de21...44d

Du vet ikke hva som kjennetegner er besserwisser?
Det er de som alltid vet alt, mener de kan alt best, setter alle andre på plass, sier i fra så fort andre kanskje ikke føler reglene til punkt og prikke. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tåler alle barn jeg, i alle fasonger og væremåter. Alle har alltid vært velkommen hos oss. Alle har blitt møtt med både klem og smil, så bare ro helt ned. 

I denne tråden mistenker jeg at jeg diskuterer med at par av det slaget, men det kanskje ikke så lett å se at man selv er besserwisser.

Det er de som alltid vet alt, mener de kan alt best, setter alle andre på plass, sier i fra så fort andre kanskje ikke føler reglene til punkt og prikke. 

Det eneste eksemplet ts kommee med, var at barnet selv ikke ville bli skitten, ikke at barnet på noen måte satte de andre barna på plass. I overskriften brukes betegnelsen snusfornuftig, som jeg synes passer med beskrevet oppførsel. Så brukes betegnelsen veslevoksen, som det ikke gis eksempler på. Og til slutt er barnet også omgjort til en ufordragelig besserwisser. 

Anonymkode: 96d56...228

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det eneste eksemplet ts kommee med, var at barnet selv ikke ville bli skitten, ikke at barnet på noen måte satte de andre barna på plass. I overskriften brukes betegnelsen snusfornuftig, som jeg synes passer med beskrevet oppførsel. Så brukes betegnelsen veslevoksen, som det ikke gis eksempler på. Og til slutt er barnet også omgjort til en ufordragelig besserwisser. 

Anonymkode: 96d56...228

Noen ganger kan det være vanskelig å forklare hvordan et spesielt menneske er. 
Jeg kom Med en beskrivelse, hvor TS skrev - at Ja, akkurat sånn var det hun mente. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du virker jo som en besserwisser selv. Du kan alt best om hvordan barn SKAL være, og setter alle andre barn på plass så fort de ikke følger reglene dine til punkt og prikke. Kanskje derfor du er så trigget av dem?

Anonymkode: a6308...70b

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du virker jo som en besserwisser selv. Du kan alt best om hvordan barn SKAL være, og setter alle andre barn på plass så fort de ikke følger reglene dine til punkt og prikke. Kanskje derfor du er så trigget av dem?

Absolutt ingen besserwisser her, så den kommer du ikke noen vei med. Skriver heller ingen ting om hvordan barn SKAL være, men skriver at besserwisser (både barn og voksne) er slitsomme å omgås for alle.

Vis meg gjerne et innlegg der jeg skriver at barn skal være på en bestemt måte, og hvor jeg noen Gang har satt barn på plass. Eller så foreslår jeg lese hva jeg faktisk skriver, og ikke ilegge meg meninger og egenskaper jeg ikke innehar.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Så er det altså et problem med veloppdragne barn også? Eller heter det kanskje snusveloppdragent?

Anonymkode: 3b376...f88

• Liker 3
Skrevet

Så er det altså et problem med veloppdragne barn også? Eller heter det kanskje snusveloppdragent?

Anonymkode: 3b376...f88

Ikke noe verre enn snusfornuftige/humor-og humørløse voksne. Ts.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke noe verre enn snusfornuftige/humor-og humørløse voksne. Ts.

Vurderer du deg selv som veldig full av humor og godvilje altså? Skikkelig solstråle, som skriver på et anonymt nettforum om niåringer du har på besøk som irriterer deg fordi de ikke vil få klærne skitne? 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

En ting som jeg hater er faktisk adhd unger. Heller en stille unge på besøk som kan fortelle de andre noe spennende den har lest/opplevd enn adgd unge som snur opp med på hele huset og i tillegg skitner seg til🤢 snakk om 9 år og ikke 5, der de fremdeles leker mer i sølepytter og sandkasser.

Anonymkode: 9d0ec...252

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En ting som jeg hater er faktisk adhd unger. Heller en stille unge på besøk som kan fortelle de andre noe spennende den har lest/opplevd enn adgd unge som snur opp med på hele huset og i tillegg skitner seg til🤢 snakk om 9 år og ikke 5, der de fremdeles leker mer i sølepytter og sandkasser.

Spre litt mer kjærleik og raushet enn hat da

Anonymkode: e8b20...565

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Der traff du meg (ts) litt.  Men bare litt. Det er dårlig grensesetting som gjør barn så krakilske som du beskriver - ikke adhd i seg selv. Jeg var vilter, men også veldig rolig. Hyperfokuset som følger med adhd gjorde meg til veldig god i det jeg interesserte meg for. Jeg har alltid vært en lesehest, og gikk ut av både vgs og høyere utdanning som en av de beste i klassen/kullet mitt. Har aldri hatt problemer med å få venner fordi jeg var (fortsatt er) livlig og har mange interesser. Men har aldri takla snusfornuftige mennesker, sikkert fordi jeg er så motsatt selv.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hyperfokuset som følger med adhd gjorde meg til veldig god i det jeg interesserte meg for. Jeg har alltid vært en lesehest, og gikk ut av både vgs og høyere utdanning som en av de beste i klassen/kullet mitt. Har aldri hatt problemer med å få venner fordi jeg var (fortsatt er) livlig og har mange interesser

Ja du TS er visst så fantastisk at selv ADHD kler deg! Livlig og masse venner har du, samtidig har du tid og ork til å klage på et nettforum over at barnas venner er for renslige. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg var vilter, men også veldig rolig

Selvfølgelig var TS vilter, men også veldig rolig, ja. Høy og lav, stor og liten, svart og hvit 😂

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.10.2025 den 12.42):

Er et av barna ene ungen tar med hjem via vennegruppe noen ganger som jeg ganske enkelt ikke tåler helt. Veldig snusfornuftig og veldig vant til å ha alt fokus på seg. Får på følelsen av at dette barnet er svært vant til å være eneste barnet rundt voksne. Vi har alle vårt og dette barnet vekker så mye motvilje i meg, altså. Når ungen og de andre er besøk og herjer og leker helt fritt ute, passer det snusfornuftige barnet på å ikke bli skitten eller bustete på håret. Når jeg spør hvorfor får jeg et snusfornuftig svar om at hen ikke vil bli skitten.. Skjønner at det er bra å ha så fornuftige barn, men det er rart, eller...? Barna det er snakk er 9 år.

Noe som vekker mye motvilje hos meg er voksne med et så ekstremt ekskluderende barnesyn som du viser her.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...