Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er ikke så mange timer igjen nå, og så får vi se hvordan det går. Ingenting er sikkert før stemmene er talt.

Jeg skal nok få med meg litt av valgsendingene utover kvelden.  Etterpå blir det spennende å se hvordan den vinnende siden vil gjøre det fremover.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Perine skrev (4 minutter siden):

Det er ikke så mange timer igjen nå, og så får vi se hvordan det går. Ingenting er sikkert før stemmene er talt.

Jeg skal nok få med meg litt av valgsendingene utover kvelden.  Etterpå blir det spennende å se hvordan den vinnende siden vil gjøre det fremover.

Hvis det blir rødgrønt så blir det ikke så spennende synes jeg. Da vet vi hva vi får og hvilken retning det tar. Men de som stemmer rødgrønt er tydeligvis fornøyd med det.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Alizee skrev (17 minutter siden):

Hvis det blir rødgrønt så blir det ikke så spennende synes jeg. Da vet vi hva vi får og hvilken retning det tar. Men de som stemmer rødgrønt er tydeligvis fornøyd med det.

Ehh... nei, egentlig ikke. Det er veldig mye grønt, og da liker jeg ikke å tenke på bensinprisen og diverse miljøavgifter som har en tendens til å bli påvirket, men heller det enn for mye blått.  

• Liker 3
Skrevet

Jeg håper det blir rødgrønt i år.

Jeg vet ikke så mye om politikk, men det jeg vet er at de borgelige partiene (Høyre, Frp, Krf, Venstre) støttet å frata langvarige syke inntekten ved å innføre karensår (1 år uten noen inntekt for syke). Frp ved ungdomspartiet Fpu vil legge ned folketrygden. Frp og Høyre vil at det ikke skal gis uføretrygd til de under hhv 40 år og 30 år, som om sykdom ikke kan ramme alle aldersgrupper og unge.

Dersom man ikke er veldig rik og er helt sikker på at man vil ha god helse hele ditt liv, så ville jeg derfor stemt noe annet enn borgelig i år.

Jeg vet feks at SV og AP hjalp langvarig syke, ved å fjerne karensåret. MDG vet jeg vil ha tannhelse under det offentlige, øke satsene for ulike stønader og styrke Nav.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Stabbur skrev (4 minutter siden):

Jeg vet ikke så mye om politikk, men det jeg vet er at de borgelige partiene (Høyre, Frp, Krf, Venstre) støttet å frata langvarige syke inntekten ved å innføre karensår (1 år uten noen inntekt for syke). Frp ved ungdomspartiet Fpu vil legge ned folketrygden. Frp og Høyre vil at det ikke skal gis uføretrygd til de under hhv 40 år og 30 år, som om sykdom ikke kan ramme alle aldersgrupper og unge.

Dersom man ikke er veldig rik og er helt sikker på at man vil ha god helse hele ditt liv, så ville jeg derfor stemt noe annet enn borgelig i år.

Jeg vet feks at SV og AP hjalp langvarig syke, ved å fjerne karensåret. MDG vet jeg vil ha tannhelse under det offentlige, øke satsene for ulike stønader og styrke Nav.

Enig med deg i at velferd og trygghet er viktigst.

• Liker 8
Skrevet
Stabbur skrev (4 minutter siden):

Med utviklingen vi ser nå så vil det ikke bli penger til trygd eller sykepenger i det hele tatt til slutt. Det er det mange som ikke forstår og tror at statens penger vokser på trær

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Alizee skrev (19 minutter siden):

Med utviklingen vi ser nå så vil det ikke bli penger til trygd eller sykepenger i det hele tatt til slutt. Det er det mange som ikke forstår og tror at statens penger vokser på trær

Eg er så glad  for å sjå at nokon i det minste forstår. Utrulig mangen som bare dilter etter på venstresida. Er det mulig? Ap lå nede og at Jens kom inn snudde alt. Trur det er som i ei sekt, medlemmene blir hjernevaska. Ei som sa at Jens er ikkje som ein mann for meg, han er herren.Kjenner at eg blir skikkelig fortvila visst det blir ap som vinner i natt.

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
Alizee skrev (28 minutter siden):

Folkets velferd er da viktigere å bruke penger på enn monumenter, teater og kunst. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Pilleville skrev (20 minutter siden):

Eg er så glad  for å sjå at nokon i det minste forstår. Utrulig mangen som bare dilter etter på venstresida. Er det mulig? Ap lå nede og at Jens kom inn snudde alt. Trur det er som i ei sekt, medlemmene blir hjernevaska. Ei som sa at Jens er ikkje som ein mann for meg, han er herren.Kjenner at eg blir skikkelig fortvila visst det blir ap som vinner i natt.

Akkurat det samme har jeg tenkt. Kom over denne talen fra Støre da de vant valget i 2021. Fikk sånn skikkelig sekt/menighetsfølelse med en gang der han sto og talte. Mye løgn var det. "Nå skulle det bli vanlige folks tur", til stor jubel og applaus 

https://tv.nrk.no/se?v=NNFA89000121&t=92s

Endret av Alizee
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
thomH skrev (4 timer siden):

Hva er "naturkvoten"? 

Resten av det du skriver er bare tull. Hvorvidt Amazonas er "truet" har ingenting med såkalt overforbruk å gjøre. Når det gjelder såkalt nedbygging av matjord, så er fakta at matproduksjonen øker jevnt og trutt og forventes å øke med ca. 50% i 2050 sammenlignet med 2010. Andelen som har tilgang til rent drikkevann har økt fra ca. 60% i 2000 til ca. 72% i 2020, til tross for at verdens befolkning har økt med ca. 2mrd i samme periode. 

Hvis fattige land forbrukte som Norge, ville vi trenge over tre jordkloder.

• Liker 6
Skrevet
Babushka skrev (9 minutter siden):

Hvis fattige land forbrukte som Norge, ville vi trenge over tre jordkloder.

Nei, det er bare tull. Global BNP har økt fra ca. $18 billioner i 1960 til ca. $170 billioner i 2020 uten at jorden har gått under. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
Alizee skrev (2 timer siden):

Jeg tenker man må tenke begge deler. Feks senke formueskatten til bedrifter, men også sørge for at de som feks er syke får hjelpen de trenger til å bli friske. Dyrt for samfunnet at syke ikke får hjelp. Det at de borgelige partiene har en politikk der de tenker at de syke skal bli friske, ved å gjøre de fattige, er ulogisk.

Endret av Stabbur
  • Liker 4
Skrevet
Pilleville skrev (3 timer siden):

Jeg tror nok at det er flere som stemmer taktisk i dette valget, fordi det er uaktuelt å stemme borgerlig og få Sylvi Listhaug som statsminister. Heldigvis.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Fantastisk å se at Norge har fått nok av Erna Solberg og Høyre, og serverer Høyre et bunnvalg. 

Det må få konsekvenser for Erna. Endelig. Hadde Ine Søreide vært statsministerkandidat for Høyre dette valget så hadde blåblå side vunnet og Søreide endt som statsminister. Det er jeg nesten helt sikker på gitt at FrP gjør et knallvalg, og har dratt mange Høyre-stemmere på veien.

Ellers er jeg veldig tilfreds med å se at rødgrønn side vinner, og at FrP fortsatt forblir et opposisjonsparti med Listhaug i spissen. Det hadde vært skandale å se henne som statsminister.

Skrevet

Deilig å se det blir rød/grønn seier. Fornuftig styring i disse tider med toll som kommer, strømpolitikk, EU-debatt som kommer til å bli lagt død :)

Godt å se et sterkt NEI-parti i FrP på andre siden. NEI-vinden blåser over det ganske land.... Og Venstre.... fnis....

Skrevet
Stabbur skrev (6 timer siden):

MDG vil også ha slutt på olja, mye fortere enn vi finner andre inntektskilder, da blir det verre med velferdsstaten enn at det 'kun' er ett år uten sykepenger. 

Er ikke de for flere kvoteflyktninger også? Men har ikke så mye tanker rundt hvordan det skal finansieres (eller blander jeg med rødt nå?🤔). 

Blir vel 4 nye år med halvsannheter fra Støre, mer skatter og avgifter og dyrere strøm for oss sør i Norge. 

Blir det egentlig bedre helse med venstresiden? Sykehus i distriktene legges ned, fødeavdelinger stenger, helsekøene øker, eldre lider. 

• Liker 8
Skrevet
test1e skrev (10 minutter siden):

Deilig å se det blir rød/grønn seier. Fornuftig styring i disse tider med toll som kommer, strømpolitikk, EU-debatt som kommer til å bli lagt død :)

Godt å se et sterkt NEI-parti i FrP på andre siden. NEI-vinden blåser over det ganske land.... Og Venstre.... fnis....

Hva mener du med EU debatt som blir lagt død? De vil ikke med i EU, men vil utvide samarbeidet, så det blir jo uansett mer direktiver tredd over oss. 

• Liker 1
Skrevet

Uavhengig av hvem som vinner(må innrømme at jeg opplever et snev av demokratisk apati. Det går rett til helvete uansett hvem som vinner, for det er ikke annet å skue enn halvsannheter, vinglete meninger og brutte løfter tim både høyre og venstre. Renter i sky, strøm som koster mer enn det burde mtp hvor dumme valg som er blitt gjort, helsekøene som er lengre enn et vondt år...), så er det på tide at Erna Solberg går av som leder i Høyre. Hun har spilt sine kort ferdig, og har ingen fler joker i ermet å ta av. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke glem SP, som nettopp gjorde et poeng av at de var på vippen.  De har vært på den borgerlige siden før, og er svært kritiske til å ha noe med enkelte av partiene på den rød-grønne siden å gjøre.  Derfor tar jeg ikke seieren på forskudd.

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...