herzeleid Skrevet lørdag kl. 13:40 #121 Skrevet lørdag kl. 13:40 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): En barnehageplass for en 1 åring koster kommunen over 300 000 kr. Anonymkode: 9cdb3...2f3 Og akkurat det er jo et veldig interessant innspill, for det er ikke gitt at det vil koste oss noe å gi familier større frihet til å prioritere mer tid sammen. Hvis tallene dine stemmer skatter Gjennomsnittsforelderen mindre enn det koster å ha et barn i barnehagen, så det å la foreldre være hjemme med barna litt lenger kan rett og slett være lønnsomt. 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:46 #122 Skrevet lørdag kl. 13:46 herzeleid skrev (1 minutt siden): Og akkurat det er jo et veldig interessant innspill, for det er ikke gitt at det vil koste oss noe å gi familier større frihet til å prioritere mer tid sammen. Hvis tallene dine stemmer skatter Gjennomsnittsforelderen mindre enn det koster å ha et barn i barnehagen, så det å la foreldre være hjemme med barna litt lenger kan rett og slett være lønnsomt. Men samtidig ikke særlig lønnsomt, da det vil føre til at veldig mange mennesker forsvinner ut av arbeidslivet. Man må ta inn over seg at samfunnet faktisk er avhengig av at både menn og kvinner er i jobb. Dersom det blir normen at kvinner med barn ender opp med å være ute av arbeidslivet i årevis, vil dette ha dramatiske konsekvenser for samfunnet vårt. På min jobb innen utdanning er ca en tredjedel av vi som jobber der kvinner i 30-årene, de fleste med minst to barn. Om alle vi skulle vært borte i feks to år per barn, ville arbeidsplassen både hatt stor mange på arbeidskraft + blitt veldig mannsdominert. Anonymkode: 96937...504 3 1
Pippi Lotta Skrevet lørdag kl. 14:03 #123 Skrevet lørdag kl. 14:03 AnonymBruker skrev (På 9.10.2025 den 20.45): Du brukte egenmelding de 4 første dagene av mensen ? Hver måned? Og blir målløs av de unge kvinnene som presiserer at kvinner har syklus og ønsker mer tilrettelegging? jeg ble målløs av de voksne kvinnene på min alder jeg! Selv har jeg vært heldig med og ikke hatt kraftige blødninger så har aldri hatt fravær grunnet det. Så jeg kunne jo si som hun ene, at det går helt fint med syklus, jeg har og syklus og har aldri vært borte fra jobb grunnet det. Fikk du lederjobb og forfremmelse med så mange egenmeldinger da? Hadde det og tilrettelegge for at du hadde tilgang på toalett / skiftebås eller noe de dagene - eller tilogmed fravær for blødninger som gyldig grunn uten du måtte holde grunnen skjult- vært ille for kvinnefrigjøring? De voksne dame var jo forferdelige, makan til hersketeknikk og avbrudd . Kunne vært morsomt og høre med de 100 ansatte og 4 barna hvordan de har det. Anonymkode: 93d61...0f8 Hvis man ikke kan jobbe fire dager i måneden på grun av mensen, så får man allerede tilretelagt for det. Tror faktisk det er få land som har bedre tilreteleging for sykdom en Norge. Det er heller ingen ting som nekter deg å snake med sjefen om mensen? Jeg har flere venniner som sliter med mens plager, og de snaker jo med sjefen om det uten at jeg forstår hva det skal bety for kvinnekamp. Så jeg forstår ikke hva du skal frem til her? Kjekt for deg at du ikke har mensplager som hindrer deg i og jobbe, men mange har det. Å kreve tilreteleging for de som allerede har det fremstår rimelig meningsløst, men det er kansje mest behagelig å slå in åpne dører....
Pippi Lotta Skrevet lørdag kl. 14:07 #124 Skrevet lørdag kl. 14:07 herzeleid skrev (24 minutter siden): Og akkurat det er jo et veldig interessant innspill, for det er ikke gitt at det vil koste oss noe å gi familier større frihet til å prioritere mer tid sammen. Hvis tallene dine stemmer skatter Gjennomsnittsforelderen mindre enn det koster å ha et barn i barnehagen, så det å la foreldre være hjemme med barna litt lenger kan rett og slett være lønnsomt. Eldrebølgen er ikke et problem på grund av økonomi, men på grund av arbeidskraft. Det hjelper ikke å ha penger i banken om det ikke finnes folk å ansete for pengene. Det er helt virkelighetsfjernt å tro at det skal lønne seg å fjerne arbeidstakere fra markede, spesielt i den situasjonen vi er i! 1
Pippi Lotta Skrevet lørdag kl. 14:24 #125 Skrevet lørdag kl. 14:24 (endret) AnonymBruker skrev (22 timer siden): Ja, men vi er i Norge i moderne tid. Der er derfor jeg lurte på hvor i historien du er, og nå kommer det frem at du ikke er i Norge heller. Snakker vi fortsatt om sykedager og permisjon ?? Jeg hadde hengt litt mer med på dramatikken om du snakket om stemmerett, arverett, rett til skilsmisse , rett til utdannelse .. det passer allikevel ikke inn i den epoken du henvender til, så hvor er vi? det er en ny rettighet hvor staten bestemmer hvordan permisjon skal fordeles. Det er ikke alle som er enige med deg i at det er en rettighet. Og det er ingen kvinner som dødd for det.. Anonymkode: 93d61...0f8 Kvinnene som dør av manglende helsehjelp i USA i dag kunne sikert skrevet noe lignende dette for bare et par år siden.... Det er en ganske dramatisk tid, så jeg synes det er helt greit å være på vakt for å miste retigheter! Endret lørdag kl. 14:26 av Pippi Lotta 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:32 #126 Skrevet lørdag kl. 14:32 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, poenget til feks Linn Therese Solheim var at staten bør betale for at kvinner er hjemme med barn i feks tre år. Om man får tre barn med tre års mellomrom er det nesten ti år der staten skal betale for at mor går hjemme, og tilsvarende ti år med tapt arbeidserfaring for mor, noe som gjør det veldig krevende å komme inn igjen på arbeidsmarkedet. Anonymkode: 96937...504 Hvorfor er det krevende, kan jo bare lage kvoteringsregler? 😅 Anonymkode: 93d61...0f8
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:33 #127 Skrevet lørdag kl. 14:33 Pippi Lotta skrev (7 minutter siden): Kvinnene som dør av manglende helsehjelp i USA i dag kunne sikert skrevet noe lignende dette for bare et par år siden.... Det er en ganske dramatisk tid, så jeg synes det er helt greit å være på vakt for å miste retigheter! Synes du bytter tema, men helsehjelpen i usa er ikke bra. Anonymkode: 93d61...0f8
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:34 #128 Skrevet lørdag kl. 14:34 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Men samtidig ikke særlig lønnsomt, da det vil føre til at veldig mange mennesker forsvinner ut av arbeidslivet. Man må ta inn over seg at samfunnet faktisk er avhengig av at både menn og kvinner er i jobb. Dersom det blir normen at kvinner med barn ender opp med å være ute av arbeidslivet i årevis, vil dette ha dramatiske konsekvenser for samfunnet vårt. På min jobb innen utdanning er ca en tredjedel av vi som jobber der kvinner i 30-årene, de fleste med minst to barn. Om alle vi skulle vært borte i feks to år per barn, ville arbeidsplassen både hatt stor mange på arbeidskraft + blitt veldig mannsdominert. Anonymkode: 96937...504 Hvordan skal vi få arbeidskraft i fremtiden da? Vi trenger flere barn. Anonymkode: 93d61...0f8 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:36 #129 Skrevet lørdag kl. 14:36 Pippi Lotta skrev (28 minutter siden): Eldrebølgen er ikke et problem på grund av økonomi, men på grund av arbeidskraft. Det hjelper ikke å ha penger i banken om det ikke finnes folk å ansete for pengene. Det er helt virkelighetsfjernt å tro at det skal lønne seg å fjerne arbeidstakere fra markede, spesielt i den situasjonen vi er i! Det vi skulle hatt er 50- talls babybølge. Det hadde ført til arbeidstakere i fremtiden. Anonymkode: 93d61...0f8 1
Pippi Lotta Skrevet lørdag kl. 14:37 #130 Skrevet lørdag kl. 14:37 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synes du bytter tema, men helsehjelpen i usa er ikke bra. Anonymkode: 93d61...0f8 Jeg svarte på det og miste retigheter, når det skjer i USA er det for naivt og tro det aldri kan skje i Norge. Det er vanskelig å fine et mer sentralt tema for denne tråden tror jeg. 1
Pippi Lotta Skrevet lørdag kl. 14:40 #131 Skrevet lørdag kl. 14:40 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det vi skulle hatt er 50- talls babybølge. Det hadde ført til arbeidstakere i fremtiden. Anonymkode: 93d61...0f8 Ja det hadde vært bra med flere barnefødsler, jeg tror ikke det å legge tilrette for at mødre skal bli mindre økonomisk selvstendige vil gi oss det. 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:00 #132 Skrevet lørdag kl. 15:00 Pippi Lotta skrev (18 minutter siden): Ja det hadde vært bra med flere barnefødsler, jeg tror ikke det å legge tilrette for at mødre skal bli mindre økonomisk selvstendige vil gi oss det. Er det noen som ønsker det da? Det at kvinner nå ikke kan ta ut hele permisjonen gjør jo dette i noen tilfeller, så det blir motsatt. Anonymkode: 93d61...0f8 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:05 #133 Skrevet lørdag kl. 15:05 Pippi Lotta skrev (23 minutter siden): Jeg svarte på det og miste retigheter, når det skjer i USA er det for naivt og tro det aldri kan skje i Norge. Det er vanskelig å fine et mer sentralt tema for denne tråden tror jeg. Hvis du vil snakke om helse, så er helse Norge på vei i dass. De rike damene kan selvsagt kjøpe helsetjenester, samme i usa, men resten.. det finnes kvinner som har tøffe svangerskap og tøffe fødsler. Jeg har i min omgankrets 2 som er hjemme på egen regning fordi de tar hele permisjonen etter tøft svangerskap, og det er det som kalles økonomisk trygghet, likestilling og helse? Ingen av dem har planer om barn nr 2. Anonymkode: 93d61...0f8 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:08 #134 Skrevet lørdag kl. 15:08 Pippi Lotta skrev (5 minutter siden): Jeg svarte på det og miste retigheter, når det skjer i USA er det for naivt og tro det aldri kan skje i Norge. Det er vanskelig å fine et mer sentralt tema for denne tråden tror jeg. Det jeg prøvde å formidle i går, vi ønsker oss bort fra rettighetene våre, vi bruker mens og syklus for å argumentere. Det er slik vi kan miste rettigheter en etter en, ved å bruke nøyaktig de samme argumentene som autoritære ledere gjør. Det er ikke slik at kvinner i muslimske land aldri har hatt rettigheter eller frihet, usa er et perfekt eksempel på hvor fort rettighetene våre kan forsvinne. Så jeg ønsker meg mer historie i grunnskolen slik at man forstår hvor fort det kan snu. Anonymkode: 5da3e...add 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:09 #135 Skrevet lørdag kl. 15:09 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du vil snakke om helse, så er helse Norge på vei i dass. De rike damene kan selvsagt kjøpe helsetjenester, samme i usa, men resten.. det finnes kvinner som har tøffe svangerskap og tøffe fødsler. Jeg har i min omgankrets 2 som er hjemme på egen regning fordi de tar hele permisjonen etter tøft svangerskap, og det er det som kalles økonomisk trygghet, likestilling og helse? Ingen av dem har planer om barn nr 2. Anonymkode: 93d61...0f8 Får vi ikke hjelp ved svangerskap og fødsel? Anonymkode: 5da3e...add
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:30 #136 Skrevet lørdag kl. 15:30 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Får vi ikke hjelp ved svangerskap og fødsel? Anonymkode: 5da3e...add Jo da. Allikevel ikke så god at ingen norske kvinner blir preget av svangerskap og fødseler. De kvinnene jeg nevnte er ikke late, sytete osv. alltid vært i god form. Allikevel ble svangerskap og fødsel tøft. Og de følte de ble sendt hjem for tidlig. Hun ene med sykemelding riktignok. Anonymkode: 93d61...0f8 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:41 #137 Skrevet lørdag kl. 15:41 Pippi Lotta skrev (54 minutter siden): Ja det hadde vært bra med flere barnefødsler, jeg tror ikke det å legge tilrette for at mødre skal bli mindre økonomisk selvstendige vil gi oss det. Så enig. Jeg tenker at rettighetene våre er under et visst press om dagen, og det er det viktig å slå beinhardt ned på sånn at det plutselig ikke blir normalisert at kvinner kun er husmødre og mødre, for det er i hvert fall ikke kvinnene tjent med. Skaff litt fred i verden, litt mindre miljødeleggelser og litt mer likestilte barnefedre, da kommer barna. Jeg hadde aldri valgt å få barn hvis konsekvensen hadde vært 10 år som hjemmeværende, lønnstap og å bli satt tilbake i karrieren min. Anonymkode: ce99f...aa0 3 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:50 #138 Skrevet lørdag kl. 15:50 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jo da. Allikevel ikke så god at ingen norske kvinner blir preget av svangerskap og fødseler. De kvinnene jeg nevnte er ikke late, sytete osv. alltid vært i god form. Allikevel ble svangerskap og fødsel tøft. Og de følte de ble sendt hjem for tidlig. Hun ene med sykemelding riktignok. Anonymkode: 93d61...0f8 Så de ble tatt vare på altså, det å få sykemelding i permisjonen er ikke vanlig. Likevel fødsler kan være tøffe og det er ikke alltid vi kan skylde på helsepersonell. Noen ønsker å være lenge på sykehuset uten det er grunnlag for det. De velger altså å ikke få barn mer fordi de hadde tøffe fødsler og fikk ikke være der lengre? Jeg har født 4 barn, en av de døde dessverre. Og noen av personalet har ikke egnet seg å jobbe med syke, men alt i alt har jeg fått god hjelp. Synes det er mye urettferdig kritikk av Norge vi har det veldig bra, ja ting kan bli mye bedre. Likevel ikke tørre å sette barn til verden i et land som Norge, da har vi blitt veldig bortskjemte? Anonymkode: 5da3e...add
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:07 #139 Skrevet lørdag kl. 16:07 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det noen som ønsker det da? Det at kvinner nå ikke kan ta ut hele permisjonen gjør jo dette i noen tilfeller, så det blir motsatt. Anonymkode: 93d61...0f8 Det er ikke ulovlig å ta ulønnet permisjon før far tar sin del. Ønsker man å være hjemme med barna kan man ikke forvente fulltidslønn i månedsvis. Anonymkode: f0e56...5eb 1
herzeleid Skrevet lørdag kl. 16:41 #140 Skrevet lørdag kl. 16:41 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men samtidig ikke særlig lønnsomt, da det vil føre til at veldig mange mennesker forsvinner ut av arbeidslivet. Man må ta inn over seg at samfunnet faktisk er avhengig av at både menn og kvinner er i jobb. Dersom det blir normen at kvinner med barn ender opp med å være ute av arbeidslivet i årevis, vil dette ha dramatiske konsekvenser for samfunnet vårt. På min jobb innen utdanning er ca en tredjedel av vi som jobber der kvinner i 30-årene, de fleste med minst to barn. Om alle vi skulle vært borte i feks to år per barn, ville arbeidsplassen både hatt stor mange på arbeidskraft + blitt veldig mannsdominert. Anonymkode: 96937...504 Jeg ser den, men samtidig vil det jo medføre at en frigjør arbeidskraft andre steder, i hobedsak fra barnehager og administrasjon. Det ville utvilsomt medført større behov for tilpasning fra arbeidsgiveres side, men jeg tror ikke nødvendigvis arbeidsstokken eller økonomien ville lidd så voldsomt av at foreldre fikk litt mer tid hjemme (eks. Til to år). Pippi Lotta skrev (2 timer siden): Eldrebølgen er ikke et problem på grund av økonomi, men på grund av arbeidskraft. Det hjelper ikke å ha penger i banken om det ikke finnes folk å ansete for pengene. Det er helt virkelighetsfjernt å tro at det skal lønne seg å fjerne arbeidstakere fra markede, spesielt i den situasjonen vi er i! Som nevnt over vil du da også få arbeidstakere tilbake i markedet.en enda viktigere; eldrebølgen, og at den vedvarer, er et resultat av at vi får for få barn. Å gi foreldre økt frihet kan bidra til dette, slik de unge kvinnene i debatten tok til orde for. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå