Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det der er tull. Finnes nok flotte politifolk som i alle yrker. Men det er en stor overvekt av råtne epler i politiet.

Anonymkode: df6b7...ba3

Nei det er ikke «råtne epler» i politiet. Ikke noen som helst andre steder/yrker heller. Dårlig måte å snakke om folk på å kalle noen råtne epler. Ikke greit.

Skjønner ikke hvorfor noen skal være så sinna på politiet. Politiet gjør bare jobben sin.

Å være uenig med en bot er også bortkastet. Folk får bot av en grunn. Da har en kjørt for fort eller stått ulovlig parkert. Ta heller å hold fartsgrensen og stå parkert der det er lov så slipper folk unødvendig bøter. Jeg er glad det er strengt og lett for folk å få bot, for det er så mye svært høy fart og råkjøring på veiene. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Når publikum ringer inn i om smell / skudd skal ikke politiet kritiseres for at de tar det alvorlig og ringer inn. 

Saken i Sarpsborg er denne. Det du utelater er:

1. Mannen løp mot en annen person med to kniver. Politiet stilte seg mellom de to men mannen fortsatte. Personen som ble jaget har gått ut og sagt at politiet reddet livet hans. 

2. Politiet hadde ikke elektrovåpen i 2021. 

Det er så fantastisk at du nevner saker du ikke har giddet å sette deg inn i engang. Kom igjen a. Det er pinlig hvor enkelt det er å ta deg på faktafeil. 

Anonymkode: cf2ed...87d

Saken er vel heller hva som kunne vært gjort annerledes? Altså for politiet i etterkant; ikke bare hva som faktisk ble gjort, men fokus på andre måter en kunne løst saken på? Et menneskes liv fortjener såpass respekt at selv politiet bør innrømme at man analyserer og tar lærdom av ting som kunne vert gjort annerledes.

Anonymkode: 6d097...84d

• Liker 2
Skrevet
GlitrendeSjokolade skrev (1 minutt siden):

Nei det er ikke «råtne epler» i politiet. Ikke noen som helst andre steder/yrker heller. Dårlig måte å snakke om folk på å kalle noen råtne epler. Ikke greit.

Skjønner ikke hvorfor noen skal være så sinna på politiet. Politiet gjør bare jobben sin.

Å være uenig med en bot er også bortkastet. Folk får bot av en grunn. Da har en kjørt for fort eller stått ulovlig parkert. Ta heller å hold fartsgrensen og stå parkert der det er lov så slipper folk unødvendig bøter. Jeg er glad det er strengt og lett for folk å få bot, for det er så mye svært høy fart og råkjøring på veiene. 

Så alle politi er skoleflinke, ærlige, høflige som aldri gjør feil eller noe galt? Ha Ha

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Saken er vel heller hva som kunne vært gjort annerledes? Altså for politiet i etterkant; ikke bare hva som faktisk ble gjort, men fokus på andre måter en kunne løst saken på? Et menneskes liv fortjener såpass respekt at selv politiet bør innrømme at man analyserer og tar lærdom av ting som kunne vert gjort annerledes.

Når politiet kommer frem og ser en mann med to kniver som løper mot en annen som prøver å komme seg vekk, er det ikke veldig mange ting man kan gjøre. 

De tiltrakk seg oppmerksomheten til personen så tredjepart kom seg i trygghet. Men da løp han mot politiet istedenfor. 

Da er det synd det blir sånn, men det var vedkommende sitt valg. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det kan hende det stemmer, men er aldri sikker fordi jeg er kjent med at det er en del "triksing med sannheten" innad i politiet.
Har heller ikke sett droneopptakene som politiet visstnok gjorde.

Men hadde jeg sittet inni en bil, om enn bevæpnet, og blitt omringet av 3 bevæpnede politimenn så hadde antagelig jeg skutt også.
(En summende drone rett over ville heller ikke ha vært til hjelp. Få assosiasjoner til politijakt som vist på TV.)

Det er noe med å oppskalere eller nedskalere en situasjon også.
Gjelder også disse "biljaktene".)

Anonymkode: 4bd5b...6e5

Dette gir ingen mening for folk med stabil psyke og evne til rasjonell tenking. Da tenker man «spillet er over, best å overgi seg», ikke prøve å skyte seg ut av situasjonen. Sier du med andre ord at du muligens har en labil psyke?

Anonymkode: 9bfb3...c47

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Så alle politi er skoleflinke, ærlige, høflige som aldri gjør feil eller noe galt? Ha Ha

Alle kan gjøre feil. Det er menneskelig. Politiet er også mennesker. 

Skrevet
GlitrendeSjokolade skrev (4 minutter siden):

Alle kan gjøre feil. Det er menneskelig. Politiet er også mennesker. 

Men de gjør ikke feil? Er du politimann selv?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 19.54):

Er denne truende oppførselen vanlig? 

Anonymkode: 25aec...c5c

Dessverre ikke veldig uvanlig. Særlig blant de yngre og usikre/uerfarne.

Jeg har flere ganger igjennom jobb erfart at en yngre/uerfaren betjent får beskjed av en veileder/mer erfaren betjent om å ta seg en pause i patruljebilen. De mister hode for lett og eskalerer konflikt. Noen ganger skaper de konflikt ut av en situasjon som i utgangspunktet er rolig og grei.

Anonymkode: 9260b...8ae

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Når politiet kommer frem og ser en mann med to kniver som løper mot en annen som prøver å komme seg vekk, er det ikke veldig mange ting man kan gjøre. 

De tiltrakk seg oppmerksomheten til personen så tredjepart kom seg i trygghet. Men da løp han mot politiet istedenfor. 

Tror du virkelig alle ønsker å bli skutt til døde, at dette er deres virkelige valg og håp? Eller kan det være et rop om hjelp i stedet?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Et velrettet slag med en batong hadde slått knivene ut av hånden hans med en gang, i stedet for å ta lettvint-måten ved å skyte ham.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det der er tull. Finnes nok flotte politifolk som i alle yrker. Men det er en stor overvekt av råtne epler i politiet.

Anonymkode: df6b7...ba3

Folk som påstår at politiet er full av psykopater, er de samme som har brutt eller bryter loven.

Anonymkode: cc95e...885

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Et velrettet slag med en batong hadde slått knivene ut av hånden hans med en gang, i stedet for å ta lettvint-måten ved å skyte ham.

Dette viser jo bare at du er full av svar på et tema du kan ingenting om. Å gå tett på en aggressiv person med kniver er det samme som å bli hardt skadd eller drept. Uansett hvor mye trening man har. 

At politifolk må skyte er fullt forståelig selv om det er trist det ender med det. Politifolk har aldri myndighet over andre sine interne prosesser og valg dessverre. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tror du virkelig alle ønsker å bli skutt til døde, at dette er deres virkelige valg og håp? Eller kan det være et rop om hjelp i stedet?

Det kan godt hende. Men de er ikke mindre farlige av den grunn. Igjen, dette er helsevesenet sitt bord og noe som har blitt skjøvet over på politiet i takt med at folk får lov til å bli sykere og sykere. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dessverre ikke veldig uvanlig. Særlig blant de yngre og usikre/uerfarne.

Jeg har flere ganger igjennom jobb erfart at en yngre/uerfaren betjent får beskjed av en veileder/mer erfaren betjent om å ta seg en pause i patruljebilen. De mister hode for lett og eskalerer konflikt. Noen ganger skaper de konflikt ut av en situasjon som i utgangspunktet er rolig og grei.

Anonymkode: 9260b...8ae

Og det er et godt stykke fra uerfaren til psykopat 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dette viser jo bare at du er full av svar på et tema du kan ingenting om. Å gå tett på en aggressiv person med kniver er det samme som å bli hardt skadd eller drept. Uansett hvor mye trening man har. 

Tull. Dette er lettvint- forklaringen til deg eller politiet. eller er du politimann? Vel, så lenge det var mange politimenn til stede, kunne flere gått på ham samtidig. Gjerne med både batong og pepperspray samtidig. Politiet har vester på seg. Risikoen for særlig stor skade på politi er minimal. Er det et autoritært system du vil ha (som et visst annet land prøver på nå), eller er vi villige til å ofre en liten risiko i et fritt land med ubevæpnet politi? (kan godta det i Oslo og på Gardermoen, da).

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.2.2025 den 19.54):

Hei,

Jeg ble nylig stoppet av sivil politi pga kjørte 65 i 60 sone. Politiet kjørte inn i gårdsrommet og satte på blå lysene. 
Alt gikk fint og var forsåvidt ok. Så kom det til boten og prikker på kjørerkortet. Jeg er en konfliktsky person som bare svarer ja hvis jeg blir konfrontert.

i dette scenarioet var det kun politibetjenten og meg (politi mann og meg kvinne). Når det kom til boten ville jeg bare ha dette overstått, og det var her politibetjenten startet truende. Han begynte å nevne at jeg bl.a. må i rettssak dersom jeg ikke signerte umiddelbart. At dette ville bli en stor sak som ville dras over lang periode og at det beste var bare om jeg signerte på boten. 
jeg følte i dette scenarioet at jeg ikke hadde noe valg, men ser nå at det hadde vært lurt å ikke signert og sendt klage.

Han ble så utrolig hissig når min mann kom hjem og spurte fint og rolig hvorfor jeg får bot for 65 i 60 sone. Han truet min mann med at man ikke spør noen om hvordan man skal gjøre jobben sin og bla bla. Politibetjent måtte ta seg en pause i bilen han ble så sinna. Han spurte om min manns ID og plottet det inn i systemet. Min mann fikk advarsel for å stille spørsmål om boten. Det virket som politiet hadde utrolig makt behov. Denne hendelsen skremte meg utrolig og har satt i kroppen i flere timer.

Er denne truende oppførselen vanlig? Hvor man føler at man ikke får noe valg? Og er det ett sted å melde om slik oppførsel mot politibetjente? 

Anonymkode: 25aec...c5c

Du kjørte for fort. Loven og fordkriften sier hvor mye pr km over. Enkel subsumsjon: Du brøt veitrafikkloven og fyller vilkåret for forenklet forelegg. En dommer i en rettssal ville gitt deg en bot som var høyere. OG det ville kostet mer av samfunnsøkonomiske ressurser. 

Når du blir målt til 65 i 60-sonen så må du ha hatt minst 75 på speedometeret i bilen. Alle biler har en feilmargin på omlag 10%, pluss at de trekker fra et slingringsmonn på 3 km i beregningen. Så på målingen viste det nok 68 km som ble justert ned til 65. 

Og prikker får du ikke før du når 66 i 60-sonen. 

Helt vanlig å notere personalia på personer som oppfører seg påtrengene mot tjenestemenn. Det plikter personen å oppgi og politiet gjør da et oppslag på personen. 

Så deal med forelegget, voks opp og kjør etter fartsgrensen heretter.

Anonymkode: 0850b...f24

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tull. Dette er lettvint- forklaringen til deg eller politiet. eller er du politimann? Vel, så lenge det var mange politimenn til stede, kunne flere gått på ham samtidig. Gjerne med både batong og pepperspray samtidig. Politiet har vester på seg. Risikoen for særlig stor skade på politi er minimal. Er det et autoritært system du vil ha (som et visst annet land prøver på nå), eller er vi villige til å ofre en liten risiko i et fritt land med ubevæpnet politi? (kan godta det i Oslo og på Gardermoen, da).

Tenk litt på det du inne ønsker nå - et autoritært land med politi "overalt". Det er det ingen som vil ha, så når noe skjer er ikke politiet der med en gang. Det er byttehandelen vi tillater med systemet vi har. 

Alle med et minimum av kunnskap om hvordan en kniv fungerer vet at det du ønsker deg, ikke er mulig og at du ikke vet det, vitner om en ekstrem kunnskapsløshet. 

Om man slåss med en person med kniver som virkelig ønsker å drepe, taper man 10/10 ganger. Politiet hadde nok vunnet til slutt, men ikke uten at noen av de hadde tapt først. 

Ikke glem hvem som skapte situasjonen i Sarpsborg. Det var ikke han som ble jaget på åpen gate og det var ikke politiet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Om du havner i en situasjon hvor noen truer deg med kniv, løp så fort og langt du klarer. Ikke finn frem en gjenstand og tro du klarer å vinne. Løp. Løp. Løp. Virkeligheten er ikke som på film eller som enkelte nærkampinstruktører på YouTube forsøker å vise. Akkurat som et fall fra høyde fører til skader når du treffer bakken, fører slåsskamp med kniv til at du blir knivstukket. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tenk litt på det du inne ønsker nå - et autoritært land med politi "overalt". Det er det ingen som vil ha, så når noe skjer er ikke politiet der med en gang. Det er byttehandelen vi tillater med systemet vi har. 

Alle med et minimum av kunnskap om hvordan en kniv fungerer vet at det du ønsker deg, ikke er mulig og at du ikke vet det, vitner om en ekstrem kunnskapsløshet. 

Om man slåss med en person med kniver som virkelig ønsker å drepe, taper man 10/10 ganger. Politiet hadde nok vunnet til slutt, men ikke uten at noen av de hadde tapt først. 

Ikke glem hvem som skapte situasjonen i Sarpsborg. Det var ikke han som ble jaget på åpen gate og det var ikke politiet. 

Altså, har du en batong på utstrakt hånd, så har du mye større rekkevidde en med en kniv på 15 cm blad i hånda? Så skal ikke to politi med batong klare å slå kniven ut av hånda? Har du sett fektere og hvor lett de spretter unna et korde-stikk? Politiet trener på dette, så hvorfor så vanskelig for deg å akseptere? Angriperen hadde tapt 10 av 10. Nei til skyting og dreping.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Altså, har du en batong på utstrakt hånd, så har du mye større rekkevidde en med en kniv på 15 cm blad i hånda? Så skal ikke to politi med batong klare å slå kniven ut av hånda? Har du sett fektere og hvor lett de spretter unna et korde-stikk? Politiet trener på dette, så hvorfor så vanskelig for deg å akseptere? Angriperen hadde tapt 10 av 10. Nei til skyting og dreping.

Haha. Sammenligner du et angrep med kniv med fekting i OL? 

Nå tror jeg du bare troller 😂

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Haha. Sammenligner du et angrep med kniv med fekting i OL? 

Nå tror jeg du bare troller 😂

Kan ikke flere her inne fortelle hvem som troller her? Ta kniven din og gå i mot en trenet mann med batong, så får vi se hvor tøff du er!

• Liker 1
Skrevet

Virker som flere har hoppet av diskusjonen her. Kan være at ting blir satt litt på spissen, men la oss være enige om at vi skal være glade for at vi ikke lever under et autokrati eller diktatur, men kan diskutere ting i ytterste konsekvens uten å bli tatt eller straffet for det? Selv politiet må tåle at vi skal tørre å diskutere dem innimellom.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...