Sinsiew Skrevet 8. september 2025 #121 Skrevet 8. september 2025 Macro skrev (6 minutter siden): Norge er i verdenstoppen av uføretrygdede. Jeg fatter ikke hvordan folk tenker vi skal kunne holde oss oppegående uten blå regjering. Jeg mistenker vi er blitt for godt vant, rett og slett. Vi er vant med å få hjelp, uten å tenke på hvor mye hjelpen faktisk koster. I tillegg er vi ikke gode nok til å tenke på hvor lite vi selv egentlig bidrar inn i statskassa, sett opp mot helheten. Man skal, for eksempel, jobbe godt på bare for å komme i null på det vi har fått i skole/helse før fylte 18. "Jeg skatter, derfor kan jeg kreve" er blitt en fallgruve. 2 1
Macro Skrevet 8. september 2025 #122 Skrevet 8. september 2025 (endret) PusheenPusheen skrev (12 minutter siden): Men så må man se på hvor størstedelen av stemmene kommer fra. Stort sett har de aller fleste stemmene kommet fra enkelte regioner. Mens Ap har gjevnt flertall over hele landet. FrP har ikke god nok politikk for veldig mange deler av landet. I Rogaland f.eks har FrP stor oppslutning, og der synes jeg de i studio sa at FrP har en "mykere" politikk som treffer bredere der, og da er det ikke rart at folk stemmer. Pappa hadde tenkt å stemme AP av gammel vane. Så dpurte jeg hvilke saker han brant for, og da var det FRP Han ville stemme på arbeiderne(aP) sin sak(nå uføre), og han ønsker mindre penger ut av landet. Han stemte heldigvis FRP. Til tross for sin angst og begynnende demens er han forsatt i jobb. Han har jobbet og slitt hele livet og hadde tenkt å slavisk stemme AP. Arbeidende og ytende stemmer ikke AP eller venstresidig. Endret 8. september 2025 av Macro 4
Macro Skrevet 8. september 2025 #123 Skrevet 8. september 2025 Sinsiew skrev (2 minutter siden): Jeg mistenker vi er blitt for godt vant, rett og slett. Vi er vant med å få hjelp, uten å tenke på hvor mye hjelpen faktisk koster. I tillegg er vi ikke gode nok til å tenke på hvor lite vi selv egentlig bidrar inn i statskassa, sett opp mot helheten. Man skal, for eksempel, jobbe godt på bare for å komme i null på det vi har fått i skole/helse før fylte 18. "Jeg skatter, derfor kan jeg kreve" er blitt en fallgruve. Fokuset er høyere på hva man kan få enn hva man kan bidra med. Helt klart. Håper alle som stemmer mot venstre er barnløse. Blir hardt å forklare denne blemma 2
-Pusheen- Skrevet 8. september 2025 #124 Skrevet 8. september 2025 Macro skrev (3 minutter siden): Pappa hadde tenkt å stemme AP av gammel vane. Så dpurte jeg hvilke saker han brant for, og da var det FRP Han ville stemme på arbeiderne(aP) sin sak(nå uføre), og han ønsker mindre penger ut av landet. Han stemte heldigvis FRP. Til tross for sin angst og begynnende demens er han forsatt i jobb. Han har jobbet og slitt hele livet og hadde tenkt å slavisk stemme AP. Arbeidende og ytende stemmer ikke AP eller høyresidig. Så bra at han stemte på det som passer ham best, og ikke bare stemmer av gammel vane. Uansett hvem man stemmer på, bør man jo sette seg inn i sakene man bryr seg om og stemmer utifra det, enn å stemme bare fordi man er vanedyr. 2
Purple Diamond Skrevet 8. september 2025 #125 Skrevet 8. september 2025 PusheenPusheen skrev (1 minutt siden): Så bra at han stemte på det som passer ham best, og ikke bare stemmer av gammel vane. Uansett hvem man stemmer på, bør man jo sette seg inn i sakene man bryr seg om og stemmer utifra det, enn å stemme bare fordi man er vanedyr. Ikke sant! Der jeg er fra, stemmer nesten 50% på SP fordi de alltid har stemt SP. Ikke er det særlig mange bønder igjen der heller. Det blir for dumt. 2
Macro Skrevet 8. september 2025 #126 Skrevet 8. september 2025 PusheenPusheen skrev (1 minutt siden): Så bra at han stemte på det som passer ham best, og ikke bare stemmer av gammel vane. Uansett hvem man stemmer på, bør man jo sette seg inn i sakene man bryr seg om og stemmer utifra det, enn å stemme bare fordi man er vanedyr. Enig. Min far har ikke lenger forutsetninger for å sette seg inn i ting, men jeg fikk oppfatninger om hva som betyr noe når jeg hører han kommenterer nyhetene på tlf hver kveld siste 10 åra. Som sykepleier ser jeg mørkt på resultatet. Nå blir det fortsettelse av kuttene for de eldre. 1 1
Macro Skrevet 8. september 2025 #127 Skrevet 8. september 2025 Purple Diamond skrev (3 minutter siden): Ikke sant! Der jeg er fra, stemmer nesten 50% på SP fordi de alltid har stemt SP. Ikke er det særlig mange bønder igjen der heller. Det blir for dumt. Min innflytter fra Bærum fikk beskjed om på jobb om at vi alle stemmer SP usnsett. Folk følger slavisk og det er skremmende.
Purple Diamond Skrevet 8. september 2025 #128 Skrevet 8. september 2025 Macro skrev (2 minutter siden): Min innflytter fra Bærum fikk beskjed om på jobb om at vi alle stemmer SP usnsett. Folk følger slavisk og det er skremmende. Uff! Ja, det er skremmende, virkelig.
Alizee Skrevet 8. september 2025 #129 Skrevet 8. september 2025 PusheenPusheen skrev (27 minutter siden): Ja, og jeg kjenner flere opprinnelige Venstre-velgere som enten har stemt rødgrønt eller bare latt være å stemme i år, nettopp pga de de hadde måttet samarbeide med. Hadde Høyre vært større, tror jeg det hadde blitt borgerlig regjering de neste fire årene. FrP er foreløpig for radikale for mange velgere. Frp er nå det nest største partiet, og det må du bare innse. De ligger foreløpig an til 27 flere mandater på Stortinget som da vil si 48 mandater, og AP har 53. Frp vil nå ha mye mer å si på Stortinget enn noen gang, og det er det velgerne som har stått for. 8
MAGEROST Skrevet 8. september 2025 #130 Skrevet 8. september 2025 Man måtte betale 175kr for lapskaus på AP sin valgvake og NRK/Tv2 fikk gratis kaffe mens andre pressefolk måtte betale. Sier vel alt om Arbeiderpartiet og de bullshit verdiene de hevder å stå for? Forbered dere på en eksplosjon i offentlige utgifter og massive økninger i skatter & avgifter, mer innvandring vil sikkert også gjøre det mye lettere for barn og barnebarn å komme inn på boligmarkedet. Alle som stemte på dette pakket av en venstreside burde beklage til barn og barnebarn. lurer på hvordan hetsen fra venstresiden blir når det er lærere,sykepleiere, leger og folk med normale inntekter som finner ut at de kan flytte til Sveits, halvere skatten, bo billigere og tjene mer. At folk faktisk er så korka at de tror staten omfordeler er helt sykt, de har tusenvis av milliarder og det renner inn mer hvert sekund mens folk ikke har penger til å ha tak over hodet eller putte mat på bordet, hadde staten hatt interesse av å omfordele mer så hadde gjort det for lenge siden. 3 5
Rhodiola Skrevet 8. september 2025 #131 Skrevet 8. september 2025 Tråden er ryddet for brudd på underforumets retningslinjer, avsporing, nedsettende ytringer og tilhørende svar. Rhodiola, adm.
-Pusheen- Skrevet 8. september 2025 #132 Skrevet 8. september 2025 (endret) Alizee skrev (32 minutter siden): Frp er nå det nest største partiet, og det må du bare innse. De ligger foreløpig an til 27 flere mandater på Stortinget som da vil si 48 mandater, og AP har 53. Frp vil nå ha mye mer å si på Stortinget enn noen gang, og det er det velgerne som har stått for. Jada, jeg skjønner jo det. Nå tenkte jeg mest på det faktum at selv partiene på høyre fløy ikke ville ha henne som statsminister. Både Høyre og Venstre ville jo ikke det, det ble det rot av, og venstresidens velgere har jo til og med stemt taktisk for å få bl.a MDG over sperregrensen slik at de skulle sikre seg et flertall. FrP har høy oppslutning og tillit for de som stemmer FrP - men politikken er ikke bred nok for alle andre. Det kommer tydelig frem når man ser hvordan Ap har reist seg, og hvordan småpartiene på venstresiden har gjort det, samt at Venstre aldri kom seg over sperregrensen. Endret 8. september 2025 av PusheenPusheen Korrigering 1
Alizee Skrevet 9. september 2025 #133 Skrevet 9. september 2025 PusheenPusheen skrev (39 minutter siden): Jada, jeg skjønner jo det. Nå tenkte jeg mest på det faktum at selv partiene på høyre fløy ikke ville ha henne som statsminister. Både Høyre og Venstre ville jo ikke det, det ble det rot av, og venstresidens velgere har jo til og med stemt taktisk for å få bl.a MDG over sperregrensen slik at de skulle sikre seg et flertall. FrP har høy oppslutning og tillit for de som stemmer FrP - men politikken er ikke bred nok for alle andre. Det kommer tydelig frem når man ser hvordan Ap har reist seg, og hvordan småpartiene på venstresiden har gjort det, samt at Venstre aldri kom seg over sperregrensen. Jeg forstår ikke hva du skal fram til. Vi snakker om velgerne. Blant velgerne så er nå Frp det nest største partiet og AP det største. Det får ikke blitt annerledes. 4
Svart skjerm Skrevet 9. september 2025 #134 Skrevet 9. september 2025 (endret) Macro skrev (5 timer siden): Norge er i verdenstoppen av uføretrygdede. Jeg fatter ikke hvordan folk tenker vi skal kunne holde oss oppegående uten blå regjering. Det bør bekymre folk at hele 500 "rikfolk" har flyttet til Sveits. Det vil ikke overraske meg om dette tallet mer enn dobler seg med fire nye år med rødgrønt styre. Er en del som har sittet på gjerdet en stund og gitt dette en siste sjanse i påvente av stortingsvalget. De flytter nå ut. Klarer ikke folk å se det er et samfunnsproblem at en møbelbedrift med norske eiere må betale formueskatt av arbeidende kapital (produksjonslokaler og -utstyr), mens møbelbedriften på andre siden av fjorden med kinesiske eiere slipper unna formuesskatten…da er det ikke håp. Da får vi leve av å klippe hår på hverandre og tømme av oljefondet så lenge det varer for trygdede og offentlige ansatte. Innovasjon og gründere? Nei, de er bare rikfolk og fiender. Eller som SV og Rødt sier "dere får bare ryke og reise!". Uten 413 milliarder kr brukte oljepenger i 2024 til offentlige utgifter hadde Norge gått konk (ps. I år planlegger regjeringen å bruke 542 milliarder kr oljepenger). Folkene i SV og Rødt må komme opp med en masterplan hvordan vi skal tjene penger i fremtiden. For oljen og gassen vil de jo ikke ha. Endret 9. september 2025 av Svart skjerm . 5 1
-Pusheen- Skrevet 9. september 2025 #135 Skrevet 9. september 2025 Alizee skrev (4 timer siden): Jeg forstår ikke hva du skal fram til. Vi snakker om velgerne. Blant velgerne så er nå Frp det nest største partiet og AP det største. Det får ikke blitt annerledes. Jeg vil fram til at folk har unngått å stemme på partiene de egentlig vil stemme på, i frykt for FrPs politikk. Dette valget har i stor grad vært et verdivalg for veldig mange. Høyre har hatt elendig oppslutning, og V likeså. Noe av det har med å gjøre hvem partiene hadde måtte samarbeide med hvis de borgerlige fikk flertall. Og på venstre fløy har folk stemt taktisk for å sikre flertall for å unngå nettopp FrP. Så ja, mange stemte på FrP, men enda flere stemte taktisk for å unngå henne, hvis ikke hadde hun jo vunnet. Og strategien funket. Tror knapt jeg har vært borti et valg før der det har vært mer snakk om taktisk stemming. Det er også derfor jeg sier at politikken deres kan virke for radikal for veldig mange, når folk går så hardt til verks. VG "Dersom velgerne må velge mellom Støre og Listhaug, er han soleklar favoritt med støtte fra hele 60 prosent av de spurte." Aftenposten "61 prosent av velgere som sier de vil stemme på enten Frp, Høyre, KrF eller Venstre, svarer at det er «svært viktig» eller «ganske viktig» hvem som blir statsminister. Blant dem som foretrekker Erna Solberg, er det hele 71 prosent som mener spørsmålet er viktig. Blant dem som foretrekker Listhaug, er tilsvarende tall 51 prosent." Og jeg fant flere tilsvarende målinger. Hadde Erna hatt tillit hos folk, hadde det blitt borgerlige styre. Sylvi og hennes politikk har ikke den tilliten som trengs for å virke samlende ovenfor både partiene hun skulle samarbeidet med, og for folket som skulle stemme i år. 2
Alizee Skrevet 9. september 2025 #136 Skrevet 9. september 2025 PusheenPusheen skrev (1 time siden): Jeg vil fram til at folk har unngått å stemme på partiene de egentlig vil stemme på, i frykt for FrPs politikk. Dette valget har i stor grad vært et verdivalg for veldig mange. Høyre har hatt elendig oppslutning, og V likeså. Noe av det har med å gjøre hvem partiene hadde måtte samarbeide med hvis de borgerlige fikk flertall. Og på venstre fløy har folk stemt taktisk for å sikre flertall for å unngå nettopp FrP. Så ja, mange stemte på FrP, men enda flere stemte taktisk for å unngå henne, hvis ikke hadde hun jo vunnet. Og strategien funket. Tror knapt jeg har vært borti et valg før der det har vært mer snakk om taktisk stemming. Det er også derfor jeg sier at politikken deres kan virke for radikal for veldig mange, når folk går så hardt til verks. VG "Dersom velgerne må velge mellom Støre og Listhaug, er han soleklar favoritt med støtte fra hele 60 prosent av de spurte." Aftenposten "61 prosent av velgere som sier de vil stemme på enten Frp, Høyre, KrF eller Venstre, svarer at det er «svært viktig» eller «ganske viktig» hvem som blir statsminister. Blant dem som foretrekker Erna Solberg, er det hele 71 prosent som mener spørsmålet er viktig. Blant dem som foretrekker Listhaug, er tilsvarende tall 51 prosent." Og jeg fant flere tilsvarende målinger. Hadde Erna hatt tillit hos folk, hadde det blitt borgerlige styre. Sylvi og hennes politikk har ikke den tilliten som trengs for å virke samlende ovenfor både partiene hun skulle samarbeidet med, og for folket som skulle stemme i år. Det er snakk om rundt 10 000 taktiske stemmer som har avgjort valget denne gang. Frp har fortsatt blitt det nest største partiet og er et parti med ekstremt stor framgang blant velgere. Vi er på vei til å se en stor endring i Norsk politikk og er sikker på at den vil styrke seg enda mer framover. AP er nå avhengig av å få til et godt samarbeid med fire andre partier, partier de ikke er interessert i å samarbeide med i det hele tatt. Det kommer til å bli mye kaos og de har et stort press foran seg ved og denne gang vise at det er vanlige folks tur etter mye lyving og manipulering. 4
-Pusheen- Skrevet 9. september 2025 #137 Skrevet 9. september 2025 Alizee skrev (2 minutter siden): Det er snakk om rundt 10 000 taktiske stemmer som har avgjort valget denne gang. Frp har fortsatt blitt det nest største partiet og er et parti med ekstremt stor framgang blant velgere. Vi er på vei til å se en stor endring i Norsk politikk og er sikker på at den vil styrke seg enda mer framover. AP er nå avhengig av å få til et godt samarbeid med fire andre partier, partier de ikke er interessert i å samarbeide med i det hele tatt. Det kommer til å bli mye kaos og de har et stort press foran seg ved og denne gang vise at det er vanlige folks tur etter mye lyving og manipulering. Det uthevede: Forklar? 1
Alizee Skrevet 9. september 2025 #138 Skrevet 9. september 2025 PusheenPusheen skrev (2 minutter siden): Det uthevede: Forklar? De lyver om andre partier for å heve seg selv. De har sagt at det skulle bli vanlige folks tur, som viste det motsatte. De har kommet med mange løfter som trygger økonomien til folk. Løfter som de kunne gjort noe med tidligere. Hvorfor har ikke Norgespris for eksempel allerede blitt innført? De har skjøvet fra seg ansvaret for de høye rentene vi ser, men reklamerte samtidig i valgkampen med at trygg styring gir lavere renter 1 2
-Pusheen- Skrevet 9. september 2025 #139 Skrevet 9. september 2025 Alizee skrev (7 minutter siden): De lyver om andre partier for å heve seg selv. De har sagt at det skulle bli vanlige folks tur, som viste det motsatte. De har kommet med mange løfter som trygger økonomien til folk. Løfter som de kunne gjort noe med tidligere. Hvorfor har ikke Norgespris for eksempel allerede blitt innført? De har skjøvet fra seg ansvaret for de høye rentene vi ser, men reklamerte samtidig i valgkampen med at trygg styring gir lavere renter Da ser vi forskjellig på det, jeg har det mye bedre nå enn jeg hadde det da Høyre og FrP styrte sist, f. eksempel. Norgesprisen snakket de om allerede før våren på Debatten, og det ble spurt om hva som tok lang tid. Nå er det lenge siden, så jeg husker ikke detaljene, men det er ikke bare å knipse med fingrene og så får man Norgespris, det er masse som skal avtales og tilrettelegges, og de sa at det med høy sannsynlighet ville bli klart innen 1.oktober, hvis de kom til makta. Så de som har fulgt med, visste om dette før det lakk like før valget nå, det har vært in the works en god stund. Jeg skulle personlig sett at vi ikke hadde alle disse utenlandskablene som genererte høyere strømpriser. Så glemmer folk at forslag skal igjennom Stortinget. Selv om Ap (eller FrP for den saks skyld hvis de hadde vunnet), fremmer et forslag, så er det ikke gitt at det går igjennom. Det er sårbarheten med så mange parti. Høyres energipolitiske talsperson stemte nei, og FrP varslet også nei til dette. 2
bullehurk Skrevet 9. september 2025 #140 Skrevet 9. september 2025 PusheenPusheen skrev (9 timer siden): Men så må man se på hvor størstedelen av stemmene kommer fra. Stort sett har de aller fleste stemmene kommet fra enkelte regioner. Mens Ap har gjevnt flertall over hele landet. FrP har ikke god nok politikk for veldig mange deler av landet. I Rogaland f.eks har FrP stor oppslutning, og der synes jeg de i studio sa at FrP har en "mykere" politikk som treffer bredere der, og da er det ikke rart at folk stemmer. Man kan i stor grad takke damemagneten Simen, og valgkamp på tik-tok for frp`s fremgang.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå