Mossa Skrevet 14. mars 2006 #1 Skrevet 14. mars 2006 Satt på flyplassen her om dagen, på en slik venterom-cafe. Noen spiste, andre småsov, og rundt bordene surret 4-5 småunger...med hyl og skrik, slik det ofte blir når barn er lei av venting. Og ubeskjedne var ett par av dem også, de klatret opp til meg hver gang de passerte..og foreldrene satt bare der å smålo av de søøøte småbarna deres. Allerede da kjenner jeg at jeg blir litt irritert. Det er helt greit at barna leker, hyler og springer, men må de nødvendigvis gjøre det rundt bordene der folk spiser?! Og hva i alle dager er vitsen meg lekerom når hele flyplassen kan brukes? I ny og ne var det selvsagt noen av barna som stakk fra cafeen, og plutselig hadde vi 2-3 voksne også surrende rundt bordene. Men det jeg virkelig reagerte på var når en av mødrene plukket opp ungen sin, luktet han grundig i baken, og startet bleieskift!! Det var kanskje svært naturlig for denne moren, men for meg var det ikke naturlig. Å få en bleie full av dritt oppi ansiktet under en middag... Min irritasjon nådde uante høyder. Når hun var ferdig med bleieskiftet gikk jeg bort til henne, pekte på stellerom-skiltet, og spurte om hun hadde sett ett slikt før. Det hadde hun selvsagt, men hva var det jeg ville frem til med det da. Hun skjønte faktisk ikke at det var helt unaturlig for andre rundt at hun satt der å fjernet dritt til alles beskuelse. Blir det kanskje så naturlig å skifte på barnet at man ikke lengre tenker over at andre faktisk reagerer? Og glemmer foreldre at barna deres ikke nødvendigvis er noe alle ønsker å ha på fanget...eller var det bare en uheldig samling av foreldre jeg møtte på??
Gjest gjest1 Skrevet 14. mars 2006 #2 Skrevet 14. mars 2006 Unger som høres er greit nok for meg, men "bæljing" blir for mye. Unger som taffer litt rundt er også helt greit, men det blir litt heftig når de springer rundt med munnen åpen hele tiden. Fremmede unger som klatrer på meg hadde jeg ganske enkelt satt ned på gulvet med beskjed om å gå å leke en annen plass. Og bleieskift ved bordet er IKKE greit!!!!! Nei, jeg synes ikke det er rart at du reagerer, det hadde jeg også gjort.
Gjest gjesta Skrevet 15. mars 2006 #3 Skrevet 15. mars 2006 (endret) Unger som høres er greit nok for meg, men "bæljing" blir for mye. Unger som taffer litt rundt er også helt greit, men det blir litt heftig når de springer rundt med munnen åpen hele tiden. Fremmede unger som klatrer på meg hadde jeg ganske enkelt satt ned på gulvet med beskjed om å gå å leke en annen plass. Og bleieskift ved bordet er IKKE greit!!!!! Nei, jeg synes ikke det er rart at du reagerer, det hadde jeg også gjort. ← Skifte bleie ved bordene gjør man bare ikke. Og generelt så passer man på ungene sine slik at de ikke er til for mye bry for andre. Dersom mor eller far ser både svett ut og rimelig desperat så kanskje det er greit å være litt overbærende. Har vært alene med to barn fra minsten var nyfødt så da var det situasjoner hvor jeg var rimelig svett. Edit: så tittelen på innlegget ditt litt sent. På en vanlig kafe så kan man faktisk dra hjem dersom det ikke funker med unger. På en kafe på en flyplass så stiller det seg litt anderledes, men ikke mer enn at det jeg skrev innledningsvis har hold. Endret 15. mars 2006 av Persille
Kittykat Skrevet 15. mars 2006 #4 Skrevet 15. mars 2006 Jeg har 3 barn og når vi er ute på cafe/restaurant, så får de lov til å røre på seg ( gå til lekerommet hvis det er et lekerom og leke der), men de får ikke lov til å løpe, skrike, hyle, klatre på bord/stoler/sofaer, kaste ting o.l. Oppfører de seg ikke, så pakker vi bare sakene og går. Bleieskift tas på stellerommet. Hjemme kan folk skifte bleie hvor de vil for meg, men ute blant folk, så bruker man stellerommet uansett. Noen foreldre har ikke antenner, det har jeg lagt merke til ofte. De som ikke bryr seg om hva ungene gjør når de er ute. Det er utrolig irriterendes, så jeg kjenner godt følelsen...
Gjest GreenSky Skrevet 15. mars 2006 #5 Skrevet 15. mars 2006 Jeg er ikke så glad i barn, men det er ikke ofte jeg møter på dem på cafe. Barnevogn-cafeene (de cafeene med 5 -6 barnevogner utenfor) holder jeg meg unna. På flyplass synes jeg det er helt greit med barn, hvor skal de ellers være? Barn fyker alle steder, og det er ikke så lett for dem å sitte stille, særlig før en reise. Har ikke noen problemer med barn som kryper opp på meg på cafe, det skinner vel gjennom at jeg ikke liker barn, så de holder seg unna.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #6 Skrevet 15. mars 2006 Nei man skifter ikke bleier ved bordet. Helt uakseptabelt. I alle fall på et utested, da bruker man stellerom. Ungene får heller ikke bruke fremmede mennesker som klatrestativ. Men jeg pleier å være overbærende med unger som bæljer. Ikke alltid så lett å få fikset det i en fei. Opplevde selv at en dame henvendte seg til bussjåføren og spurte om det ikke var mulig å få kastet meg av da yngsten fikk et trassanfall i vogna og skrek i vilden sky. Dette var en yngre, pent kledd kvinne. Bussjåføren som antagelig var pakistaner var fantastisk. Han forsøkte selv å roe ungen. Men resultatet var at jeg selv valgte å gå av flere holdeplasser før jeg skulle av. Var så sliten at jeg stortutet selv og måtte gå flere holdeplasser før jeg var fremme. Så det går an å ta hensyn begge veier. Men jeg forstår din irritasjon.
Abr@xas Skrevet 15. mars 2006 #7 Skrevet 15. mars 2006 Nei, men skifter ikke bleier på cafè, og man lar ikke barna sine klatre på fremmede mennesker. Man prøver å ta hensyn til andre. Selvsagt skal barn få være barn, men det betyr ikke at de skal få oppføre seg akkurat som det passer dem med hyl og skrik og løpe siksakk mellom bordene og oppføre seg som villmenn.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #8 Skrevet 15. mars 2006 Du hadde min fulle sympati, helt til jeg leste at du gikk bort å "satte moren på plass". Det verste jeg vet er fremmede mennesker som tror at de har rett til å fortelle andre hvordan de skal oppføre seg. Når det er sagt, skal man selvfølgelig ikke skifte bleie der folk spiser!
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #9 Skrevet 15. mars 2006 Du hadde min fulle sympati, helt til jeg leste at du gikk bort å "satte moren på plass". Det verste jeg vet er fremmede mennesker som tror at de har rett til å fortelle andre hvordan de skal oppføre seg. Når det er sagt, skal man selvfølgelig ikke skifte bleie der folk spiser! ← Hvis folk ikke har vett nok til å forstå hva som plager andre må de finne seg i å få kommentarer. Folk kan ikke bare oppføre seg som de vil, uten å få reaksjoner! Skrik og skrål er en ting, bæsjebleie er noe annet.
Gjest |H| Skrevet 15. mars 2006 #10 Skrevet 15. mars 2006 For meg så kan barn godt få lov å hyle og rope viss de er lekne og sånt. Men når de begynner å klatre på fremmede mennesker eller setter seg ved andres bord, så synest jeg foreldrene burde si ifra. Ang. bleieskift ved bordene, så burde man heller finne et do eller en annen "skjermet" plass. Viss d er lang ventetid på flyene, lite "lekeplass" for barna, så kan jeg godt forstå at de kan finne på mye rart ut av kjedsomhet.. Men barn er barn, de vet ikke hvilke personer som er mer tander enn andre når d gjelder bråk o.l Jeg var borti en situasjon på en kafè en gang, en dame satt ved et bord, hun var kanskje bestemor eller noe til d barnet som satt ved siden av henne. Min lille var nyskjerrig på den lille gutten som satt der, så hun gikk bort for å ta en nærmere kikk på han, mens jeg skulle samle ihope bæreposene og vesker, såg jeg plutselig at min lille ville ta på jakken hans, men da kom den bestemoren og pisket vekk hånda til min lille.. Ærlig talt! Da ble jeg frustrert da.. Noen bør være litt mer storsinnet når d kommer til barn, slik som Nigo-san sier.. Men foreldre bør også passe på sine egne barn, slik at de ikke hvaner borti klørne på gretne gamle bestemødre...
Gjest |H| Skrevet 15. mars 2006 #11 Skrevet 15. mars 2006 Blir det kanskje så naturlig å skifte på barnet at man ikke lengre tenker over at andre faktisk reagerer? Og glemmer foreldre at barna deres ikke nødvendigvis er noe alle ønsker å ha på fanget...eller var det bare en uheldig samling av foreldre jeg møtte på?? ← tror nok du var litt uheldig med samlingen av foreldre der.. jeg har ikke vært borti noen som har skiftet bæsjebleie i kafe før.. har heller aldri hørt om lignende tilfeller.. Men er dette sånn du opplever ofte?? eller var d bare den ene gangen på denne kafèen?
Gjest Maddy Skrevet 15. mars 2006 #12 Skrevet 15. mars 2006 Er mamma selv, men å skifte bleier midt i cafèn - æsj det er jo vemmelig. Ekstra ille er det når det tross alt er stellerom. Jeg pleide å hanke inn eldste mi når hun var på tur, men heldigvis så har vi ikke hatt store probleme med henne. Hun har mer vært en liten titter og sniker seg mer bak folk for så å forsvinne.
Gjest LoisLane Skrevet 15. mars 2006 #13 Skrevet 15. mars 2006 Du hadde min fulle sympati, helt til jeg leste at du gikk bort å "satte moren på plass". Det verste jeg vet er fremmede mennesker som tror at de har rett til å fortelle andre hvordan de skal oppføre seg. Når det er sagt, skal man selvfølgelig ikke skifte bleie der folk spiser! ← Synes det er helt fint at noen forteller denne moren at det ikke er greit å skifte bleie på en kafe. Hun skjønte det jo ikke av seg selv - tydeligvis ingen som hadde sagt fra før.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #14 Skrevet 15. mars 2006 Ungene må til en viss grad få lov til å utfolde seg litt, men ikke klatre på andre eller løpe mellom bordene som de fort kan rive over ende. Og bleier skal IKKE skiftes på en kafe, det finnes rett og slett ingen argumenter som er gode nok til å rettferdigjøre en slik handling. Syns forresten at man snart kan stenge alle stellerommene på flyplasser jeg, for det virker som om foreldre skifter bleier alle andre steder. Har ikke tall på hvor mange bleieskift jeg har sett ved "gaten" f.eks. Virker som om foreldre enten er dårlige til å planlegge litt, eller så venter de helt bevist med å skifte bleie til rett før boardingen starter. Det er liten tvil om at det skiftes flere bleier i stolene i venterommene ved gaten enn på toalett/stellerom. Med litt planlegging så tar man en tur innom stellerommet/toalettet på vei til gaten og skifter bleier på barnet der.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2006 #15 Skrevet 15. mars 2006 Ungene må til en viss grad få lov til å utfolde seg litt, men ikke klatre på andre eller løpe mellom bordene som de fort kan rive over ende. Og bleier skal IKKE skiftes på en kafe, det finnes rett og slett ingen argumenter som er gode nok til å rettferdigjøre en slik handling. Syns forresten at man snart kan stenge alle stellerommene på flyplasser jeg, for det virker som om foreldre skifter bleier alle andre steder. Har ikke tall på hvor mange bleieskift jeg har sett ved "gaten" f.eks. Virker som om foreldre enten er dårlige til å planlegge litt, eller så venter de helt bevist med å skifte bleie til rett før boardingen starter. Det er liten tvil om at det skiftes flere bleier i stolene i venterommene ved gaten enn på toalett/stellerom. Med litt planlegging så tar man en tur innom stellerommet/toalettet på vei til gaten og skifter bleier på barnet der.
nat26 Skrevet 15. mars 2006 #16 Skrevet 15. mars 2006 (endret) Er mamma selv, men å skifte bleier midt i cafèn - æsj det er jo vemmelig. Ekstra ille er det når det tross alt er stellerom. Enig Endret 15. mars 2006 av nat26
Jaheira Skrevet 15. mars 2006 #17 Skrevet 15. mars 2006 Skifte bleie på cafe gjør man bare ikke. Da går man på et stellerom elller ett toalett vist det ikke finnes stellerom. Unger skal heller ikke bruke andre som klatrestativ. Dette var som tidligere nevnt en flyplass cafe og man må gjerne se litt mellom fingrene da. Går sjelden på cafe med barna mine, da de fort kjeder seg. Blir kun en snar tur vist jeg er i byen. Da kun for å ta en matbit før jeg går. Kan ikke si jeg forstår meg på de mødrene som sitter i timevis på cafe med småbarn og babyer. For det finnes en del av dem også. Stakkars barn sier jeg.
Gjest Gjesta Skrevet 15. mars 2006 #18 Skrevet 15. mars 2006 Jeg har også sett bleieskift på cafe, og jeg angrer på at jeg ikke sa noe... Når det gjelder småbarn som går omkring på cafe, så er stort sett de fleste mer sjarmerende enn plagsom, hvem smelter vel ikke av en søt, liten krabat som smiler sjarmerende til deg? Like sjarmerende er det ikke når barn løper omkring, kanskje med mat i hendene mens de roper og klatrer på alt mulig. De aller fleste foreldre er flinke til å passe på barna sine, og de viser hensyn til andre gjester. Dessverre så finnes unntakene som ødelegger andres cafebesøk, men jeg føler det er langt mellom disse heldigvis
Gjest gjest1 Skrevet 15. mars 2006 #19 Skrevet 15. mars 2006 Skifte bleie gjør en ikke på cafe, det er helt uhørt! Jeg synes at det er flott at du var tøff nok og sa ifra. Ofte mener jeg at en skal være litt forsiktig med å fortelle fremmede (og kjente for den saks skyld) hva de kan og ikke kan gjøre, men bleieskift inne på et spisested er et såpass grovt overtfamp at må få si ifra. Selv skyr jeg "baby-cafeer". Jeg blir mektig irritert hvis det er småbarnsfamilier hvor minsten sitter å hyler og den litt eldre stormer rundt i lokalet uten hensyn for noen andre enn seg selv. Klarer ikke barna å oppføre seg noenlunde får en heller gå hjem. Det er helt utrolig å observere av og til. Unger som oppfører seg som små krapyler (sorry, stygt ordvalg - men unger kan av og til oppføre seg helt uutholdelig - hvertfall for andre enn mødrene) - og foreldre som ikke gjør noe som helst med det. Jeg kan skjønne det godt fra barnas side jeg - ofte ser jeg småbarnsmødre sitte i timesvis på cafe; er det rart at barna kjeder seg og gjør alt for å få oppmerksomhet? Litt lyd fra barn skal en selvsagt tåle - men det er en grense. Men når det gjelder flyplass cafeer så synes jeg en bør ha en høyere terskel enn vanlig. De som er det har ikke så mange andre steder å gjøre av seg, og flyplasser kjedelige steder for småunger. Det betyr ikke at det er fritt spillerom og en skal akseptere alt - men mer enn om det var på en vanlig cafe.
Mossa Skrevet 15. mars 2006 Forfatter #20 Skrevet 15. mars 2006 (endret) Jeg reagerte på at ungene fikk frie tøyler akkurat der det satt en hel haug med mennesker å spiste. På en reise er det faktisk veldig godt å sette seg ned for å slappe av, og det synes jeg også at småbarnsforeldre skal ha forståelse for. Det er både lekerom, flere venterom, kiosker, stor hall med sitteplasser...men neida, det hele skulle foregå der. Det er faktisk mulig å ta med seg mat, drikke og barna til ett venterom der folk ikke sitter å spiser middag. Og kanskje plassere barna på lekerommet der det er 100% flertall av de som tolererer mye støy! Så lenge som barna oppfører seg som små tornadoer, og det er mulighet for å trekke seg litt unna...er det da ikke naturlig å gjøre det? Jeg har sett mine bleieskift i full offentlighet, ja! Og jeg ser støtt og stadig unger klatrer på det som er mulig. Og unger som springer rundt bord på resturant/cafe er heller regelen enn unntaket. At noen småsvette foreldre sitter med et fortapt uttrykk, uten å være i stand til å trekke seg tilbake, mens smårollingene freser rundt, blir noe helt annet. Men de som sitter der å småler over de søøøte barna, som går bort til alle fremmede, plukker i veska til nabodama, og som sitter å gauler heia til mannen bak... ustanselig...i 25 min.!!!!! Da blir jeg svett. Endret 15. mars 2006 av Mossa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå