CAPS LOCK Skrevet 8. september 2025 #101 Skrevet 8. september 2025 Selv om Arbeiderpartiet går fram med 2 %, og det fortsatt er rødt flertall, så blir det vanskeligere for Støre å samle flertall, for Senterpartiet går svært mye tilbake; 8 %, og Sosialistisk Venstreparti går også tilbake; 2 %. I forrige periode hadde disse tre partiene flertall sammen, men det har de ikke lenger. 85 mandater gir flertall. AP + SV + SP gir til sammen bare 71 mandater. For å få flertall må Støre også ha med seg både Rødt, som fikk 9 mandater, og Miljøpartiet De Grønne, som fikk 8 mandater. Valgresultat for Norge – Valg 2025 – NRK 1
Alizee Skrevet 8. september 2025 #102 Skrevet 8. september 2025 mwaer skrev (1 minutt siden): Tror dere Erna går av etter dette valgresultatet her da? Ja, 100% sikkert. Selv om hun ikke sa det rett ut, så takket hun for seg i talen sin 3
Sinsiew Skrevet 8. september 2025 #103 Skrevet 8. september 2025 CAPS LOCK skrev (2 minutter siden): Selv om Arbeiderpartiet går fram med 2 %, og det fortsatt er rødt flertall, så blir det vanskeligere for Støre å samle flertall, for Senterpartiet går svært mye tilbake; 8 %, og Sosialistisk Venstreparti går også tilbake; 2 %. I forrige periode hadde disse tre partiene flertall sammen, men det har de ikke lenger. 85 mandater gir flertall. AP + SV + SP gir til sammen bare 71 mandater. For å få flertall må Støre også ha med seg både Rødt, som fikk 9 mandater, og Miljøpartiet De Grønne, som fikk 8 mandater. Valgresultat for Norge – Valg 2025 – NRK Jeg blir litt urolig av tanken på MDG og rødt inn i regjering med AP. Jeg opplever at AP er vinglete og lite sikre i valgene sine, så spennende å se hvordan de kar seg påvirke. 2
-Pusheen- Skrevet 8. september 2025 #104 Skrevet 8. september 2025 mwaer skrev (7 minutter siden): Tror dere Erna går av etter dette valgresultatet her da? Håper det. Vil heller ha et sterkt Høyre enn et sterkt FrP. 3
CAPS LOCK Skrevet 8. september 2025 #105 Skrevet 8. september 2025 Sinsiew skrev (3 minutter siden): Jeg blir litt urolig av tanken på MDG og rødt inn i regjering med AP. Jeg opplever at AP er vinglete og lite sikre i valgene sine, så spennende å se hvordan de kar seg påvirke. Jeg tror det er liten sjanse for at Støre tar med seg MDG og Rødt inn i regjeringen. For fire år siden ville han ha med seg SV, men SP sa nei, og derfor ble det bare Ap og Sp. Det blir nok en ren AP regjering, for SP går ikke inn igjen etter å nettopp ha gått ut 5
Sinsiew Skrevet 8. september 2025 #106 Skrevet 8. september 2025 CAPS LOCK skrev (1 minutt siden): Jeg tror det er liten sjanse for at Støre tar med seg MDG og Rødt inn i regjeringen. For fire år siden ville han ha med seg SV, men SP sa nei, og derfor ble det bare Ap og Sp. Det blir nok en ren AP regjering, for SP går ikke inn igjen etter å nettopp ha gått ut Spørs om de tar sjansen på å sitte helt alene også. Om de føler de trenger mer 'i ryggen'. Men jeg håper jo det. Rødt er et parti jeg ikke har særlig mye til overs for. De er, etter hva jeg oppfatter helt subjektivt, en av de største fiendene for velferden slik vi kjenner den i dag. Så forhåpentligvis finner AP ut at de vil styre alene denne perioden. Så får vi se hva de neste fire årene bringer. 3
Madame Butterfly Skrevet 8. september 2025 #107 Skrevet 8. september 2025 Det hørtes ikke akkurat ut som Vedum åpnet for Sp å støtte en borgerlig regjering, men er der så utenkelig at det kommer til å skje? Om ikke straks, så om litt. Det er mange kokker i den røde koalisjonen, kan bli en del søl…, er jo litt på den siden de har hørt hjemme før. Er jo litt konservativt gods blant den gjengen. 2
Justlooking Skrevet 8. september 2025 #108 Skrevet 8. september 2025 Sinsiew skrev (1 time siden): Stoltenberg. Og det blir veldig naivt av.velgerne. Politikken er den samme, de bryr seg ikke om folk flest, og de er like gode til å lyve begge to 😅 1
Sinsiew Skrevet 8. september 2025 #109 Skrevet 8. september 2025 Justlooking skrev (Akkurat nå): Og det blir veldig naivt av.velgerne. Politikken er den samme, de bryr seg ikke om folk flest, og de er like gode til å lyve begge to 😅 Ja, der er vi enige..
mwaer Skrevet 8. september 2025 #110 Skrevet 8. september 2025 Macro skrev (Akkurat nå): Jeg tror det. Erna er en fantastisk politiker men jeg tror hun trenger ro og fred. Erna har alltid hatt en artig snert, den forsvant etter saken med Sindre. Ja, hun tapte seg voldsomt etter det. Jeg synes det er rart at hun ikke gikk av som leder i lys av avsløringen, og det gir meg en bismak i seg selv. Det virket idiotsikkert at de ville få en dårlig oppslutning, selv om det drysset av tillitserklæringer innad i partiet i etterkant. 2
Madame Butterfly Skrevet 8. september 2025 #111 Skrevet 8. september 2025 Justlooking skrev (2 minutter siden): Og det blir veldig naivt av.velgerne. Politikken er den samme, de bryr seg ikke om folk flest, og de er like gode til å lyve begge to 😅 Sinsiew skrev (1 minutt siden): Ja, der er vi enige.. Det er nok Stoltenberg effekten. Så skal han vel ut av politikken og inn i Norges bank, så ranet av folk flest får fortsette. 4
-Pusheen- Skrevet 8. september 2025 #112 Skrevet 8. september 2025 Madame Butterfly skrev (5 minutter siden): Det hørtes ikke akkurat ut som Vedum åpnet for Sp å støtte en borgerlig regjering, men er der så utenkelig at det kommer til å skje? Om ikke straks, så om litt. Det er mange kokker i den røde koalisjonen, kan bli en del søl…, er jo litt på den siden de har hørt hjemme før. Er jo litt konservativt gods blant den gjengen. De er et forhandlingsparti, og selv om de peker på Støre som statsminister, vil ikke det være avgjørende på noe vis på Stortinget når ting skal opp der. 1
mwaer Skrevet 8. september 2025 #113 Skrevet 8. september 2025 PusheenPusheen skrev (1 minutt siden): De er et forhandlingsparti, og selv om de peker på Støre som statsminister, vil ikke det være avgjørende på noe vis på Stortinget når ting skal opp der. Ap er absolutt diplomaten. Det gjør nok at partiet føles ganske trygt for mange å stemme på. Venstre har virkelig tråkket i salaten i år. Men det var vel ganske forventet. 1
Macro Skrevet 8. september 2025 #114 Skrevet 8. september 2025 (endret) mwaer skrev (7 minutter siden): Ja, hun tapte seg voldsomt etter det. Jeg synes det er rart at hun ikke gikk av som leder i lys av avsløringen, og det gir meg en bismak i seg selv. Det virket idiotsikkert at de ville få en dårlig oppslutning, selv om det drysset av tillitserklæringer innad i partiet i etterkant. Jeg mener det var riktig å ikke gå av. Hun skulle ikke straffes for det han hadde gjort. Men det bærer sitt preg. Unner Erna det beste. Endret 8. september 2025 av Macro 3
-Pusheen- Skrevet 8. september 2025 #115 Skrevet 8. september 2025 mwaer skrev (Akkurat nå): Ap er absolutt diplomaten. Det gjør nok at partiet føles ganske trygt for mange å stemme på. Venstre har virkelig tråkket i salaten i år. Men det var vel ganske forventet. Enig med deg. Jeg stemmer på venstresiden, og det var ingen annet alternativ enn å stemme på Ap nettopp pga at de er diplomaten. Synes dog det er synd med V, for jeg tror vi kunne hatt godt av et tydelig sentrumsparti. De fronter flere ting jeg er enig i. Hadde heller håpet at KrF skulle havne under grensa. 2
Sinsiew Skrevet 8. september 2025 #116 Skrevet 8. september 2025 Nevian skrev (1 time siden): Erna mister nok noen velgere i kraft av dette, men det er like fullt kun en enkeltepisode som kommer lenger unna for hver dag. Sylvi derimot er mislikt for hele sitt vesen og sin personlighet - og den vil være minst like tydelig tilstede om fire år. Men hvis Høyre får f.eks. Asheim i førersetet i stedet - da tror jeg høyresiden kommer til å gjøre det knallgodt i sum. Når Sylvi får nesten like stor oppslutning som Støre, kan hun umuligvære så mislikt for 'hele sitt vesen og sin personlighet'. 4
mwaer Skrevet 8. september 2025 #117 Skrevet 8. september 2025 PusheenPusheen skrev (1 minutt siden): Enig med deg. Jeg stemmer på venstresiden, og det var ingen annet alternativ enn å stemme på Ap nettopp pga at de er diplomaten. Synes dog det er synd med V, for jeg tror vi kunne hatt godt av et tydelig sentrumsparti. De fronter flere ting jeg er enig i. Hadde heller håpet at KrF skulle havne under grensa. Ja, jeg er enig i mye av det Venstre sier, men det er helt uaktuelt for meg med tanke på hvem de hadde gått i regjering med.
-Pusheen- Skrevet 8. september 2025 #118 Skrevet 8. september 2025 mwaer skrev (Akkurat nå): Ja, jeg er enig i mye av det Venstre sier, men det er helt uaktuelt for meg med tanke på hvem de hadde gått i regjering med. Ja, og jeg kjenner flere opprinnelige Venstre-velgere som enten har stemt rødgrønt eller bare latt være å stemme i år, nettopp pga de de hadde måttet samarbeide med. Hadde Høyre vært større, tror jeg det hadde blitt borgerlig regjering de neste fire årene. FrP er foreløpig for radikale for mange velgere. 1 1
Macro Skrevet 8. september 2025 #119 Skrevet 8. september 2025 Norge er i verdenstoppen av uføretrygdede. Jeg fatter ikke hvordan folk tenker vi skal kunne holde oss oppegående uten blå regjering. 4 2
-Pusheen- Skrevet 8. september 2025 #120 Skrevet 8. september 2025 Sinsiew skrev (3 minutter siden): Når Sylvi får nesten like stor oppslutning som Støre, kan hun umuligvære så mislikt for 'hele sitt vesen og sin personlighet'. Men så må man se på hvor størstedelen av stemmene kommer fra. Stort sett har de aller fleste stemmene kommet fra enkelte regioner. Mens Ap har gjevnt flertall over hele landet. FrP har ikke god nok politikk for veldig mange deler av landet. I Rogaland f.eks har FrP stor oppslutning, og der synes jeg de i studio sa at FrP har en "mykere" politikk som treffer bredere der, og da er det ikke rart at folk stemmer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå