Gå til innhold

Tanker om Kvinnekampen-debatten

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er så mange ganger jeg hører om kvinner som bruker alle eller nesten alle sine dager før mannen begynner på sine. Det fører ikke til likeverd...

Likeverd? Hvorfor er formålet likeverd, eller likestilling om det var det du prøvde å si?

Om resultatet vi har i dag er som du beskriver; kvinner tar nesten alle sine dager før mannen begynner på sine, så er jo dette gjort med svært gyldige gode grunner. Videre uten en stat som bestemmer hvem og når, så er dette også et naturlig resultat av fri vilje at inndeling ble gjort på den måten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Chupacabra skrev (2 minutter siden):

Lykke til med å endre på dette.

Hvordan kan man se at en mann har en gravid partner?

Kanskje bare slutte å diskriminere gravide kvinner, og de som har fått barn. 
Trenger ikke å gjøre slik at menn også blir diskriminert, enkleste er å slutte å diskriminere. 

Anonymkode: 5da3e...add

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje bare slutte å diskriminere gravide kvinner, og de som har fått barn. 
Trenger ikke å gjøre slik at menn også blir diskriminert, enkleste er å slutte å diskriminere. 

Slutte å diskriminere?

Ville du ha ansatt noen som snart kommer til å forlate jobben og være borte i et år?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.10.2025 den 23.19):

Vi kan jo lese i dag om Ulrikke Brandstorp som ikke fikk lengre kontrakt med Nrk som programleder. De jobber kontraktbasert ja, men litt vel tilfeldig at hun ikke fikk fornyet etter fødsel. Vi er ikke i mål, og nei likestillingen har ikke gått for langt. 
Pappaperm er viktig for barnet, kvinnen, og ikke minst far. 
Ja, jeg kunne ikke være på jobb når jeg hadde mensen de første 4 dagene. Har ikke tilgang på toalett å jeg blødde gjennom både bind og ob. Jeg brukte egenmelding, så slapp lederen min å få vite om mensen. 
Synes det var historieløst av de unge kvinnene, skjønner at de "voksene" ble målløse. 

Du brukte egenmelding de 4 første dagene av mensen ? Hver måned? Og blir målløs av de unge kvinnene som presiserer at kvinner har syklus og ønsker mer tilrettelegging? 
jeg ble målløs av de voksne kvinnene på min alder jeg! Selv har jeg vært heldig med og ikke hatt kraftige blødninger så har aldri hatt fravær grunnet det. Så jeg kunne jo si som hun ene, at det går helt fint med syklus, jeg har og syklus og har aldri vært borte fra jobb grunnet det.  Fikk du lederjobb og forfremmelse med så mange egenmeldinger da? Hadde det og tilrettelegge for at du hadde tilgang på toalett / skiftebås eller noe de dagene - eller tilogmed fravær for  blødninger som gyldig grunn uten du måtte holde grunnen skjult- vært ille for kvinnefrigjøring? 
De voksne dame var jo forferdelige, makan til hersketeknikk og avbrudd . Kunne vært morsomt og høre med de 100 ansatte og 4 barna hvordan de har det. 

Anonymkode: 93d61...0f8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (På 8.10.2025 den 1.01):

For å unngå at mannen drakk og spilte bort alle pengene?

Nja, men det var også mor som sto for innkjøp og betalinger? Husholdningspengene var aldri mors lommepenger. Så jo, mor hadde styringa på økonomien. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Chupacabra skrev (På 8.10.2025 den 17.01):

Slutte å diskriminere?

Ville du ha ansatt noen som snart kommer til å forlate jobben og være borte i et år?

Ehh ja det ville jeg om den personen var beste kandidaten for jobben. Starter man bedrifter så har man også samfunnsansvar ved å følge regler som er lagd av en grunn. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du brukte egenmelding de 4 første dagene av mensen ? Hver måned? Og blir målløs av de unge kvinnene som presiserer at kvinner har syklus og ønsker mer tilrettelegging? 
jeg ble målløs av de voksne kvinnene på min alder jeg! Selv har jeg vært heldig med og ikke hatt kraftige blødninger så har aldri hatt fravær grunnet det. Så jeg kunne jo si som hun ene, at det går helt fint med syklus, jeg har og syklus og har aldri vært borte fra jobb grunnet det.  Fikk du lederjobb og forfremmelse med så mange egenmeldinger da? Hadde det og tilrettelegge for at du hadde tilgang på toalett / skiftebås eller noe de dagene - eller tilogmed fravær for  blødninger som gyldig grunn uten du måtte holde grunnen skjult- vært ille for kvinnefrigjøring? 
De voksne dame var jo forferdelige, makan til hersketeknikk og avbrudd . Kunne vært morsomt og høre med de 100 ansatte og 4 barna hvordan de har det. 

Helt til de fjernet livmorgen ja. Brukte libero bleier og måtte bytte hver 2 time. 
Men jeg mener vi ikke skal ha egne mens dager, vi har egenmeldinger. 
Livmora ble fjernet, livet ble ti ganger bedre og ikke fravær :) 

• Hjerte 2
Skrevet

Disse tradwife damene forstår ikke at dagens modell gjør at alle vinner. 
Du som kvinne har like muligheter som menn og kan gjøre det du ønsker med livet ditt SAMTIDIG som tradwives kan finne rike menn og leve småbruksdrømmen med hest og 10 unger. Det er win win, trenger vi virkelig en debatt om dette?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg syns ikke man skal få noe tilbake for å være 100% hjemmeværende. Man må jo bidra til fellesskapet. Vi betaler skatt som bidrar mye til velferdssystemet vi har i Norge. Men da må folk jobbe. Ønsker man å være hjemme må man ta det på egen regning.

Mange kunne nok gått ned i stilling. Men da må man leve deretter økonomisk. Sånn er det jo bare. Og det er jo ikke nødvendigvis negativt heller. Man må bare gi avkall på ferieturer, dyre klær, ny bil og stort hus. Vi er ganske bortskjemte og tror at man må ha stor bil, ett soverom til hvert barn, gjesterom og kjellerstue og stor hage, hund, katt, nye klær osv osv. Og da tar ikke folk seg råd til å jobbe redusert. Det handler ikke om kjønn eller likestilling. Det er ikke umulig å gå hjemmeværende og leve på kun mannens inntekt. Det som er utfordringen er at da må man gjøre om på livsstilen sin totalt, og det vil ikke folk. Derfor riper man heller opp om mer støtte fra staten så man kan bli sånn instagram-husmor. 

Anonymkode: f0e56...5eb

• Nyttig 1
Skrevet

Det er så flaut og vondt å høre på denne diskusjonene. De unge damene i debatten er ikke representanter for oss andre unge kvinner med barn. Det er som om argumentasjonene deres bare plukkes i løse lufta og de mangler sterk faglig forankring. Det vi vet i dag er at kvinner i dag har fått flere og bedre fordeler takket være denne kampen som våre forkjempere har stått for. Helt ærlig, så er dette er trist utvikling. Enda tristere er at folk føyer seg i rekkene til disse kvinnene og ikke er kritiske til det som frontes. 

Anonymkode: ecd29...50a

• Liker 4
Skrevet

Roper*

Skrevet

Og når det gjelder mensen så har man jo rett på tilrettelegging på jobb om man har medisinke problemer. Ikke alle har ekstreme menssmerter, så jeg skjønner ikke hvorfor de skulle fått ekstra dager for det? Da bør man jo gi ekstra dager til folk som sliter med kronisk sykdom generelt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Helt til de fjernet livmoren ja. Brukte libero bleier og måtte bytte hver 2 time. 

*livmoren

Skrevet

Jeg tror jo kanskje at det viktigste er å minne foreldre på at de har et valg. Jeg er 50 år og har jobbet hele livet, men jeg jobbet redusert ett par år. Mannen og. Vi overlevde det, og har begge hatt en god karriere.

Jeg synes det er så mye fokus på noen måneder i små barns liv, som utgjør 3 % av livet  jeg skal jobbe til jeg er 70 år!! Wtf... klart jeg ville legge til rette for familien når det verste stod på. Jeg har en jobb, en karriere...men det er jo ingenting som er viktigere enn barna mine!!

Det burde jo ikke skremme så mange? Vi jobber for å leve. Noen av oss trives i jobben...og vi lever for hverandre..For kjærlighet, omtanke. Vi har et liv her på jorden, og så skal vi stresse ungene og familien ut i barnehage og 100 % jobb før ungene kan gå? Tullball..

Huspris, leiepris ...andre priser og alt vi skal ha, har så mye fokus. Og VI presser prisene opp. Jeg synes det er glaskap. 

Anonymkode: e0e63...8ec

• Liker 2
Skrevet
Chupacabra skrev (På 8.10.2025 den 17.01):

Slutte å diskriminere?

Du vet at det faktisk finnes lover mot denne typen diskriminering? Det er faktisk ikke lov å la være å ansatte noen på bakgrunn av graviditet. Hvordan skulle ellers kvinner i 30-årene noen gang kommet seg inn på arbeidsmarkedet?

Anonymkode: 96937...504

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg tror mye av problemet ligger i at omsorgsarbeidet/husarbeidet som gjøres hjemme, og som ofte gjøres av kvinner, ikke verdsettes nok som arbeid. Dette gjør at mange føler at de står i en skvis, men som det ikke er rom for å klage på. Jeg tror de fleste kvinner er uenige i at likestillingen har gått for langt, men at det motsatte er problemet: vi snakker som om vi har full likestilling, men i realiteten er det fremdeles kvinner som har hovedansvaret hjemme. Dermed er det også kvinner som kjenner mest på at de ikke strekker til. Jeg tror 6-timers dager og mer fleksibilitet til familiene på den måten er veien å gå, i tillegg til at vi må jobbe videre med likestilling og gjøre det like enkelt for kvinner som for menn å være i jobb. Dette betyr ikke at menn og kvinner skal "bli like", men at man må tilpasse samfunnet slik at både menn og kvinner har reelle like muligheter. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Helt til de fjernet livmorgen ja. Brukte libero bleier og måtte bytte hver 2 time. 

Jeg skjønner ikke at du hadde nok egenmeldinger.  
Du har jo tydeligvis vært mer plaget av syklus enn meg, selvom du ikke ønsker tilrettelegging. Jeg vet om andre som slitt mer da. Ikke nok egenmeldinger. Hun du støtter hadde jo hogget hodet av deg faktisk, for hun er 50 år og har aldri vært borte fra jobb grunnet mensen så dette vet hun alt om! Bra du ble bedre av og fjerne livmor, men jeg tror ikke full likestilling slik de 3 godt voksne damene ønsket er mulig før menn faktisk får en livmor og kan føde barna våre. 
« jeg har fått 5 barn og det er ingen problem « er tull.  Og føde barn innebærer risiko, ingen lege ville sagt det samme som advokaten.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du vet at det faktisk finnes lover mot denne typen diskriminering? Det er faktisk ikke lov å la være å ansatte noen på bakgrunn av graviditet. Hvordan skulle ellers kvinner i 30-årene noen gang kommet seg inn på arbeidsmarkedet?

Kvinner i 30 årene går ikke konstant gravide i våre dager, så det er tull. 
det er uansett ikke alle tilfeller en kan bevise at en er bedre kvalifisert enn andre søkere uten gravidmage. Det positive med og ble diskriminert for gravidmage er at det er midlertidig da, i motsetning til det meste annet av diskriminering. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner ikke at du hadde nok egenmeldinger.  
Du har jo tydeligvis vært mer plaget av syklus enn meg, selvom du ikke ønsker tilrettelegging. Jeg vet om andre som slitt mer da. Ikke nok egenmeldinger. Hun du støtter hadde jo hogget hodet av deg faktisk, for hun er 50 år og har aldri vært borte fra jobb grunnet mensen så dette vet hun alt om! Bra du ble bedre av og fjerne livmor, men jeg tror ikke full likestilling slik de 3 godt voksne damene ønsket er mulig før menn faktisk får en livmor og kan føde barna våre. 
« jeg har fått 5 barn og det er ingen problem « er tull.  Og føde barn innebærer risiko, ingen lege ville sagt det samme som advokaten.

Hadde sykemelding også, og selv om jeg støtter de så betyr ikke det at alt de sier er jeg 100% enig i. Mange kvinner som har null forståelse for at andre kvinner lider. 
De "eldre" kvinnene var helt enig i at det forskes for lite på kvinner og at kvinner hadde andre utfordringer enn menn. At vi ikke skal kunne ha karriere eller prestere fordi vi har mens er jo likevel helt feil for 90% av oss. 
Vi må ha mer fravær hos menn når det gjelder barn, det må bli like vanlig at menn er hjemme med syke barn, og vi må akseptere forskjellene for kjønnene. Det skal likevel ikke være slik at vi har like muligheter. De voksene i debatten mente ikke at vi skal bli menn, de mente vi skal ha like muligheter. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og når det gjelder mensen så har man jo rett på tilrettelegging på jobb om man har medisinke problemer. Ikke alle har ekstreme menssmerter, så jeg skjønner ikke hvorfor de skulle fått ekstra dager for det? Da bør man jo gi ekstra dager til folk som sliter med kronisk sykdom generelt. 

Folk som sliter med kroniske sykdommer kan søke om at nav betaler for vikar fra første dag de er borte. Ikke så enkelt på alle arbeidsplasser å sette inn vikar eller få vikar men noen steder fungerer det greit.,

Anonymkode: be6ad...f62

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...