Gå til innhold

Nye fraværsreglene i vgs

Fremhevede innlegg

Skrevet

På min skole har vi fått beskjed om at legeerklæringer før elevene har ti prosent fravær er ugyldige og bare skal makuleres. Vi tar ikke mot og registrerer legemeldt fravær før elevene er over ti prosent. Jeg synes det er utrolig merkelig, men rektor sier at sånn er reglene. 

Anonymkode: df347...b5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er i september og her har allerede de pliktoppfyllende barna gått på skolen med oppkast, feber og corona. De kommer seg heller ikke til lege for de vil få 2-3 timer fravær skal de rekke en legetime midt på dagen.
Vet flere har brukt private leger på kveldstid. Ungene er kjemperedde for å nå grensa for tidlig . I mai kanskje de tørr være hjemme . 

gutten min nekta til og med å dra til tannlegen da han ville ha mista 2 timer gym den dagen . Vet ikke helt hvordan dette skal gå :( 

vgs er verre enn jobblivet og universitetet ! Stakkars barn. Mange kommer til å droppe ut. 

Anonymkode: 785f8...369

Da syns jeg du skal oppføre deg som en foresatt og holde ungdommene dine hjemme. Ingen grunn til at de ikke skal gå på skolen når de er syke. Fraværsreglene er romslige nok. Det er du som gjør dem redde, med å ikke sette deg inn i hva denne handler om. 

Anonymkode: 3ba07...ee0

• Liker 2
Skrevet

På min skole har vi fått beskjed om at legeerklæringer før elevene har ti prosent fravær er ugyldige og bare skal makuleres. Vi tar ikke mot og registrerer legemeldt fravær før elevene er over ti prosent. Jeg synes det er utrolig merkelig, men rektor sier at sånn er reglene. 

Dette er det nye ap innførte nå til høsten og som gjør at en elev kan miste karakter i et fag grunnet en forlovelse eller innstilling på bussen viss den er uheldig og Dette skjer i april fremfor i oktober.

Anonymkode: ada93...06f

Skrevet

Og det er jo sant? Det er for å lette fastlegenes byrde. 
Etter ti prosent (som ja, kommer fort i to-timersfag) må man ha legeerklæring, 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er det nye ap innførte nå til høsten og som gjør at en elev kan miste karakter i et fag grunnet en forlovelse eller innstilling på bussen viss den er uheldig og Dette skjer i april fremfor i oktober.

Neida, ikke hvis hen dokumenterer fravær etter å ha nådd ti prosent. Hva med å sette seg inn i reglene?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Da syns jeg du skal oppføre deg som en foresatt og holde ungdommene dine hjemme. Ingen grunn til at de ikke skal gå på skolen når de er syke. Fraværsreglene er romslige nok. Det er du som gjør dem redde, med å ikke sette deg inn i hva denne handler om. 

I flere fag så kan du knapt være borte før alt øvrig fravær må dokumenteres med legeerklæring. Disse fagene er gjerne plassert som dobbelt og trippel økter på en og samme dag. 

Fylles 10% fraværet opp i disse fagene iløpet av første halvår kan du ikke være komme forsent til det faget de resterende månedene uten å risikere å miste karakteren. Sett dere litt inn i hvordan dette faktisk regnes ut og hvor lite 10% faktisk er i flere av de ulike fagene så kan du komme her etterpå og forklare hvordan dette er romslig. 

10 min forsentkomming uansett om det er full stans i kollektivtrafikken, din 1 forsovelse hele året eller du mister bussen for første gang det året kan da gjøre at du ikke får karakterer i faget da dette ikke kan dokumenteres med legeerklæring og sykdom før 10% er fylt opp ikke kan dokumenteres med legeerklæring.

Skrevet
Kålrota skrev (1 minutt siden):

Neida, ikke hvis hen dokumenterer fravær etter å ha nådd ti prosent. Hva med å sette seg inn i reglene?

Ja men fravær av typen full stans i t-banen og eleven blir sittendefast i en t bane vogn i over 20 minutter kan ikke dokumentert med legeerklæring og er utenfor elevens kontroll. 

Har du aldri forsovet deg? Det har jeg, ikke ofte men det har skjedd iløpet av livet og da er det en stor sannsynlighet for at mann blir mer enn 10 min forsinket. Dette kan heller ikke legen dokumentere med legeerklæring.

Så viss dette skjer med Kine i november så går det helt fint. Men Charlotte har uflaks og opplever dette i mai og der røk karakteren. 

Å sette seg inn i reglene er nettopp det jeg har gjort.

• Liker 1
Skrevet

Nei, du har ikke det, fordi det du sier er ikke riktig. 

• Liker 1
Skrevet

Min som går første år på videregående har allerede fått varsel om å ikke få karakter i engelsk. Grunnen er at hun har vært borte 3 timer.

Årsaken er bussen som er forsinket. Den korresponderer ikke, men det er 15 min klaring, og det er også årsaken til at ungdommene her ikke får taxi.

Hun må bytte buss 3 ganger, og reisen tar ca 1,5 hver vei. Drar 0615 og er hjemme tidligst 1725. Ofte rekker de ikke den ene overgangen hjem, så oftest er hun ikke hjemme før 20:15 ettersom det er 2 timer mellom bussene. 

Jeg kommer til å klage til kommunen/fylkeskommunen, for dette går jo ikke an.

Anonymkode: ab3cf...0c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

I flere fag så kan du knapt være borte før alt øvrig fravær må dokumenteres med legeerklæring. Disse fagene er gjerne plassert som dobbelt og trippel økter på en og samme dag. 

Fylles 10% fraværet opp i disse fagene iløpet av første halvår kan du ikke være komme forsent til det faget de resterende månedene uten å risikere å miste karakteren. Sett dere litt inn i hvordan dette faktisk regnes ut og hvor lite 10% faktisk er i flere av de ulike fagene så kan du komme her etterpå og forklare hvordan dette er romslig. 

10 min forsentkomming uansett om det er full stans i kollektivtrafikken, din 1 forsovelse hele året eller du mister bussen for første gang det året kan da gjøre at du ikke får karakterer i faget da dette ikke kan dokumenteres med legeerklæring og sykdom før 10% er fylt opp ikke kan dokumenteres med legeerklæring.

Kommer du 10 minutter for sent, er det anmerkning og ikke fravær. Er bussen forsinket, etter 10% fravær, kan de bruke appen, eller ta bilde av skjermen som dokumentasjon. Jeg har regnet ut 10% i alle fag og det bør og er romslig nok for de fleste. Ellers så er det jo som før da. Etter 10%, skaff deg dokumentasjon. 

• Liker 1
Skrevet
Kålrota skrev (6 minutter siden):

Nei, du har ikke det, fordi det du sier er ikke riktig. 

Forklar meg hvordan det ikke er riktig? Med henvisning til regelverket og hva i regelverket som viser at jeg tar feil. I fjor var det ikke sånn dette er helt nytt innført dette skoleåret for vgs elever. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.8.2025 den 12.55):

Egentlig er fraværsgrensen altfor høy. Det hadde blitt ramaskrik om arbeidstakere hadde hatt 10% fravær i løpet av et år, pluss dokumentert fravær etter det. 

Anonymkode: 9d195...daa

Det er jo enkelte arbeidstakere som kan ha 100 % fravær i løpet av et år.

Skrevet
Thyra skrev (Akkurat nå):

Det er jo enkelte arbeidstakere som kan ha 100 % fravær i løpet av et år.

Det kan elevene  ha også, men de må naturlig nok ta året på nytt neste år. Er de borte et år, har de ikke fått den kompetansen man går på skolen for å få. Det er også en del elever med kroniske sykdommer, eller andre utfordringer som deler året over to. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kommer du 10 minutter for sent, er det anmerkning og ikke fravær. Er bussen forsinket, etter 10% fravær, kan de bruke appen, eller ta bilde av skjermen som dokumentasjon. Jeg har regnet ut 10% i alle fag og det bør og er romslig nok for de fleste. Ellers så er det jo som før da. Etter 10%, skaff deg dokumentasjon. 

På Oslo skolen til mitt barn så er alt fravær over 10 minutter, fravær for hele økten.

Det har ikke kommet noe offisielle informasjon i Oslo om at forsinkelser i kollektiv systemet godtas etter 10% fravær er nådd. Jeg har undersøkt hva som er gyldig fravær og inntilt buss eller signal feil på t-banen er ikke gyldig her i Oslo. Jeg har kommet over informasjon om at det enkelte steder i landet godtas som gyldig fravær viss bussen er innstilt.

I gym så er det dobbel økt og her er 10% 5,6 timer. Hvordan er dette romslig?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi er i september og her har allerede de pliktoppfyllende barna gått på skolen med oppkast, feber og corona. De kommer seg heller ikke til lege for de vil få 2-3 timer fravær skal de rekke en legetime midt på dagen.
Vet flere har brukt private leger på kveldstid. Ungene er kjemperedde for å nå grensa for tidlig . I mai kanskje de tørr være hjemme . 

gutten min nekta til og med å dra til tannlegen da han ville ha mista 2 timer gym den dagen . Vet ikke helt hvordan dette skal gå :( 

vgs er verre enn jobblivet og universitetet ! Stakkars barn. Mange kommer til å droppe ut. 

Anonymkode: 785f8...369

Da må jo du hjelpe ungdommen til å komme over det misforståtte bildet han har av reglene. Sånn er det jo ikke. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan elevene  ha også, men de må naturlig nok ta året på nytt neste år. Er de borte et år, har de ikke fått den kompetansen man går på skolen for å få. Det er også en del elever med kroniske sykdommer, eller andre utfordringer som deler året over to. 

Om de klarer å stå på prøver, tentamener og eksamener bør de få karakter i faget, mener jeg.

Å skulle måtte ta året på nytt igjen pga at de fikk både omgangssyke, covid og influensa, får for store konsekvenser. Et ekstra år med studielån, får kanskje ikke stipend siste året, må utsette videre utdanning...

• Liker 1
Skrevet
Thyra skrev (1 minutt siden):

Om de klarer å stå på prøver, tentamener og eksamener bør de få karakter i faget, mener jeg.

Å skulle måtte ta året på nytt igjen pga at de fikk både omgangssyke, covid og influensa, får for store konsekvenser. Et ekstra år med studielån, får kanskje ikke stipend siste året, må utsette videre utdanning...

Får man disse sykdommene, og nærmer seg grensa, ringer man legen og får en legeerklæring. Så det går helt fint. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
GodtNok skrev (2 minutter siden):

Får man disse sykdommene, og nærmer seg grensa, ringer man legen og får en legeerklæring. Så det går helt fint. 

Så fraværsgrensa gjelder kun egenmeldt fravær? Man får karakter uansett med legeerklæring?

Skrevet
GodtNok skrev (1 minutt siden):

Legeerklæring telles ikke før etter grensen er nådd og etter den er nådd har du da ikke lengre mulighet til å komme mer enn 10 minutter for sent selv om du ikke kan klandres som ved innstilt buss.

Det er dette som er utfordringen med dagens regelverk da alt fravær uansett grunn behandles likt frem til 10% grensen også behandles det ulikt først etterpå. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

På Oslo skolen til mitt barn så er alt fravær over 10 minutter, fravær for hele økten.

Det har ikke kommet noe offisielle informasjon i Oslo om at forsinkelser i kollektiv systemet godtas etter 10% fravær er nådd. Jeg har undersøkt hva som er gyldig fravær og inntilt buss eller signal feil på t-banen er ikke gyldig her i Oslo. Jeg har kommet over informasjon om at det enkelte steder i landet godtas som gyldig fravær viss bussen er innstilt.

I gym så er det dobbel økt og her er 10% 5,6 timer. Hvordan er dette romslig?

Ikke rart mange elever sliter med motivasjonen om de i tillegg vet at innstilt buss kan medføre at de må ta året på nytt. Slikt kan man jo ikke ta forholdsregler for, ikke alle bor i gangavstand til skolen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...