Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette gir ingen mening for folk med stabil psyke og evne til rasjonell tenking. Da tenker man «spillet er over, best å overgi seg», ikke prøve å skyte seg ut av situasjonen. Sier du med andre ord at du muligens har en labil psyke?

Anonymkode: 9bfb3...c47

Jeg stoler ikke på bevæpnet politi. Har lest for mange historier om "trigger-happy" politimenn og -kvinner (mest menn).
Jeg føler meg derfor veldig utrygg med slike i nærheten.
Vet at dersom en hendelse inntreffer stiller jeg med de dårligste kortene. (Hvis det blir "dem mot meg" i en rettssak for eksempel.)
Om de er så "uheldige" at et skudd går av og dreper noen (meg?) så blir de sannsynligvis frikjent.

Så kunne nok ha følt meg så truet at jeg skjøt ja.
Slik som de (politiet) har gjort selv et antall ganger. Og hevdet nødverge.

Kanskje jeg kunne ha sluppet unna også, ved å hevde nødverge? At 3 bevæpnede politimenn omringer meg som sitter i en bil oppleves truende, og at jeg da frykter for mitt eget liv, synes jeg ikke burde være vanskelig å anerkjenne.

Anonymkode: 4bd5b...6e5

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror at det også handler om hvordan du møter politiet. De har en plikt til å informere deg. I mine yngre dager fikk jeg endel fartsbøter, ja i flertall. De informerte hver gang hva som kunne skje om jeg ikke betalte disse. Det var både fengsel og rettssak. Nå greide jeg å betale disse bøtene, og har lært meg å holde fartsgrensen, nesten…. Jeg ble aldri fornærmet av info jeg fikk. Jeg hadde gjort noe galt, kjørt over fartsgrensen. 

Når jeg tenker meg om, ble stoppet av politiet en gang da ene frontlykt var gått. Opplevde politiet som ok da og. Dette var på kvelden, det var mørkt ute. Da jeg kun skulle kjøre motorvei hjem, var der full belysning. Politiet lot meg kjøre, og lyspæren ble skiftet samme kveld. Min x er bilmekaniker, og vi hadde Biltema rett over gaten. 

Jeg visste også nøyaktig nå lyspæren hadde gått. Det var dagen før, på tur med min datter, vi kjørte over et hull. Så jeg kjørte 1 dag med et frontlys for lite. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg stoler ikke på bevæpnet politi. Har lest for mange historier om "trigger-happy" politimenn og -kvinner (mest menn).
Jeg føler meg derfor veldig utrygg med slike i nærheten.
Vet at dersom en hendelse inntreffer stiller jeg med de dårligste kortene. (Hvis det blir "dem mot meg" i en rettssak for eksempel.)
Om de er så "uheldige" at et skudd går av og dreper noen (meg?) så blir de sannsynligvis frikjent.

Så kunne nok ha følt meg så truet at jeg skjøt ja.
Slik som de (politiet) har gjort selv et antall ganger. Og hevdet nødverge.

Kanskje jeg kunne ha sluppet unna også, ved å hevde nødverge? At 3 bevæpnede politimenn omringer meg som sitter i en bil oppleves truende, og at jeg da frykter for mitt eget liv, synes jeg ikke burde være vanskelig å anerkjenne.

Nevn en gang en tilfeldig og uskyldig person har blitt skutt av norsk politi uten foranledning. 

Om dette er noe du går og tenker på hver gang du ser en politibil må det være slitsomt. Så heldigvis tenker 99,999% ikke det samme som deg. 

Anonymkode: cf2ed...87d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg kaller ikke deg krenket, har ikke tatt det ordet i min munn. Mem spør på generelt grunnlag om hvordan man kan synes det er så ubehagelig å bli forklart formelle konsekvenser av egne valg. Litt som "lyver du til forsikringen, blir du anmeldt". Det er jo helt åpenbar og offentlig kunnskap. Det er informasjon man må tåle å få for å fungere i hverdagen. 

Og jeg forstår ikke hvordan tidligere kritikk skal føre til at politiet IKKE skal informere om ting fe er forpliktet til å gjøre. 

Herlighet, hvor lettkrenket og sart man skal være!

Lurer på hvor skjør man må være…

Dette er dine ord. Kom tilbake når du klarer å diskutere uten å blande inn at andre er skjøre og krenket. Regner med at det bare er bak den anonyme profilen du tør å snakke sånn.

Anonymkode: d4f01...d4b

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men de gjør ikke feil? Er du politimann selv?

Anonymkode: 6d097...84d

Nei jeg er ikke politi selv. 

Alle kan gjøre feil. Når det gjelder fartsbøter så er det som oftest folk selv som er skyld i at de får bot. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herlighet, hvor lettkrenket og sart man skal være!

Lurer på hvor skjør man må være…

Dette er dine ord. Kom tilbake når du klarer å diskutere uten å blande inn at andre er skjøre og krenket. Regner med at det bare er bak den anonyme profilen du tør å snakke sånn.

Anonymkode: d4f01...d4b

Ja, jeg spurte retorisk hvor skjør man må være. Kanskje det ikke var helt retorisk men et ærlig spørsmål.. "Om du ikke ønsker å vedta boten på stedet vil den bli overført til behandling i retten" -> "dette opplever jeg som truende". 

Dette er enkel og forutsigbar informasjon de fleste takler å få. Jeg synes det er skjørt å ikke håndtere noe så enkelt og konkret som er likt for alle. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det der er tull. Psykopater som du kaller det blir selvsagt silet ut ved opptak til Phs. Min sønn er politi, han er ikke mye maktsyk eller har mindreverdighetskomplekser - tvert imot. Han er en mann med solide verdier og høy moral. Han ønsker genuint å gjøre en god jobb som politi. Politiet bør heller applauderes, at noen gidder å ta på seg all dritten de å stå i og ordne opp i.

Anonymkode: a9d4c...e8e

Signerer. Hilsen også politimamma 

Anonymkode: 13df2...e24

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ikke i Norge. Tror du blander med feks USA hvor alt sånt legges ut over en lav sko. I Norge er det mer fokus på personvern, taushetsplikt, alminnelig folkeskikk osv. Og kom igjen - dette er du klar over selv. Så ikke bruk mangende ut levert video som et argument. 

Passasjer / fører - ham som ble kidnappet. Du skjønner jo hvem som har uttalt seg. 

Når man blir skutt mot og kollegaen faller om ved siden av, skyter man jo til trusselen er fjernet. Eller tenker du at man skal begynne en dialog med han stakkars kidnappede mannen ved siden av. Vet du hvor mange skudd gjerningsmannen skjøt?

Men du har rett i at "det ikke skulle skjedd", allikevel er det en og bare en person som har skylden for at det skjedde. 

Som man ser av bildene av bilen så ble mange skudd avfyrt gjennom frontruta. Siden politiet skjøt mot bare en av dem som satt i bilen må vel politiet ha avfyrt disse skuddene før han kom seg ut av bilen og skjøt politimannen i armen?

Skrevet

Som man ser av bildene av bilen så ble mange skudd avfyrt gjennom frontruta. Siden politiet skjøt mot bare en av dem som satt i bilen må vel politiet ha avfyrt disse skuddene før han kom seg ut av bilen og skjøt politimannen i armen?

Nei. Du tar feil. Gjerningsmannen satt i bilen da han skjøt mot politiet og satt i bilen da han ble skutt. Han gikk aldri ut av bilen. Dette er kommunisert ut flere ganger. Tror ikke du skal bruke et bilde i VG for å lage en egen tidslinjen fremfor den som er kommunisert. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

https://www.nrk.no/rogaland/politirapport_-geir-roald-hodne-gikk-malrettet-mot-politibetjentene-og-skjot-to-av-dem-1.17214888

Nei, se hva som dukket opp. Ganske fersk info.

Hodne som "sikkert var kjemperedd" gikk ut av bilen sin og mot politiet og skjøt to betjener. Da ble han selv skutt. Ikke akkurat handlingen til en som bare vil vekk. 

Han som ble hentet forklarer at han satt seg i bilen av hensyn til egne barn som var inne. Han ba familien ringe politiet.

Så har du sikkert en annen god måte politiet kunne handlet på, når noen ber om hjelp og lår de kommer frem blir de skutt på av en mann som går mot de.  

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Nevn en gang en tilfeldig og uskyldig person har blitt skutt av norsk politi uten foranledning. 

Om dette er noe du går og tenker på hver gang du ser en politibil må det være slitsomt. Så heldigvis tenker 99,999% ikke det samme som deg. 

Ikke så sikker på det! Jeg er av samme mening, og derfor har jeg heller ikke vert til stede for å se barn og barne-barn gå i 17 mai tog så lenge politi med pistol i beltet skal gå først i toget (landsbygda på Østlandet) Det er så himmelvid utenfor hva et barnetog og hva dagen og vårt frie land står for, at jeg orker ikke se på bespottelsen. Tenk om en guttunge fyrer av en liten kinaputt?? Det har skjedd mye av det på 17 mai her før.. hva skal ungene læres opp til å tro på? Trump-politikk kanskje?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Politimennene ble skutt mens gjerningsmannen satt i bilen. Gjerningsmannen gikk aldri ut men skjøt fra der han satt - med han stakkars mannen ved siden av. 

Kunne gjerningsmannen handlet på en annen måte, som kunne spart to liv? 

Politimennene ble ikke skutt mens "gjerningsmannen" satt i bilen: "Geir Roald Hodne (41) satt i passasjersetet da han og politiet havnet i skuddveksling. Etterpå gikk han ut av bilen og skjøt Markus Botnen (25) fra kort avstand."
Opplysninger til TV 2 om skytingen i Klepp: Kom ut av bilen og skjøt Markus (25)

Den andre politimannen ble skutt i foten. Hvordan gjør man det gjennom frontruta?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke så sikker på det! Jeg er av samme mening, og derfor har jeg heller ikke vert til stede for å se barn og barne-barn gå i 17 mai tog så lenge politi med pistol i beltet skal gå først i toget (landsbygda på Østlandet) Det er så himmelvid utenfor hva et barnetog og hva dagen og vårt frie land står for, at jeg orker ikke se på bespottelsen. Tenk om en guttunge fyrer av en liten kinaputt?? Det har skjedd mye av det på 17 mai her før.. hva skal ungene læres opp til å tro på? Trump-politikk kanskje?

Politiet har jo gått først i barnetoget i.. Alltid. 

De var ikke bevæpnet i toget her, men politiet ellers var jo det. På grunn av økt terrortrussel. Akkurat det har endret seg de siste 10-15 årene, men neppe noe man kan legge over på norsk politi. Toget er jo et fantastisk mål for de som driver med terror, helt på høyde med julemarked i München. 

Og tror du virkelig - virkelig - at en kinaputt får politiet til å skyte barn i 17 mai - toget. Virkelig?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Politimennene ble ikke skutt mens "gjerningsmannen" satt i bilen: "Geir Roald Hodne (41) satt i passasjersetet da han og politiet havnet i skuddveksling. Etterpå gikk han ut av bilen og skjøt Markus Botnen (25) fra kort avstand."
Opplysninger til TV 2 om skytingen i Klepp: Kom ut av bilen og skjøt Markus (25)

Den andre politimannen ble skutt i foten. Hvordan gjør man det gjennom frontruta?

Som det står i linken, hodne skjøt fra bilen. Deretter gikk han ut og skjøt mer før han selv ble skutt. Hvilke skudd som havnet hvor er det umulig å vite.

Men det er på det rene at Hodne skjøt først - det vises på video og bekreftes av sjåføren og hans forsvarer. 

Men men gjerne masse om at politiet skulle gjort noe annet når Hodne først har bevæpnet seg, hentet en kollega som ble med i frykt for egne barn, blitt varslet om av en bekymret familie. 

Litt som betjenten i politibilen som var spiddet på trucken og i ferd med å bli kjørt over. Forklar gjerne hvordan noe av dette er politiet sin skyld. 

• Liker 1
Skrevet

Politimennene ble skutt mens gjerningsmannen satt i bilen. Gjerningsmannen gikk aldri ut men skjøt fra der han satt - med han stakkars mannen ved siden av. 

Kunne gjerningsmannen handlet på en annen måte, som kunne spart to liv? 

Du glemte det familien til mannen følte da en bevæpnet mann i åpenbar ubalanse hentet pappa i huset. Det var nok til at de ringte politiet med en gang. 

Politiet stanser bilen og gjerningsmannen begynner å skyte så fort han ser politiet. 

Men ja, kanskje politiet skal nedeskalere slike hendelser og la folk seile sin egen sjø. 

Ja "- Hodne har framstått noe i ubalanse" ifølge politiet, men vennen kjente ham og dro på kjøretur med ham for å roe ham ned.

Antagelig ville alt endt fredfullt, og med to liv spart, uten bevæpnet politi rundt bilen: 
"
Mannen i 40-årene var medlem av en pistolklubb og hadde tillatelse til å ha eget våpen. Lederen i pistolklubben hadde ingen grunn til å tro at mannen som var aktiv i klubben deres kunne bli innblandet i noe slikt. – Han var godt likt og har oppført seg 100 prosent korrekt på enhver trening og konkurranse hos oss. Så det som har skjedd var en veldig stor overraskelse, sier klubblederen."

Det framstår som at han opplevde politiet som truende, og sa til vennen at han måtte skyte seg ut av dette.
(Gjenfant ikke link til siste akkurat nå)

• Liker 1
Skrevet

Ja "- Hodne har framstått noe i ubalanse" ifølge politiet, men vennen kjente ham og dro på kjøretur med ham for å roe ham ned.

Antagelig ville alt endt fredfullt, og med to liv spart, uten bevæpnet politi rundt bilen: 
"
Mannen i 40-årene var medlem av en pistolklubb og hadde tillatelse til å ha eget våpen. Lederen i pistolklubben hadde ingen grunn til å tro at mannen som var aktiv i klubben deres kunne bli innblandet i noe slikt. – Han var godt likt og har oppført seg 100 prosent korrekt på enhver trening og konkurranse hos oss. Så det som har skjedd var en veldig stor overraskelse, sier klubblederen."

Det framstår som at han opplevde politiet som truende, og sa til vennen at han måtte skyte seg ut av dette.
(Gjenfant ikke link til siste akkurat nå)

Ikke bare i følge politiet. I følge han som ble hentet som ble med for å skape avstand mellom Hodne og egne barn. Han ba familien ringe politiet. 

Det kan godt hende at Hodne mente politiet opptrådte truende. For all del. Men da er jeg spent på løsningen din, skulle politiet ikke rykket ut "i tilfelle mannen med våpen som har hentet ut en familiefar synes det blir skummelt"?  

• Liker 1
Skrevet

Her var det mange som forsvarer politiet på død og liv, veldig bra at noen ha r tiltro til en etat som stadig har mindre tillit i samfunnet vårt. 
Gjennom mitt arbeid i 20 år har jeg mye med polititet å gjøre, jeg har mistet tilliten de siste 10 årene. Det er så mange av de som er fryktelig arrogante og er ikke politi av de grunner som er en selvfølge. 

Anonymkode: 6d0da...3f1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her var det mange som forsvarer politiet på død og liv, veldig bra at noen ha r tiltro til en etat som stadig har mindre tillit i samfunnet vårt. 
Gjennom mitt arbeid i 20 år har jeg mye med polititet å gjøre, jeg har mistet tilliten de siste 10 årene. Det er så mange av de som er fryktelig arrogante og er ikke politi av de grunner som er en selvfølge. 

Anonymkode: 6d0da...3f1

Og en helt haug som ikke forstår forskjellen på trussel og informasjon, nødverge og dødsstraff mm., attpåtil at de argumenterer med  saker fra media de ikke selv har lest. 

Men kan summere det ned til at man ikke får prikker av å bli målt i 65km/t i 60 - sonen og utgangspunktet til TS er faktafeil og endel følelser.

Skrevet

Du måtte tilbake til 2004 for å finne noe ja 😆

Beklager, tenkte ikke på å sjekke dato på lenkene.

Her er et utvalg fra februar 2025. (Siden det virker som du mener at datoen noe skjer har betydning for hva som skjer)

En "intens politijakt" for mindre enn 2 uker siden:
https://www.glomdalen.no/to-pagrepet-etter-intens-politijakt/s/5-19-1681945

11. februar var det "politijakt i Narvik sentrum"
https://www.fremover.no/politijakt-i-sentrum/v/5-17-1337381

9. februar: "Politijakt med helikopter og hund"
https://www.nrk.no/innlandet/politijakt-med-helikopter-og-hund-1.17259817

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du glemte det familien til mannen følte da en bevæpnet mann i åpenbar ubalanse hentet pappa i huset. Det var nok til at de ringte politiet med en gang. 

Politiet stanser bilen og gjerningsmannen begynner å skyte så fort han ser politiet. 

Men ja, kanskje politiet skal nedeskalere slike hendelser og la folk seile sin egen sjø. 

"han tok ham med på kjøretur for å forsøke å roe ham ned" 
https://www.dagbladet.no/nyheter/drept-av-skudd-i-overkroppen/82479304
Hodne hentet altså ikke pappaen i huset. Det glemte du visst?
Hva familien følte vet verken du eller jeg. (Selv om vi kan ha en formening om det. Og forstå at de ringte til politiet.)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...