Gå til innhold

Nye fraværsreglene i vgs

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvis man uheldigvis er syk 4 gymdager i løpet av ett år så er det kjørt. Det synes jeg er ganske grovt. Det her vil jo bare presse seg til at folk må møte opp veldig sjuke på skolen når de egentlig skal være heime. 

Anonymkode: 1cc1e...55f

Det her er jo bare tull - du kan være borte 7 ganger med egenmelding!! i tillegg kan man ha dokumentert fravær. Men det sier seg jo selv, at er man så mye borte, kan det få betydning for vurderingsgrunnlaget. Man kan ikke sette karakter på antagelser. Det er en del mål de skal igjennom i løpet av et år. 

Anonymkode: 3ba07...ee0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det her er jo bare tull - du kan være borte 7 ganger med egenmelding!! i tillegg kan man ha dokumentert fravær. Men det sier seg jo selv, at er man så mye borte, kan det få betydning for vurderingsgrunnlaget. Man kan ikke sette karakter på antagelser. Det er en del mål de skal igjennom i løpet av et år. 

Ikke på fag med få timer. I fjord pga sykdom 2 ganger i gym. Fikk ungdommen og vi mld om at hvis ungdommen var borte noe mer fra gym ble det ikke karakter fordi da ville en være opp på 11% fravær.

Anonymkode: f5308...796

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

All fravær er fravær. Så hvis du eks har diagnose som gjør at du eks har oppfølging fra helse vesen får du ikke fjernet fravære, altså slik nå er det større sjanse å ikke få karakter.

I tilleg ting elevene ikke kan styre over vil å gjøre at en ikke vil få karakter. For å si det slik, hvis yngste her hadde gått videregående i år så ville det kunne sluttet skolen fra dag èn pga hvordan fylket har lagt opp transport til skolen. Først buss den bussen de legger opp kjører da til et sted hvor andre busser står ditt kommer den 15 min for seint, der står da en taxi som ska kjøre til skolen. Problemet er fra der taxi ska kjøre og til skolen er det 18 min normal kjøre men da er det alt kun 3 min til skolen starter. Altså fylket har lagt opp transport at ungdommen vil komme 15 min for seint hver dag.

Ser og der vi bor nå. Så står det daglig alt fra 5 tul 25 elever som ikke kommer seg til skolen eller hjem pga fylket har beregnet feil elev tall og får ikke bli med pga det er full buss, altså foreldre må kaste seg til bussterminal for å få de til skolen ,taxi får en ikke bestilt for alt ee opptatt av skolekjørin, samme hjem

Dette stemmer ikke! Det er det samme som før. Har du dokumentasjon fra lege, spiller det ingen rolle om fraværet fjernes fra vitnemålet eller ikke. Det må være vurderingsgrunnlag i faget. Jo mer borte man er, jo større sjanse er det for at man ikke kan gi vurdering. Hvordan fraværet er dokumentert spiller ingen rolle. 

Den største endringen er at ALT fraværet vil nå stå på vitnemålet til eleven. Tidligere sto kun udokumentert fravær. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Feil

De har 56 timer, 10% av det er ca 5.6 timer fravær. Så hadde de som ungdommen her de hadde 2 dager som gikk på gym hele dagen, ellers 2 timer. Da hvis de var borte 2 ganger fikk de advarsel og kunne ikke ha mer fravær. Hvis de var borte den dagen som car lagt opp til gym hele dagen da fikk de beskjed med en gang at de ikke fikk karakter

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Lizard skrev (4 timer siden):

Dette er ikke et problem, vi hadde disse reglene da jeg gikk på vgs tidlig på 2000 tallet. Det er alltid en voldsom sutring fra Elevorganisasjonen.

Enig

Anonymkode: eedb7...e1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke på fag med få timer. I fjord pga sykdom 2 ganger i gym. Fikk ungdommen og vi mld om at hvis ungdommen var borte noe mer fra gym ble det ikke karakter fordi da ville en være opp på 11% fravær.

Varsel sendes ut etter to ganger. Karakteren ryker på 3.5 gang. I år regner vi ikke etter terminer, men ser hele året over ett. Eleven vil nå kunne være borte 7 ganger før karakteren ryker i ett to timers fag. Det er faktisk veldig mye. Dette gjelder da egenmeldt fravær. Hvis du regner at man har 38 skoleuker i ett år, så er det jo greit å være tilstede de resterende 31 ukene, for å sikre et godt karaktergrunnlag. 

• Liker 1
Skrevet
Lizard skrev (5 timer siden):

Dette er ikke et problem, vi hadde disse reglene da jeg gikk på vgs tidlig på 2000 tallet. Det er alltid en voldsom sutring fra Elevorganisasjonen.

Tull jeg gikk på vgs tidlig 2000 tallet og hadde mye fravær. Både skulking og sykdom. Fikk karakterer allikevel. 

Anonymkode: ada93...06f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Feil

De har 56 timer, 10% av det er ca 5.6 timer fravær. Så hadde de som ungdommen her de hadde 2 dager som gikk på gym hele dagen, ellers 2 timer. Da hvis de var borte 2 ganger fikk de advarsel og kunne ikke ha mer fravær. Hvis de var borte den dagen som car lagt opp til gym hele dagen da fikk de beskjed med en gang at de ikke fikk karakter

Dette stemmer. Det er ekstremt rigid og skiller ikke mellom sykdom, skulk og forsentkomming før 10% 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det var fraværsgrenser på vgs tidligere og. Jeg var syk da jeg gikk på vgs, og avsluttet flere fag for å ta de som privatist. Det var null stress i lesefag.

Trakk meg fra undervisning, betalte oppmeldingsgebyret og møtte på eksamen.

Hadde jeg skulle tatt vgs i dag hadde jeg droppet kroppsøving som fag og - hatt to timer mer i uka til andre ting, møtt opp til en skriftlig eksamen og antakelig fått bedre karakterer.

Anonymkode: c1a8d...32c

• Liker 1
Skrevet

Egentlig er fraværsgrensen altfor høy. Det hadde blitt ramaskrik om arbeidstakere hadde hatt 10% fravær i løpet av et år, pluss dokumentert fravær etter det. 

Anonymkode: 9d195...daa

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Egentlig er fraværsgrensen altfor høy. Det hadde blitt ramaskrik om arbeidstakere hadde hatt 10% fravær i løpet av et år, pluss dokumentert fravær etter det. 

Litt forskjell på 10% av et helt arbeidsår, og 10% av et fag du kun har 2 timer i uka...

Anonymkode: 7aa2f...119

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Lizard skrev (6 timer siden):

Vi hadde 20 % fravær før vi ikke fikk karakter, og det gjaldt uansett grunn. Om du skulka eller lå i koma, fravær var det uansett.

Men vi ble veldig gode i prosentregning da...

Anonymkode: e7465...728

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Tull jeg gikk på vgs tidlig 2000 tallet og hadde mye fravær. Både skulking og sykdom. Fikk karakterer allikevel. 

Den gangen var det opp til hver fylkeskommune. F.eks. hadde Oslo strenge regler ganske like de som er i dag, men gikk du på VGS i nabofylket Akershus kunne du skulke nesten så mye du orket. I Oslo var det ingen kjære mor selv med kronisk sykdom, mens i Akershus var det silkehansker selv ved skulking. Det er mye bedre med felles, nasjonale regler. 

Anonymkode: 791b7...d13

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei fag med to timer pr uke kan man ikke være borte fra 7 ganger 

Anonymkode: 72c10...b6e

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei den er ikke for høy

Anonymkode: 72c10...b6e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Bedre, for hvem tenker du? 

for noen elever er det kanskje verre. 
Det som er bra er at det kun telles prosent på hele året, ikke per termin. 

Det jeg ser som bra er at ikke elever renner ned legekontorene fordi de er livredde udokumentert fravær, eller fordi de må spare muligheten for udokumentert fravær til planlagt ferie, russetid eller annet. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Litt forskjell på 10% av et helt arbeidsår, og 10% av et fag du kun har 2 timer i uka...

Anonymkode: 7aa2f...119

Hvorfor det? Et fag du har to timer i uka har du lite å ta av. Bikker du 10% er det fremdeles 4 uker du ikke har hatt det faget. År der det er kort mellom vinterferie og påske kan man gå glipp av all undervisning og vurdering fra vinterferie til påske og fremdeles få karakter. Man kan komme 15-45 minutter for seint til hver økt, hvis man har de to timene samlet, 7 uker og fremdeles få karakter. 
Er det spesielle omstendigheter kan man søke rektor om å få karakter opp til 15%. 

Anonymkode: 1c514...9e3

• Liker 2
Skrevet

Gjør du deg vanskelig med vilje, sammenligner du epler og pærer? Sammenlign heller det faktiske grunnlaget. Dette er heller det samme som å være borte 10% av de dagene i løpet av ett år du har et kurs på jobben som varer 56timer i løpet av et helt jobbår. Konsekvensen er at du ikke lenger får lov å gjøre den jobben og blir stemplet som ikke bestått, fordi du var borte 10% av de kursdagene, selv om du var på jobb utover dette. Det er det faktiske sammenlignings grunnlaget. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Bedre, for hvem tenker du? 

for noen elever er det kanskje verre. 
Det som er bra er at det kun telles prosent på hele året, ikke per termin. 

Det jeg ser som bra er at ikke elever renner ned legekontorene fordi de er livredde udokumentert fravær, eller fordi de må spare muligheten for udokumentert fravær til planlagt ferie, russetid eller annet. 

Hvorfor det? Et fag du har to timer i uka har du lite å ta av. Bikker du 10% er det fremdeles 4 uker du ikke har hatt det faget. År der det er kort mellom vinterferie og påske kan man gå glipp av all undervisning og vurdering fra vinterferie til påske og fremdeles få karakter. Man kan komme 15-45 minutter for seint til hver økt, hvis man har de to timene samlet, 7 uker og fremdeles få karakter. 
Er det spesielle omstendigheter kan man søke rektor om å få karakter opp til 15%. 

Så du mener hele skoleåret skal stå i fare, at man ikke får vitnemål fordi kroppen uheldigvis bestemmer seg for å bli syk 2-3 gymtimer hvor en er dobbelttime? Det er allerede 10% der gitt om ikke mer, nei jeg kommer fortsatt til å gå til fastlegen, fordi dette er risiko og gambling. 

Synes det er teit og spekulere i at elever ønsker å ha fravær, på lik måte som at det er teit å spekulere i ansatte i arbeidslivet som bare bruker egenmelding fordi de kan? 

Uforståelig at egenmelding sykefravær hvor foreldre godkjenner telles som fravær hvor man kan strykes i et fag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så du mener hele skoleåret skal stå i fare, at man ikke får vitnemål fordi kroppen uheldigvis bestemmer seg for å bli syk 2-3 gymtimer hvor en er dobbelttime? Det er allerede 10% der gitt om ikke mer, nei jeg kommer fortsatt til å gå til fastlegen, fordi dette er risiko og gambling. 

Synes det er teit og spekulere i at elever ønsker å ha fravær, på lik måte som at det er teit å spekulere i ansatte i arbeidslivet som bare bruker egenmelding fordi de kan? 

Uforståelig at egenmelding sykefravær hvor foreldre godkjenner telles som fravær hvor man kan strykes i et fag.

Det slår uheldig ut dersom man har fagdager/hele dager med kun ett fag i små fag, det er jeg enig i, og hvordan timetallet plutselig kan bikke hvis man har mange timer i ett en dag man er borte. 
Timeplanen kan se ulik ut på ulike skoler, så jeg vet ikke hva du legger i en dobbelttime?

kroppsøving er 56 klokketimer i året, ca 1,5t i uka dersom timene er jevnt fordelt. Du kan være borte inntil 5,6 klokketimer, altså 3,7 «ukesøkter», altså må man være syk i gymtimen i 4 uker før karakteren ryker. Da skal du ha fått et varsel før den 4. gangen. Hvis du da blir syk i den 4. gymtimen så drar du til legen, får dokumentasjon og får karakter likevel. Poenget er nettopp at det skal være godt nok med egenmelding fram til man har vært en del borte. 

Jeg spekulerer ikke i at de ønsker det, men jeg ser det som en positiv effekt at de få det gjelder ikke lenger kan gjøre det. De som bestilte juleferie 1 uke før skoleferien starta (og derfor ikke kunne ha mer fravær for å få terminkarakter, før var det 10% av termin 1 for terminkarakter, det at det ikke lenger er det er en kraftig forbedring!), og derfor løp til fastlegen med en kraftig forkjølelse i august fordi de måtte ha den dokumentert. Eller de som fikk dokumentert alt fravær gjennom året, og som åpenlyst satt i klasserommet å regna på hvilke timer de måtte komme til i mai for å få karakter i alle fag.
Den største fordelen ser jeg med alle de pliktoppfyllende elevene mine som er livredd for udokumentert fravær, og som drar til legen for å få dokumentasjon ved første fravær, i stedet for å være hjemme å slappe av og bli friske. Som forhåpentligvis lærer at det er greit å bruke egenmelding for kortvarig sykdom, men dersom det blir mye eller langvarig trenger man sykemelding. 

• Liker 1
Skrevet

Synes mange vgs lærere er så kjipe og har så lite vurderinger at noen timer betyr noe. Eldstemannen hadde så mye innleveringer og lite «timer» at fravær i så liten grad betydde noe, det viktige var hvor mye leveringer/presentasjoner osv de hadde.   Gym er det litt spesielt med. 

Anonymkode: f1b34...2a5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...