AnonymBruker Skrevet 22. august 2025 #1 Skrevet 22. august 2025 Skjønner det ikke helt Er det bedre enn reglene som var før? Anonymkode: eeccd...7df
AnonymBruker Skrevet 22. august 2025 #2 Skrevet 22. august 2025 Jeg vil si det er bedre da det letter trykket til fastlegene. Bakdelen er at alt fravær regnes mot 10% regelen. Anonymkode: 0c4a2...cc0 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2025 #4 Skrevet 22. august 2025 Absolutt ingen forbedring for elevenes del, i alle fall. Anonymkode: b2c50...87f 3
Anonym90059005 Skrevet 22. august 2025 #5 Skrevet 22. august 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Absolutt ingen forbedring for elevenes del, i alle fall. Anonymkode: b2c50...87f Men reglene er da mer enn romslige nok. Null stress for ungdom bør være. Kan da ikke ha folk i arbeidslivet som er borte mer enn 10 % av tiden. Og de kan vel bare få seg sykemelding om de overstiger 10 % 13 4
Lillibetha Skrevet 22. august 2025 #6 Skrevet 22. august 2025 Jeg skjønner egentlig ikke helt hva som er endret. Før kunne du ha 10 % udokumentert fravær, men fikk du mer kunne du ikke få karakter. Du trengte jo ikke gå til lege før 10 % var nådd da heller. 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2025 #7 Skrevet 22. august 2025 Lillibetha skrev (9 minutter siden): Jeg skjønner egentlig ikke helt hva som er endret. Før kunne du ha 10 % udokumentert fravær, men fikk du mer kunne du ikke få karakter. Du trengte jo ikke gå til lege før 10 % var nådd da heller. Skjønner ikke jeg heller. Tror flere lærere også er litt usikre Anonymkode: eeccd...7df 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2025 #8 Skrevet 22. august 2025 Forskjellen er at hvis du har en diagnose/evt kronisk sykdom så ble dokumentert fravær ikke regnet med før mens nå regnes alt med Anonymkode: a4544...e66 2
AnonymBruker Skrevet 22. august 2025 #9 Skrevet 22. august 2025 Anonym90059005 skrev (21 minutter siden): Men reglene er da mer enn romslige nok. Null stress for ungdom bør være. Kan da ikke ha folk i arbeidslivet som er borte mer enn 10 % av tiden. Og de kan vel bare få seg sykemelding om de overstiger 10 % Skole og arbeidsliv kan ikke sammenlignes Anonymkode: 84648...87d
AnonymBruker Skrevet 22. august 2025 #10 Skrevet 22. august 2025 Altså det er da helt normalt å være borte mer enn 5% fra arbeidslivet grunnet sykdom viss du setter deg litt inn i hva disse reglene faktisk innebærer. 10% i enkelte fag som settes opp som dobbelt time betyr ikke praksis at du kan være syk 2 dager og ha kommet forsent mer enn 10 min 1 gang altså 11 min og oppover så er grensen nådd. Jeg har vært årevis i arbeidslivet og 2 dager og en forsentkomming er ikke rare greiene. Tar du vekk forsent kommunen og bytter den ut med syk 3 dager med dette faget så har du mistet karakteren i faget. Slike konsekvenser er det ikke på min jobb. Nye regelen har gjort det bedre for fastlegen men dårligere for eleven og mere arbeid for lærere. Sett deg litt inn i regelen så ser du fort hvor lite gjennomtenkt den er. Eleven er uheldig. Blir smittet av omgangssyke på høsten. Så influensa med høy feber før jul. 10% blir nådd med vanlig smitsom sykdom. Eleven har vært hos legen men legeerklæring tells ikke så lenge mann er under 10% kun over. Så kommer mars. Kollektivtrafikken får en avsporing, signal feil eller annet håpløst eleven blir dessverre mer enn 10 min forsent og mister karakteren i et fag. Da dette ikke er sykdom og lege kan ikke skrive legeerklæring. Men viss dette skjer motsatt vei. Kollektiv problemer i september og sykdom på halvåret så vil eleven få karakter i samme faget med samme mengde fravær. Dette er lite gjennomtenkt. Anonymkode: ada93...06f 4 16
AnonymBruker Skrevet 22. august 2025 #11 Skrevet 22. august 2025 Forbedring for fastlegen. Ingen forbedring for de faktiske elevene. Anonymkode: 42a2b...61c 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2025 #12 Skrevet 22. august 2025 Det er tilbake til Oslo-reglene fra før den nasjonale fraværsgrensen kom. Anonymkode: 791b7...d13 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2025 #13 Skrevet 23. august 2025 Slik jeg har forstått det så telles all fravær som fravær? Skiller ikke på dokumentert eller udokumentert? Anonymkode: 1cc1e...55f 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2025 #14 Skrevet 23. august 2025 All fravær er fravær. Så hvis du eks har diagnose som gjør at du eks har oppfølging fra helse vesen får du ikke fjernet fravære, altså slik nå er det større sjanse å ikke få karakter. I tilleg ting elevene ikke kan styre over vil å gjøre at en ikke vil få karakter. For å si det slik, hvis yngste her hadde gått videregående i år så ville det kunne sluttet skolen fra dag èn pga hvordan fylket har lagt opp transport til skolen. Først buss den bussen de legger opp kjører da til et sted hvor andre busser står ditt kommer den 15 min for seint, der står da en taxi som ska kjøre til skolen. Problemet er fra der taxi ska kjøre og til skolen er det 18 min normal kjøre men da er det alt kun 3 min til skolen starter. Altså fylket har lagt opp transport at ungdommen vil komme 15 min for seint hver dag. Ser og der vi bor nå. Så står det daglig alt fra 5 tul 25 elever som ikke kommer seg til skolen eller hjem pga fylket har beregnet feil elev tall og får ikke bli med pga det er full buss, altså foreldre må kaste seg til bussterminal for å få de til skolen ,taxi får en ikke bestilt for alt ee opptatt av skolekjørin, samme hjem Anonymkode: f5308...796 4
Lizard Skrevet 23. august 2025 #15 Skrevet 23. august 2025 Dette er ikke et problem, vi hadde disse reglene da jeg gikk på vgs tidlig på 2000 tallet. Det er alltid en voldsom sutring fra Elevorganisasjonen. 8
AnonymBruker Skrevet 23. august 2025 #16 Skrevet 23. august 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg vil si det er bedre da det letter trykket til fastlegene. Bakdelen er at alt fravær regnes mot 10% regelen. Anonymkode: 0c4a2...cc0 Bakdel? Anonymkode: d37d8...f5c 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2025 #17 Skrevet 23. august 2025 Er det ikke lenger slik at de med kronisk sykdom kan få fjernet dager? På ungdomsskolen kan vi årlig søke om å fjerne 10 dager med fravær pga kronisk sykdom. Jeg forstår ikke dette helt, min datter vil få store problemer med å fullføre hvis det ikke tas hensyn til hennes kroniske sykdom som både fjør at hun er på sykehus, hos legen til oppfølging og hjemme fordi hun er dårlig. Anonymkode: 09be9...909 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2025 #18 Skrevet 23. august 2025 Hvis man uheldigvis er syk 4 gymdager i løpet av ett år så er det kjørt. Det synes jeg er ganske grovt. Det her vil jo bare presse seg til at folk må møte opp veldig sjuke på skolen når de egentlig skal være heime. Anonymkode: 1cc1e...55f 7 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2025 #19 Skrevet 23. august 2025 En grunn er vel at elevene ikke skal kunne spare opp alt fraværet til russetiden. Nå bruker man først opp fravær opp til 10%, deretter legeerklæring. Tidligere motsatt. Anonymkode: 93e82...1f1 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2025 #20 Skrevet 23. august 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det ikke lenger slik at de med kronisk sykdom kan få fjernet dager? På ungdomsskolen kan vi årlig søke om å fjerne 10 dager med fravær pga kronisk sykdom. Jeg forstår ikke dette helt, min datter vil få store problemer med å fullføre hvis det ikke tas hensyn til hennes kroniske sykdom som både fjør at hun er på sykehus, hos legen til oppfølging og hjemme fordi hun er dårlig. Anonymkode: 09be9...909 På videregående er dette fjernet ut fra det vi fikk beskjed om i våres. Nye regler fra nå i høst så kunne en ikke fjerne dager. En skulle heler ikke ordne lege erklæring før en hadde 10% fravær. Rimlig glad vårt barn med epilepsi gikk ut som lærling nå, når vi fikk høre av lærerne om de nye reglene som ville komme Anonymkode: f5308...796 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå