Gå til innhold

Jeg er ekskludert som mor

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
BobbySocks skrev (8 minutter siden):

Dessverre blir ikke alle Dutteleifer ok fordi om foreldrene var ok. 

Det er sant. Ingen garanti for hvordan folk blir. Men trygge og emosjonelt stabile foreldre gir i alle fall bedre forutsetninger for at barna skal tåle livets utfordringer uten å skade seg selv eller andre.

Anonymkode: a152d...0df

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har hørt litt oppgjennom livet mitt som snart 55-åring. Vi bor på bygda, og ser og vet mye. Det er ikke alltid slik at det er foreldre som har skyld i at barna ikke ønsker kontakt.... Det kan være mange grunner. Har sett mødre som har boikottet fedre og lært barna at far er en drittsekk en ikke bør ha kontakt med, og f.eks. at ny kvinne ikke bryr seg. I voksen alder har da far prøvd å få kontakt med barna, men de har kuttet kontakt fordi de ikke klarer å se forbi det mor har lært dem. Har sett dette andre veien også. Har sett barn som har kuttet kontakt fordi partner til barnet ikke ønsker kontakt med svigermor... Har sett barn som har kuttet kontakt fordi mor og far ikke ønsket å være kausjonist på boligkjøp. Har en venninne som har krevd at mannen ikke har kontakt med sin familie, fordi venninnen min ikke ønsker at svigermoren er en del av livet deres. Denne svigermoren kjenner jeg også godt. Det er ingenting galt med henne, hun har aldri gjort noe mot venninnen min, men venninnen min føler så mye (sliter psykisk). 

Anonymkode: cd42a...b45

Du virker lite reflektert og veldig overfladisk. Du kan da ikke vite nok om noen av alle disse sakene til å være sikker på hva som er årsaken bak alle bruddene. 

Anonymkode: 9336b...989

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 10.03):

Det er så oppbrukt.... Det kan være barnet er sta og ikke vil gi seg! Har da sett mange tilfeller da barn har brutt med foreldre, uten at det er foreldre sin feil, men barna er kanskje fornærmet fordi det ikke fikk det som det ville. 

Hvordan vet du at det er det som er grunnen? Du har ikke peiling.

Man gir da ikke opp foreldre hvis foreldrene er flotte mennesker.

Anonymkode: 70940...abc

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2025 den 10.34):

Det som er så synlig i de debattene som omhandler konflikt mellom barn og mor, der barn kutter ut sin egen mor er:

-På den ene siden hvordan dagens unge voksne, oftere enn tidligere generasjoner, kutter ut noen av sine nærmeste.

-Samtidig ikke er i stand til å håndtere de følelsesmessige konsekvensene av sin egen beslutning.

Jeg sier ikke dagens yngre voksne som tar slike beslutninger gjør noe feil, det jeg sier at det har ingen hensikt å ta slike beslutninger, dersom du ikke er robust nok til å stå i, og leve godt med en slik avgjørelse.

Anonymkode: 6442f...72e

Mitt liv ble kun bedre etter at jeg kuttet kontakten med min mor. Nesten så jeg blir på gråten nå når jeg tenker på det. Livet mitt ble bare så mye bedre. Jeg kunne ønske min mor var død. Så slapp jeg alt hun finner på for å prøve å skade meg hele tiden. Alle de flyvende apekattene hun sender min vei hele tiden. Jo mere hun styrer på, jo mere avskyr jeg henne. 

Alt for mange i denne tråden svarer på ting de ikke har peiling på. Det var den beste avgjørelsen i mitt liv. Tror du virkelig at jeg kuttet ut min egen mor og alle som står ved hennes side hvis ikke jeg hadde en jævlig god grunn? Kunne ønske jeg kunne puttet henne i fengsel for hva hun har gjort. Desverre er det foreldet. Det er også vanskelig når hun har taket mine søsken som er for redde henne til å tenke på å gå sin egen vei. 

Så at ts har to barn igjen som ikke har vendt henne ryggen, betyr heller ingenting. Det er vanskelig å snu ryggen til til og med den verste av alle alle foreldre.

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Takk for respons på mitt innlegg. 

Poenget blir da nettopp at den det gjelder må nullstille seg før de tar valget. Hvis ikke lever de med de samme byrdene videre, altså er de like langt. Noen kan komme dit selv, andre trenger kanskje samtaleterapi, men helt avgjørende for sitt eget beste at de er klar emosjonelt sett når de bryter med foreldre.

Anonymkode: 6442f...72e

Det finnes ingen tid som er FOR TIDLIG når det gjelder å komme seg bort fra giftige foreldre. Det er kun jo før, jo bedre som teller.

Snakker av erfaring.

Beste beslutningen man kan ta for seg selv.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har hørt litt oppgjennom livet mitt som snart 55-åring. Vi bor på bygda, og ser og vet mye. Det er ikke alltid slik at det er foreldre som har skyld i at barna ikke ønsker kontakt.... Det kan være mange grunner. Har sett mødre som har boikottet fedre og lært barna at far er en drittsekk en ikke bør ha kontakt med, og f.eks. at ny kvinne ikke bryr seg. I voksen alder har da far prøvd å få kontakt med barna, men de har kuttet kontakt fordi de ikke klarer å se forbi det mor har lært dem. Har sett dette andre veien også. Har sett barn som har kuttet kontakt fordi partner til barnet ikke ønsker kontakt med svigermor... Har sett barn som har kuttet kontakt fordi mor og far ikke ønsket å være kausjonist på boligkjøp. Har en venninne som har krevd at mannen ikke har kontakt med sin familie, fordi venninnen min ikke ønsker at svigermoren er en del av livet deres. Denne svigermoren kjenner jeg også godt. Det er ingenting galt med henne, hun har aldri gjort noe mot venninnen min, men venninnen min føler så mye (sliter psykisk). 

Og hadde du bodd i min bygd så hadde du likt mine foreldre så godt. Så flotte og gode mennesker. Du hadde ikke hatt peiling på hva som hadde foregått bak husets fire vegger når ingen var i nærheten. Og vi har langt mellom husene så det var ikke lett som barn, jeg skulle forsøke å rømme og løpe av tomten. Jeg fant til slutt en gjemmeplass på tomten jeg gikk hvis jeg hadde sjans. Jeg gjemte også andre barn der. 

Det var en ekstremt traumatisk oppvekst. Min mor forteller nå at jeg har sykdom som gjør at jeg fabrikkerer minner (det finnes ingen slik sykdom). Men det var veldig beleilig at jeg "fikk" den "sykdommen" akkurat når jeg begynte å konfrontere henne med fortiden.

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...