Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror du blander dødsstraff og nødverge. Det er to svært - SVÆRT - ulike ting. Og man bør ikke være spesielt skarp for å kunne skille de to. 

Anonymkode: cf2ed...87d

`Jo, for politiet kan gjøre det uten frykt for å bli straffeforfulgt, mens for andre betyr det drap. Spesialenheten dømmer aldri en politimann.

Anonymkode: 6d097...84d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

`Jo, for politiet kan gjøre det uten frykt for å bli straffeforfulgt, mens for andre betyr det drap. Spesialenheten dømmer aldri en politimann.

Hva er forskjellen på dødsstraff og nødverge?Klarer du å beskrive forskjellen?

• Liker 3
Skrevet

En privatperson kunne gjort akkurat det samme. Det blir litt fånyttes å diskutere med noen som utviser så grunnlegende mangler på kunnskap

Anonymkode: 2580a...6f5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Tragisk sak men illustrerer kanskje noe av den skepsis mange har mot politiet: 

https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/aktuelt/nyheter/2024/12/28/polititjenesteperson-skutt-og-drept/

Så vidt meg bekjent har man aldri opplyst hvem som utløste det første skuddet her.
Dersom det var han som satt i bilen ville jeg anta at det ville kommet tydelig fram i omtale av saken.
Når det ikke nevnes blir jeg mistenksom, og lurer på om mannen i bilen prøvde å forsvarte seg ved å skyte tilbake.
(Han var jo også litt "sitting duck" der inne.)
Her sier politiet at "det oppstod en skuddutveksling". Altså ikke at politiet ble beskutt, og deretter besvarte ilden.

Anonymkode: 4bd5b...6e5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/aktuelt/nyheter/2024/12/28/polititjenesteperson-skutt-og-drept/

Så vidt meg bekjent har man aldri opplyst hvem som utløste det første skuddet her.
Dersom det var han som satt i bilen ville jeg anta at det ville kommet tydelig fram i omtale av saken.
Når det ikke nevnes blir jeg mistenksom, og lurer på om mannen i bilen prøvde å forsvarte seg ved å skyte tilbake.
Her sier politiet at "det oppstod en skuddutveksling". Altså ikke at politiet ble beskutt, og deretter besvarte ilden.

Det er uttalt fra både politiet og nr 2 i bilen at gjerningsmannen skjøt først. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

En privatperson kunne gjort akkurat det samme. Det blir litt fånyttes å diskutere med noen som utviser så grunnlegende mangler på kunnskap

Men skal det være så "lettvint" å frata livet til en annen person? Er i bunn og grunn det det er snakk om, og der synes jeg en del politifolk bør gå i seg selv, uten å konkretisere en spesifik sak. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men skal det være så "lettvint" å frata livet til en annen person? Er i bunn og grunn det det er snakk om, og der synes jeg en del politifolk bør gå i seg selv, uten å konkretisere en spesifik sak. 

Okei men snu det om. Skal det være så lettvint for føreren av hjullasteren å ta livet av en annen person? For det hadde vært utfallet her. Eller kan du gi en annen konkret løsning her?

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 19.54):

Hei,

Jeg ble nylig stoppet av sivil politi pga kjørte 65 i 60 sone. Politiet kjørte inn i gårdsrommet og satte på blå lysene. 
Alt gikk fint og var forsåvidt ok. Så kom det til boten og prikker på kjørerkortet. Jeg er en konfliktsky person som bare svarer ja hvis jeg blir konfrontert.

i dette scenarioet var det kun politibetjenten og meg (politi mann og meg kvinne). Når det kom til boten ville jeg bare ha dette overstått, og det var her politibetjenten startet truende. Han begynte å nevne at jeg bl.a. må i rettssak dersom jeg ikke signerte umiddelbart. At dette ville bli en stor sak som ville dras over lang periode og at det beste var bare om jeg signerte på boten. 
jeg følte i dette scenarioet at jeg ikke hadde noe valg, men ser nå at det hadde vært lurt å ikke signert og sendt klage.

Han ble så utrolig hissig når min mann kom hjem og spurte fint og rolig hvorfor jeg får bot for 65 i 60 sone. Han truet min mann med at man ikke spør noen om hvordan man skal gjøre jobben sin og bla bla. Politibetjent måtte ta seg en pause i bilen han ble så sinna. Han spurte om min manns ID og plottet det inn i systemet. Min mann fikk advarsel for å stille spørsmål om boten. Det virket som politiet hadde utrolig makt behov. Denne hendelsen skremte meg utrolig og har satt i kroppen i flere timer.

Er denne truende oppførselen vanlig? Hvor man føler at man ikke får noe valg? Og er det ett sted å melde om slik oppførsel mot politibetjente? 

Anonymkode: 25aec...c5c

Nei, det der skal ikke være vanlig - om det er vanlig kan jeg ikke svare på. 

Hvis dere takler det bør dere ta dette videre.

Jeg luer også litt på hva slags "advarsel" mannen din skal ha fått registrert på seg, og hva i alle dager som skal være hjemmelen for det. 

Utrolig synd at enkelte politbetjenter oppfører seg som dette for det ødelgger for hele systemet. 

Anonymkode: 5631c...9c7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det har vært tydelig fremme i media at han skjøt mot politiet først:                        – Opplysningene som er innhentet til nå, tilsier at første skudd ble løsnet av Geir Roald Hodne, opplyser Hilde Hexeberg Tørnblad i Spesialenheten for politisaker til NTB.

Det gikk svært kort tid fra politiet stanset bilen, til situasjonen brått eskalerte.

Politiet mener at Hodne så skjøt mot politibetjentene, som besvarte skuddene. Deretter gikk det noen sekunder.

Så gikk Hodne, som satt i passasjersetet, ut av bilen og skjøt Markus Botnen, får TV 2 opplyst https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/opplysninger-til-tv-2-kom-ut-av-bilen-og-skjot-markus-25/17317417/

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er uttalt fra både politiet og nr 2 i bilen at gjerningsmannen skjøt først. 

Det kan hende det stemmer, men er aldri sikker fordi jeg er kjent med at det er en del "triksing med sannheten" innad i politiet.
Har heller ikke sett droneopptakene som politiet visstnok gjorde.

Men hadde jeg sittet inni en bil, om enn bevæpnet, og blitt omringet av 3 bevæpnede politimenn så hadde antagelig jeg skutt også.
(En summende drone rett over ville heller ikke ha vært til hjelp. Få assosiasjoner til politijakt som vist på TV.)

Det er noe med å oppskalere eller nedskalere en situasjon også.
Gjelder også disse "biljaktene".)

• Liker 3
Skrevet

Okei men snu det om. Skal det være så lettvint for føreren av hjullasteren å ta livet av en annen person? For det hadde vært utfallet her. Eller kan du gi en annen konkret løsning her?

Nå er det ikke bare denne enkelt-saken det går på. Jeg kjenner til mer graverende saker en dette der politiet dekker seg bak bakdekket om "nødverge" som virker helt meningsløst. Husk at både du og jeg og alle andre bare har det ene livet vi har å leve. Da er det vårt demokrati å hegne om at gjør vi en feil så tar vi straffen men ikke livet til noen som straff.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Ser du på politiets treninger på skytebanen er alltid "blinken" å treffe i hjerteregionen på en menneskefigur. Hvorfor? jeg vil gjerne ha et godt svar, for et skudd mot hjerte er en dødsdom. Kunne ikke treningen heller være fokusert på å treffe bein eller andre kroppsdeler som ikke umiddelbart medfører døden?

Det er fordi overkroppen er den største delen av oss og dermed den enkeste å treffe. Det er mye vanskeligere å treffe bein og armer son er i bevegelse. 

Anonymkode: 5631c...9c7

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Link? Eller er det "noe du har hørt"?  

Den hendelsen er lagt død etter både tingretten og høyesterett mente det er innenfor handlingsrommet til politiet.

Jeg leste det i avisen for flere år siden og finner det ikke nå. 

Og det at den politimannen ble frifunnet gjør meg nesten på gråten. At politiet skal kunne denge løs på folk som står med hendene i lommen er farlig. Det jeg så på videoen var en gjeng med skurker (politiet) som kjører rundt og banker folk. En holder nede, en banker løs og siste fjerner bevis. Jeg kommer aldri til å stole på politiet igjen og jeg vil aldri be barn om å oppsøke politi annet enn hvis de er i fare og ikke har noe annet valg.

Anonymkode: df6b7...ba3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om noen forsøker å drepe deg, er det lov å forsvare seg ja. Om det er det du kaller "dødsstraff". Det juridiske begrepet er nødverge. 

Er det det? Ikke for vanlige folk. Da blir jeg puttet i fengsel.

Anonymkode: df6b7...ba3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 19.54):

Hei,

Jeg ble nylig stoppet av sivil politi pga kjørte 65 i 60 sone. Politiet kjørte inn i gårdsrommet og satte på blå lysene. 
Alt gikk fint og var forsåvidt ok. Så kom det til boten og prikker på kjørerkortet. Jeg er en konfliktsky person som bare svarer ja hvis jeg blir konfrontert.

i dette scenarioet var det kun politibetjenten og meg (politi mann og meg kvinne). Når det kom til boten ville jeg bare ha dette overstått, og det var her politibetjenten startet truende. Han begynte å nevne at jeg bl.a. må i rettssak dersom jeg ikke signerte umiddelbart. At dette ville bli en stor sak som ville dras over lang periode og at det beste var bare om jeg signerte på boten. 
jeg følte i dette scenarioet at jeg ikke hadde noe valg, men ser nå at det hadde vært lurt å ikke signert og sendt klage.

Han ble så utrolig hissig når min mann kom hjem og spurte fint og rolig hvorfor jeg får bot for 65 i 60 sone. Han truet min mann med at man ikke spør noen om hvordan man skal gjøre jobben sin og bla bla. Politibetjent måtte ta seg en pause i bilen han ble så sinna. Han spurte om min manns ID og plottet det inn i systemet. Min mann fikk advarsel for å stille spørsmål om boten. Det virket som politiet hadde utrolig makt behov. Denne hendelsen skremte meg utrolig og har satt i kroppen i flere timer.

Er denne truende oppførselen vanlig? Hvor man føler at man ikke får noe valg? Og er det ett sted å melde om slik oppførsel mot politibetjente? 

Anonymkode: 25aec...c5c

Nei, det er ikke vanlig oppførsel av politiet. Men dessverre så er det mange drittsekker som jobber som politi i dette landet. Og i tillegg til det, så er det kun bøter de er "flinke" til å gi. Å gjøre vanlige folk til kjeltringer er det politiet gjør best. 

Anonymkode: def88...8a3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 20.01):

Det er dessverre en stor andel av politifolk som er psykopater med mindreverdighetskomplekser.

Og det hjelper ingen ting å klage til spesialenheten for henleggelse av politisaker... Da blir de bare hevngjerrige mot deg.

Anonymkode: 796bd...4ba

Typisk norsk ubrukelig politi. 

Anonymkode: def88...8a3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Moss avis?

Det er din jobb, ikke min.

I call bullshit on you.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det kan hende det stemmer, men er aldri sikker fordi jeg er kjent med at det er en del "triksing med sannheten" innad i politiet.
Har heller ikke sett droneopptakene som politiet visstnok gjorde.

Men hadde jeg sittet inni en bil, om enn bevæpnet, og blitt omringet av 3 bevæpnede politimenn så hadde antagelig jeg skutt også.
(En summende drone rett over ville heller ikke ha vært til hjelp. Få assosiasjoner til politijakt som vist på TV.)

Det er noe med å oppskalere eller nedskalere en situasjon også.
Gjelder også disse "biljaktene".)

Jesus. Du kan jo aldri overbevises om du uansett ikke tror på politiet. 🙄 Han som satt i bilen er kklokkeklar på at passasjeren skjøt først. Det er droneopptak som viser det samme. Og så kan du ikke tro det fordi du ikke får se filme av at to mennesker drepes?! 🙄 Den saken er vel noe av det mest belyste som finnes, og en av grunnene er vel nettopp det at politet beskyldes for alt mulig av tullballer som deg. Get a grip! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...