Gå til innhold

Dugnadsarbeid i barneidretten

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så det er kommunen sin jobb å oppdra ungene og ikke foreldrene med andre ord?

Anonymkode: c0f20...8fb

It takes a village 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

det er én ting jeg nekter å være med på : salgsdugnad. Jeg har rett og slett ikke råd til det. Det har seg slik at jeg har null nettverk i form av familie eller venner, og har heller ikke det forholdet til kollegene at jeg kan mase på dem om å kjøpe overprisede, dårlige produkter for å støtte mine barns idrett. Jeg er derfor alltid i krangel med klubbledelsen om at jeg betaler det klubben hadde sittet igjen med etter salget av produktene (et overraskende lite beløp), men kjøper ingen produkter selv.

Samme her, nekter å prakke på de få familiemedlemmer vi har alle disse produktene. Og de lokale Facebook gruppene er allerede oversvømt av slike tigge innlegg. Så ber alltid om dette beløpet og betaler direkte inn, både til idrettsklubben og andre steder.

Fikk en gang beskjed om at det er ikke slik det fungerer, da fikk de ikke en krone av meg, for jeg selger ikke uansett. Ene idrettsklubben derimot har nå begynt å ha dette som et fast alternativ når de opplyser om salgsdugnader 👏👏👏

Anonymkode: fc127...d56

• Liker 1
Skrevet
Anonym90059005 skrev (14 timer siden):

De som setter opp vaktene ja, morsom du. De frivillige stakkarene, ofte lagledere, som allerde har mer enn nok de gjør for hjelpe laget. Så forventer du at de skal ta på seg enda litt mer. Fascinerende hvor navlebeskuende egoister folk er altså, helt utrolig. Lagledere tar ansvar for å fordele vakter, så er det selvsagt da foreldrenes ansvar å enten a) stille på den vakta b) bytte vakt med noen til en dag som passer c) betale seg ut ved å finne en vikar for seg til å ta vakta.

Vår klubb har en pool med ringe-vikarer man kan prøve å avtale med om å ta sin vakt, det er lur idé, men igjen, det er SELVSAGT den enkelte forelder sitt ansvar og få dekket SIN vakt.

Huff ja det er så stakkars alle. De har jo selv valgt å være frivillige. De velger selv å ta på seg dette. Det hadde vært mye mindre stress om disse fritidsaktivitetene ikke ble tatt så jøvla seriøst. Hva skjer med at unger skal spille fotball fordi det er gøy? Nei de skal leke at de er ordentlige profesjonelle fotballspillere og laget skal derfor drives på den måten samtidig som at det skal være gratis. Det går jo ikke. Om man bare kunne senka standarden litt så hadde det ikke krevd så mye av foreldre og frivillige

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samme her, nekter å prakke på de få familiemedlemmer vi har alle disse produktene. Og de lokale Facebook gruppene er allerede oversvømt av slike tigge innlegg. Så ber alltid om dette beløpet og betaler direkte inn, både til idrettsklubben og andre steder.

Fikk en gang beskjed om at det er ikke slik det fungerer, da fikk de ikke en krone av meg, for jeg selger ikke uansett. Ene idrettsklubben derimot har nå begynt å ha dette som et fast alternativ når de opplyser om salgsdugnader 👏👏👏

Anonymkode: fc127...d56

Bra. Å selge sånn dritt er så jævla unødvendig

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (10 minutter siden):

Lønner seg å ikke ta på seg for mye. Er jo du selv som velger å være martyr.

Jeg er ikke martyr. Jeg har kompetanse som trengs for å avholde kamper og treninger. Jeg trodde trenere var fritatt fra annen dugnad (hørte det blant annet her på KG), men den gang ei. 

Anonymkode: 1bb77...d5b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei. Det er kommunen, som mottar skatt fra innbyggere, som blant annet har som oppgave å legge til rette for trygg oppvekst. 

Skrevet
Maleficenta skrev (5 minutter siden):

Huff ja det er så stakkars alle. De har jo selv valgt å være frivillige. De velger selv å ta på seg dette. Det hadde vært mye mindre stress om disse fritidsaktivitetene ikke ble tatt så jøvla seriøst. Hva skjer med at unger skal spille fotball fordi det er gøy? Nei de skal leke at de er ordentlige profesjonelle fotballspillere og laget skal derfor drives på den måten samtidig som at det skal være gratis. Det går jo ikke. Om man bare kunne senka standarden litt så hadde det ikke krevd så mye av foreldre og frivillige

Det å senke standarden tar bort mestring og gjør blant annet at Norge ender på bunnplass når det gjelder de fleste idretter. Man kan ikke tilstrebe middelmådighet overalt, vet du. Barn ØNSKER mestring, ØNSKER kvalitet. 

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det å senke standarden tar bort mestring og gjør blant annet at Norge ender på bunnplass når det gjelder de fleste idretter. Man kan ikke tilstrebe middelmådighet overalt, vet du. Barn ØNSKER mestring, ØNSKER kvalitet. 

Det tar ikke bort mestring. Hvorfor i faen skulle det det? Og hvorfor skal de trenes til å bli profesjonelle? Det utsetter barna for stort press. Det fører til det motsatte av mestring for da blir det ekstremt fokus på å være god nok. Og er du ikke dritgod så er du helt udugelig liksom. 

Endret av Maleficenta
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Fordi om kommunen har ansvaret for å sikre at barn og ungdom vokser opp trygt og godt, med godt miljø og ikke havne i feil miljø. 
Hvor mye tror du det koster for kommunen med et dårlig ungdomsmiljø? 

Anonymkode: eed34...491

Du kan ikke legge ansvaret på alle andre. 

Du har valgt å få barn. Men du gidder ikke å stille opp på dugnad så barne ditt skal ha en idrett å være med på. 

Også forventer du at kommunen skal sørge for at barnet ikke havner i feil miljø. Hva skal du gjøre selv??

Anonymkode: c4af4...66d

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er ikke martyr. Jeg har kompetanse som trengs for å avholde kamper og treninger. Jeg trodde trenere var fritatt fra annen dugnad (hørte det blant annet her på KG), men den gang ei. 

Ja men selv om du har det så må du jo ikke gjøre det om du syns det blir for mye for deg og spesielt siden du ikke blir fritatt fra annet

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan ikke legge ansvaret på alle andre. 

Du har valgt å få barn. Men du gidder ikke å stille opp på dugnad så barne ditt skal ha en idrett å være med på. 

Også forventer du at kommunen skal sørge for at barnet ikke havner i feil miljø. Hva skal du gjøre selv??

Er da ingen som sier at man ikke skal gidde å delta på dugnad. Men det er da begrenset hvor mange ting man har kapasitet til å delta på. Er ikke mulig å delta på alt

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (13 minutter siden):

Det tar ikke bort mestring. Hvorfor i faen skulle det det? Og hvorfor skal de trenes til å bli profesjonelle? Det utsetter barna for stort press. Det fører til det motsatte av mestring for da blir det ekstremt fokus på å være god nok. Og er du ikke dritgod så er du helt udugelig liksom. 

Trenger ikke å bli så emosjonell, vet du. Jeg forteller bare om mine erfaringer som trener over 10 år. Barn ønsker kompetanse, de ønsker seg god teknikk, god kjennskap til regler og andre skills. Det er mye morsommere å drive med idrett når du kan noe, enn når du spiller på halv tolv og taper alle kamper 0-4. Jeg har ikke snakket om at alle skal trenes til å bli proffe. Men for å ha gode proffer, må man ha bredde med gode kunnskaper. Foreldretrenere som så vidt har vært borti idretten en gang i sjette klasse, har ofte ikke kompetansen som kreves. 

• Liker 1
Skrevet
Maleficenta skrev (8 minutter siden):

Er da ingen som sier at man ikke skal gidde å delta på dugnad. Men det er da begrenset hvor mange ting man har kapasitet til å delta på. Er ikke mulig å delta på alt

Jo den jeg siterte..

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

En mamma eller pappa står ikke for miljøet i kommunen, det finnes også mange foreldre som ikke er der for barna sine. Mener du at som samfunn så er vi tjent med at barn blir kriminelle, at barna dine blir utsatt for vold fordi kommunen ikke har noen tiltak for å sikre et godt ungdomsmiljø, og sikre at de barna som har uegnet foreldre ikke blir en del av et kriminelt nettverk. Samfunnet og kommunene tjener på å sikre aktiviteter for alle barn, det betyr at barn er i et miljø som hindrer ledig gang. Det er enkelt å forstå uten å tro det betyr at foreldre ikke skal ta vare på sine barn. 

Du forstår garantert at det finnes mange barn som vokser opp i et dårlig hjem, da hjelper ikke det å si foreldrene har ansvaret. De barna taper pga holdninger i denne tråden. Som er da får de slutte, barna dine taper også på at ungdomsmiljøet i din kommune blir dårlig. Tror det hjelper da at du er god mamma? 

Anonymkode: eed34...491

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trenger ikke å bli så emosjonell, vet du. Jeg forteller bare om mine erfaringer som trener over 10 år. Barn ønsker kompetanse, de ønsker seg god teknikk, god kjennskap til regler og andre skills. Det er mye morsommere å drive med idrett når du kan noe, enn når du spiller på halv tolv og taper alle kamper 0-4. Jeg har ikke snakket om at alle skal trenes til å bli proffe. Men for å ha gode proffer, må man ha bredde med gode kunnskaper. Foreldretrenere som så vidt har vært borti idretten en gang i sjette klasse, har ofte ikke kompetansen som kreves. 

Jeg driter i dine erfaringer. Og jeg driter i om Norge ikke gjør det så bra i idrett. Du vet like godt som meg at de aller fleste blir ikke christianio Ronaldo. De som blir det ja fint for dem men du trenger ikke ta fra alle barna leken og behandle de som voksne.

• Liker 1
Skrevet

I prinsippet trenger man en voksen leder, noen baller, noen markeringsvester og en bane for at større barn/ungdom skal få kose seg med fotball. Og så er det kjekt med en naboklubb eller to å bryne seg mot av og til. Man trenger ikke mer. Det burde vært helt unødvendig med alle disse dugnadene. La dem som vil ofre liv og lemmer og penger få gjøre det ved å sende ungene på dyre akademier.

I mitt nærmiljø er et de ambisiøse foreldrene og deres barn som er mest uspiselige mot oss voksne og de andre barna. Enten ved at de tvinger fram hvor og når deres barn skal spille, eller ved at barnet kommer med stygge blikk/kommentarer til andre barn og nekter å sentre ballen. Vinn-vinn om de som bare vil ha det gøy med fotball kan får gjøre det uten disse overambisiøse folkene.

Dette er for øvrig nokså likt i en del andre idretter, selv om disse «hadetgøy»-foreldrene også noen ganger kan bli i overkant ivrig på å lage til sosiale greier der vi foreldre forventes å bidra. Har man kun én idrett er det forståelig at man vil ha sosiale aktiviteter av og til, men har man flere aktiviteter er gjerne behovet mindre  for utenomsportslige aktiviteter. Og det er jo anbefalt at barna trener allsidig til langt oppi ungdomsårene.

Anonymkode: cce5f...c0e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (13 minutter siden):

Jeg driter i dine erfaringer. Og jeg driter i om Norge ikke gjør det så bra i idrett. Du vet like godt som meg at de aller fleste blir ikke christianio Ronaldo. De som blir det ja fint for dem men du trenger ikke ta fra alle barna leken og behandle de som voksne.

Igjen, ingen grunn til å være emosjonell. Og igjen spør jeg: tror du det er morsomt for barna å være det laget som taper stort hver eneste gang? Hva tror du det gjør med motivasjonen? Tror du at barnet opplever mer mestring av å ha god skiteknikk og renne ned bakker, enn av å stavre seg så vidt opp bakkene, falle og slå seg hele tiden, og være flere minutter bak andre?

• Nyttig 3
Skrevet
Maleficenta skrev (53 minutter siden):

Fy flate så navlebeskuende enkelte kan være, ærlig talt ! 

Anonymkode: 52710...c2a

• Liker 2
Skrevet
Maleficenta skrev (47 minutter siden):

Jeg er lagleder for ett breddelag, med gutter som kun spiller fotball for gøy. Likevel ønsket de å bli bedre, og jeg får klar beskjed fra spillerne når de føler at de ikke har noe utvikling, og treningene er dårlige.

Barn og ungdom VIL bli gode i den idretten de driver med. Det er mye mer gøy for både spillerene og oss trenere når vi ser fremgang i kamper, og at de vinner kamper mot lag de tidligere har tapt tosifret mot.

Anonymkode: da80e...ecc

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.10.2025 den 19.37):

Alternativet er jo å skru opp medlems- og treningsavgifter da, så idrettslaget kan betale noen for å gjøre sånt. Mye av barneidretten er tuftet på,og drives utelukkende ved hjelp av dugnad, og ville ikke eksistert om ikke foreldre stilte opp. Husk det. 

Anonymkode: 4bd1b...65a

Likevel er dette loven. Seriøse klubber har en avgift med dugnad og en annen uten. Sistnevnte selvsagt dyrere. I klubbene våre barn går på, er det også en liste med ungdommer vi kan betale for å stå i kiosk mm. Dette blir ofte billigere, enn å betale avgift uten dugnad. 

Anonymkode: f1454...ff7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...