mwaer Skrevet 9. september 2025 #161 Skrevet 9. september 2025 Macro skrev (15 timer siden): Pappa hadde tenkt å stemme AP av gammel vane. Så dpurte jeg hvilke saker han brant for, og da var det FRP Han ville stemme på arbeiderne(aP) sin sak(nå uføre), og han ønsker mindre penger ut av landet. Han stemte heldigvis FRP. Til tross for sin angst og begynnende demens er han forsatt i jobb. Han har jobbet og slitt hele livet og hadde tenkt å slavisk stemme AP. Arbeidende og ytende stemmer ikke AP eller venstresidig. Det er jo feil. Eller synes du ikke at leger, psykologer, sykepleiere mm. er arbeidende og ytende? Størsteparten som har stemt venstresidig er jo i jobb og yter viktige samfunnsoppgaver. Du kan gjerne være uenig i politikken på venstresiden, men å fremstille det så polarisert som at høyrevelgere er bedre enn venstrevelgere er jo ganske spesielt og i tillegg feilaktig. 1 2
Pilleville Skrevet 9. september 2025 #162 Skrevet 9. september 2025 umAxa skrev (5 timer siden): Dessverre reflekterer valgresultatet folkets mentalitet, altså norges befolkning hvor lavt vi står i dag på en strak-ryggradsnivå. En redd befolkning vil ha trygghet, som sauer vil ha sin gjeter - til tross for at gjeteren er inkompetent, lyver og liksom skal presenteret folkets beste interesser. Det faktum at AP som lå under de andre partiene tidligere i år, men klarte seg med en "stolten-comeback" - sier mye om at folket er mer opptatt av tryne-faktor og kjendis-status enn faktisk politisk føring: Den er den samme. Og dette godtar folk... 🥴 De er som i ein menighet, frelst og lytter til lederene. Eg er sikker på at om utgiftene øker nå så ser de på det som bra så lenge J og J går god for det. Skremmende 2 1
umAxa Skrevet 9. september 2025 #163 Skrevet 9. september 2025 Pilleville skrev (24 minutter siden): De er som i ein menighet, frelst og lytter til lederene. Eg er sikker på at om utgiftene øker nå så ser de på det som bra så lenge J og J går god for det. Skremmende Selv om vi anser oss så fremoverlent, moderne og utviklet enn noen gang før, så viser valgene våre at menneskets natur og tendenser enda står sterkt. Såpass sterk at vi har tusenvis av år gamle bibelske fortellingen om akkurat dette; menneskelige natur. For å cosplaye litt Ulstein, og spille på din metafor; vi har eldgamle fortellinger om å ikke følge falske profeter, eller tro på andre guder. I oversatt betydning; en oppfordring til å tenke selv, enn å la andre tenke for deg. Det ble skrevet ned av en god grunn, mest sannsynligvis fordi det ledet til et velfungerende samfunn. Platos Hule, forteller oss at folket velger heller å være ignorante, selv i lys av mulighet til å delta i en forandring. Som fortellingen også sier, så vil folket heller latterliggjøre de som prøver å opplyse dem. Kanskje den mest ødeleggende delen av menneskets natur, er vår egen arroganse - troen om at hva fortellingene beskriver, kan umulig være dem selv. I slik går nå dagene....
Swifty Skrevet 9. september 2025 #164 Skrevet 9. september 2025 Alizee skrev (6 timer siden): Da er ikke du et flertall for å si det sånn. De aller fleste har fått dårligere råd som følge av prisveksten som det er gjort altfor lite med. Og det har i aller størst grad rammet enslige og enslig forsørgere. Sparepengene flyr ut av vinduet og førsøk på å ha noe ekstra til uforutsette utgifter er vanskelig for mange. Som enslig forsørger er jeg glad jeg er gjeldsfri i disse tider. Har derimot tjent litt på de høye rentene, men til tross for det så har jeg allikevel fått mindre å rutte med. Tar jeg på meg noen ekstravakter på jobb så forsvinner så mye av det i skatt at det nesten ikke er verdt det. Kan jeg spørre hva som har gjort det lettere for deg de siste 4 årene som følge av rødgrønn politikk i denne dyrtiden? Det ble jeg litt nysgjerrig på. Når det gjelder Norgespris så er det ikke snakk om å knipse i fingrene, det har gått 4 år, og er det litt rart at det skulle bli klart akkurat rett etter valget eller? Har ingen tro på at det blir klart innen 1 oktober heller og mistenker at det vil drøye ut i det lengste. Kanskje tar jeg feil, håper det. Frp var i mot Norgespris fordi de mente det var dårligere enn deres egen løsning som er makspris. De støttet derimot Norgespris fram til en bedre løsning i så fall var klar. Igjen ser vi nok et forsøk på løgn og manipulering fra AP og venstrevridd media. Media er også en viktig årsak til at AP ble størst. Og det er skremmende å se hvor langt de har gått for å påvirke. De legger også opp til direkte mobbing av Sylvi og Frp fordi de har blitt en stor trussel. Er glad mange har avslørt dette. En annen ting flere har lagt merke til er at akkurat da talen til Sylvi begynte på TV2 under valget i går, så ble det reklame og det var bare de siste ordene hun sa som ble vist. Er det tilfeldig? Ikke nødvendigvis det hadde blitt billigere med blå regjering, men vi har forsåvidt ikke forsøkt det. Jeg regner egentlig med at ganske mange hadde bedre råd før denne regjeringen, men det er samtidig viktig tenke på at rett før Støre overtok hadde vi en pandemi med en verden som omtrent stengte helt ned over en lang periode. Renten ble satt i 0%, og det er vel ingen som trodde at det ville vare evig. I tillegg valgte flertallet på stortinget stemme for noen idiotiske strømkabler til EU, og resultatet ser en jo på strømprisene nå. Den avtalen kan nok heller ikke bare brytes, selv om det hadde vært det beste. Avtalen burde aldri vært signert, og skulle de absolutt gjøre det burde de sørge for å lage en klausul om at personer/bedrifter i Norge fortsatt kunne kjøpt strømmen til produksjonkostnad eller lignende). Og det er vel ikke like enkelt få med matvareprisene, ganske sikker på at om de tar vekk momsen som sp foreslår eller eventuelt subsidierte... så hadde prisene vært det samme, og de 3 store beholdt den gevinsten. Så må vel gjøres noe med konkurransen i markedet. 1 1
Perine Skrevet 9. september 2025 #165 Skrevet 9. september 2025 umAxa skrev (6 timer siden): Det høres ikke feil ut det du sier, men samtidig så skjer jo ikke "å falle utenfor" bare fordi det er der veien automatisk ender. Man må gjennom flere dårlige livsvalg for å havne utenfor jobb eller dårlig arbeidsforhold - som selvsagt påvirker økonomisk frihet i fremtiden. Skal vi ha politikk som skal flytte penger til de som konstant tar dårlige valg i livet, eller satser på å dra nytte av velferdssystemet så mye som mulig, fordi den bare fortsetter å gi? Man kan jo undre på hvorfor norge slår rekorder på ung uføre, og overbruk i nav tjenster, og konseptet velferdsinnvandrere er ting. Jeg er sterkt uenig i mye av FRP sin politikk, spesielt økonomisk, men man kan ikke ignorere at man i store strøk faktisk får det man legger til rette for: Vi har en sterk velferd som skal hjelpe mange, så da har vi mange som må hjelp 🤷♂️ Jeg vet ikke alle grunner som ligger bak, og har ingen forutsetninger for å plassere noen skyld. Trist at du dømmer og legger skylden på de som rammes.
umAxa Skrevet 10. september 2025 #166 Skrevet 10. september 2025 Perine skrev (15 timer siden): Jeg vet ikke alle grunner som ligger bak, og har ingen forutsetninger for å plassere noen skyld. Trist at du dømmer og legger skylden på de som rammes. Det finnes like mange grunner som det finnes mennesker, og selvsagt har ingen forutsetning til å plassere en skyld. Når vi er ferdig med den samtalen, så møter man etterhvert realiteten: NAV er overbelastet. Økt ung ufør. Om du sover bedre fordi du dømmer meg for å bringe disse realitetene opp i dagens lys, for all del gjør det - men det problemstillingen fordufter ikke av den grunn. 1
Perine Skrevet 10. september 2025 #167 Skrevet 10. september 2025 umAxa skrev (2 timer siden): Det finnes like mange grunner som det finnes mennesker, og selvsagt har ingen forutsetning til å plassere en skyld. Når vi er ferdig med den samtalen, så møter man etterhvert realiteten: NAV er overbelastet. Økt ung ufør. Om du sover bedre fordi du dømmer meg for å bringe disse realitetene opp i dagens lys, for all del gjør det - men det problemstillingen fordufter ikke av den grunn. Jeg dømmer ikke deg, og er selvfølgelig helt enig i det du sier om overbelastning i nav. Jeg har noen ganger prøvd å nå frem til dem som pårørende, men det er vanskelig for å si det mildt.
Svart skjerm Skrevet 11. september 2025 #168 Skrevet 11. september 2025 https://www.nettavisen.no/nyheter/rod-ungdom-leder-amrit-kaur-gjorde-narr-av-drapet-pa-charlie-kirk/s/5-95-2612286 Synes det er skremmende at vi har et politisk parti (Rødt) som nå faktisk er valgt inn på stortinget, som har ungdomspolitikere som synes det er greit å drepe folk som ytrer sine politiske meninger. Disse ekstremistene skal altså samarbeide med Støre og AP i Stortinget. 1
Perine Skrevet 11. september 2025 #169 Skrevet 11. september 2025 Svart skjerm skrev (3 timer siden): https://www.nettavisen.no/nyheter/rod-ungdom-leder-amrit-kaur-gjorde-narr-av-drapet-pa-charlie-kirk/s/5-95-2612286 Synes det er skremmende at vi har et politisk parti (Rødt) som nå faktisk er valgt inn på stortinget, som har ungdomspolitikere som synes det er greit å drepe folk som ytrer sine politiske meninger. Disse ekstremistene skal altså samarbeide med Støre og AP i Stortinget. Her gikk ungdomspolitikeren altfor langt, og partiet Rødt tar sterk avstand fra det hun gjorde. Kaur sitter nok i skammekroken og angrer nå, for slik kan man ikke oppføre seg.
-Pusheen- Skrevet 11. september 2025 #170 Skrevet 11. september 2025 Kaur bør gå, sånt debattklima som hun direkte eller indirekte oppfordrer til her, er skadelig. Man kan være så uenig man bare vil med folk - men man må få kunne si hva man vil uten å risikere at man blir drept for det. Er glad flere andre ungdomspartiledere snakker henne imot og understreker hvor tragisk det er at folk drepes kun pga meninger. 1
LeneXCII Skrevet 11. september 2025 #171 Skrevet 11. september 2025 Supernaut skrev (På 7.9.2025 den 5.34): Ap er ikke er høyreparti. Det er Høyre som er dratt langt over til venstre. Lite igjen av konservatisme der i gården. Det er jeg helt enig i! Bare å se på oppslutning til Fremskrittspartiet som jo ikke har blitt mer høyrevridd, heller tvert i mot! Erna Solberg fremstår ikke som en særlig konservativ politiker. 2
umAxa Skrevet 11. september 2025 #172 Skrevet 11. september 2025 (endret) Perine skrev (På 10.9.2025 den 15.49): Jeg dømmer ikke deg, og er selvfølgelig helt enig i det du sier om overbelastning i nav. Jeg har noen ganger prøvd å nå frem til dem som pårørende, men det er vanskelig for å si det mildt. Rent statistisk, så kjenner vi alle som benytter de ekstraordinære velferdsgodene Norge har. Selvsagt er det behagelig å vite at jeg og kan benytte den om jeg skulle være så uheldig en dag. Det er ikke det som er poenget. Poenget er at mennesker følger bare insentiver på lik linje vannet følger bare letteste utvei. Å forvente at vannet skal begynne å renne oppover er naivt. MTP trådens tema om politikk, så ser man f.eks at innvandring kombinert med romslige vilkår for å benytte seg av velferdssystemet, sammen utgjør at stor prosentandel av invandring som tar opp NAV sine resurser. Vi "ønsker" jo dem her, og vi elsker tanken på å hjelpe de trengende. Bør man være overrasket over resultatene man får da? Et overbelastet velferdssystem? Det betyr ikke at jeg er i mot NAV, jeg er ikke i mot velferd, eller at enkeltpersoner får hjelpen de trenger. Jeg er bare i mot naivitet og snillisme og korttenkt tankegang. Insentiver virker, så når man bygger et system der folk får "mye" for å gjøre "ingenting", så får man naturligvis en økt gruppe av det også 🤷♂️ Endret 12. september 2025 av umAxa 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå