Gå til innhold

Dugnadsarbeid i barneidretten

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Problemet er jo ikke de som av ulike grunner ikke kan, og gir beskjed om dette. Problemet er jo de som ignorerer beskjeder som blir lagt ut i Spond, og bare ikke gidder å stille opp, uten å si i fra.

Anonymkode: da80e...ecc

Og de er alle enige om kan skjerpe seg. I denne tråden diskuterer vi de som ikke kan ta alle typer ting (som kveldsvakt), men som bidrar med andre ting, slik som ts som står i kafeen og er vakt på cuper, men sliter med å få til kveldsvakter. Altså å tilpasse litt for de ressurssvake, så de kan bidra der de kan uten å skvises ut. 

Anonymkode: 61517...a8a

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 19.35):

Litt OT men hva slags idretter krever vaktordning på hverdager? Hva slags vakt er det man er, hva er man vakt for? 

Anonymkode: 9c004...8e2

Hos oss eier klubben en idrettshall og sparer driftutgifter på at foreldre sitter vakt der. Da låser man opp, tømmer søppel i garderober, koker kaffe og bistår de som kommer for å trene hvis behov for det. Dugnaden fordeles mellom de ulike årgangene slik at f.x 2010 har september, 2011 oktober etc. og gjelder alle som er medlemmer av idrettslaget. Dersom man er alene med barn, er det kanskje en ide å knytte til seg en barnevakt som kan sitte disse kveldene? Alternativt kan man kanskje høre om noen vil ta over siste del av vakta mot at du tar første del av deres vakt en annen dag? I vår hall er barn ofte med mens foreldre sitter vakt fordi det er store arealer å leke på og mye som skjer der. Det løser selvfølgelig ikke leggesituasjonen, men reduserer kanskje antall timer med barnevakt.

Anonymkode: d9c92...05c

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og de er alle enige om kan skjerpe seg. I denne tråden diskuterer vi de som ikke kan ta alle typer ting (som kveldsvakt), men som bidrar med andre ting, slik som ts som står i kafeen og er vakt på cuper, men sliter med å få til kveldsvakter. Altså å tilpasse litt for de ressurssvake, så de kan bidra der de kan uten å skvises ut. 

Og et annet problem er at Spond er en idiotisk app som sender ut masse støy i form av meldinger fra andre foreldre, som kommer til ALLE. Jeg har ingen interesse av å vite hvorvidt Kari eller Mette kommer på trening i dag, med mindre jeg er treneren, hva mammaen til Petter lurer på angående loddsalg eller noe sånt. Hadde appen vært rigget slik at man kun fikk nødvendige varsler, ville flere ha fulgt bedre med. 

Anonymkode: 1bb77...d5b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hos oss eier klubben en idrettshall og sparer driftutgifter på at foreldre sitter vakt der. Da låser man opp, tømmer søppel i garderober, koker kaffe og bistår de som kommer for å trene hvis behov for det. Dugnaden fordeles mellom de ulike årgangene slik at f.x 2010 har september, 2011 oktober etc. og gjelder alle som er medlemmer av idrettslaget. Dersom man er alene med barn, er det kanskje en ide å knytte til seg en barnevakt som kan sitte disse kveldene? Alternativt kan man kanskje høre om noen vil ta over siste del av vakta mot at du tar første del av deres vakt en annen dag? I vår hall er barn ofte med mens foreldre sitter vakt fordi det er store arealer å leke på og mye som skjer der. Det løser selvfølgelig ikke leggesituasjonen, men reduserer kanskje antall timer med barnevakt.

Vet du hvor mye en typisk aleneforelder har å rutte med i måneden, og hvor mye ekstern barnevakt koster?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vet du hvor mye en typisk aleneforelder har å rutte med i måneden, og hvor mye ekstern barnevakt koster?

Nei, jeg ser den, men å ha barn med på idrett, medfører en del jobb. Hvis noen ikke tar sin del, blir det mer på andre (som kanskje heller ikke har så mye å rutte med). Og lavere kostnader for idrettslaget, gir lavere medlemsavgift og lavere egenandel på cuper. Hvis man ikke kan betale barnevakt, må man nesten høre om andre kan bytte vakt, evt ta med barna og godta sen legging innimellom. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, jeg ser den, men å ha barn med på idrett, medfører en del jobb. Hvis noen ikke tar sin del, blir det mer på andre (som kanskje heller ikke har så mye å rutte med). Og lavere kostnader for idrettslaget, gir lavere medlemsavgift og lavere egenandel på cuper. Hvis man ikke kan betale barnevakt, må man nesten høre om andre kan bytte vakt, evt ta med barna og godta sen legging innimellom. 

Jeg ser ikke slik på det. Jeg er ganske ressurssterk og stiller gjerne opp for dem som er i en håpløs situasjon, dem som er kronisk syke og så videre. It takes a village to raise a child. Be that village, hvis du har mulighet. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og et annet problem er at Spond er en idiotisk app som sender ut masse støy i form av meldinger fra andre foreldre, som kommer til ALLE. Jeg har ingen interesse av å vite hvorvidt Kari eller Mette kommer på trening i dag, med mindre jeg er treneren, hva mammaen til Petter lurer på angående loddsalg eller noe sånt. Hadde appen vært rigget slik at man kun fikk nødvendige varsler, ville flere ha fulgt bedre med. 

Her ville jeg bedt noen i ledelsen se på innstillingene dere har på gruppen i spond, for det der har jeg aldri opplevd. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.10.2025 den 11.14):

Som flere skriver her, er dugnad frivillig. Hva blir konsekvensen for deg og/eller barna om du ikke stiller? Dersom det ikke er en del av kontingenten, og dermed også opplyst om ved innmelding eller ved eventuell endring så kan ikke noen kreve at du stiller på en dugnad. Det høres ut som om du deltar på annet dugnadsarbeid og gjør din del, så jeg hadde bare gitt beskjed om at det ikke går og forklare hvorfor og la det være med det. Si at du stiller på dugnad med tider og oppgaver som passer og la det være med det. Det er fullstendig urimelig å kreve at alle må stille opp på alt, uansett. Som sagt, dette er frivillig dugnadsarbeid. Noen foreldre som sitter og bestemmer disse tingene er helt på viddene og skjønner tydeligvis ikke hva som kan pålegges og ikke pålegges på foreldrene til medlemmene sine. 

Anonymkode: 16494...3b6

Så det helt greit at andre barns foreldre må ta "din tørn"?

Ting blir ikke gjort av seg selv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.10.2025 den 13.18):

Tror ikke dette har vært oppe i tråden, men noe av grunnen som gjør at jeg blir provosert av at noen idrettslag tilsynelatende driver tvangsarbeid, er følgende: 

En viktig funksjon for barneidretten, er å være inkluderende og drive sosial utjevning. Idrettslagene får hjelp til å dekke utgifter for barn som har foreldre med dårlig råd. 

Hvis det er riktig at det forekommer tvangsarbeid, og barn utestenges pga dette, så vil det medføre at barn med ressurssvake foreldre utestenges fra idrett (i de kommunene er tilbudet er svakt og man ikke kan velge og vrake i aktiviteter). 

Jeg får legge til at jeg stiller som regel. 

Men synes dere det er riktig å utestenge barn som har foreldre som av ulike grunner ikke stiller? Det være seg psykisk sykdom, rus, dårlige norskkunnskaper, manglende forståelse for kulturelle forhold, mangel på bil etc...  

Anonymkode: 8a43f...084

Hvem er det som hjelper idrettslagene med å dekke utgifter til foreldre som har dårlig råd?

Hvem skal gjøre arbeidet for de som ikke stiller opp?

Alternativet til obligatorisk dugnad er jo å sette deltakeravgiften høyt og gi betaling til de som stiller. Gjerne da 10-15.000 for unge som skal spille fotball. Mange av de som ikke har foreldre som stiller på dugnad vil vel da enda mer "utestengte"?

• Liker 1
Skrevet
Illuminatum skrev (7 minutter siden):

Hvem er det som hjelper idrettslagene med å dekke utgifter til foreldre som har dårlig råd?

Hvem skal gjøre arbeidet for de som ikke stiller opp?

Alternativet til obligatorisk dugnad er jo å sette deltakeravgiften høyt og gi betaling til de som stiller. Gjerne da 10-15.000 for unge som skal spille fotball. Mange av de som ikke har foreldre som stiller på dugnad vil vel da enda mer "utestengte"?

Det går ikke an å sette obligatorisk og dugnad i samme setning

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er urimelig å kreve at småbarnsforeldre jobber dugnad hver helg for å støtte det late, voksne A-laget. 

Dette er gjerne myter. Ingenting av de de to av klubbenes voksenfotball. Ene håndballaget er i 1. divisjon har til og med eget regnskap og finansiering. 

Anonymkode: a201b...740

Skrevet
Illuminatum skrev (6 minutter siden):

Kommunen. De har egen støtteordning for dette, man får informasjon fra idrettslaget om dette når man melder seg inn. Hvis du ikke vet såpass har du kanskje ikke så mye i denne debatten å gjøre?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Igjen, ingen grunn til å være emosjonell. Og igjen spør jeg: tror du det er morsomt for barna å være det laget som taper stort hver eneste gang? Hva tror du det gjør med motivasjonen? Tror du at barnet opplever mer mestring av å ha god skiteknikk og renne ned bakker, enn av å stavre seg så vidt opp bakkene, falle og slå seg hele tiden, og være flere minutter bak andre?

Hva med tap og vinn med samme sinn? Hva skjedde med det? Om det bare er gøy å vinne så blir det jo bare rent alvor. Om alle spilte på gøy så hadde de jo blitt gode etterhvert og hadde vunnet av og til og tapt av og til og det hadde ikke gjort noe. Og hvor vanskelig kan det nå være å lære de reglene da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.10.2025 den 13.07):

Det er fint. Poenget mitt er at man kan ikke presse/kreve at foreldre gjør dette.

Anonymkode: 8a43f...084

Jo det kan man. Når det står i vedtektene. Melder man seg inn så godtar man disse. 

Anonymkode: f026f...c90

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvilke fjotter er det du snakker med? Dugnad er frivillig, noe annet kan du vise denne til 🖕

Anonymkode: e6a4f...fb0

Ordet dugnad er misvisende. Jeg tipper det ikke står dugnad i beskrivelsene. Det står som plikter og vedtekter. Det er ts og andre her som kaller det dugnad. 

Skrevet

Det kan bli ganske mye forskjellig som går under dugnad for barneidrett. Hos oss med to barn:

Fotball: minst en vakt i kiosken i løpet av halvåret (åpen når det kamper på banen)
             alle må stille på dugnad en helg da klubben har egen cup (ca. fem timer)

Håndballen: minst en sekstimers vakt i hallen i løpet av halvåret. (kiosk, rydding og stenging)
                      dugnad når klubben har egen cup (ca. fem timer)

Turn: hallvakt minst en gang i halvåret (ca. fem timer)
          en eller annen oppgave på stevnet som klubben har en gang i året
          en eller annen oppgave hver juleavlutning og sommeravslutning 

I tillegg kommer salgsdugnadene i alle idrettene. Fotball og håndball har redusert til en runde i året, mens turn har flere. Det er frivillig tvang der vi blir bedt om å selge minst et visst antall eller betale inn dette beløpet. Dersom vi ikke gjør det, trues det med at vi må kjøre flere dugnader. 

Fotball og håndball har også hver sin ryddedugnad som foreldre til de yngste barna må delta på. 

Så blir en del i løpet av et år! Hvis ikke alle stiller, blir andre bedt om mer. Også når klubben leier ut banen eller hallen til andre og må ha kioskene åpne for dem. 

Anonymkode: 5c150...6a4

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Kommunen. De har egen støtteordning for dette, man får informasjon fra idrettslaget om dette når man melder seg inn. Hvis du ikke vet såpass har du kanskje ikke så mye i denne debatten å gjøre?

Selv om det er slik i din kommune, betyr ikke det at alle kommuner tilbyr det samme.

• Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (36 minutter siden):

Hva med tap og vinn med samme sinn? Hva skjedde med det? Om det bare er gøy å vinne så blir det jo bare rent alvor. Om alle spilte på gøy så hadde de jo blitt gode etterhvert og hadde vunnet av og til og tapt av og til og det hadde ikke gjort noe. Og hvor vanskelig kan det nå være å lære de reglene da?

OMG så naiv. Hva som er «på gøy» er ikke likt hos alle. Hos noen er det mest gøy å lære nytt og føle at de blir bedre og vite at det tar tid i lære, andre er fornøyd med status quo og føler ikke noe behov for å bli bedre og det er ikke så farlig om de misser en pasnig/skudd/mottak/ikke løper noe. Gruppe en er der for idretten, gruppe to gjerne for det sosiale og så mange i midten. Er du gruppe en person som trener med gruppe to vil du ikke føle noe mestring for i en lagsport må alle lagdelene fungere sammen. 

Har en datter i gruppe 1 type spillere og sønn i gruppe 2 type spillere (gutt eldst) Datteren har kjempet i årevis for bedre treningsvilkår, måtte bytte klubb for å kunne fortsette og hun er ikke engangs superambidiøs, hun bare liker at idretten tas på alvor og at hun lærer noe nytt. Siden hun ikke kom på på kretslaget så er utviklingsmulighetene små. Hun har kommende gråtende hjem fra trening for hun føler hun mislykkes når andre ikke får til ting som involverer henne. Alle øvelser blir ødelagt pga slurv, alt går for sakte. Motsatte gruppe synes alt er for vanskelig, går for fort, for mye press til å prestere, og dermed tør ikke spille medxf.eks 1. lager, skummelt å gjøre feil.  

Så det å spille for gøy er altså ikke det samme og derfor er differensiering ekstremt viktig for begge grupper. Gruppe 1 er ikke onde og overambisiøse, de har bare en annen mental innstilling til idretten hvor utvikling er det gøye. 

Anonymkode: a201b...740

• Nyttig 2
Skrevet
Maleficenta skrev (1 time siden):

Tap OG vinn. Hadde du giddet å fortsette med en idrett der du tapte HVER gang? Det er ikke snakk om regler, men om teknikk og skills.

• Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (3 timer siden):

Jeg driter i dine erfaringer. Og jeg driter i om Norge ikke gjør det så bra i idrett. Du vet like godt som meg at de aller fleste blir ikke christianio Ronaldo. De som blir det ja fint for dem men du trenger ikke ta fra alle barna leken og behandle de som voksne.

Jeg er i utgangspunktet enig med den du siterer. For barna er det viktig med fremgang, læring og mestring. Min 10 åring synes det er lite gøy å bare tape kamper. For å kunne lage dyktige trenere, trenger vi ett foreldreteam rundt som kan hjelpe de. Alle kan ikke være med på alt, alltid. Men alle klarer noe. Å spille feks fotball bare for gøy gjør de ikke hos oss, det er hard konkurranse, og det er det som gjør at de synes det et gøy! De elsker det når de vinner, det er åpenbar lykke når mål scores. Uten ett godt idrettslag hadde ikke barna fått oppleve dette. Fra min egen barndom også er jeg evig takknemlig for trenerne som var sammen med oss nesten hver dag, og innimellom også i helgene. Det er gjevt å konkurrere i NM, og prøve å kvalifisere seg til VM. Det er sånn barna er skrudd sammen, sånn har det alltid vært. Jeg er selv slik som voksen. Man trener ikke bare for gøy, man gjør det for å bli bedre. Uavhengig om det et fotball, håndball, turn eller ridning. 

Anonymkode: 0c15d...75e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...