AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #81 Skrevet 3. september 2025 AnonymBruker skrev (På 23.8.2025 den 11.40): Ikke på fag med få timer. I fjord pga sykdom 2 ganger i gym. Fikk ungdommen og vi mld om at hvis ungdommen var borte noe mer fra gym ble det ikke karakter fordi da ville en være opp på 11% fravær. Anonymkode: f5308...796 I hvilken fjord? Anonymkode: f7f6a...ed8
Thyra Skrevet 3. september 2025 #82 Skrevet 3. september 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Legeerklæring telles ikke før etter grensen er nådd og etter den er nådd har du da ikke lengre mulighet til å komme mer enn 10 minutter for sent selv om du ikke kan klandres som ved innstilt buss. Det er dette som er utfordringen med dagens regelverk da alt fravær uansett grunn behandles likt frem til 10% grensen også behandles det ulikt først etterpå. Anonymkode: ada93...06f Så de som allerede har vært syke noen ganger bør bo i gangavstand til skolen for å sikre at de får karakter i faget?
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #83 Skrevet 3. september 2025 Thyra skrev (3 minutter siden): Om de klarer å stå på prøver, tentamener og eksamener bør de få karakter i faget, mener jeg. Å skulle måtte ta året på nytt igjen pga at de fikk både omgangssyke, covid og influensa, får for store konsekvenser. Et ekstra år med studielån, får kanskje ikke stipend siste året, må utsette videre utdanning... Det er lenge siden karakterene ble satt på grunnlag av prøver, tentamen og eksamen alene. I alle fag vurderes nå aktiviteter i timene. Det er vanskelig å få gjort, når elevene ikke er til stede. Læreplanmålene krever at dette blir gjort, da det er praktiske mål i mange fag. Får du en influensa og blir borte i 2-3 uker, får man en dokumentasjon og dersom nærværet har vært til stede ellers i året, klarer de fleste å hente seg inn igjen. Er man borte 2 dager i uka på grunn av kronisk sykdom, sier det seg selv at hullene blir for store, til at man har tilegnet seg den kompetansen som er nødvendig for faget. Det er svært få som tar studielån på videregående opplæring. Anonymkode: 3ba07...ee0 1
GodtNok Skrevet 3. september 2025 #84 Skrevet 3. september 2025 Thyra skrev (3 minutter siden): Så fraværsgrensa gjelder kun egenmeldt fravær? Man får karakter uansett med legeerklæring? Når det nærmer seg grensa kan man få legeerklæring og dokumentert fravær. Da gjelder det ikke på prosenten. Man tar slike grep litt før akkurat 10%. Faglærerne sender varsel i god tid. Legene vil jo ikke nekte å skrive når det faktisk nærmer seg. Så dette tror jeg går helt fint.
Thyra Skrevet 3. september 2025 #85 Skrevet 3. september 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er lenge siden karakterene ble satt på grunnlag av prøver, tentamen og eksamen alene. I alle fag vurderes nå aktiviteter i timene. Det er vanskelig å få gjort, når elevene ikke er til stede. Læreplanmålene krever at dette blir gjort, da det er praktiske mål i mange fag. Får du en influensa og blir borte i 2-3 uker, får man en dokumentasjon og dersom nærværet har vært til stede ellers i året, klarer de fleste å hente seg inn igjen. Er man borte 2 dager i uka på grunn av kronisk sykdom, sier det seg selv at hullene blir for store, til at man har tilegnet seg den kompetansen som er nødvendig for faget. Det er svært få som tar studielån på videregående opplæring. Anonymkode: 3ba07...ee0 Så de med kroniske sykdommer skal ikke kunne gjennomføre videregående da? En ting er at man kanskje ikke kan få toppkarakter uten tilstedeværelse, men med gode karakterer på prøver bør det i det minste bli bestått! Om videregående strekker seg over flere år enn vanlig, kan det fort bli studielån.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #86 Skrevet 3. september 2025 Thyra skrev (4 minutter siden): Så fraværsgrensa gjelder kun egenmeldt fravær? Man får karakter uansett med legeerklæring? Ja, det gjelder kun egenmeldt fravær. over det "skaff dokumentasjon". Etter det gjelder prinsippet for vurderingsgrunnlag. Har eleven klart å skaffe seg nok vurderingsgrunnlag i faget. Anonymkode: 3ba07...ee0
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #87 Skrevet 3. september 2025 Thyra skrev (Akkurat nå): Så de som allerede har vært syke noen ganger bør bo i gangavstand til skolen for å sikre at de får karakter i faget? Virker slik, vi bor over 1,5 timers gåtur fra skolen så det er litt i lengste laget. Det nye regelverket skulle lette jobben til fastlegene men løsningen virker lite gjennomtenkt. Anonymkode: ada93...06f 1
Thyra Skrevet 3. september 2025 #88 Skrevet 3. september 2025 GodtNok skrev (1 minutt siden): Når det nærmer seg grensa kan man få legeerklæring og dokumentert fravær. Da gjelder det ikke på prosenten. Man tar slike grep litt før akkurat 10%. Faglærerne sender varsel i god tid. Legene vil jo ikke nekte å skrive når det faktisk nærmer seg. Så dette tror jeg går helt fint. Jeg trodde ikke de godtok legeerklæring før 10 % var nådd?
Thyra Skrevet 3. september 2025 #89 Skrevet 3. september 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Virker slik, vi bor over 1,5 timers gåtur fra skolen så det er litt i lengste laget. Det nye regelverket skulle lette jobben til fastlegene men løsningen virker lite gjennomtenkt. Anonymkode: ada93...06f Heldigvis noen år til, men jeg gruer meg til sønnen skal begynne på videregående.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #90 Skrevet 3. september 2025 Thyra skrev (Akkurat nå): Så de med kroniske sykdommer skal ikke kunne gjennomføre videregående da? En ting er at man kanskje ikke kan få toppkarakter uten tilstedeværelse, men med gode karakterer på prøver bør det i det minste bli bestått! Om videregående strekker seg over flere år enn vanlig, kan det fort bli studielån. De fleste klarer det helt fint. Noen må dele året over to. Foreldre har forsørgerplikt frem til 21 år og i særskilte tilfeller til 23 år. Så lenge eleven er i videregående opplæring. En del av disse utdanningene er yrkesrelatert. Vil du kjøpe hus av en snekker som ikke var til stede når de lærte om å bygge grunnmur, sette inn vinduer osv. Faglige hull, kan få store konsekvenser. Anonymkode: 3ba07...ee0 1
Thyra Skrevet 3. september 2025 #91 Skrevet 3. september 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): De fleste klarer det helt fint. Noen må dele året over to. Foreldre har forsørgerplikt frem til 21 år og i særskilte tilfeller til 23 år. Så lenge eleven er i videregående opplæring. En del av disse utdanningene er yrkesrelatert. Vil du kjøpe hus av en snekker som ikke var til stede når de lærte om å bygge grunnmur, sette inn vinduer osv. Faglige hull, kan få store konsekvenser. Anonymkode: 3ba07...ee0 Mange foreldre ønsker vel å hjelpe barna sine så godt de kan. Men for mange kan det vel bli tungt å forsørge barna til de er 23, spesielt om de har flere barn som trenger flere år på videregående. Og helseproblemer kan jo være arvelig, så kanskje foreldrene også lever på uføretrygd pga samme sykdom. Hvor mye fravær som skal til før det oppstår farlige faglige hull, er vel veldig varierende. Det er ikke automatisk slik at alle elever med fravær over 10 % kommer i den kategorien.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #92 Skrevet 3. september 2025 Thyra skrev (15 minutter siden): Heldigvis noen år til, men jeg gruer meg til sønnen skal begynne på videregående. Jeg håper det etter et år eller to blir justert litt på disse reglene, slik at de fungerer bedre i praksis og er mere gjennomtenkt. Anonymkode: ada93...06f 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #93 Skrevet 3. september 2025 Thyra skrev (1 minutt siden): Mange foreldre ønsker vel å hjelpe barna sine så godt de kan. Men for mange kan det vel bli tungt å forsørge barna til de er 23, spesielt om de har flere barn som trenger flere år på videregående. Og helseproblemer kan jo være arvelig, så kanskje foreldrene også lever på uføretrygd pga samme sykdom. Hvor mye fravær som skal til før det oppstår farlige faglige hull, er vel veldig varierende. Det er ikke automatisk slik at alle elever med fravær over 10 % kommer i den kategorien. Det er jo derfor det er åpnet opp for dokumentasjon over 10%. Det vil da bli en vurdering i hvert enkelt tilfelle om man har nok grunnlag eller ikke. Elever med 50-70% fravær får karakterer om det er mulig å sette noen innenfor kompetansemålene. Har de ikke nådd noen av målene, får de IV. Ellers gradert karakter ut i fra hva de har fått til. Det blir satt inn tiltak for de elevene som har dokumentasjon på kronisk sykdom. Det blir laget en plan. Men det er sånn at er du syk, er det ikke sikkert du kan velge å gå akkurat det du vil. Er målene praktiske, må man utføre dem praktisk og det lar seg ikke alltid gjennomføre dersom man er syk. Kanskje man må velge noe annet. Anonymkode: 3ba07...ee0 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #94 Skrevet 3. september 2025 Kålrota skrev (3 timer siden): Det her jo tidenes overdrivelse. Jeg jobber i vgs og har ikke vært borte i denne oppkonstruerte situasjonen noensinne. Da følger du ikke med. Sønn til venninne har vært 2 dager på skolen nå med feber. Mine var stapp tette, kvalme og svimle ett par dager sist uke gikk på skolen. At det florerer smitte på vgs er ingen tvil. Anonymkode: a33c6...c5b 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #95 Skrevet 3. september 2025 Thyra skrev (23 minutter siden): Jeg trodde ikke de godtok legeerklæring før 10 % var nådd? Nei de gjør ikke det. Nettopp vært i ett møte på vgs her. Anonymkode: a33c6...c5b
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #96 Skrevet 3. september 2025 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ja, det gjelder kun egenmeldt fravær. over det "skaff dokumentasjon". Etter det gjelder prinsippet for vurderingsgrunnlag. Har eleven klart å skaffe seg nok vurderingsgrunnlag i faget. Anonymkode: 3ba07...ee0 Alt går som fravær uansett grunn og dokumentasjon opp til 10% Anonymkode: a33c6...c5b
GodtNok Skrevet 3. september 2025 #97 Skrevet 3. september 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei de gjør ikke det. Nettopp vært i ett møte på vgs her. Anonymkode: a33c6...c5b Når det nærmer seg, gå til legen. Det ordner seg. 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #98 Skrevet 3. september 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Da følger du ikke med. Sønn til venninne har vært 2 dager på skolen nå med feber. Mine var stapp tette, kvalme og svimle ett par dager sist uke gikk på skolen. At det florerer smitte på vgs er ingen tvil. Anonymkode: a33c6...c5b Sendte barn på skole selv flere dager med feber og sterk hodepine. Var borte 1 kun 1 dag da det ikke var fysisk mulig å dytte ungdommen ut av døra den dagen. Er jo absolutt ikke optimalt. Vi sparer fravær til kollektivtrafikk problemer som det er en god del av og mer alvorlig sykdom. Anonymkode: ada93...06f 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #99 Skrevet 3. september 2025 Er det da eventuelt alik at man kun får slettet fravær over 10 %. Man må ha dokumentasjon på fraværet fra lege for å få slettet og det får man jo ikke dersom det er egenmelding de 10 første prosentene. Personlig syns jeg dette er mer tullete enn systemet som var før. Det var nok å sende melding til legen som sendte melding tilbake elektronisk, så stress er det da ikke. Anonymkode: 4a2c7...0cb
AnonymBruker Skrevet 3. september 2025 #100 Skrevet 3. september 2025 Kålrota skrev (1 time siden): Og det er jo sant? Det er for å lette fastlegenes byrde. Etter ti prosent (som ja, kommer fort i to-timersfag) må man ha legeerklæring, Man letter ikke, forskyver det bare til senere. Jeg mistenker at det handler mer om russetiden, man ønsker at det egenmeldte fraværet brukes opp først slik at man blir tvunget til å være på skolen når man er russ. At man ofrer folk med kroniske sykdommer eller andre problemer er visst ikke like viktig. AnonymBruker skrev (1 time siden): Legeerklæring telles ikke før etter grensen er nådd og etter den er nådd har du da ikke lengre mulighet til å komme mer enn 10 minutter for sent selv om du ikke kan klandres som ved innstilt buss. Det er dette som er utfordringen med dagens regelverk da alt fravær uansett grunn behandles likt frem til 10% grensen også behandles det ulikt først etterpå. Anonymkode: ada93...06f Jeg er helt enig med deg. Jeg er lærer på vgs selv og lager individuelle avtaler med elever som feks tar buss lange avstander til skolen. Det koster meg ingenting å tilpasse litt, jeg skriver ikke fravær når det åpenbart skyldes buss og tilbyr eventuelt hjemmeoppgaver om det vi har jobbet med isteden. Det burde være en selvfølge! Anonymkode: df347...b5e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå