Gå til innhold

Tanker om Kvinnekampen-debatten

Fremhevede innlegg

Skrevet

På grunn av våre sterke rettigheter rundt fødselspermisjoner hadde jeg som arbeidsgiver vært veldig skeptisk med å ansette kvinner mellom 30 og 40. Det er risikosport.

Sier ikke at jeg ikke liker rettighetene, altså. Jeg elsker alt som gir mer makt til arbeiderne. Men vi lever i den virkelige verden, og slik tenker folk som ansetter, det er jeg helt sikker på. Ikke lov? OK, hva så? Man blir omtrent aldri tatt. De er tjent med å bryte loven.

Anonymkode: 0cbf2...098

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener debatten peker mot noe større.  Hvorfor fødes det færre barn?  Statistikken er tydelig, vi får mindre barn. Hvorfor det?  Hvorfor fikk vi flere før?  Og  hvordan kan samfunnet legge til rette for at terskelen for å få barn senkes? Det første vi trenger for å sikre god norsk fremtidig økonomi,  er hender, arbeidskraft.

julie brodtkorb sa  "jeg har fem barn og  vært i full jobb, Og det har gått helt fint". Eller hun advokaten "jobben gjør meg til en mer inspirerende mamma"

Fint for de, men jeg skjønner ikke helt hvordan deres personlige erfaring bidrar til noe konstruktivt i debatten.  Det er også vanskelig å debattere mot noen som bruker personlige erfaringer som argument.

Personlig tenker jeg at det er verdt å lytte til hvordan fremtidige kvinner vil ha det, fremfor å irritert avfeie dem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

På grunn av våre sterke rettigheter rundt fødselspermisjoner hadde jeg som arbeidsgiver vært veldig skeptisk med å ansette kvinner mellom 30 og 40. Det er risikosport.

Sier ikke at jeg ikke liker rettighetene, altså. Jeg elsker alt som gir mer makt til arbeiderne. Men vi lever i den virkelige verden, og slik tenker folk som ansetter, det er jeg helt sikker på. Ikke lov? OK, hva så? Man blir omtrent aldri tatt. De er tjent med å bryte loven.

Er dette et argument for eller mot de unge «tradwif’ene»? For FAR har jo fått sterkere rettigheter, og mor «litt svakere», noe de «eldre feministene» heier på, og de unge er i mot. Så foreldreperm far ca 3 mnd, mor ca 6 utjevner jo denne forskjellen, en mann som får to barn i løpet av karrieren, er kanskje like mye borte pga barneperm som en kvinne som får ett barn. Så å skulle diskriminere på grunnlag av kjønn er ikke så hensiktsmessig så lenge dagens lovverk følges. 

Anonymkode: 24fad...895

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Alle i debatten var voksne, både de på min alder og de yngre. Synes det er flau hersketeknikk fra de eldste der og fra deg her.

Lurer på om du i det hele tatt hadde fått sykemelding for mensen i dag, og det blir ihvertfal ikke fremtiden. Nei skjønner at du ikke er enig med dem 100% hvis du har bedt om sykmelding for mensen, men vil du at kvinner framover skal få ha syklus? Det var jo ingen av de yngre  som sa vi ikke skulle ha karriere eller prestere? 
Resultatet av dette er jo at det fødes for få barn. Hun advokaten, partner, som hadde født 5 barn og sto der i miniskjørt og skyhøye stiletthæler er vel mer et sjeldent supermenneske enn en gjennomsnittskvinne . Hvis det hadde vært så enkelt som at kan hun kan alle hadde vi alle gjort det. Presset fører til færre barn, sånn er det. 

Anonymkode: 93d61...0f8

Det er ikke hersketeknikk å kalle de i 50/60 årene for voksene. Nå får noen roe seg litt. 
De unge stod der i husmorforkle å beundret 50 tallet. Historieløst. 
Selvfølgelig ville man få sykemelding i dag, hvor gammel tror du at jeg er??? 
Det blir ansett som sykdom, og i dag er man enda mer opplyst om kvinnesykdommer. Vi er i gang med forskning. Jeg kollegaer som er borte pga endometriose mange ganger i året, vært operert flere ganger. Så hver så snill ikke prøv å få debatten til å virke som det er er helt forferdelig å være kvinne i Norge. 
Likestilling har ikke gått for langt, det går fremover, helsehjelpen er ikke i mål, men det går fremover den også. 
Da kan ikke vi kvinner stille opp med forkle fra 50 tallet å hevde at nei nå vil vi tilbake til kjøkkenbenken.

De som ønsker å ikke jobbe de kan det i dag, de kan være hjemme. De må betale for det selv. 
Istedenfor å se ned på en karriere kvinne med 5 barn, hvorfor ikke tenke wow. Virkelig bra fått til. Det er kanskje ikke for meg, men de som ønsker det vil jeg skal få lov. 
Istedenfor blir disse kvinnens sett ned på slik du beskriver her. 
Man er virkelig ikke voksen når man stiller opp i forkle å drømmer om livet til 50 tallskvinnen. 
Var ingen som tok hensyn til syklus da heller skal jeg love deg. 

Anonymkode: 5da3e...add

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
miaw skrev (5 timer siden):

Jeg mener debatten peker mot noe større.  Hvorfor fødes det færre barn?  Statistikken er tydelig, vi får mindre barn. Hvorfor det?  Hvorfor fikk vi flere før?  Og  hvordan kan samfunnet legge til rette for at terskelen for å få barn senkes? Det første vi trenger for å sikre god norsk fremtidig økonomi,  er hender, arbeidskraft.

Jeg er enig i at dette er et sentralt poeng jeg oppfattet de unge å i alle fall delvis belyse men som jeg ikke tror de eldre tok. 

Slik jeg tolker de unge tok de i hovedsak til orde for å gjøre hverdagen med familien til det viktigste hensynet, at barn og familie bør prioriteres over produksjon og materielle goder, og at en slik omlegging kan bidra til at flere får flere barn. Det er så rart å se et slikt grunnleggende positivt syn på familie svartmales. 

Sitat

julie brodtkorb sa  "jeg har fem barn og  vært i full jobb, Og det har gått helt fint". Eller hun advokaten "jobben gjør meg til en mer inspirerende mamma"

Fint for de, men jeg skjønner ikke helt hvordan deres personlige erfaring bidrar til noe konstruktivt i debatten.  Det er også vanskelig å debattere mot noen som bruker personlige erfaringer som argument.

Det kunne virke som disse kvinnene anså seg selv og sin situasjon som idealet andre burde streve etter, og andre prioriteringer som feil. Det slo meg også at dette fremstod som kvinner som er vant til å få viljen sin og ikke var særlig åpne for andres synspunkter, og jeg tror fort en slik navlebeskuende tilnærming gjør at en overser at andre ikke ønsker å leve deres liv og at ‘helt fint’ og ‘jeg er inspirerende’ fremstår som deres egen vurdering av seg selv. 

Antagelig ønsker mange unge ikke å kombinere fem barn med en krevende toppjobb, og jeg tror de færreste av oss er villige til å akseptere alle ofrene som da ofte må gjøres, ikke minst for barna og partneren.

Sitat

Personlig tenker jeg at det er verdt å lytte til hvordan fremtidige kvinner vil ha det, fremfor å irritert avfeie dem. 

Nettopp fraværet av lytting, og den tidvis ufine på grensen til aggressive overkjøringen særlig fra Brodtkorp syntes jeg var veldig lite konstruktiv og det virket tydelig at de eldre kvinnene kun var der for å overkjøre. De fremstod rett og slett veldig fastlåst i gamle tanker.

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke hersketeknikk å kalle de i 50/60 årene for voksene. Nå får noen roe seg litt. 
Det blir ansett som sykdom, og i dag er man enda mer opplyst om kvinnesykdommer. Vi er i gang med forskning. Jeg kollegaer som er borte pga endometriose mange ganger i året, vært operert flere ganger. Så hver så snill ikke prøv å få debatten til å virke som det er er helt forferdelig å være kvinne i Norge. 
Likestilling har ikke gått for langt, det går fremover, helsehjelpen er ikke i mål, men det går fremover den også. 
Da kan ikke vi kvinner stille opp med forkle fra 50 tallet å hevde at nei nå vil vi tilbake til kjøkkenbenken.

De som ønsker å ikke jobbe de kan det i dag, de kan være hjemme. De må betale for det selv. 
Istedenfor å se ned på en karriere kvinne med 5 barn, hvorfor ikke tenke wow. Virkelig bra fått til. Det er kanskje ikke for meg, men de som ønsker det vil jeg skal få lov. 
Man er virkelig ikke voksen når man stiller opp i forkle å drømmer om livet til 50 tallskvinnen. 

Interessant også at det er akkurat 50-talls-husmoren som idealiseres. Hvorfor er akkurat dette tiåret blitt normen for denne tradwife-bevegelsen? Jeg tror det er fordi det er så lett å romantisere, med oppstasete kvinner som går hjemme og varter opp mann og barn i fine kjoler og nykrøllet hår. Det er egentlig bare i dette tiåret at kvinner gikk hjemme på en forholdsvis behagelig måte, tidligere har det jo vært knallhard jobb å være kvinne. Å snakke om at husmoren er det naturlige er derfor helt feil, gjennom historien har både menn og kvinner jobbet hardt for å få forsørge familien, feks gjennom å drive gård. 

Anonymkode: 96937...504

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Å snakke om at husmoren er det naturlige er derfor helt feil, gjennom historien har både menn og kvinner jobbet hardt for å få forsørge familien, feks gjennom å drive gård. 

Jeg er enig i at historien har vært knallhart arbeid for begge kjønn, men det er interessant å reflektere over at vi gjennom en periode med enorm produktivitets- og velstandsøkning har valgt å ta dette ut i materielle goder og oppblåste boligpriser heller enn tid med og overskudd til de vi bryr oss mest om i hele verden. Og st det virker å være tverpolitisk enighet om at dette er riktig prioritering. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det var jo et stort problem ved denne debatten at den konstruerer et generasjonsskille som jeg tror er veldig misvisende. Å fremstille det som en kamp mellom generasjonene gjør at debatten tas på helt feil premiss. Selvfølgelig mener ikke de fleste unge kvinner i dag at likestillingen har gått forlangt, og selvfølgelig mener ikke alle damer på 50+ at det alltid er "gøy å jobbe" eller at det går "helt fint" å kombinere fem barn og full jobb.  Man burde fått inn flere ulike typer stemmer fra ulike aldersgrupper, sånn som det ble gjort nå ble det alt for polarisert og lite kom ut av det 

Godt poeng! Jeg ble irritert også over at de brukte alder som poeng mot de yngre . 
jeg er 50+ og hadde ikke klart og kombinere 5 barn og full jobb. De fleste i min generasjon sier jo ikke at 5 barn og karriere har gått helt fint, tvert imot er mange slitne, selv med færre barn. Mange sier også at de skulle ønske de hadde hatt mulighet til og jobbe redusert når barna var små. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
miaw skrev (11 timer siden):

julie brodtkorb sa  "jeg har fem barn og  vært i full jobb,

Hun tok ikke med at hun har hatt au pair og en pensjonert mor som hjelper henne masse.... to gode som veldig mange har tilgang på. 

Julie Brodtkorb var og er en meget privilegert kvinne på veldig mange plan. 

Anonymkode: 4238c...9c8

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De er alle sammen voksne. Jo, det er hersketeknikk. Det er egentlig en nytt ord, men vi kjenner deg igjen. Jeg ble også utsatt for det når jeg var yngre. Det ble sikkert disse damene også. Så tror du når de selv var i midten av 20 årene godtok og få beskjed om og lytte til de voksne? Jeg tror ikke det. 
det var 1 av de yngre, barnepleieren , om jeg ikke tar feil som sto i husmorforkle . 
jeg vet ikke hvor gammel du er. Så, mensen blir fortsatt ansett som en sykdom? Det anerkjenner jo ikke hun voksne som snakket til ungpikene og forklarte om syklus som noe ikke eksisterende ? Nå ba ikke Afdur om mensdager som du kalte det, men tilrettelegging . Jeg skjønner ikke helt hva du vil i denne delen av debatten, virker som du tar disse superkvinnene uten syklus sin side, samtidig som ditt arbeidsliv har blitt preget av syklus og mangel på tilrettelegging? Skjønner ikke. 

jeg ser ikke ned på en karrierekvinne med 5 barn. Ja, jeg tenker wow. Så tenker jeg at de ikke bare er og ønske det, du skal ha mye flaks med helse, syklus osv, men de som klarer det og ønsker det skal få lov. Jeg mener også at der mor har en strålende karriere og ønsker 5 barn men tiden er knapp kan far hvis han ønsker det ta større del av permisjonen og jobbe redusert. Jeg mener fortsatt at det i de fleste tilfeller vil falle mer naturlig for kvinnen som går gravid, føder barnet og ammer , men familier - og kvinner - er ulike , så familien bør kunne bestemme mer selv. 

jo, man er voksen hvis man er over 18 år. Hvorfor skal ikke en voksen ferdigutdannet kvinne få lov til og gå i forkle hvis hun ønsker det? Ble det for woke? Hun sa heller ikke at hun drømte om livet til 50- talls kvinnen. 

Jo, var noen som tok hensyn til syklus på 50- tallet. Begge mine bestemødre gjorde det. 
Vet ikke om 50- tallet var så ille og være ung voksen med barn generelt, jeg hadde 2 ulike bestemødre hvor den ene var høyt utdannet og begynte og jobbe fullt først når barna begynte på skolen og hadde en strålende karriere. Hun syntes presset på generasjon under seg var voldsomt.  Selv var hun ikke typisk husmor, vi lo av bakverkene hennes. Min andre bestemor jobbet deltid , og var veldig husmor. Hun likte og sysle hjemme. Brukte forkle på kjøkkenet også. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Da antar jeg at du ikke ansetter vordende fedre heller? Menn i aldersgruppen 30-50 år. Mange par i dag deler permisjonen likt.

Anonymkode: 92dd7...067

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at begge sider kommer med fornuftige poenger. Jeg syns vi skal være takknemlige for det tidligere generasjoner har kjempet frem.  Husker min mormor fortalte at hennes livmor ble fjernet dette kunne mannen hennes bestemme da hun fødte sitt siste barn. Min mormor var nok en klassisk husmor på mange vis men og en som var forut for sin tid. Hun tok utdanning og eide sin egen leilighet da hun måtte min morfar. Da hadde hun allerede fått et barn utenfor ekteskap noe som var en stor synd på den tiden. 

Jeg er takknemlig for at vi i dag har prevensjon, abort mulighet og ikke er mannens eiendom. At det i vår kultur nå er forventet at mannen deltar og stiller opp som far. Vi er mer fri og bestemmer over eget liv i mye større grad. 

Vi har samfunns press nå også men på en annen måte. Jeg som kvinne kan fritt velge å bo i egen leilhet for meg selv uten mann. En av de som var svært stolt av meg når jeg tok min høyere utdanning var min mormor. 

Jeg synes likevel vi bør legge til rette for biologien det er vi kvinner som har mensen og syklus, føder, ammer og har alle plagene rundt alt dette.  Her er jeg enig med de yngre kvinnene særlig når det snakkes om at vi må få flere barn. Selv hadde jeg smerter og ubehag som gravid måtte gå med krykker på slutten. I etterkant av fødsel var ikke kroppen min som før og det vil den aldri bli.  Vi ofrer mye for samfunnet når vi produserer nye borgere dette bør absolutt anerkjennes. Selv ble jeg helt hønemor etter jeg fikk mitt barn og overasket både meg selv og min samboer over hvor sterk den kjærligheten var og instinktet mitt hylte nei på å gi fra meg barnet mitt. Vi hadde heldigvis økonomi til at jeg kunne jobbe redusert noe jeg valgte å gjøre for å gi han kortere tid i barnehagen og rolige fine dager med meg hjemme når vi hadde lyst til det. 

Jeg tror vi trenger mer frihet i permisjon ordningen men jeg er også enig i at det skal være en fars permisjon og en selvfølge at han også får tid med barnet. Men ikke at det går utover mor som har en kropp som er mørbanket etter fødsel og deretter skal være en mat stasjon for barnet. 

Skrevet

De unge kvinnene ville vel egentlig bare at samfunnet skulle se på dem positivt og med respekt om de valgte å være hjemme. Og at de skulle få velge hvordan menn og kvinner ville fordele og bruke fødselspermisjonen.

Forsto ikke hvorfor de eldre hisset seg over det.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

De er alle sammen voksne. Jo, det er hersketeknikk. Det er egentlig en nytt ord, men vi kjenner deg igjen. Jeg ble også utsatt for det når jeg var yngre. Det ble sikkert disse damene også. Så tror du når de selv var i midten av 20 årene godtok og få beskjed om og lytte til de voksne? Jeg tror ikke det. 
det var 1 av de yngre, barnepleieren , om jeg ikke tar feil som sto i husmorforkle . 
jeg vet ikke hvor gammel du er. Så, mensen blir fortsatt ansett som en sykdom? Det anerkjenner jo ikke hun voksne som snakket til ungpikene og forklarte om syklus som noe ikke eksisterende ? Nå ba ikke Afdur om mensdager som du kalte det, men tilrettelegging . Jeg skjønner ikke helt hva du vil i denne delen av debatten, virker som du tar disse superkvinnene uten syklus sin side, samtidig som ditt arbeidsliv har blitt preget av syklus og mangel på tilrettelegging? Skjønner ikke. 

jeg ser ikke ned på en karrierekvinne med 5 barn. Ja, jeg tenker wow. Så tenker jeg at de ikke bare er og ønske det, du skal ha mye flaks med helse, syklus osv, men de som klarer det og ønsker det skal få lov. Jeg mener også at der mor har en strålende karriere og ønsker 5 barn men tiden er knapp kan far hvis han ønsker det ta større del av permisjonen og jobbe redusert. Jeg mener fortsatt at det i de fleste tilfeller vil falle mer naturlig for kvinnen som går gravid, føder barnet og ammer , men familier - og kvinner - er ulike , så familien bør kunne bestemme mer selv. 

jo, man er voksen hvis man er over 18 år. Hvorfor skal ikke en voksen ferdigutdannet kvinne få lov til og gå i forkle hvis hun ønsker det? Ble det for woke? Hun sa heller ikke at hun drømte om livet til 50- talls kvinnen. 

Jo, var noen som tok hensyn til syklus på 50- tallet. Begge mine bestemødre gjorde det. 
Vet ikke om 50- tallet var så ille og være ung voksen med barn generelt, jeg hadde 2 ulike bestemødre hvor den ene var høyt utdannet og begynte og jobbe fullt først når barna begynte på skolen og hadde en strålende karriere. Hun syntes presset på generasjon under seg var voldsomt.  Selv var hun ikke typisk husmor, vi lo av bakverkene hennes. Min andre bestemor jobbet deltid , og var veldig husmor. Hun likte og sysle hjemme. Brukte forkle på kjøkkenet også. 

Vet du jeg skrev aldri at mensen var sykdom, en helt frisk kvinne uten "kvinnesykdom" som endometriose ol klarer fint å jobbe med syklus. Hvorfor skal man sykeliggjøre kvinner? 
Man kan få tilrettelegging i dag også om man har slike problemer som meg. 
Jeg fikk ikke det fordi det går ikke i yrke mitt, da ville jeg ikke utført yrke. 
Jeg tok livmoren min for noen få år siden, jeg har små barn. 3 stykk, jeg jobber og mener ikke at vi skal sykeliggjøre kvinner slik du og after gjør her. 
I dag kan man faktisk velge å være hjemme, man kan velge å jobbe redusert, så hva er disse voksene som ønsker likestillingen der ingenting gror? 
Så nå er det galt å si unge mennesker? Du er virkelig ikke voksen når du er 18 år. Ja myndig men voksen nei. Hjernen er ikke ferdig utviklet før du er nærmere 25. Får man lov å si godt voksen, unge voksene eller hva er lov? 
Det er respektløst å står der i forkle å beundrer en tid der kvinner ble undertrykt og ikke hadde andre valg enn å bli hos en mann som voldtok deg hver kveld, der arbeidslivet mente vi var så full av hormoner at vi aldri kan ta en avgjørelse. 
I dag kan disse voksene kvinnene få lov til å leve slik de ønsker, men kvinner som har syklus og likevel vil yte og ha karriere har ikke de samme mulighetene. 
Jeg mener de kvinnene skaper mer splid, hat og forskjellsbehandling av kvinner. Og de må bli fortalt det, for det finnes kvinner som har død for at kvinner skal ha sin egen inntekt, rettigheter der de privilegerte nå ønsker seg tilbake dit. 
Hvorfor kan ikke de kvinnene som ønsker å leve slik bare gjøre det? Hvorfor skal de ta fra meg rettighetene? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og hva mener du med kjenner meg igjen? 
Og jo jeg synes det er helt greit at noen sier jeg er ung. Jeg er ikke ferdig med kunnskap for livet, lærer gjerne av de med mer erfaring enn meg. Viktig å være ydmyk ovenfor de voksene de har mye mer erfaring enn meg, naturlig nok. De har levd lengre. 
Det betyr ikke at man ikke skal lytte til de yngre, likevel når de vil ta vekk rettigheter og ikke forstår hvorfor pappaperm er viktig for likestilling. Det er respektløst ovenfor pappaene, det er historieløst og ikke minst kvinner har ofret livet for at du og jeg skal få lov å leve i den velstanden og rettighetene vi har til nå. Derfor ble nok de gamle som det sikkert er lov å si provosert til tider. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vet du jeg skrev aldri at mensen var sykdom, en helt frisk kvinne uten "kvinnesykdom" som endometriose ol klarer fint å jobbe med syklus. Hvorfor skal man sykeliggjøre kvinner? 
Man kan få tilrettelegging i dag også om man har slike problemer som meg. 
Jeg fikk ikke det fordi det går ikke i yrke mitt, da ville jeg ikke utført yrke. 
Jeg tok livmoren min for noen få år siden, jeg har små barn. 3 stykk, jeg jobber og mener ikke at vi skal sykeliggjøre kvinner slik du og after gjør her. 
I dag kan man faktisk velge å være hjemme, man kan velge å jobbe redusert, så hva er disse voksene som ønsker likestillingen der ingenting gror? 
Så nå er det galt å si unge mennesker? Du er virkelig ikke voksen når du er 18 år. Ja myndig men voksen nei. Hjernen er ikke ferdig utviklet før du er nærmere 25. Får man lov å si godt voksen, unge voksene eller hva er lov? 
Det er respektløst å står der i forkle å beundrer en tid der kvinner ble undertrykt og ikke hadde andre valg enn å bli hos en mann som voldtok deg hver kveld, der arbeidslivet mente vi var så full av hormoner at vi aldri kan ta en avgjørelse. 
I dag kan disse voksene kvinnene få lov til å leve slik de ønsker, men kvinner som har syklus og likevel vil yte og ha karriere har ikke de samme mulighetene. 
Jeg mener de kvinnene skaper mer splid, hat og forskjellsbehandling av kvinner. Og de må bli fortalt det, for det finnes kvinner som har død for at kvinner skal ha sin egen inntekt, rettigheter der de privilegerte nå ønsker seg tilbake dit. 
Hvorfor kan ikke de kvinnene som ønsker å leve slik bare gjøre det? Hvorfor skal de ta fra meg rettighetene? 

Jo, du skrev at det var en sykdom. 
du måtte være hjemme fra jobb med egenmeldinger og sykemeldinger når du hadde mensen og ikke hadde tilgang til og skifte ,og det var tilrettelegging? Jeg sykeliggjør ikke kvinner. 
du skrev ikke unge mennesker, du kalte de andre for voksne 😅 ingen av de damene var 18 heller. Ja, ung voksen er en grei betegnelse for denne gruppen. 
for noe forbanna tull at kvinner ikke hadde noe annet valg enn og bli hos en mann som voldtok henne på 50- tallet. 
for og dra en parallell til de sterke kvinnene på 50+ i debatten , min oldemor skilte seg fra sin alkoholiserte ektemann i 1923 , og tok med seg 7 barn til hovedstaden og startet sitt eget firma og endte opp ganske så rik. Og det gikk helt fint!! 

de ønsker ikke og ta fra deg rettigheter. De ønsker rettigheter for seg og sine valg. 

når du snakker om kvinner som måtte dø for og ha egen inntekt , rettigheter og privilegier er du fortsatt på 50- tallet? Det virker som du tidvis er mer på 1800- tallet og tilbake . 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg syns ikke man skal få noe tilbake for å være 100% hjemmeværende. Man må jo bidra til fellesskapet. Vi betaler skatt som bidrar mye til velferdssystemet vi har i Norge. Men da må folk jobbe. Ønsker man å være hjemme må man ta det på egen regning.

Mange kunne nok gått ned i stilling. Men da må man leve deretter økonomisk. Sånn er det jo bare. Og det er jo ikke nødvendigvis negativt heller. Man må bare gi avkall på ferieturer, dyre klær, ny bil og stort hus. Vi er ganske bortskjemte og tror at man må ha stor bil, ett soverom til hvert barn, gjesterom og kjellerstue og stor hage, hund, katt, nye klær osv osv. Og da tar ikke folk seg råd til å jobbe redusert. Det handler ikke om kjønn eller likestilling. Det er ikke umulig å gå hjemmeværende og leve på kun mannens inntekt. Det som er utfordringen er at da må man gjøre om på livsstilen sin totalt, og det vil ikke folk. Derfor riper man heller opp om mer støtte fra staten så man kan bli sånn instagram-husmor. 

Anonymkode: f0e56...5eb

Klart det er mulig å leve på 1 inntekt. Jeg klarte å leve på 1 inntekt, med enebolig i sentralt strøk, 3 barn. Ble alene på et uheldig tidspunkt, rett før fødels + 2 skolebarn og hadde nettopp mistet jobben pga nedbemanning. Jeg kom meg i arbeid igjen, uten å ha fullført videregående. Ja, vi hadde dårlig råd i begynnelsen, men barna ble ivaretatt.  Vi reiste også på ferie hvert år, selv om det ikke var kostbare sydenturer. Men de manglet ikke noe. Og jeg lærte meg å gjøre ting selv. Trening er gratis, vedlikeholdsarbeid på bil og hjem gjorde jeg selv og fortsatte med deg også etter økonomien bedret seg. Slik klarte jeg å legge meg opp på penger og unngå å handle på kreditt eller ta opp lån ved større utgifter. Jeg har heller aldri lånt penger til bil, men kjører standsmessig.

Anonymkode: 01668...82b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo, du skrev at det var en sykdom. 
du måtte være hjemme fra jobb med egenmeldinger og sykemeldinger når du hadde mensen og ikke hadde tilgang til og skifte ,og det var tilrettelegging? Jeg sykeliggjør ikke kvinner. 
du skrev ikke unge mennesker, du kalte de andre for voksne 😅 ingen av de damene var 18 heller. Ja, ung voksen er en grei betegnelse for denne gruppen. 
for noe forbanna tull at kvinner ikke hadde noe annet valg enn og bli hos en mann som voldtok henne på 50- tallet. 
for og dra en parallell til de sterke kvinnene på 50+ i debatten , min oldemor skilte seg fra sin alkoholiserte ektemann i 1923 , og tok med seg 7 barn til hovedstaden og startet sitt eget firma og endte opp ganske så rik. Og det gikk helt fint!! 

de ønsker ikke og ta fra deg rettigheter. De ønsker rettigheter for seg og sine valg. 

når du snakker om kvinner som måtte dø for og ha egen inntekt , rettigheter og privilegier er du fortsatt på 50- tallet? Det virker som du tidvis er mer på 1800- tallet og tilbake . 

Jeg hadde sykdom ;) Jeg har endometriose, det er virkelig ikke vanlig at friske kvinner bløt gjennom tena, pampers osv. 

Beklager at jeg ikke la til voksene, snakk om å bli fornærmet for voldsomt mye. Skal love deg en dag ønsker du å bli betegnet som ung igjen.  
Så flott at din oldemor, du kan jo se på statistikken om det var vanlig for kvinner. 
Kampen for kvinner har pågått litt lengre enn fra 50 tallet, de begynte ikke da. Små og små skritt har vi tatt. Dette har vi da lært? 
Vet du kjemp videre for rettighetene du har, så får vi håpe at de barna som vokser opp i dag blir takknemlig for at de ikke lenger har like rettigheter når kvinner selv i dag ønsker færre rettigheter enn de har i dag. 
De har rettigheter for seg og sine valg i dag. Hvem tvinger noen til å jobbe i Norge? Eller mener du at de ønsker penger for å gå hjemme. 
Historieløst og jeg er så ekstremt uenig. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og hva mener du med kjenner meg igjen? 
Og jo jeg synes det er helt greit at noen sier jeg er ung. Jeg er ikke ferdig med kunnskap for livet, lærer gjerne av de med mer erfaring enn meg. Viktig å være ydmyk ovenfor de voksene de har mye mer erfaring enn meg, naturlig nok. De har levd lengre. 
Det betyr ikke at man ikke skal lytte til de yngre, likevel når de vil ta vekk rettigheter og ikke forstår hvorfor pappaperm er viktig for likestilling. Det er respektløst ovenfor pappaene, det er historieløst og ikke minst kvinner har ofret livet for at du og jeg skal få lov å leve i den velstanden og rettighetene vi har til nå. Derfor ble nok de gamle som det sikkert er lov å si provosert til tider. 

Det var en skrivefeil. Selv om begrepet hersketeknikk ikke ble brukt når jeg var i 20- årene, kjenner JEG det igjen. 

jeg er heller ikke ferdig med kunnskap for livet. Jeg kommer til og ta til meg kunnskap for livet til siste sekund . Alt er allikevel ikke en kamp mellom generasjoner. 
hvilke kvinner er det du snakker om som har ofret livet for hva? For retten til og IKKE ha hele permisjonen om de ønsker? Ja vel, da er jeg blant de gamle, og ble provosert over de gamle. Og det er ingen tidligere klassevenninnen  av oss gamle som har dødd for din rett til og ikke ha lengre mammaperm. 

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke vi burde ha systemer for de som er hjemmeværende. Det innebærer økte skatter. 

Anonymkode: 49c35...ca9

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...